Neuvolakuulumiset

Edellinen neuvola oli viikolla 34+4, ja edeltävillä helteillä painoa on tullut mukavasti kilokin viikkoon. Loppuviikkoa odotellessa, ropisee varmaan kahtakin..

RR 133/89
Hb 143
SF 28
Raivotarjonta
Vaavin syke 115-130
Liikkeet ++
 
tänään oli viimenen neuvolalääkäri käynti.
Rv 36+2 sisäsuu kiinni, ulkosuu sormelle auki (kirjotti silti lappuun että kiinteä ja kiinni), kanavaa jäljellä 2,5cm. eli vaan puoli senttiä lyhentyny...tuskin tässä ihan heti ollaan synnyttämään menossa :/ huoh. olisin toivonu et olis vähän enemmän tullut muutosta.

muutenkin harmittaa kun unohdin kysyä että onko vauvan pää kiinnittynyt. maha on kuitenkin jo vähän laskeutunut ja sf mittakin oli kasvanut vaan sentin. Vauvan pää tuntu kuitenkin aika alhaalla kun lääkäri sai kokeiltua sitä sisäkautta. sen kummemmin ei asiaa kommentoinu.. eikä uskaltanu ulkotutkimuksen perusteella antaa mitään kokoarvioo :(
 
Tänään oli taas neuvolapäivä...

RV 36+3
Paino 2kg(!!) viikossa
Hb 126
Pissa puhdas
Paineet kohollaan kuten tavallista...
Sf-mitta 33cm (sama kuin viikko sitten)
Syke 140-150
Liikkeet +
Tarjonta perätila

Olipa ihanaa käydä omalla th:lla pitkästä aikaa! Painosta ei tullut noottia koska mulla on ihan hirveät turvotukset päällä tän helteen takia. Ensi viikolle varattiin aika äippäpolille vauvan kääntöön koska neiti ei suostu (ja tuskin itse enää mahtuukaan) itse kääntymään. Täytyy varautua myös siihen että kääntö ei onnistukaan ja vauva saattaa syntyä sille reissulle... Eli ihan oikeasti se sairaalakassi on alettava pakkaan...
Painoa th ei alkanut arvioimaan sen kummemmin, sanoi vaan että tuskin menee yli neljän kilon, sen verran pienikokoinen on vielä.
Sekin oli huojentavaa kuulla että jos jostain kumman syystä tuo kääntäminen ei onnistu tai neiti kääntyy takaisin perätilaan, sektio on seuraava vaihtoehto (ainakin täällä) ensisynnyttäjillä. Harvemmin kuulemma ensisynnyttäjän annetaan synnyttää perätilassa olevaa vauvaa.
Nyt sitten odotellaan tiistaita ja toivotaan että kaikki menis kuitenkin hyvin! Kyllä minä joka tapauksessa haluaisin synnyttää normaalisti ja alakautta, mutta se ei enää ole minun päätettävissä...
 
Neuvolakäynti takana täälläkin.  Vieläkään ei onneksi rautaa tartte syödä, synnytyksen jälkeen sitten.

Mun sf-mittani huimat seikkailut jatkuu.  Tässähän oli siis se historia että ensin se ei 2,5vkossa kasvanut ollenkaan, sitten olisi kahdessa viikossa tullut 5cm.  No tällä kertaa se olisi sitten kutistunut viikossa 2cm...  Voi pyhä jysäys... Ja ensi viikolla ois sitten luvassa jälleen uusi mittaaja ja jos on niukasti tullut mittaa niin TAAS mennään äitipolille käyrille ja ultraan.  On tää ihmeellistä.

Painoa oli tullu 466g/vko eli vähän maltillisemmin nyt tällä kertaa.  Kaikenkaikkiaan alle 9kg nyt lähtöpainoon siis lisäystä.

Pissanäyte näytti leukosyyttejä 1+ mutta infektionäytteestä kieltäydyin kauniisti.  Täällä juostaan vessassa puolen tunnin välein eikä millään ilveellä sais sitä vaadittavaa neljän tunnin rakkoaikaa <:D  Sain putket ja purnukan varuiksi jos alkaa tulla virtsisoireita.  Välttämättähän toi arvo ei siis tulehdusta tarkoita.

