Neuvolakuulumiset

Toi sf-mitta on semmonen "maailman epätarkin mitta" joka on hirveesti kiinni mittajasta, asennosta jne.  Sen takia ne mitat ei oo ihan vertailukelpoisia keskenään.  Mä oon kanssa kiinnittäny huomiota siihen että ihan eri tavoin eri terkkarit niitä mittanauhojaan pitää.  (Saman epätarkkuuden oon muuten pistäny merkille kun lapselta mitataan päänympärystä...)
 
Neuvolakuulumisia toissapäivältä.. :) 

Rv 32+6
Paino -150g/vko, eli alaspäin tultiin, nyt yhteensä painoa ekasta neuvola käynnistä on tullut 5.8kg
RR 123/71, pulssi oiskohan ollu about 90 (ei ollu korttiin merkannu)
Hb 119 (sanoi, että jatka raudan syömistä samaan malliin)
Sf 30, eli nyt oli tullu vaan sentti kahessa viikossa
Tarjonta rt, ja kuulemma todellatodella alhaalla pää ja sen kyllä huomaa tämäkin mamma :D 
Vauvan sydämensyke 130
Liikkeet ++


Että sellasta, sitten kerrottiin, että kpks:ssa ei järjestetä tällä hetkellä tutustumiskäyntejä synnärille vaan netistä voi kattoo semmosen esittely jutun. Mutta eipä se kovin haittaa. Ja ens viikolla pitäis tulla kotiin aika sitten siihen synnytystapaarvioon. Jänskää. :)



 
Eilen oli taas vuorossa lääkärikäynti.

Rv. 32+5

Pikkukaverilla oli kaikki vallan mainiosti.
Raivotarjonnassa siellä lepäili ja oli jo kiinnittynyt alaspäin.
Painoa pikkuiselle on kertynyt 2075 g.
Kohdunsuu oli kiinni ja noin 3 cm.

Kivahan se on ultrassa käydä aina sillointällöin pikkuista katselemassa näytöltä. Nyt vaan tosiaan tuo kaveri alkaa olemaan sen kokoinen ettei kovin ihmeellisiä kuvia enää saa.

Meni vähän kikkailuksi lääkärikäyntien ja kätilön käyntien sopiminen tulevaisuudessa kun mun kätilö on lomalla elokuun alkuun ja lääkäri lomailee vähän millon mitenkin. Saatiin sitten pienen sähläämisen jälkeen kuitenkin järkättyä niin että peruin sijaiskätilön käynnin parin viikon päästä ja se korvattiin lääkärin käynnillä ja sitten sen jälkeen täytyykin ravata kerran viikossa kätilön kanssa höpöttämässä. Ainakin 1 lääkäri jäljellä ja muutama kätilön käynti.
 
Täällä kans lääkärineuvola ja synnytystapa-arvio käytynä.

Pissa oli puhdas
Turvotus ++
Painoa tullut 1270g/vko (johtuu turvotuksesta kuulemma, seliseli)
Verenpaine: 122/80
Vauvalla syke 130
Liikkeet: ++
RT edelleen

Kohdun kaula oli kiinni ja kiinteä, mutta sitä ei ollut enää kuin 2cm jäljellä. Sanoi kumminkin lääkäri, että ihan rauhallisin mielin voi vielä olla ja lähteä mökilläkin käymään, jos itsestä tuntuu hyvältä. Ultrasi pientä ja varmisti, että on pääalaspäin ja niinhän siellä oltiinkin. Oli jo jonkun verran laskeutunut alaspäin, muttei vielä kiinnittynyt. Kuulemma tosi epätodennäköistä, että enää kääntyisi väärinpäin. Lapsivettäkin oli vielä normaalisti. Nyt sitten vain odotellaan ja odotellaan ja odotellaan... seuraava neuvola reilun viikon päästä.
 
