Neuvolakuulumiset

Kävimme tänää avopuolisoni kanssa ensimmäisellä neuvolakäynnillä.
Meitä jännitti ihan sikana ja pelotti,koska viime vuonna helmikuus mun piti olla 10rv+3 raskaana mut ei kuulunu sydänäänejä ja raskaus oli keskeytynyt 7rv+4.. Jännitimme että entäs jos ny ei taaskaan kuulu mtn.. Mutta onneksemme vauvan sydän löi kuuluvasti ja kunnolla :) nyt odotamme ultra-aikaa joka on 31.01.

Saimme kuulla tänään et olen nyt 9rv+6 ja La on 10.08.2011 <3
 
Ensimmäinen neuvola meilläkin takana (7+6) ja täytyy sanoa, että todella mukava yllätys! Erittäin asiallinen, huumorintajuinen ja fiksu neuvolantäti, joka selkeästi oli jo varautunut meidän tuloon, sillä ensimmäisenä kysäisi, että eikös ollut aivan ihanaa nähdä se pieni vauva siellä aultrassa (kerroin siis aikaa varatessani, että ollaan sinne menossa vielä ennen neuvolaa).

Mitään CD:tä (DVD:tä) en kyllä saanu mukaani, mutta ison kasan muuta paperia ja kirjaa kylläkin. Täytyy sanoa, että vaikka Helsingissä iso osa asioista tehdään liukuhihnalta, niin tämä oli kyllä ensikertalaiselle neuvolassa oikeen vimosen päälle hoidettu!
 
Täälläkin neuvolakäynti takana.  Se oli 5.1.
Verenpaine ja paino otettiin ja loput sitten ultran yhteydessä sairaalassa.
Kauheasti sain lappuja ja lippuja mukaan ja sen DVD:n myös.
Terveydenhoitaja ei ollut meidän oma ja jotenkin ei ollut ehkä ihan sitä mitä odotin, v
vaikka olihan se tätäi ihan mukava.

Postissa tulee ultraan aika sitten joskus.. Eipä vielä ole näkynyt. Jäi vähän
epäselväksi koska sen pitäisi tulla.. Vielä todella epävarma olo, kun ei tiedä
yhtään mitä tuolla masussa on tai onko siellä siis kaikki hyvin. Pitää nyt vain
malttaa odottaa sitä postia. :)
 
Täälläkin neuvolakäynti takana.  Se oli 5.1.
Verenpaine ja paino otettiin ja loput sitten ultran yhteydessä sairaalassa.
Kauheasti sain lappuja ja lippuja mukaan ja sen DVD:n myös.
Terveydenhoitaja ei ollut meidän oma ja jotenkin ei ollut ehkä ihan sitä mitä odotin, v
vaikka olihan se tätäi ihan mukava.

Postissa tulee ultraan aika sitten joskus.. Eipä vielä ole näkynyt. Jäi vähän
epäselväksi koska sen pitäisi tulla.. Vielä todella epävarma olo, kun ei tiedä
yhtään mitä tuolla masussa on tai onko siellä siis kaikki hyvin. Pitää nyt vain
malttaa odottaa sitä postia. :)
 
Np- ultrassa kipastiin perjantaina 14.1  ja oli mahtavaa kaikin puolin.
Ultraajana toiminut katilo oli todella mukava ja ihana ja vauva oli vilkkaalla paalla ja potki seinamia oikein urakalla.

Mitaan halyttavaa ei ultrasta loytynyt, ultran jalkeen ottivat viela verikokeen seulontaa varten.

Saatiin myos 3 hyvaa kuvaa mukaan ja ollaan oltu molemmat onnemme kukkuloilla koko vko.loppu.

Ultran mukaan vastaa laskettua aikaa eli 31.7 tai 1.8.
Sen vuoksi elokuisiin liityin kun tod.nak kuitenkin elokuun puolella syntyy.

Ainoa miinus talla hetkella on se etta nyt oksettaa useasti paivan aikana..ja viikkoja on tasan 12 jo kuitenkin. Alussa oli vain pienta olematonta kuvotusta...eli itku pitkasta ilosta ...

