neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja pisces
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huhtihippu; ei ainakaan ½< tai enemmän kiloa/vko

Cava, kiitos lohdutuksen sanoista [;)] Olen "alkupainoltani" pitkä ja hoikka, nyt kiloja kertyy vaikka syön ihan samaan tahtiin kuin ennen raskauttakin...hikiliikunta tietty jäänyt vähemmälle, mutta liikun kuitenkin.
Kuulun näemmä siihen rasvaa varastoivien ryhmään, ja ihanasti neuvolatäti sanoi, että jos painon nousun syy ei ole ruoassa / liikkumattomuudessa - siitä EI saa ottaa stressiä. 

Tämä nyt ei virallisesti kuulu neuvola kuulumisiin, mutta tk:ssa tullut kuitenkin käytyä.
Yläpaine on niin matalalla, normaalisti on ollut 120 päälle. mutta nyt perjantaista lähtien pyörryttänyt, niin mittailin verenpainetta niin yläpaine oli 90... onko muilla tämmööstä?
ei kuulemma ole haitaksi vauvalle, tai minulle muuten kuin että kauhea olo kun pyörryttää. ja tuokin tuo 90 yläpaine on mitattu silloin kun ei edes yhtään pyörryttänyt, että mitähän verenpaine näyttää kun kunnolla pyörryttää.. [:-]
Aivan seiniä päin on tullut käveltyä, ja levolla vähän hellittää mutta kun vähän jotain tekee niin taas pyörii silmissä. aivan kuin olisi ottanut muutaman tuopin liikaa..
inhottavaa olla saikulla kun ei yhtään tiedä onko tämä koska menossa ohi..

On pitänyt hakea veljeltä verenpainemittari lainaan, mutta se on aina jäänyt. Mulla on normaalistikin yläpaine jossain 100 paikkeilla ja alapaine 60 tienoilla. Nyt erityisesti viimeisen kuukauden aikana mua on vähän väliä huimannut ja silmissä vilisee tähtiä aina, kun nousee ylös tai muuten vaan tekee jonkun nopean liikeen. Neuvolassa paineet on olleet tuota mun normaalia, tosin suunta on ollut laskeva. Tiedän kokemuksesta, että mulla nuo arvot tuppaa nousemaan lääkärissä ja laskemaan taas, jos mittailen ittekseni.. En muistanut asiasta mainita viimeksi neuvolassa käydessäni. Erityisesti nuo tanssitunnit, joita itse pitää vetää on olleet välillä aika jännittäviä. Oonkin sanonut, että saa nähdä koska mä tästä kupsahdan kumoon, kun niin paljon pyörryttää.. En kyllä ole kertaakaan pyörtynyt. Ainakaan vielä.

Toinen minkä oon huomannut, on että mulla on koko ajan jano. Onko se tästä verimäärän lisääntymisestä? Ihan loputtomasti voi juoda ja mieluiten vain vettä.

Eilen juuri mittailin verenpaineen, niin 107/69. Silmissä mustenee kun nousee ylös, ei pyörrytystä tai huimausta, ainakaan vielä. Laskusuunnassa minullakin tuo vähän näyttäisi olevan.

Äiti mittasi minun paineet lauantaina kun olin ollut torstaista lähtien kovan päänsäryn kourissa, johon ei auttanut lääkkeet, ulkoilu, nesteet eikä lepo. Mulla oli 100/61. Neuvolassa kun mitattiin syyskuun puolessa välissä niin yläpaine oli 118 (alapainetta en muista). Mua kanssa huippaa äkkinäiset liikkeet ja esim. portaissa pitää ottaa iisisti. Viikon päästä on seuraava neuvola, pitääpi ottaa asia siellä puheeksi.

ja Sista81, mä juon kanssa koko ajan. Ja mieluiten kivennäisvettä...

sista81:
joo, ihan oikein arveltu. Verimäärä kun nousee koko ajan pikkusen, niin sitä nestettä menee kroppaan enemmän. Se ja kiihtynyt aineenvaihdunta tekee sen janon. Jotkut vissiin alkaa myös hikoilemaan näihin aikoihin enemmän, mikä tietysti vaikuttaa osaltaan kanssa janoon.