neuvolassa käyty..
paino +1.185   huomaa heti ettei oo tehny mitään... 
rr 97/77 mulla ikinä oo ollu noin matalalla  
sf 30 eipä juuri kasvua ollu kahessa viikossa peräti 1 cm  
rt
 <3 135-140


meille oli varattu aikaa tunti, kun oli joku voimavara kysely lappunen annettu joskus täytettäväksi, oltiin jo takas autossa ennen ku puol tuntia oli menny. oli siis aika tyhjän kanssa, täti vaan kysy suurin piirtein et tuliko tästä keskustelua kun täytitte  


ei ollu täti huolissaan tosta ihottumasta, ilmeisesti sit vaan jotain hikinäppylän tyyppistä  

vika lääkärineuvola parin viikon päästä.. mulla ei turhan usein ole noita neuvolakäyntejä... parin viikon välein tässä vaiheessa :D
 
Viimenen neuvolalekuri käyty 36+5:

Kahessa viikossa painoa 500 g. (tosin oli mitattu eri vaa'alla. Normaalisti digitaalisella ja nyt tommosella käsin mitattavalla, etten tie mikä on oikea totuus.)

Paineet 112/63

Pissa puhas.

Hb 120.. Jee ei tartte rautaa syyä.. Jepujee..

sf: 33

Raivotarjonnassa vaaveli.

Kohdunsuulle ei sit ollu tapahtunu yhtään mitään. Huoooh. Eli vielä menee aikaa. Meillä ei anneta mitään kokoarvioita. Lekuri sanoi vaan et hyvän kokoinen vauva masussa.  Teki kyllä sen verran kovan alapäätutkimuksen, että verta tuli sen jälkeen ja äskenkin vähän. Auts.

Seuraavaksi ens viikolla neuvola..
 
Eilen oli neuvola, rv 35+0
Paino 69,6 ja +175g/viikko
RR 133/85
Pissa puhdas
Hb 114
Sf 33cm
Tarjonta rt
Syke 150, liikkeet ++

Paino oli todella positiivinen yllätys, kun odotin taas ainakin sitä 500g/viikko nousua! :) Pää liikkui vielä vähän ja terkka sanoi pikkuista todella vilkkaaksi kaveriksi. Nyt sitten jouduin rautakuurille... No toivottavasti ei maha reagoi pahasti.
 
leluponi, ei se maha tosiaan välttis reagoi mitenkään. Olin itekki ihan paniikissa kun piti aloittaa rauta jo melkein heti puolenvälin jälkeen, ja aloitin kaiken lisäksi Obsidanilla jota onkin "kehuttu" oikeen tosi kurjaksi mahalle, mutta kas vain ei ole mun maha reagoinut mitenkään :) Joten pidetään peukkuja, että sunkin maha on terästä ;D
 
leluponi, ite kans alotin raudan syönnin ja just kans tolla obsidanilla. Neuvolasta ne varotteli kans et maha voi mennä sekasin,mut ei mun mahalle oo ainakaan vielä tapahtunu mitään.Ei mun maha muutenkaan mitenkään herkkä oo,mut aattelin et raskaana ollessa se nyt muutenkaan ei toimi niinku pitäs ni aattelin et tottakai se menee ihan sekasin. Onneks ei :)
 
Mä just sitä ummetusta pelkään, kun sitä on muutenkin vähän esiintynyt. Mulla ei ole obsidania, vaan retaferia...
 
Mulla muuten just toi retafer aiheutti ummetusta. Mutta otin silloin tällöin levolacia.. Autto hiukan. Tosin aiheutti ilmavaivoja..
 