Oma terkkari jäi sitten lomalle eli ei enää äitiysneuvolassa tavata (ainakaan tän raskauden aikana siis).
 
RV 38+2

Paino: Viikossa melkeen kilo. Huoh..:(
RR: Ok.
Turvotusta löytyy hiukan. (ei kyllä selitä painoa.)
Sf: sama ku viimeks 33. Tosin eri mittaaja
Vaavi raivotarjonnassa
Pulssi heitteli 135-170
Liikkeet tuntuu ja reippaasti.

Eipä sielä mitään ihmeellistä. Synnytyksestä juteltiin ja kerroin pelkääväni, etten saa epiduraalia. Sanoi et on mahdollista ettei ehi.. No senhän tiesinkin.

Samalla ku olin siellä sisällä, ni joku soitti ja perui seuraavan ajan, ku oli jo synnyttänyt vaavin ulos. Kateus iski..:)

Viikon päästä seuraava.
 
Neuvolakuulumiset (RV 38+2)

Paino: 78,1kg ensimmäisessä neuvolassa painoni oli 70kg, mutta olin silloin turvoksissa, joten todellisuudessa painoni on noussut sellaisen reilu 10kg.
RR: 112/69 pysynyt hyvänä koko raskauden ajan.
Hb: 139 ruvennut nousemaan, mutta aikaisemmin söin rautalisää. Nyt lopetin sen syönnin.
Sf 33,5cm ei ollut kasvanut enää kuin puoli senttiä reilussa viikossa.

Sikiö on ollut pitkään raivotarjonnassa ja liikkeitä tuntunut päivittäin, mutta vasta viime yö oli ensimmäinen yö, että sen touhut vähän häiritsi, kun se työnsi pyllyään niin ylös ja ulospäin, että hieman sattui. Lisäksi kyllä mahani oli melkein kivikova yöllä ja aamulla neuvolassa. Terveyden hoitaja sanoi, että se on sitä, kun kroppa valmistautuu synnytykseen.
 
Noniin, nyt on neuvolakäynti takana piiiiitkästä aikaa, eli kolmisen viikkoa sitten ollut edellinen ;D

Rv 36+5
Paino 68,4 kg (+661g), kokonaisuudessaan lähtöpainoon tullut kiloja n.11.
RR 117/71
Hb 128, rautavalmisteen saan jättää nyt pois!
Sf  31, sama kuin 3vk sitten, mutta mittaaja eri.
Tarjonta rt
Vauvan syke 133-136
Liikkeet +

Vauva oli siis kiinnittynyt ja jo silmämääräisesti th sanoi mahan olevan huomattavasti jo laskeutunut. Itse en siihen niin ole huomiota kiinnittänyt, mutta mies tänäaamuna sanoi ihan samaa, että maha on nyt aika alhaalla. Yleensä kiinnittymisen jälkeen kuulemma menee viikko-pari, kun alkaa h-hetki lähenemään joten saapa nähdä! Viikot alkais olemaan jo ihan kohdillaan ja painoa pienellä olisi nyt n. 3kg. Muutaman päivän tuntunut polttelua ja kuumottavaa tunnetta alaselässä ja th sanoi, että kivuttomien supistusten jälkeen se on seuraava valmistautumisvaihe, että tunne alkaa siirtymään myös selkään.Mutta jokaisellahan se on tietenkin yksilöllistä. Seuraava aika on ensi maanantaina, eli viikon päästä, katsotaanko päästäänkö sinne asti! Ja hei, silloinhan on jo elokuu!!
 
neuvola joo oli,
kaikki bueno paitsi että hän on perätilassa.
Vielä koitetaan kääntää ja se jännittää hiukan.
Ensimmäistä kertaa ehkä ikinä on niin hyvät hemot kuin nyt, 125. Eli on kannattanut popsia retaferia. Verenpaineet 110/70, beibin syke 130..noh, kaikki siis hienosti.
Jos nyt vaan käännyttäs sovulla..
 
37+3 neuvola takana.  Kaikki taas kunnossa paitsi leukkarit lisääntyny pissassa = joudun jollain ilveellä pidättelemään edes hetken että saa pissanäytteen annettua labraan, kääk.

Oma täti lomalla, sijainen tosi mukava.  Ja sf-mitta jatkaa siksakkiaan eli ööö normaalisti silläkin saralla :D  Tällä kertaa oli kasvanut siis 2cm kuudessa päivässä.