Mua kyllä toistaiseksi ainakin on paleltanut melkeen samalla tavalla kuin ennenkin, oon vähän vilukissa. Tavallisesti mulla on aina (siis kesälläkin) villasukat käytössä kotona
Mutta semmosen hassun jutun muistan, että esikkoa odottaessani loppuraskaudesta en voinut pitää sukkia kotona ollenkaan! Vaikka se oli talvea ja meillä on vanha ja vähän vetoisa talo. Jotain kummallista aineenvaihdunnalle ja ääreisverenkierrolle tosiaan tapahtuu. [:D]

Verenpaine on mulla myös normaalistikin melko alhainen, mutta nyt tosiaan huippailee vielä tavallistakin useammin. Noh, kunhan nyt tolpillaan pysyy. Tosin viimeksi viikko sitten neuvolassa paine oli vähän korkeempi! Ihan siis ihannerajoissa vieläkin, mut tosiaan normiarvoja korkeammalla.
Hmm... monella kun laskee verenpaine raskaudessa, niin onkohan se jotenkin yhteydessä kanssa lisääntyneeseen verimäärään... Jotenkin vois ajatella, että suonissa on isompi kohina ja paine kun vertakin on enemmän. Mut ehkä se veren "laimeneminen" sitten vaikuttaa siihen...
Noh, en tiedä, pohdin vaan ääneen. [:)]

Mulla tuo yläpaine on nyt vklp mittailujen aikana ollut parhaimmillaan 90 ja sitten jos oikein kunnolla pyörryttää niin on siinä 80.. mutta arvauskeskuksessa sanottiin että ei ole haittaa että sitten vain levätä. mutta kun ei osaa levätä... [:-] on se vain kauheaa kun kuvittelee että kävelee suoraan niin törmää seinään tai käveleekin jossain ojapientareella..[&:]
Täytyy pian soitella neuvolaan että mitäs ne on mieltä asiasta. [:)]

No juu ei kuulosta kauheen hyviltä nuo teidän paineet! Mulla pysyy ihan nätisti siellä normin ylärajoilla ja kerrankin tuntuu että on se vaan hyvä asia. Tuo kuulostaa oikeasti vaaralliselta jos on ihan holtittomassa kunnossa. Aika vastuutonta sanoa ettei haittaa, mitä jos autolla ajessa esim taju lähtee niin on aika outoa sanoa että ei haittaa... Teidän pitää nyt sitten vaan syödä salmiakkia, lakua ja metvurstia kovasti josko ne auttaisi paineen nousuun [8|] Ja suolaakin ehkä vois kokeilla vähän lisätä?

Meikäläinen on ainakin vedellyt suolaa ihan huoletta [:D] Mun kroppa ei oo semmonen super nesteenkerääjä, ni ei oikeestaan turvotakaan vaikka syö suolaa. Ja jotenkin kaikkea suolasta tekee mielikin - muutama päivä sitten vouhkasin tonne toiseen ketjuun, että nakit on maailman paras keksintö. Ja sitten tykkään laittaa leipäpalasen päälle kurkkua ja siihen kurkun päälle semmosta Santa Marian Chili explosion -chilisuolaa. <3

Laku (ja salmiakki) sen sijaan:
verenpaineen nousun välttäminen ei muuten ole ainoa syy, miksi raskaanaollessa pitäisi etenkin lakua välttää - tai ainakin siis syödä maltillisesti.
Lakritsissa on joku aine (lakritsijuuressa), mikä edesauttaa stressihormonin läpäisyn istukasta. Eli istukka ei suoraan päästä ihan kaikkea äidin elimistössä olevaa stressihormonia läpi sikiön verenkiertoon, mutta suurehko määrä lakua jostain syystä lisää sitä läpäisyä. Ja suuri määrä tai pitkään jatkunut altistuminen stressihormonille aiheuttaa sikiölle kait vähän jos jonkinnäköistä vähän pienempää kehitysvaivaa (olikohan sillä jotain tekemistä leikki/kouluikäisten käyttäytymishäiriöiden kanssa tms...) Samasta syystä odottavia äitejä kommennetaan olemaan stressaamatta (ja sitten tulee stressattua sitä että stressaa! [:D])
Luin tästä lakuasiasta jonkun lääketieteellisen tutkimuksen mutta en jaksa sitä nyt etsiä. Eli sorry tämmönen vähän epämääräinen selitys, en muista enää tarkasti noita yksityiskohtia, kun luin ton joskus sillon esikkoa odottaessani lakunhimosta kärsiessäni. [8D]