 
Täällä odotellaan esikoista syntyväksi 21.8.2011.
Ensimmäinen virallinen neuvolakäynti oli nyt maanantaina. Epävirallisia on ollut jo muutama, kun kummitäti on töissä äitiysneuvolassa :)

Hiukan oli pettymys ensimmäinen neuvolakäynti. Keskittyi aika paljon (meidän mielestä vähän liikaa) ruokavaliosta puhumiseen ja katsoi asioita häiritsevän paljon kirjasta, kun ei asioita muistanut. Verikokeet otti ja virtsakokeen. Kyseli myös koneelle ja neuvolakorttiin tarpeelliset tiedot. Sitten kertoi, että niskapoimu-ultrasta tulee aika "tässä joidenkin viikkojen sisällä". Ei kertonut tulevista käynnesitä muuta kuin milloin on seuraava neuvola-aika. Ei mitään aikaväleistä ja lääkäriajoista - ennen kuin sitä kysyttiin. Odotettiin, että olisi kuunnellut dopplerilla sydänäänet, mutta sitä hän ei ihmetykseksemme tehnyt ollenkaan.. Mutta onneksi oltiin edellisenä päivänä käyty kummitädin luona, joka oli töistä lainaan ottanut laitteen ja syke kuului todella hyvin ja vahvasti :) Tosin jäi myös vaivaamaan, kun kummitäti sanoi että raskaus voisi olla 1-2 viikon pidemmällä, koska kohtu tuntuu näihin viikkoihin (9+3) liian pieneltä.. No, nyt ei sitäkään mielipidettä kuulunut omalta neuvolatädiltä..

Ainoa mikä nyt mietityttää ja huomenna meinataan kysyä, että milloin sen np-ultran aika sitten varmistuu, koska jos raskaus on viikkoja eteenpäin niin niskapoimu-ultra ei ole sitten luotettava myöhemmin... No, mutta eiköhän tuo asia vielä selviä.

Lievää etovaa oloa on ollut silloin tällöin, jospa ei tämän pahempana tulisikaan :)
 
Toi sydänäänten kuuntelu vaihtelee niin paljon neuvoloiden ja tätien välillä. Mulle on sanottu, että niitä ei ihan senkään takia haluta alussa kuunnella, ku voi olla hankalaa löytää ääniä jha se vaan turhaan huolestuttais vanhemmat..

Kurjaa, että teillä jäi huono maku suuhun neuvolakäynnistä.. Toivottavasti ensi kerta parempi..
 
Se on kyllä, että toisinaan voi olla ettei vielä kuulu nuo sydänäänet ja aiheuttaa huolta, mutta toisaalta tällä aluellaa muualla jo "yritetään" kuunnella ekalla käynnillä :)

Ei siitä käynnistä nyt niin huono maku jäänyt, mutta vähän sellainen "vaisu" käynti. Johtunee varmaan vain siitä, että tämä oma neuvolatäti on aika nuori ja tuore työssää, kun taas oma täti ollut jo 20 vuotta töissä :)
 
meillä oli eka neuvola joulukuun lopussa. aikaa meni reippaasti yli tunti..
mies oli mukana, esikoista ootellass (eri mies) mies oli joka käynnillä mukana, oli ultra tai normi neuvola. nyt tämä nykynen mies ei kuuleman meinaa olla joka kerta mukana :( mua ei kiinnoista alkaa selittä sille sit jälkikäteen mitä siellä oli puhetta. siis jos ei ole mitään hyvää syytä olla pois esim työt, joita ei tällä nykysellä ole kun aikasintaan kesällä... 
 
toinen kerta lääkärineuvola ukko oli mukana ja hyvä mieli jäi sekä lääkäristä että tästä normi neukkatädistä... 
 
Toinen neuvola takana.. Ärsyttävä akka..

Noh.. Pisusta löytyi prot.(?) Jos oikeen muistan.. mitä nyt siitä katotaankaan.. Pitäis juoda enemmän.. Kysyin mistä muusta vois kertoa.. Heitti et raskausmyrkytys.. IIIK!! Hiukan huolestuttaa..

Ultrassa viimeks selvis, et on etuistukka.. Tai neuvolakortissa on lyhenne etus.. Onko tietoa kellään mitä tarkottaa??

