neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja pisces
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
On meilläkin kyllä ihana neuvolatäti <3 kävin tänään ottaa influenssapiikin ja sattu sit käytävällä se meidän terkka vastaan ja mainitsin sit siinä, että oon ollu vähän huolissani ku liikkeitä vkl aikaan tosi vähän tuntunu, niin hänpä pyys sit sisään ja sano että kuunnellaanpa sydänäänet ja siellähän se pikkusydän jumpsutteli samaan tahtiin ku ennenkin [:)]
On vissiin pikkunen vaan kääntynyt ja potkii selkää päin niin ei tunnu niin hyvin...

Mä kävin kanssa eilen neuvolassa, jotta saatiin tuoreet tiedot neuvolakorttiin rakenneultraa varten. Kaikki oli ok, mitä nyt painoa oli tullu aikasempaa enemmän.

Mua taas ärsyttää meitin neuvolatäti, eilen se sano mulle et kun sulla on kaikki menny tähän asti kivuttomasti ja ilman mitään vaivoja niin kyllä ne nyt sitten alkaa kun ollaa puolessa välissä raskautta. Se siis toivoo et ilmenis jotai [:@][:'(], ennen tätä se sano et mun pitäs miettiä mun tuntemuksia???? Mä en ymmärrä..... Lisäks kuulemma ei sais enään käyttää normi farkkuja vaikka välistä tuntuu et äityyshousut painaa mahaa enemmän kun noi normit. Tympii vaan koko akka.

Kai se luulee et mua ei kiinnosta tää raskaus kun mulla ei ole mitään kysyttävää ja kun en jaksa hötkyllä.

Whaaat... nyt vasta aloin lukeen tätä ketjua tarkemmin niin aloin vaan ihmetteleen että joku on käynyt jo neljä kertaa neuvolassa tähän mennessä?

Mulla on menossa rv 22 ja oon käynyt KAKSI kertaa neuvolassa vasta.

Mulla on takana 3 neuvola käyntiä ja neljäs on tulossa tossa torstaina. Kaksi kuulostaa kyl aika vähältä[8|]

Meillä on takana kaksi neuvolakäyntiä tähän mennessä ( rv 8+6 ja rv 15+4) ja ensi viikolla olisi kolmas neuvola (rv 19+5). Neuvolalääkäri oli viikolla 10+6, nt-ultra rv 12+0 ja tuleva rakenneultra rv 20+4.

Mä olen käyny 3 kertaa (rv 9,+1,16+1 ja 19+1) terkkarilla ja yhden kerran neuvolalääkärillä (rv 12+2)sekä np-ultrassa  (rv 12+3) ja nyt 7.12 (rv 20+2) ois rakenneultra ja seuraava neuvola 27.12 (rv 23+1), jossa saan kelalle tarvittavan todistuksen. Joulukuun puolenvälin jälkeen ois sokerirasitus testi.

Eli kovin on erinlaiset tavat paikkakunnittain, jopa saman paikkakunnan sisällä.

mä oon käyny kaks kertaa neuvolassa (rv 8+2 ja 18+3) ja kerran lääkärillä (rv 12+4). kolmas neuvola
27.12 ja neuvolalääkärille 26.1

Mä oon käynyt jo neljä kertaa neuvolassa (7+2, 10+4, 13+1, 18+1). Sit jollain noista kerroista oli myös lääkärintarkastus erikseen. Ja sit tietty lisäks erilliset np- ja rakenneultra. Ennen joulua pitäis raahautua neuvolaan vielä kerran. Emmä ainakaan koe saaneeni noista neuvolakäynnistä juuri mitään. Tietty on se ollut ihan kiva käydä kuuntelemassa sydänääniä siellä, mut siihen se kiva sit on jäänytkin.

Espoolaisena olen käynyt neuvolassa 2 kertaa ja lääkärillä kerran. Kolmas käynti olisi parin viikon päästä, jolloin katsellaan Kela-asioita. Lääkäristä en vielä tiedä, varmaan tammikuussa. Eipä tuolla turhan usein tosiaan tule käytyä, mutta onneksi pääsin kuuntelemaan tässä välissä sydänäänet kolme viikkoa sitten.

ALKUPERÄINEN: Reetta80

Mä kävin kanssa eilen neuvolassa, jotta saatiin tuoreet tiedot neuvolakorttiin rakenneultraa varten. Kaikki oli ok, mitä nyt painoa oli tullu aikasempaa enemmän.

Mua taas ärsyttää meitin neuvolatäti, eilen se sano mulle et kun sulla on kaikki menny tähän asti kivuttomasti ja ilman mitään vaivoja niin kyllä ne nyt sitten alkaa kun ollaa puolessa välissä raskautta. Se siis toivoo et ilmenis jotai [:@][:'(], ennen tätä se sano et mun pitäs miettiä mun tuntemuksia???? Mä en ymmärrä..... Lisäks kuulemma ei sais enään käyttää normi farkkuja vaikka välistä tuntuu et äityyshousut painaa mahaa enemmän kun noi normit. Tympii vaan koko akka.

Kai se luulee et mua ei kiinnosta tää raskaus kun mulla ei ole mitään kysyttävää ja kun en jaksa hötkyllä.

