Neuvolakuulumiset

rokkimami

Oman äänensä löytänyt
Mulla oli tänään ensimmäinen neuvola. Terkkari kyseli ensimmäiseksi vointeja ja muutenkin fiiliksiä tästä raskaudesta. Laski koneella LA:n joka siirtyi aikaisemmaksi (31.7. -> 28.7.) Sitten vahvisti sovitun synnytyslaitoksen ja keskustelimme raskauden kulusta, D-vitamiinien syömisestä ja ruokavaliosta, sekä urheilun tärkeydestä. Hän myös kertoi että meillä ei tule olemaan perhevalmennusta sillä kävimme siellä jo esikoisen kanssa. Sekä että joudun ikänipuolesta (kaikki yli 25vuotiaat) sokerirasitustestiin raskauden puolivälin tienoilla. Hän mittasi verenpaineen joka oli normi, otti pissanäytteen jossa ei ollut mitään kummallista sekä mittasi hemoglobiinin, sekin ok. Jäi hyvä fiilis
 
Liina82: Ne tehään pikatesteinä siinä neuvolakäynnin aikana noi perustestit eli siis hemoglobiini ja pissasta valkuainen+sokeri.  Lisäksi labrassa otetaan sitten verestä kuppa, veriryhmä ja Rhesus-tekijä (ja mahdollisesti hepatiitti+HIV) - niissä menee sitten pidempään
 
Riippuu varmaan paikkakunnasta tai neuvolasta. Meidän neuvolassa turussa ei tota hb:tä mitattu ikinä..
 
Oletteko käyneet ensimmäisellä hoitajan käynnillä itsekseen? Kun mietitään miehen kanssa, että missä vaiheessa sen ottaa mukaan...?! Mutta jos eka kerta on lähinnä nuo testit ja keskustelua, niin ei kai sinne viitsi miestä ottaa... :) Varmaan sit ekaan ultraan voi mieskin tulla?
 
Olin tänään neuvolassa ja siellä vaan keskusteltiin ja hoitaja täytti koneelle tietoja. Kesti 40min. Nekin asiat mitä puhui oli oikeestaan tuttuja kun olin netistä tutkinut. Pissapurkin sain mukaan että jossain vaiheessa pitäs ottaa aamuvirtsasta näyte ja tammikuun puolessa välissä tulee kotiin kutsu ultrasta ja siellä vasta otetaan verokokeet. Seuraava neuvolakäynti sitten sen jälkeen. Miestä ajattelin kysellä mukaan aina ultriin mutta eipä sitä tuolla tarvinnu:) Tietty kannattaa selvittää sukusairaudet yms.
 
Eka neuvolakäynti takana. LA 13.8 Norjalaisen laskutavan mukaan.

Hb 132 ja rr 110/74.

Lähete (tai ennemminkin hakemus...) ultraan laitettu menemään, jospa se menis läpi kun edellisessä raskaudessa oli epäilyä kasvunhidastumasta yms. (onneksi perusteetta).

Onnistuin sitten oksentamaan kätilön roskikseen ja sain vahvan suosituksen hakea sairaslomaa omalääkäriltä. Eli nyt on viikko saikkua ens hätään ja vaikka omatunto vähän soimaa niin ei voi mitään. Tänään olen oksentanut 6 kertaa, eikä syöminen auta yhtään... Pakko kai se on uskoa ettei ole töihin menemistä.

Uusi aika viikolla 11+, jossa katsotaan tilannetta pahoinvoinnin suhteen.
 
No niin, nyt on eka neuvolakäynti takana. Siellä meni todella kauan ja melkonen määrä opuksia saatiin mukaankin ;) Laskettu aika siirtyi heinäkuun puolelle, 29.7. Neuvolantäti totesi kyllä, että mun pitkillä kierroilla, on paljon todennäköisempää, että se elokuun puolella kuitenkin on. (Ite olin siis laskenut, että 7.8. olisi LA) Ultrassa sitten varmistellaan vielä päivämäärää.

Ainoat asiat, mitä mitattiin oli verenpaine ja paino. Ultraan sain lähetteen, 13.1. on sitten sen vuoro. Tuntuu, että on vielä tosi pitkä aika odottaa sitä.. Vaikkei kuitenkaan ole kuin 3 viikkoa. Sillä kertaa sitten pitää viedä myös pissanäyte + otetaan verikokeet. Eli semmosella aikataululla mennään :)
 
Heippa pitkästä aikaa :)
Mullaki oli eka neuvolakäynti tossa 20. päivä ja oli mies mukana kun pyysivät neuvolasta ottamaan mukaan :) Paino, verenpaine, hemoglobiini ja verikoe otettiin multa. Ens kerralla sitte pissanäyte pitää ottaa. Paksu kasa tietoa ja jopa yks dvd saatiin neuvolasta mukaan. Ultraa kovasti odotellaan niin tulisi todemmaksi että siellä massussa todellakin on pieni ihmisen alku! :)
 
Moikka, ensimmäinen neuvola takana! Aikaa kului puolitoista tuntia ja tosiaan hirvittävästi materiaalia sain mukaan. Olin ensimmäisen kerran yksin, kun mies ei töiltään olisi päässyt. Täytyy sitten myöhemmin ottaa häntä mukaan.