Painoa tullu 5 kiloa.. Iiiks.. Jälleen...

Paineet: 100/53

Kohdunpohjankorkeus oli 17cm.. Näytti mitä viimeks on ollu.. Nyt oli vähemmän..

Määräsi paljon nesteitä ja vähemmän suolaa..

Supistelujen takia pääsen ens viikolla lekurille.. Ei mulla niin hirveesti niit oo ollu.. Mut haluan tarkistuttaa tilanteen.. Ihan vaan oman mielenrauhan takaamiseks..

Kelaan sain laput.. TYLSÄÄ täyttämistä..

Ohos.. Taitaaki täytyy mennä kattoo mitä poika kolistelee..
 
Kiitos moon. Ite ekaks sekotin sen siihen eteisistukkaan.. tai johonki sen tapaseen..

Ainiin.. ja sokerirasitukseen vielä ainakin kerran.. jänskättää, et mitkä tulokset nyt..
 
Viides neuvola takana.
Painoa oli tullut +803g viikossa. Omaan korvaani kuulostaa paljolta, mutta alun painonlaskuun nähden oli kuulemma ihan normaali.
Verenpaine oli 124/88, samoissa lukemissa mennään kuin ennenkin.
Virtsassa ei ollut mitään, proteiinia hieman, samalla tavalla kuin joka kerta.
Hb 124, ekalla käynnillä oli 150 mutta hyvissä lukemissa mennään kuitenkin edelleen. :) Jes, ei rautapillereitä!
Kohdunpohjan korkeus oli 19,5cm, sekin normaali.
Sydämensyke +140, liikkeisiin oli laittanut ++, mutta vain sen perusteella että minä sanoin tuntevani liikkeitä joka päivä? Ei ainakaan sykettä kuunnellessa kaveri liikkunut...

Eli kaikki oli niinkuin pitää, D-vitamiinin syöntiä pitää kuulemma jatkaa ympäri vuoden, vaikka ensimmäisellä käynnillä sanottiin että vain vuoden pimein aika(sama luki saamissani papereissa), suositukset muuttuneet... Ens kerta olis taas 4 viikon päästä, ja sitten seuraavaksi lääkärineuvola. :)
 
leluponi: Meillä ainakin laitetaan nuo liikkeet sen perusteella mitä sanon. Koska vauva ei aina liiku tutkimusten aikana ja eihän se terveydenhoitaja edes sitä välttämättä vielä tuntisi vatsan päältä. Siinähän on ideana lähinnä se, että pidetään kirjaa siitä, että vauva on varmasti liikuskellut, että osataan sitten huolestua jos niin ei olekkaan jossain vaiheessa raskautta. Ja äidin puheisiin luotetaan myös tässä asiassa.

Meillä seuraava eli neljäs neuvolakäynti vasta 29.4.(rv23+1). Sitä odotellessa on onneksi vielä rakenneultra 15.4.
 
Mä en ole tuntenut ollenkaan vauvan liikkeitä (vielä). Aionkin huomenna kysyä neuvolassa mitä mieltä on semmoisesta kotidopplerista. Jos en tule tuntemaan liikkeitä ollenkaan, se voisi vähän lievittää huolestuneisuutta tuntemusten puuttuessa. Se on pitkä aika aina odotella seuraavaa neuvolakertaa jos ei tiedä miten masussa voidaan...

 
Peijooni, mä tuun kateelliseksi kohta, täällä odotetaan TOISTA neuvolaa kuin kuuta nousevaa :D
 
Kas niin, nyt on se toka neuvolakäynti takana täälläkin, jee!
Oli iltapäiväaika ja mies kerkesi kotiin vahtimaan esikoista joten sain ihan ylhäisessä yksinäisyydessäni (harvinaista herkkua) käydä.  Näköjään pitää ite täst'edes testata neuvolan koneella pissa, mutta melko yksinkertaiselta vekottimelta se näytti joten eiköhän onnistu.  Näyte puhdas, hemoglobiini 129 (mulla ei varmaan ikinä oo ollu näin hyvää lukemaa, jee!), verenpaine matalahko ja mitä vielä...  Lähtöpaino saavuttamatta vielä, edelliseen punnitukseen rv7 tullu +300g eli n.20g/vko tahdilla.  Sydänäänet kuunneltiin ja kaikki kunnossa, liikkeet ++.
Mukaan lähti näytepurkit 2. ja 3. kolmanneksen virtsanäytteisiin (infektio), lähete sokerirasitukseen ja Kelan paperit (nyt niitä hirveellä kiiruulla täyttelen, haluan ton 2010 äitiyspakkauksen :D).  Seuraava käynti on sentään "ihmisten aikoihin" eli kuukauden päästä.  Jee!
 