Painoa 200g, jee!  Kauan eläköön jäätelö ja herneet!
 
Neuvolassa käyty

Kaikki oli ihan hyvin, pissassa tosin prot plussalla, mutta ku viimeks oltii laitettu viljelyy ni ei nyt laitettu. Painoa oli tullu 2,2kg kahessa viikossa. HYI! Turvotustakin kyllä on mutta tuskin selittää... :(  Pikkune kovin alhaalla oli, ei osannu kuitenkaa sanoa onko kiinnittyny. Otettii kans ne rh vasta-aine labrat ku minä oon A- ja mies A+

Oma täti tulee ens viikolla lomalta, iha kiva tai ei nyt nii väliä...

Nyt sitte neuvolat kerran viikossa
 
lääkärissä käyty..
painoa oli tullku vaan puoli kiloa reilun 2 viikon aikana
pissa ilmeisesti puhdas kun ei soittoa kuulunu, pitäis soittaa labrasta jos jotain on vialla..
sisätutkimus tehtiin, 2 senttiä auki 
lääkäri meinas etten välttämättä pääse ens viikon neuvola käynnille..
eikä kuuleman saanu pitää kovin korkealla lähtökynnystä. 
lääkäri oli vaan ihmeissään kun ei yleensä kukaan ole noin paljoa auki kun mie :D
eipä sen kummempia, paino arviota ei alkanu sanomaan sen kummemkin kun että normaalin kokonen vauva... 3-3.5....
 
siala, ihana jos sulle lääkäri sanonu, ettet välttis pääse ens viikon neuvolaan! Varmasti luo vähän toivoa tähän jatkuvaan ärsytykseen!! Toivottavasti määkään ens pääsis ens viikolla enää neuvolaan:D :D Meillä nimittäin sun kans vaan sentin ero, mulla tosiaan paikat oli lauantaina yöllä sen sentin auki ja kanavaa ei ollu yhtään jäljellä :D Mutta yritän olla nyt innostumatta turhia, vituttaa vaan sitte jos mitään ei tapahukkaan.. Ja mistäpä mää tiiän kuinka paljo tuo sentti merkkaa..
 
mulle tuossa joku aika sit joku sano että hällä ollu viikon toista 2 senttiä auki, kun toista ootteli. joten enpä nyt enää tiedä, mitä sitä pitäs ootella.. ja tuo ukko, voi jummi kun menee hermot. ei kuuleman sitä tarkottanu ettei tule mukaan... 
 
rv 37+3 neuvola takana.. tuli parempi mieli kun viime kertasesta lääkärikäynnistä. neuvolantäti sanoi että pää on jo ihan alhaalla ja lähtökuopissa. selässä tuntuneet kivut siis ilmeisesti jonkin sortin supistuksia ja on hieman jo tehnyt tehtäviänsä :)

sf mitta oli laskenut viikko sitten mitatusta. eli 30 sentistä 28 senttiin. ensi viikolla pitäis sitten mennä ylimääräseen ultraan. ei siis tuon laskun takia (maha on laskeutunut muutenkin niin sillonhan kuuluu asiaan) vaan siksi kun mennään ihan alakäyrillä. tuskin siellä mitään vikana on, kiva kuitenkin kun tsekataan napavirtaukset ja istukan toimiminen. oonko ainoa täältä joka on menossa ylimääräseen ultraan? :)
 
savanna90:  Mä käväsin ylimääräsessä ultrassa just kolmisen viikkoa sitten.  Mulla ei ollu sf-mitta kasvanut niin tarkistettiin just sikiön koko, lapsiveden määrä, EKG, napa- ja istukkavirtaukset.  Kaikki siellä oli kunnossa ja ihan reilun kokoinen vauva luvassa.
 
Moon: kauanko siihen käyntiin kannattaa varata aikaa? annettiiks sulle samalla joku tarkempi paino arvio minkä kokoinen vauva sieltä olis syntymässä? tehtiinkö sisätutkimusta samalla vai ultrattiinko pelkästään päältä? kiva jos jaksat vastata, en oo koskaan käynyt edes äitiyspolilla niin jäi mietityttään että mitä sillä ylimääräisellä käynnillä tapahtuu. asun tampereen seudulla niin ultra tehdään taysissa.
 
