Neuvolakuulumiset

Eilen oli kolmas neuvola. Kaikki oli jälleen kerran oikein mallikkaasti. Pikkumies oli niin vilkkaalla päällä ettei aluksi meinattu saada kunnolla sydänääniä kuunneltua mutta sitten lopulta herra tunki oikein lähelle sitä laitetta että kuului sydänäänet varmaan käytävään saakka :)

Mulla aina neuvolassa vasta konkretisoituu että missä vaiheessa raskautta oikeesti mennään. Kotona itsekseen kun himmailee niin ei yhtään tajua aatella että eihän tässä enää kovin pitkä aika ookkaan kun se kaveri on jo maailmassa.
 
Täällä on neuvolassa käyty nyt neljättä kertaa rv23+1 ja kaikki oli kunnossa. Paino oli laskenut 6 viikon takaisesta 200g, joka varmaankin johtui vain erilaisesta vaatetuksesta. Paino on edelleen 2kg alle lähtöpainon, eli sokerirasituksesta ei tarvitse huolehtia, jos ei sen ihmeempiä tapahdu. Hemoglobiinia ei edes mitattu, kun viimeeksi oli vielä ihan hyvä ja olen rautaa sisältäviä monivitamiini tabletteja syönyt. Verenpaineet oli 113/72, eli nekin tulleet alaspäin edellisestä kerrasta. Vauva liikkui hurjasti ja meni koko ajan karkuun ja sydänääniä yritettiin kuunnella lähes 5min ennenkuin pieni pysähtyi.
Kelan papereita sain vihdoin täyteltäväksi ja sitten odotellaankin lääkärintarkastusta 26.5.
 
Tänään kolmas neuvola.. Rv 26+2

Painoa tullu kuukaudessa puoltoista kiloa..emoticon

Paineet hiukan kohonnu viimesest.. Eli nyt oli 112/64..

Kohdunpohjankorkeus 22..

Merkitsi että supistelee.. Niinku tekeeki..

Kuunneltiin sydänmensykkeet.. Kuului hyvin.. Eipä oikeestaan ollu mitenkään erikoinen reissu.. Jotenkin se varmaan vaikuttaa ku ei oo enää uutta.. Toi paino mua aina vaan jännittää.. HUOOH!!

Kuukauden päästä seuraava.. Ens viikolla sitten lekuri tarkastaa sen kohdunsuun.. Se jännittää..
 
Tänään oli neuvola, rv 25+2. Kaikki oli niinkuin pitikin.
Paino 64,6kg, 275g/viikko, jee! :) Kannatti lopettaa turha mehun juominen :D
Verenpaine menee samaa rataa kuin ennenkin, 126/84
Pissa puhdas
Kohdunpohjan korkeus 23,5cm eli käyrillä mennään. Ja syke oli pikkuisella 135, vaihteli 130-140. :)
Juteltiin vähän niitä näitä ja sain Kelan papereita... Saa nähdä miten niitten täyttäminen onnistuu, käytiin me ne läpi, mutta hankalaa kuitenkin! Kahen viikon päästä olis lääkäriaika... Varoitti että mieslääkäri. Ei se mua paljoo sen enempää haittaa kuin naislääkärin tutkimus, inhottavaa se on joka tapauksessa! Kihlattu ei vaan varmaan oikein tykkää... Se tietysti luo mielikuvia vanhasta ja likasestä äijästä joka silmät kiiluen ronkkii nuorta ja nättiä tyttöä. Voi raukkaa! :D
 
Kuinka paljon teillä muilla on noussut paino raskauden alusta? Mulla on nimittäin vasta 2,7kg, vaikka ulkoisesti tuntuiskin paljon enemmältä.. Ajattelin vaan että oonkohan ihan normaali. :D
 
Mulla on noussu 4,7kg, kun lähti nousuun niin nousi hujauksessa 3 kiloa. Kun aloin vähän enemmän miettimään syömisiä niin rauhoittui ja nousi n. kilon kuussa.
 