Meillä ei otettu kuin paino ja verenpaine, verikoe otetaan ekan ultran yhteydessä sairaalassa. Tosiaan oli yllätys, että synnytyssairaalakin piti jo valita! En ollut asiaa yhtään pohtinut, mutta sen saa kuulemma vaihtaa myöhemmin.

Laskettu aika siirtyi neuvolan mukaan eteenpäin, 10.8. mutta menen itse sen aiemman mukaan, kun ultrakin tukee sitä. Neuvolan täti laski ton 28 päivän kierrolla ja mulla on lyhyempi. En tiedä käyttävätkö edes muita menetelmiä? Ihan sama kai se on muutenkin, tuskinpa tulee silloin kun pitää kuitenkaan. Jos sinne asti päästään! Toivottavasti!

Täytyy sanoa, että vaikka onkin ensimmäinen raskaus niin musta tuntuu että mitään uutta tietoa en neuvolasta saanut, kun olin kaiken jo itse netistä selvittänyt! Mitkä fiilikset muilla?

Nyt sitten vaan ultra-kutsua odottelemaan, parin viikon päästä pitäisi olla! Ultran jälkeen seuraava neuvola sitten.
 
Lähetin sitten viestini memberille ilmeisestikkin kun ei tätä osaa vielä käyttää :D eli toissaviikolla oli neuvola.verikokeet pissanäyte otettiin ja kyseltii sairaudet jne. Mies ei ollut ollenkaan mukana kun kuopusta odotellessa se oli joka ikinen kerta. L.A 4.8 neuvolan mukaan mutta muuttuu varmasti ultrassa.ensviikolla ois sitten lääkärineuvola joten toivotaan että olisi se ultrakin,saisi tietää sitten että onko kaikki ok.
 
Heippa taas..mennytkin jo tovi kun ekan kerran kirjoitin.

Tanaan laakarineuvola ja myohemmin illalla mentiin viela yksityiselle ultraan (normi ultra maksoi kelan korvauksen jalkeen huimat 95,- , huh kun on kallistunut)...!!

Anyway, hiukan pelotti koska tasta raskaudesta EI MITAAN oireita kuin pikkuriikkinen todella olematon kuvotus satunnaisesti, olin jo siis varautunut etta saan huonoja uutisia..vaikka olenkin kuullut etta on normaalia olla oireeton, mutta silti se teki epavarman olon.

Aamulla tosiaan oli sitten ensin neuvolalaakari joka teki sisatutkimuksen ja kuunteli sydanaanet, olen nyt viikoilla 9+3, ja hienosti kuuluivat aanet ja oli kuin kivi olisis tippunut sydamelta kun kuuli etta kaikki on ok toukalla.

Sitten illalla mentiin yksityiselle Porin laakaritalolle ja siella normiultra jossa todettiin sydamen sykkivan hienosti ja vauva vastasi laskettua aikaa.

Kaikin puolin mahtava paiva siis ja nyt osaa jopa olla iloinen siita etta on voinut hyvin alkuraskauden.
Seuraava aitiyspolin ultra onkin sitten jo kahden viikon kuluttua.
 
Noniin.
Tärkein saatu eli se vau:n raskauspäiväkirja :)  Verenpaine ja hemoglobiini mitattiin ja keskusteltiin jaksamisesta pienen lapsen kanssa raskausaikana ja kahden lapsen kanssa sitten myöhemmin.  Virtsatieinfektiohistorian takia saa taas kärvistellä jalat ristissä 4-6h syömättä ja juomatta, tämä ihana näyte siis kolme kertaa raskauden aikana  :/  Puntarilla kävin ja hintsan oli paino tipahtanut (vaan eiköhän se siitä taas lähde loistokkaaseen nousuun kun esikoinenkin nostatti peräti 20kg).  Lähetteet verikokeisiinkin tuli (HIV, hepatiitti, kuppa ja kumppanit + down-seulonta ja joku muu vielä) ja ultraa saisi nyt alkaa varailemaan.
Säästöt näkyy vähentyneinä neuvolakäynteinä - seuraava käynti lääkärillä helmikuussa ja sen jälkeen hoitajakäynti huhtikuussa.  No, onneksi on jo vähän kokemusta odotusajalta niin ei ehkä ala niin huolettaa.
Eniten päänvaivaa tuottaa kyllä lapsenvahdin järkkääminen neuvolakäyntien ja ultran ajaksi...  Etenkin nyt kun asia on vielä salaisuus :/
 