Mulla olis kaks tyhmähkön (ja toinen myös turhahkon) puoleista kysymystä neuvolakäynteihin liittyen. :D Mutta mielenkiinnosta:

Onko teillä neuvolassa laitettu ne rastit sinne SF-mittataulukkoon? Koska mulla niin ollaan tehty kerran, mutta muut oon sitten merkannu vaan ite.. :D En tiiä onko se laiskuutta niiltä vai käytäntö.
Ja toiseks. Mitä se tarkottaa kun oon monesti kuullu että loppuraskaudessa synnytyksen lähestyessä lääkäri on neuvolassa kopeloinu alapäätä jotenkin kovakouraisesti tai tehnyt jotain "juttuja" edistääkseen synnytystä? Niin mitä ihmeen juttuja? Eikö ne lääkärit muka sano kaiken ihan selkeellä suomen kielellä mitä ne siellä tekee vai alkaako ne säätämään siellä omia kikkailuja :DD... Tuommoset mietitytti :D
 
Mulla ei ole rastitettu sf-mittoja.  Terkkari selitti jo edellisessä raskaudessa että kun ne automaattisesti menee siellä heidän tietokannassaan käyrille niin niitä ei ole ollut enää tapana merkata korttiin ja että halutessaan ne saa sinne itse merkata.  Samoin mulla ei niitä synnytykseen liittyviä tietoja kirjattu neuvolakorttiin ollenkaan mikä oli sääli kun niitä ei kaikkia sitten niissä synnytyspapereissakaan lukenut.

Mulle on neuvolasta nimenomaan suositeltu sitä Obsidania mahaystävällisimpänä rautatablettina.  Yhtä kaikki olen onnellinen ettei rautakomentoa ole vielä tullut, mä olen siis kroonikko mahapotilas ja siksi hirvittää kaikki mahdolliset lisävaivat sen suhteen.  Viimeksi vedin niitä hirveän makuisia rautalitkuja pullotolkulla, tällä kertaa ei ole VIELÄ tarvinnut.  Luultavasti viimeistään synnytyksen jälkeen, sillon mulla viimeksikin tippu hempat kun sitä verta kuitenkin siinä + jälkivuodossa jonkin verran menettää.

Ja tosta sisätutkimuksesta.  Käsittääkseni ne kovakouraiset tutkimukset liittyy siihen kohdunkaulan tunnusteluun.  Ja jos oikein muistan niin paikkojen ollessa sopivalla lailla kypsät, voi se sisätutkimus käynnistää synnytyksen (sama pätee myös seksiin loppumetreillä).  Eli ns. normitutkimus (tai seksi ennen kuin kroppa on "kypsä") ei pitäisi sitä synnytystä käynnistää, "kovat otteet" otetaan käyttöön vissiin vasta kun ollaan lasketun ajan yli.  Mutta joo, tuskin ne lääkärit siellä alakerrassa mitään taikatemmpuja tekee ;)
 
Mulla oli neuvola tänään vkoja 34+1
Muuten kaikki oli hyvin, mutta pissassa prot +++
Aamulla pitää sitten viedä aamupissanäyte labraa. Onneks kuitenkin verenpaine oli ok ja painoakaa ei ollut tullu ku 230g/vko ja ei oo ollu mitää raskausmyrkytyksen oireita muita. Jospa tuo olis vaa joku väärä hälytys... Toivotaan :)
 
Olen ehtinyt kokeilla raskauteni aikana vaikka mitä rautavalmisteita, mutta itselleni on parhaiten sopinut Maltofer. Ne tabut maistuukin hyviltä emoticon

Sun_:
Toivottavasti kaikki on hyvin. Ollaan tyytyväisiä, että meitä tutkitaan niin tarkasti, niin mitään vakavampaa ei pääse tapahtumaan. 
 