Mulla sanoo kotivaaka että ois noussu 1,5kg (rv 25+6)  ja ihan vertailun vuoksi esikoisen kohdalla oli noussu 11,6kg (rv26+3).  Että sellasta :D  Joskin pitää huomauttaa että nyt oli lähtöpainoakin kyllä 9kg enemmän kuin viimeksi <:)
 
Mulla paino tällä hetkellä edelleen 9kg vähemmän kuin ennen raskautta, eli raskaus on
vain laihduttanut! Sopii mulle. :)
 
torstaina on ensimmäinen lääkäriaika. Ja aion kysyä onko mulla kaikki ok kun olen näin iso.. Mulla on tullut painoa 12kg ja olen rv 27+2. Ihmiset ovat vitsailleet että "onko siellä kaksi?". No ei minun tietääkseni, eikä lääkärin. Kaksi viikkoa sitten oli sokerirasituskoe ja arvot olivat kuulemma "hyvät, suorastaan erinomaiset."
En sitten tiedä. Painoindeksi oli lähdössä 27. Että lievää pyöreyttä. On vain alkanut hirvittää kun on niin tukalaa jo että miten tässä kestää loppuun saakka..?
Onko kellään muulla navan kohdalla kipuja?

 
Mulle on tullut tähän mennessä (vko 28) painoa 7 kiloa.. Saman verran ku viimeksi..  Ja viimeks raskauden loppuvaiheessa painoa oli kertynyt semmoset 16 kiloa.. Noin.. Kymmenen tosin jäi sairaalaan..

Toi painonnousu on kyl aikast yksilöllistä.. Jotkut laihtuu, jotkut "lihoo" ja joillakin pysyy samana..
 
Kas niin, neuvolassa käyty ja kaikki kunnossa.  Paino oli tosiaan nyt noussut, 2,4kg mentiin lähtöpainosta yli että heilahti.  Mä mitään jäätelöä oo syöny... X)  Toivottavasti pysyy maltillisena painonnousu, en haluaisi tällä kertaa sitä 20kg lisää kun on edellisiäkin jäljellä.  Jos nyt onnistuis tossa 3kg/kk tahdissa vaikka...   Vaan en kyllä jaksa liikoja stressata, sitä tulee jos tulee.
Seuraava keikka sitten kesäkuun puolessa välissä.  Sen jälkeen taitaa olla jo käynnit parin viikon välein.
 
Olipa taas neuvolakäynti! Taas oli vastassa eri hoitaja, tällä kertaa MIES! Terveydenhoitajaopiskelija. Omaa hoitajaa en ole nähnyt kuukausiin. Ärsyttävää.

Verenpaine oli edelleen matala 103/63 (eli ei ihme kun välillä aina huippaa). Hemoglobiinikin oli laskenut 124 (aiemmin 151). Painoa olikin tullut sitten viidessä viikossa nelisen kiloa eli 880 g viikossa. Osa on kyllä turvotuksen syytä, osa sitten herkuttelun syytä. emoticon

Lääkäri oli yhtä tympeä kuin viimeksikin. Sain sen onneksi ottamaan multa bakteeriviljelyn. Mulla on aiemmin löytyny jo streptokokkibakteeri ja nyt on ollut taas samankaltaisia oireita. Ens viikolla saa tulokset. Kyselin synnytysvalmennuksesta niin täälläpäin tulee kotiin kirje vk 29-30 eli ei ole vielä ollut ajankohtaista. Sydänäänet kuului hyvin, vaavi monotteli ahkerasti sykettä kuunnellessa.


 
Oireet voi varmastikin vaihdella, mutta mulla on tehnyt supistuksia kävellessä. Samoin on koko ajan tullut haisevaa valkovuotoa, joka väheni selvästi antibioottikuurin aikana. Nyt se on taas lisääntynyt, monta kertaa päivässä joutuu vaihtamaan pikkuhousunsuojaa, ja ilman sitä housut kastuu heti. Samoin vihlontaa tuntuu mahassa kun kävelee lenkkiä.  Saa nyt nähdä sitten onko se bakteeri aktivoitunut uudelleen.

