neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja pisces
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Barbapapa mä kun en muista kuitenkaan mitä piti kysellä neuvolassa niin olen kirjoittanut kännykkään muistiin aina listaa kyssäreistä :)
Itsellä myös verenpaine on aina koholla kun mitataan terveydenhoitajan/lääkärin toimesta. Siksi hommasin sitten viime talvena mittarin kotiin ja nyt olen mittaillut sitten kotona ennen neuvolaan menoa muutamia kertoja silloin tällöin. Paineet oli kotimittauksessakin koholla tuossa kun sairastelin, mutta nyt taas palannut ihan ok tasolle.
Hemppa mulla oli viimeksi 136, kun lähtötaso ekassa neuvolassa oli 146 ja toisella mittauksella 150. Minun ei todennäköisesti tarvitse rautaa alkaa syödä raskausaikana, eikä tosiaan tuota ole joka kerta mitattukaan. Tämä että on laskenut vähän on itseasiassa minulle parempi, kuulemma. En tiedä vaikuttaako muuhun kuin veritulpan riskin pienenemiseen.
Oma terkka on vähän niin että en aina tiedä onko mukava vai ei, eli ilmeisen asiallinen. Välillä töksäyttelee jotain typeryyksiä, mutta kai meistä jokainen...
Mulla tulee neuvolan vaihto eteen tuossa helmikuun alusta, kun muutan kirjani uuteen kuntaan. Ei oikein pidemmälle uskalla pitää täällä nykyisessä, jotta toi synnäri on sitten lähempänä mihin pitää mennä. Samoin että pääsis perhevalmennuksiin ja tutustumiskäynneille uudella paikkakunnalla. Olis mukava että tuntisi jonkun muunkin kuin miehen sukulaisia sieltä kun jää kotiin pienen kanssa. Olis edes joku "naamatuttu". Eiköhän niitä tuttuja ala sitten tulla kun Papun kanssa pyöritään kylillä.
Oho se olis muuten sitten meikäläisellä tasan 100 päivää H-hetkeen!

Mulla sanottiin neuvolassa H17 että voisin H20 alkaen ruveta syömään rautaa. hb ei tuolloin mitattu. Sanoin et kiitos ei, oksennan rautaa sisältävät multitabsitkin, et otan sit jos hemppa laskee. Ei mitaanut kuitenkaan silloin kun oli kuulemma liian aikaista. Siispä en ole rautaa suuhuni pistänyt kuin ruoan muodossa.
Nyt oli nlassa viikko sitten ja hb oli 150, eikä rautaa kuulemma tarvii syödä :D

Mulla hb 112, ja kertaakaan ei ole sanottu että pitäisi alkaa rautaa syömään... emoticon
Viime viikolla neuvolassa hb oli noussut 118 ja neuvolatäti sanoi että ihan hyvä että ei tarvitse alkaa rautaa syömään kun maha ei sitä oikein kestä..

Tässä vielä tietoa Duodecimista:

"Raskausajan anemiasta puhutaan, jos veren Hb on alle 110 g/l. Jopa 10–20 %:lla odottajista Hb-arvo on raskauden lopulla alle 110 g/l. Äidin lievä anemia ei yleensä aiheuta ongelmia sikiölle. Sikiön ja äidin kannalta haitallinen Hb-taso on alle 80 g/l." linkin takaa löytyy lisää infoa aiheesta http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00882&p_haku=hemoglobiini
Ja normi naisten Hb on välillä 117-155g/l. Myös foolihapon puutos voi aiheuttaa anemiaa, joten kannattaa syödä niitä raskausmonivitamiineja, koska niissä on foolihappolisä oikeassa suhteessa meille raskaana oleville. Rauta lisää suositellaan kaikille joiden Hb on alle 120g/l tuon artikkelin mukaan.