Noniin, neljäs neuvolakäynti oli meillä aamulla. Olin iloisesti yllättynyt, että vaa'an mukaan olin omassa lähtöpainossani edelleen (tosin alkuraskaudessa tippui 3kg, mutta kyllä se sitten melkein yhtä nopeasti tuli takaisin). Mutta onneksi ei ollut painoa tullut lisää, sillä sitä minulla on jo omasta takaa liikaa emoticon
Verenpaine oli suht ok, 120/80. Hemppa olikin sitten pudonnut aika roimasti (109) ja marssinkin suoraan neuvolasta ostamaan Iron Vitalia.
Seuraava kerta onkin sitten lääkärintarkastus toukokuussa, täällä meidän "tuppukylässä" ei ilmeisesti ole kuin yksi lääkärikerta/sisätutkimus, jos mitään ihmeitä ei ilmene..

Pikkuinen siellä kovasti pyöriskeli ja meni kokoajan karkuun, kun sykkeitä kuunneltiinemoticon Syke oli muistaakseni jotain 150-160 väliltä ja liikkeet ++. Kaikki siis hyvin emoticon
 
Noniin, täällä on kans käyty neuvolassa. Verenpaine oli muistaakseni 133/90, eli kuulemma ihan hyvä. Hb oli kans hyvä 126, ei tarvitse alkaa rautakuurille. Vauvan syke oli 149, sekin hyvä. SF-mitta meni yläkäyrillä 22cm. Mulla paino on alkuraskauden ekasta neuvolasta laskenut ja nyt oli noussut. Painan nyt 1kg enemmän kuin ensimmäisessä neuvolassa. Sain hirveät huudot! Olen huono ja lihava äiti. En saa enää syödä muuta kuin salaattia, eikä missään nimessä sokeria. Ajatelkaa... Huh huh. Sokerirasitustestiin tietenkin parin viikon päästä. Olikohan terkkarilla kaikki kotona?!
 
Nia, kuulostaa ihan samalta kuin minulla ensimmäisessä raskaudessa, eikä tuo ole hauskaa. Toivottavasti sinun terkkarillasi oli vain huono päivä ja ensi kerta menee paremmissa merkeissä! :)

Itse olen ihan lievästi ylipainoinen eli BMI 26 ja sain kuulla joka kerta, että mitään herkkuja ei saa syödä ja pitää yrittää laihduttaa raskausaikana. Kärsin raskauspahoinvoinnista ja laihduin alkuraskaudesta jonkin verran, enkä todellakaan edes ajatellut ennen puoltaväliä syöväni karkkia tms. Sain aina kuulla siitä miten kamalasti olin lihonut (esim. 50g/vko...) kun tosissani tein töitä sen kanssa, että edes jotain vitaaminien lisäksi pysyi sisällä. Kävin sokerirasituksessa rv 25 ja th oli täysin ymmällään miten arvoni voivat olla jopa normaalia paremmat ja oli varma että olin huijannut. (Mitenköhän sitä testiä sitten huijataan..? :D)

Mutta, jos se täti on ensi kerrallakin tuollainen, niin älä kuuntele sitä terkkaria, vaan itseäsi. Minä viimeeksi itkin joka ikisen neuvolakäynnin jälkeen ja muistan varmasti ikuisesti miten kamalia asioita minulle sanottiin nimenomaan tuosta painosta ja että olen sen takia huono äiti.
Onneksi tämän raskauden ensimmäisellä neuvolakäynnillä sanottiin, että senkun syöt niitä herkkujakin, kunhan et joka päivä. Sitä neuvoa kuuntelen paljon mieluummin. ;)
 
Takaisin
Top