Synnytyksessä joudun sitten antibioottitippaan joka tapauksessa, kun streptokokki on jo kerran löytynyt.
 
http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Raskausajan-vaivat/B-streptokokki-raskausaikana/

 
onkohan mullaki sit toi, kun tosiaan housut on 24/7 märkänä ja välissä toi valkkari tuoksahtaa aika voimakkaalle (ei pahalle), suppareita on tullu useamman viikon melkein päivittäin. 
Onko siinä joku eri tutkimus mikä on pissatulehukseen?
 
nonnii, oli lääkärin tapaaminen tänään. Navan seudulla olevan kivun vuoksi sain lähetteen synnytyssairaalaani tutkimuksiin, joissa sitten meni koko päivä.
Tulokkaalla oli kaikki onneksi hyvin. Tilaa ja vettä oli, liikkui paljon, syke oli tasainen 140+, istukka toimi ja muutenkin kaikki natsasi sen osalta. Mulla oli 103/68 paineet, hemoglobiini 116 ja tulehusarvot 9. Vatsasta löytyi myoooma joka kipuilee. On siis hyvänlaatuinen kasvain joka on nyt suuttunut siitä et muksu linttaa sen ahtaalle. Joudun luultavammin nyt vaan kärsiä ja syödä kipulääkkeenä Litalgin nimistä suolistoon suunnattua tabua. Aika todella kivuliasta on tässä ollut, mutta kaikki murhe katosi kun tajusin että muksulla ei ole hädän päivää. Jos tämä siis alkaa olla tosi hankala synnytyksen jälkeen, se pitää operoida, mikä meinaa sitä että kohtu voidaan joutua poistaa.. aikamoista.. Ainiin, ja sen sijaan että olisi lapsi ollut 900g hän onkin 1,1kg. oho.emoticon
 
Noniin.. tänään oli sitten se neuvolalääkäri eli tutkittiin kohdunsuun tilanne. Neuvolakorttiin merkitty Kiinteä, Kiinni ja Pituus 3cm. Kaikki siis ilmeisesti ihan ok, jotenkin lääkäri kokeili lantiota kädellä pakaroiden välistä ja totesi että hyvin pitäisi vauvan mahtua sieltä tulemaan emoticon En sitten siitä sen tarkemmin kysellyt mitään, hyvin nopea "toimenpide" oli.
Kohdunpohjan korkeus oli 27. Hemppa oli edelleen 109 eli aika alhainen, jotenkin täytyis saada sitä nyt nousuun. Iron Vitalia olen päivittäin ottanut, täytyy tuon pullollisen jälkeen marssia apteekkiin ja miettiä ehkä jotain muuta rautavalmisteen aloittamista. Virstanäytteessä oli kuulemma haaleasti näyttänyt proteiini plussaa, mutta verenpaine oli kuitenkin 115/78 eli ihan ok. Ilmeisesti siis aika normaalia, hälyttävää olisi, jos verenpaineet olisi olleet korkeammalla!?
Vauva potkiskeli kovasti doppleria vastaan, kun sykettä kuunneltiin. Syke ja liikkeet oli kumpikin + +. emoticon
Kolmen viikon päästä sitten taas, jos ei mittään kummempaa ilmene..


 
Täällä oli tänään lääkärineuvola. Olin lihonut nyt 500g/viikossa vauhtia, onneksi tuo painon nousu on vähän hidastunut. Meinasi tässä erittäin hitaan alun jälkeen kiihtyä vähän turhankin vauhdikkaaksi. Hyi läskejä! Hb oli edelleen hyvä 126. Verenpaineet oli kans hyvät 124/78. SF-mittaakin mittailtiin ja lukemaksi saatiin 31cm. Vauvalla syke 144. Kohduntilanne oli hyvä, kiinteä ja kiinni oli. Menen vielä noiden suppareiden takia kohdunkaulan kontrolliin kahden viikon päästä tarkistavat, että se on ja pysyy kiinni. Mutta kaiken kaikkiaan aivan normaalisti kaikki. Tyttö köllötteli lempipaikallaan vasemmalla kyljessä :D
 
Takaisin
Top