Neuvolassakäynti takana tältä päivältä. Hb 132. Paino oli noussu 3 kg viime kerrasta... kaikkiaan on nyt tullu 5 kg. Kekkulan syke löi 150/min. Sokerirasitukseen rv 26-28... silti ennen joulua otettu paastosokeri työterveyshuollon kautta otettuna oli priimaluokkaa mitä taas ei voi sanoo senkasta ja reumafaktorista...

emoticon Tämä täti saa lähetteen reumapolille SEKS:iin varmaanki lähiviikkoina... senkka 37 koholla ja tosiaan RF positiivinen. Kädet kipuilee edelleen, alkoi kuukausi sitte flunssan aikaan. Toivottavasti nyt on kyse vaan reaktiivisesta artriitista eikä oikein reumasta...

Pisces, tavataankohan me 13.1.2011 neuvolassa illalla??!!

Pikkuenkeli en halua mitenkään pelotella mutta turhan huoletonkaan ei kai kannata olla. Minullakin sokerirasituksessa ja aina aikaisemminkin on tuo paastoarvo ollut oikein mallikas mutta niin vaan tuossa edellis viikolla toisessa raskauden aikaisessa sokerirasitustestissä ensimmäisen ja toisen tunnin arvo oli koholla :( Huomenna synnärille sitten kuulemaan tilanteesta lisää kotimittauksista. Kai ne siellä ultraakin samalla mikä on vaavin tilanne ja miten on kasvanut. Mies ei pääse mukaan kun on töissä, niin pyysin yhden ystävän seuraksi.
Toivottavasti sulla ei siellä sokerirasituksessa tule mitään "löydöksiä"

pikkuenkeli67
En nyt aivan sata varma ole mutta muistaakseni 10.1 oli neuvolassa illalla tapaaminen.. Täytyy nyt kuitenkin vielä tarkistaa kun yövuorosta pääsen kotiin.. :))

Mä kävin eilen neuvolla ja kaikki kunnossa emoticon
Ainut että Hg oli laskenu 115 joka on kyllä vielä normi, mutta aloitan rautalisän koska normaalisti Hg on itsellä korkea välillä 145-155. Kokeillaan nyt josko tuo rautalisä auttais väsymykseen. Ostin maltofer tippoja rautalisäksi ja vatsa näyttäis tomivan aivan normaalisti. Painoa oli tullu n.500g/vko ja kokonais nousu raskauden aikan reilu 5 kg, neuvolan täti tuumas et sähän olet kun suoraan jsotain oppikirjasta tuo raskautes kanssaemoticon

Meillä oli tänään synnärillä näiden sokeriarvojen seuranta. Tänään kun viikkoja 25+6 vaavin kokoarvio on 1085g, ilmeisesti ihan ok koska ei mitään siitä sanottu. Kuulemma olen nyt sitten riskisynnyttäjä, piti oikein kysyä kun ei tätä kukaan minulle ole sanonut. Eli siihen voi sitten unohtaa ammesynnytykset jne emoticon
Sokerit on olleet suht hyvät, mutta niitä pitää nyt jatkossakin sitten seurailla joka toinen päivä. Samoin verenpaine ihan ok tasolla. Seuraava seuranta on 11.1.
Olihan se ihan mukavaa nähdä Papu taas, mutta mukavampaa olisi kun ei tarvitsisi murehtia mistään liikakasvusta. Ei kuulemma haittaa vaikka oma paino putoaisikin, parasta olisi ettei ainakaan nousisi. Kaikki kuitenkin siis hyvin ainakin toistaiseksi!

Täällä tämän raskauden ensimmäinen neuvolalääkärikäynti (niistä kahdesta) takana.

Eipä tuolla taas mitään ihmeitä ollut ja ihan hyvä niin. Kaikki siis niinkuin pitääkin olla.

Hmgb oli 119, mikä on ihan hyvä, mutta oon alkanut siitä huolimatta syömään rautaa. Viime raskaudessa se tipahti nimittäin 130 -> 105, eikä meinannut kahden kuukauden raudan syömiselläkään nousta. Onneksi sain sitten vihdoin sen takasi ylös muutamaan viikkoa ennen synnytystä.