Eilen neuvola ja lääkäri rv 35+3

Paino + 1,3kg/viime kertaan, yht. 10,2kg koko raskaus
Hb 126 (syön Retaferia ilman ongelmia...)
Paineet tosi kohollaan, kotimittaukset ok...
Pissa puhdas
Paikat kiinteät ja kiinni
Sf-mitta 33cm
Liikkeet ++
Tarjonta edelleen perätilassa
Syke 150-160

Nyt alkaakin sitten kerran viikossa käynnit ja ihanaa kun mun oma th tulee lomilta maanantaita. Eilinen lääkäri oli kesälomittaja-kandi, nuori tyttö (ainakin 10 vuotta minua nuorempi... ;D)) ja kokemusta odottavista äideistä aika vähän...Vähän jäi ikävä maku käynnistä mutta onneksi mennään vielä elokuun alussa äippäpolille kontrolliultraan sokereiden, verenpaineen ja perätilan taikia ja onhan noita neuvolakäyntejä omalla th tiedossa vielä monta.
Onko muuten muilla tullut suonikohjuja raskauden aikaan? Mulla oli juuri havaittavissa ennen raskautta, mutta nyt tietty niitä on ilmaantunut vähän lisää ja rasituksen ja turvotuksen myötä pohkeita ja polvitaipeita on välillä alkanut särkemään. Puhuttiin eilen th:n ja lääkärin kanssa veritulpan riskistä mutta vielä eivät olleet kovin huolissaan tilanteesta koska noi säryt ovat hyvin satunnaisia ja liittyvät just noihin em. rasitukseen ja turvotukseen. Tukisukkahousut oli käytössä töissä ja vieläkin, jos vain tiedän että joudun seisomaan pitkiä aikoja (esim. parin viikon takaiset ristiäiset/häät) ja ne ovat kyllä olleet hyvä apu.
 
Elikkäs neuvola oli torstaina 34+6, mutta nyt vasta ehin jotain tännekki kirjotteleen! Kauhia kiire muka koko ajan :D :D 

Paino +350g/vko, koko aikana tullut 6,5 kiloa.
RR 117/81 p 95
Hb ei ottanut tällä kertaa, ottaa yleensä vain joka toinen kerta :)
Sf 31.5
Tarjonta rt
Vauvan sydämensyke 130
Liikkeet ++

Ens torstaina onkin sitte synnytystapaarvio äippäpolilla joten ensi viikolle ei sitten otettu neuvola aikaa ollenkaan :) Eli seuraava neuvola onkin sitte 36+4, jonka jälkeen kerran viikossa käynnit :)

 
Mulla oli tänään viimenen neuvolalääkäri, rv 36

Paino 70,9kg, viikossa 1300g ITKU JA PARKU! Eikä ees turvota :(
RR 121/84
Pissa puhdas
Sf-mitta 34cm
Tarjonta rt
Syke 150, liikkeet ++
Kohdunsuu pehmeä ja kiinni, pituus 2cm. Eli edistystä on tapahtunut, jee! :) Ei tosin ihan heti oo syntymässä. Niinhän se tuppaa ensisynnyttäjillä menemään lähemmäs laskettua aikaa... Pääsen vielä sairaalaan synnytystapa-arvioon, onneksi, koska tästä käynnistä jäi vähän paha maku suuhun. Ei minkäänlaista kokoarviota, eikä ees sanonut, oliko kiinnittynyt vai ei... Oli nuori lääkäri, ja varmaan aika kokematon vielä.
 
Meillä edellisestä neuvolasta on aikaa parisen viikkoa ja silloinkin paikalla oli sijainen kun oma hoitaja oli lomalla.

Rv 34+1
Paino + 517
RR 113/61
Hb 120
Sf 31
Tarjonta rt
Vauvan syke +130
Liikkeet ++

Ensi maanantaina sitten seuraava neuvola-aika ja silloin oma hoitaja paikalla.
Jouduin n. viikko sitten käymään synnytysvastaanotolla rv 35+1 ja siellä otettiin sydän- ja supistuskäyrää, jotka olivat onneksi ok. Kävin myös lääkärintarkastuksessa, jota muutoin ei olisi itsellä enää ollut. Siellä lääkäri katsoi myös ultralla, että kaikki oli ok ja painoarvioksi antoi 2600g.
 
Takaisin
Top