Mulla tais olla ensin kymmeneltä aika käyrille, eli mahaan laitettiin anturi joka mittas sitä sikiön sydänkäyrää.  Puolen tunnin päästä oli sitten lääkäri ja siellä sitten vähän juteltiin ja sitten lääkäri teki sisätutkimuksen ja sen jälkeen ultrasi mahan päältä.  Mä sain siellä sen kokoarvion 2663g (rv34+3) ja katottiin sitten mihin se kasvukäyrillä sijoittuu ja sen perusteella sai sitten syntymäpainoarvion 3700g.  Tää kaikki vei siis varmaan tunnin, muistaakseni ainakin siis lähdin sieltä joskus yhdentoista pintaan.  Näin homma meni siis Hyvinkäällä.  Saattaa olla että vähemmälläkin ajalla selviää, siinä käyrillä olin ehkä vartin ja sitten joutu vaan sitä lääkäriä odottelemaan.
 
Minullakin muutama neuvolakäynti mennyt mutta kirjoittelen tästä lääkärineuvolasta joka oli 27.7 rv 35+4

Paino 63,7kg (+505g), Yhteensä raskauden aikana painoa tullut n.7 kg.
RR 133/83
Hb : oli viimeksi otettaessa 12.7= 129 kun alussa se oli 146.
Sf  31, kasvua tapahtunut maltillisesti
Tarjonta rt
Vauvan syke +140
Liikkeet ++
pissassa oli proteiinia hieman + mutta tilannetta tarkkaillaan ensiviikon käynnillä uudemman kerran

Kohdunsuu rasti meni enemmän ehkä tuonne pehmeän puolelle jo. ja pituus 2 cm.
Lääkäri tarkisti myös mahtuisiko vauvan pää syntymään lantiosta ja sanoi asian olevan ok. tarkasti muutenkin lantion luut ym. Sanoi kyllä että pieni vauva sieltä on odotettavissa ja että joskus ne supistukset saattavat tuntua selässä ( minulla ei ole vielä ollut kuin yksi supistus niin että maha on mennyt kovaksi ja sekin oli silloin rv 17 tai jotain..) joten tässä nyt odotellessa miltähän ne mahasupistukset mahtaisivat tuntua.
Järkevänä tyttönä otin asiakseni purkaa meidän makuuhuoneesta vanhan tapetin ja laastata seinän ja laittaa uuden tapetin tilalle ennen vauvan tuloa.. saas nähä. Makuuhuone siis täysin käyttökelvoton.

Pieni vauveli potkii päivittäin ja liikkuu tosi hyvin. Silittelen sen pyllyä aina välillä ja työnnän sen varpaita pois mun kyljestä. Maha menee kuin vuoristorata kun se myllertää. Hieman on alapäässä tuntunut epämukavaa painontunnetta ja pistelyä, mutta se menee ohi melkein heti. Tämä oli viimeinen lääkärikäynti, valitettavasti.
 
Täällä tämän viikon neuvolakäynti takana :)

Rv 37+5
RR 121/73
Sf  32
Rt
Vauvan syke 120-130
Liikkeet +

Nyt oli pieni viimeviikkoisesta edelleen laskeutunut alemmas ja päätä kokeiltaessa tuntui enää niskaa vähän :) Eipä tässä muuta kun liikkeitä tutkaillaan ja odotellaan :)

 
38+4
Leukkarit kadonneet pissanäytteestä, jee!  Tuulettamista ei sen sijaan liity painonnousuun jota oli 1200g/vko.  No toisaalta viimeksi oli vain 200g, kaipa se melko vakiona pysyy se perusnousu.  Tai toivotaan ettei ihan hirveen monta kiloa ehdi enää nousta <:)  Nyt tullu 10,2kg lähtöpainoon.

Vauva ehkä vähän alempana kuin aikasemmin.  Verenpaine vähän koholla, sekä ylä- että alapaine.

Ei kai siellä muuta.  Ja siinä missä muut saa niitä rohkaisevia "kyllä se sieltä aikasemmin tulee" -kommentteja niin mä sain "näyttää siltä että joudut vaan odottelemaan" -kommentin.  No eipä sitten ainakaan herättele turhaa toivoa :D
 
Takaisin
Top