Vinkkinä muuten: kun siis rauta on todellatodella huono imeytymään, ja ainakaan mulla se ei auttanut, että syömisien välillä otti sen mehun kanssa, niin yksi konsti kuitenkin toimi. Yöllä, kun herään vessaan, oon varannut valmiiksi rautakapselin ja c-vitamiinikapselin pöydälle, ja nappaan ne siitä kitaani. Näin vatsa ainakin on tyhjä ja tuo c-vitamiiniannos takaa sen, että se rauta myös imeytyy. Mikään muu ei auttanut viimeksikään: ei vaikka otti isomman annoksen, piti pidempiä välejä syömisessä (ja se ei edes oikein onnistunut), eikä edes merkin vaihtaminen. Lopulta sitten Obsidan toimi, ja sitä otan nytkin. Eli jos joku muukin on ottanut rautalisän ruokavalioon, ni tämmönen toimi ainakin mulla kaikkein parhaitten (tai oikeastaan tää on tosiaan ainoa konsti mikä ylipäänsä toimii mulle).

No niin neuvolakäyti jälleen takana.

Sokerirasituksen paastoarvo oli raja-arvossa, eli joudun pitämään ruokapäiväkirjaa ja ensi viikolla on diabeteshoitajan kanssa tapaaminen. Höh :(

Muuten kaikki ok, hemppa oli noussut 125 yhdellä rautatabletilla päivässä, jee :)

Kohdunsuu kiinni ja normaalimitoissa, kohdun kokokin normaalikäyrillä.

Mitäs muuta...rokotusta en ottanut. Ei sitä pahemmin suositeltu. Pitää vaan miettiä miten alttiiksi sitä voi joutua pöpöille, eli onko tekemisissä lasten kanssa (en), millainen työ, (ei asiakaspalvelu), miten muuten olen alttiina väkijoukoille, (liikun autolla en julkisilla) ym. ym. miten on yleensä sairastellut. Sitä annetaan tammikuun loppuun saakka, jos nyt tulee akuutti tarve.

Kaikki siis muuten mallillaa, mutta tuo sokerijuttu vähän harmittaa.

Meillä oli sitten viimeinen neuvola täällä nykyisellä kotipaikalla ja seuraavaksi sitten kk päästä uudessa neuvolassa. Ainakin ensi viikolla on vielä ultra ja lekuri sen sokeriseurannan vuoksi, eikä ne nyt ihan kauhean hyvältä näytä :( Tosin ei kai niissä hälyyttävääkään ole. Nyt oli tullut 1.5kg painoa edellisestä lisää, no se on periaatteessa aika paljon mutta viimeksi oli laskenut ja oli paasto takana sen sokerirasituksen vuoksi. Kaikkiaan on tullut 5kg tasan.
Leukkarit oli koholla, joten nyt käväisen hakemassa sen hiivakuurin se kun on todennäköisin syy tuohon. Hemppaa ei mitattukaan. Nyt sf-mitta on kääntynyt seuraamaan niitä oikeita käyriä, tosin on yläkäyrän yläpuolella mutta menee omalla käyrällään oikein kuitenkin. Eli näillä mennään :)

Täällä takana neuvolalääkäri ja sokerirasitus.

Sokerit oli normaalit 4,6  5,5 ja 4,6.
Hemppa oli alun 133:sta laskenut 118 lukemaan ja rajoilla mennään, että alanko syömään rautaa vaiko enkö. Väsymystä tai mitään oireita mulla ei ole ton hempan takia ainakaan ollut.

Ja se sf mitta, siinä mennään edelleen yläkäyrillä. Tai itseasiassa vähän yli yläkäyrän. Eilen oli rv 26+1 ja sf-mitta oli 27cm. Ihmekkös, että vähän tuntuu tuo vattanahka kiristelevän emoticon

Mulla on vielä vatsalla tuota kiristysvaraa emoticon sf-mitta oli 30cm ja rvk 26+6 tänään mittauspäivänä. Mää nyt odottelen että toi turvatyyny vetäytyy mahan päälle ja kiristyy pikkuhiljaa. Saas nähdä riittääkö vai tuleeko jossain vaiheessa arpiakin.