Hassua.
Rakenne ultrassa kysyin haluaako kätilö mun neuvolakortin, ja vastaus oli et ei tarvii!

Tosi outo asenne sun neuvolantätilläsi!
Eikös tän tokan kolmanneksen pitäis olla sitä parasta aikaa? Miksi pitää maalata piruja seinälle? Vaivoja tulee jos on tullakseen.... Ja miksei muka sais pitää normifarkkuja jos ne tuntuu hyvältä? Mulla ainakin on sellaiset jalassa, vyö vaan extralöysällä ettei paina istuessa!
Mul ei kans ole ollut mitään vaivoja koko aikana, en ole yhtäainutta kysymystä kysynyt neuvolantädiltä, ja käynnit tuntuu itseasiassa ihan turhilta. Meillä täti on ihan positiivinen hössö, mut kyllä silläkin tuntuu pasmat menevän sekaisin kun mulla ei olekaan huolia tai ongelmia!

Joo tosiaan, mulla ei oo tähän mennessä (rv22) ollu kun ne kaksi neuvolaa.
Sen lisäksi np- ja rakenneultrat, ne on tehty äitiyspolilla, missä ei oo siis tehty muuta ku ultrattu.
Lääkäriä mulla ei ole ollut kertaakaan, koska se kuulemma riitti kun kävin alkuraskaudessa yksityisellä lääkärillä varhaisultrassa. Ei siellä mun lääkärikäynnillä siis muuta kuin ultrattu.

Oon vähän miettinyt että ois kiva jos ois ollu joku oikea lääkärintarkistus - en sit tiiä mitä siellä oltais tehty..?

mulla lääkärikäynnillä 12+4 lääkäri tutki rinnat ja kohdun kasvun.
teki myös sisätutkimuksen, että on paikat kiinni ja kohdunsuu kiinteä.

eipä siellä oikeen muuta sydänäänten kuuntelun lisäksi ollut.

Musta taas tuntuu, et saa juosta jatkuvasti tuolla neuvolassa ja äitiyspolin lääkärillä.. Tietty se on hyvä juttu, kun kuulee, et joillakin on tosi harvoin käyntejä! Ja vielä ultraäänet ja labrakäynnit kaupan päälle. On kyllä tuntunut ihan mukavalta, et esim. heti kun kerroin, et on ollu jatkuvia vatsakipuja, ni neuvolan täti pisti lääkärille, joka taas heti viikon sairaslomalle ja omien tutkimisiensa lisäksi labranäytteitä..
Ja vaikka mekin käytiin silloin ihan alussa varhaisultrassa, niin kyllä silti oli ihan normisti lääkärikäynnit omassa neuvolassa.
Ja tuo neuvolan täti soittelee mulle vielä kotiin labratuloksista ja kyselee aina vointeja samassa.
Kai tää on tätä pienen paikkakunnan meininkiä, kun on paljon vähemmän kävijöitä ja muistavat paremmin kaikki. Tai jotain..

no just.. Meillä terkkari kuittasi mun selkäkivut sillä, että antoi fysioterapian puhelinnumeron ja sanoi, että tuskin ne ehtivät vastaamaan puhelimeen. Ilmeisesti kaikissa pienissä terveyskeskuksissa ei suju asiat ihan yhtä hienosti. Onneksi on mukava työterveys, niin ei tarvi olla ihan ilman apua näiden selkäsärkyjen kanssa..

Nuo neuvola ja lääkärikerrat riippuu paljolti siitä miten riskialtis raskaus on. Eli painoindeks yli 25 taroittaa aina useampia käyntejä ja "ikäkerroin" myös, jos on kovin nuori tai vastavuoroisesti "vanhempi" niin silloin tulee useampia käyntejä jo tuon vuoksi vaikkei muuta olisikaan.
Mulla on ollut neljä neuvolakäyntiä joista yksi oli lääkärineuvola. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja tutki kohdun. Onnettomalta reppanalta se nuorimies tuntui. Siis en kyllä tiedä mistä muropaketista oli paperinsa saanut, ainakin kovin kokemattomalta tuntui. Joten siitä ei sitten sen suremmin apua ollut, josko ei kai haittaakaan. Yhden ylimääräisen kerran kävin kuuntelemassa sydänääniä kun hermostutti.

Höh, meillä taas (Espoossa) neuvolatäti sanoi, että ei vanhoilla ole iän puolesta mitään ylimääräisiä käyntejä tai tutkimuksia. Olen siis 40 v. Eli käyntejä on tosiaan se 2 neuvola ja 1 lääkäri takana.

Riippuukohan sekin paikkakunnasta?!

Nyrkkisääntö kai on että noin neljän viikon välein ja viikosta 30 eteenpäin useammin sitten...

Ei mulla kyllä ainakaan ole mitenkään risikiraskaus, oon 28v. ja BMI:kin 19 ennen raskautta. Kyl nä on ihan normikäynnit, missä oon ollu [:)] 

Toisaalla palvelu pelaa paremmin ja toisaalla vähän heikommin. Voihan se vähän vaihdella senkin mukaan miten paljon vauvoja kuhunkin territorioon on tulossa ja miten on aikaa ottaa vastaan ns ylimääräisiä ei niin pakollisia käyntejä :)

Takaisin