Täälläkin oli tänään ensimmäinen neuvolakäynti terveydenhoitajan luona. Paljon tuli tietoa, osa oli jo tuttua, kun itsekin olen paljon tietoa etsinyt. Ihanaa kun sai sen Vau:n Raskauspäiväkirjan! Pääsee täyttelemään asioita muistiin... Kaikki testit oli kunnossa, hemoglobiini ja verenpaineet hyvät, paino oli noussut pari kiloa entisestä, syytän siitä joulua ja tätä etovaa oloa, johon on pakko syödä usein jotain... Keskustelua paljon, tietoa kotiinkin, alkoholin ja tupakan käytöstä kyselyt (miehelle kotiin kotitehtäväksi), ja kaiken huipennukseksi terkkari kysyi että haluanko että kokeilee löytää sykkeen doppler- laitteella! Ja sieltähän se syke löytyi, ei kuulunut mutta löytyi, kun alkio on kuitenkin vielä niin pieni niin sitä oli vaikea sieltä löytää... :) Ensi viikon tiistaina on sitten se varsinainen ultra (emättimen kautta)... Ei muuta kuin ihanaa että kaikki on kunnossa...
 emoticon
 
Ainiin, mulla olis neuvolan laskurin mukaan tänään 8+1 päivä ja laskettu aika olisi 10.8.2011 mutta kunhan nyt sitten ultrassa näkee sen tarkemmin. emoticon
 
Minä kävin viime viikol jo ekas neuvolas ku ei tiedetty raskauden alkamis päivämäärää ni ajateltiin siellä sitä laskeskella (Kun alkoi suoraan keskenmenon jälkeen tämä, ei tullut menkkoja välissä). Kävin kuitenkin nlaa edeltävänä päivänä yksityisellä ultrassa varmistamassa että olenhan raskaana (Oulussa Merioulun neuvola, suosittelen jotka täälläpäin asuvat, todella ihana paikka ja edullinen, ultraus 50€) Ja tuo minun eka nla käynti oli siis aika ajoissa kun vasta viikoilla 6+5, seuraava nla aika onkin vasta helmikuussa :D ja np-ultra tammikuun lopulla :)

Mun edellisessä raskaudessa mies oli paljonkin mukana kuuntelemassa vauvan sydän ääniä ja juttelemassa, meillä oli niin ihana nla täti ja kummallekin kun oli uus asia niin kiva oli käydä siellä yhdessä :) Tällä kertaa varmaan mies on pojan kanssa kotona kun itse käyn neuvolassa, mikäli hänen töilleen passaa.
 
miiuski: Kappas! Saman kylän tyttöjä ollaan! Mekin käytiin ystävän suosituksesta Meri-Oulun neuvolassa. Ihana se Kaarina. Aiotaan käydä vielä jossain vaiheessa uudestaan, ekä rakenneultran jälkeen. Sitähän saatetaan olla vaikka synnärillä yhtä aikaa! ;D Me asutaan tässä keskustassa, itseasiassa melkeen siinä Meri-Oulun neuvolan naapurissa. Nyt tosin muutetaan isompaan tämän kuun lopussa sattuneesta syystä :D silloin osoitteeksi vaihtuu Heinäpää.
 
Noniin, nyt on sitten meilläkin ensimmäinen neuvolakäynti takana päin. Ajat olivat luonnollisesti vartin verran myöhässä ja siitä johtuen sitten jouduttiin juoksemaan koko neuvolakäynnin läpi. Ei ehtinyt terkkari kysellä edes vointia, kun käytännön asiat piti saada kaiki kuntoon.

Hemoglobiini, verenpaine ja pissa oli kaikki erittäin hyviä. Kilpirauhasarvot oli ok. Verikokeet otettiin niiden hiv:n, kupan ja syfiliksen selvittämiseksi ja samoin yksi purkki verta lähti spr:lle veriryhmä määritykseen. Paino ei ollut vielä tässä vaiheessa minun onneksi kasvanu. Ei päästy sydänääniä vielä kuuntelemaan, koska huoneessa ei ollut dobbleria. Varattiin seuraavat ajat myös, elikkäs 20.pvä olis verikokeet, niitä sikiöseulontoja varten, 25.pvä olis lääkäri, sitte 1.2 NP-ultra. Sitä odotellessa!

Viikkoja on neuvolan mukaan 10+2, mutta minä pitäydyn tuossa varhaisultran viikoa pienemmässä lukumäärässä 9+2. 
 
Ensimmäinen neuvolakäynti takana rv 9+6 ja siellähän se pikkusydän tykytti 160 "kilometrin tuntivauhdilla" ;) Johan tuota tunsi itsensä neulatyynyksi kun piikkiä ja verinäytteitä lähti jos jonkinmoiseen seulontaan. Parin viikon päässä olevaa ultraa odotellessa :)
 
Kävimme tänää avopuolisoni kanssa ensimmäisellä neuvolakäynnillä.
Meitä jännitti ihan sikana ja pelotti,koska viime vuonna helmikuus mun piti olla 10rv+3 raskaana mut ei kuulunu sydänäänejä ja raskaus oli keskeytynyt 7rv+4.. Jännitimme että entäs jos ny ei taaskaan kuulu mtn.. Mutta onneksemme vauvan sydän löi kuuluvasti ja kunnolla :) nyt odotamme ultra-aikaa joka on 31.01.

Saimme kuulla tänään et olen nyt 9rv+6 ja La on 10.08.2011 <3
 
Takaisin
Top