Me oltiin kanssa neuvolassa 7.1, jolloin tasan H27.
Sf mitta oli 24 cm, aivan keskikäyrillä mennään.  Painoa oli tullut tasan 1 kg edellisestä käynnistä josta 3 vkoa. Kaikenkaikkiaan +6kg.  Hb oli 132, hiukan laskenut lähtöarvosta joka oli 146, mut loistava edelleen :D
Sokerirasitukseen en siis vissiin joudu, kun meilläpäin ohjeet muuttui vuodenvaihteessa ;) Aiemmin kaikki >25 v joutui, mut nyt meidän " pienen riskin" äidit jätetään seulomatta. Kuulostaa hassulta kun mä  oon kuitenkin jo 38v, mut kuulemma vasta 39v on riskiraja iän suhteen...
Seuraava käynti onkin 2.2. 

Meillä oli tänään sokeri ja vauvan kasvu seuranta synnärillä. Seuraavaksi onkin sitten uusi neuvola 4.2. ja synnärikin vaihtuu. Verenpaineet on olleet nyt kotiseurannassa tosi hyvällä tasolla, lääkärin sanelun mukaan erinomaisella. Vauvakin kasvaa nyt keskikäyrällä joten näin kun pitää ton syömisen kurissa ja liikkuu niin ihan hyvällä mallilla pysyy elämä. Vauvan painoarvio oli nyt 1250g, ja viikkoja parhaillaan 27+6.

Kuudes neuvolakäynti on nyt sitten takana. Painoa on tullut reippaasti (liki kilo viikossa..), mutta sen mä tiesinkin.. Sairasloma voi olla hyvin petollinen.. Tosin nyt viimeseen viikkoon paino ei oo enää noussut. Pitää vähän alkaa seurailla tuota painoa, ettei se jatka nousemista tuota tahtia.

Sokeriarvot oli hyvät. Eli paastoarvo 4.5, tunnin jälkeen 5.8 ja kahden tunnin jälkeen 5.9. Kylläpä vierähti kivi sydämeltä :) Mulla on siis aika suuri sukurasite korkeisiin sokereihin.

SF-mitta oli tällä mittauksella ihan siinä keskikäyrällä, eka mittaustulos oli tasan sama kuin viimeksi. Tosin mittaaja oli eri, joten silläkin ilmeisesti on vaikutusta.

Meillä oli jo 7.neuvolakäynti tänään (27+5). Samalla lääkärintarkastus. Eipä mitään ihmeitä, verenpaine hyvä ja pissa puhdas, painoa tullut nyt yhteensä jo 9kg! Alkoi vähän mietityttään, että mihin ne on tullut, kun ei silleen tunnu eikä näytä, että olisi ihan niin paljoa tullut. Mutta eipä ollut terkka tästä huolissaan, sanoi, että ihan normaalia. Ja että sinne 16kg saakka saa tulla kiloja normaalipainoiselle.  Oon kyllä liikkunut aika paljon, mutta syönytkin ehkä jo vähän enemmän, varsinkin iltaisin kun vatsa kurnii! Mutta onneksi olen saanut vältettyä herkkuja ja syönyt mm. leipää ja paljon hedelmiä.

Sf-mitta nyt 25,5 eli inasen keskikäyrän yläpuolella. Aiemmin mitattu vain kerran (rv 22+4), se oli 18 ja silloin siis inasen käyrän alapuolella. Jonkinlaisesta kasvupyrähdyksestä kertonee, kun tuo painonnousukin on tapahtunut eniten tässä viimeisen kuukauden aikana.

Pää alaspäin vauva siellä kelluu, ja siksi varmaan tuntuu potkut kylkiluiden kohdilla aika voimakkailta. Varmaan joku pikaluistelija tulossa, on reisissä jerkkua emoticon

Takaisin