Mutta siis yhäkin: se vouhkaus siitä että "tätä ei saa syödä ja tätä pitää välttää"... noh, maalaisjärki käyttöön. Jos sitä lakua ihan sikana tekee mieli, ni yks lakupötkö ei ihan varmasti tee yhtään mitään haittaa. [:D]

Tuon minäkin allekirjoitan että kohtuudesta tuskin on haittaa. Eli jos silloin tällöin tekee mieli lakua, salmiakkia, maksaa tai vaikka sitä uutta kiellettyä eli inkivääriä tms. Tuskin on haittaa jos silloin tällöin maistelee kunhan ei mene päivittäiseksi ja viikottaiseksu mussutteluksi.

Tämmöinen artikkeli on vau.fi:n sivuolla. Sen mukaan jo jokaviikkoinen 100g lakuannos on lapsen kognitiiviselle kehitykselle haitallinen.
http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Raskaus/Liika-laku-raskausaikana-voi-haitata-lapsen-aivojen-kehitysta/

täällä toka neuvolakäynti takana ja kaikki kai ihan ok. laps oli ainakin kuulemma oikean kokonen ja sydäntäki tuli kuunneltua. äidillä sitte oliki rauda-arvot tippunut 130->101 ja painoki noussut taas muutaman kilon,-> se on siis se lenkkeily nyt vaan aloitettava. :D

Terveiset neuvolakäynniltä. Kaikki hienosti, jopa äidin painokin joka on noussu viikkoa kohden ihanteelliset 175 grammaa! Neuvolatäti oli tyytyväinen ja kehotti jatkamaan samaa rataa. Vauvan sykkeet oli 150 ja potki välillä niin makeesti että [:D]. Hb oli noussu 142.een edelliskerran 130:sta ilman mitään rautalisiä, joten voinen luottaa siihen, että ruokavalioni on normi ja riittävä.

Heippa,
Kävin tänään neuvolassa.
Multa ei mitattu hb lainkaan, ei pitänyt sitä tarpeellisena vielä näillä viikoilla (H18+3) kun lähtö hb oli niin hyvä 146. Se oli elokuussa.... Olin jotenkin luullut että se kuuluu rutiineihin? 
Eikä SF mittaakaan katsottu vielä, kuulemma vasta enskerralla, mut se on vasta joulunalusviikolla... Sydänäänet on tietty aina kiva kuulla, muttakun vaavi potkii varsin selvästi, on aivan selvää et pumppukin toimii...  sykkeet vaihteli siinä 130-155 välillä niinkuin kuuluukin.

Mulle jäi vähän epäselväksi mikä oli tämän neuvolakäynnin funktio. Painoni toki tiedän itsekin (normaali) sekä verenpaineeni (normaali) ja proteiinia tuskin virtsassa näillä viikoilla tuppaa olemaan?
Mä joudun ottamaan töistä palkatonta vapaata neuvolaan mennäkseni, joten olis kiva jos sieltä saisi jotain vastinettakin.  

Eli onko tämä ihan käytäntö että näin H18+, vai onko mulla asiat vaan liian hyvin?

Mä oon miettinyt vähän samaa tuon neuvolan kanssa. Toisaalta onhan se hyvä, että on tuollaisia kontrollikäyntejä.. Mulla on nyt ollut niin paljon selkä/lonkkakipuja, että niistä pitää ainakin siellä jutella. Ei mullakaan ole hemoglobiinia mitattu sitten sen syys/elokuun, mutta pissatesti on tosiaan aina neljän viikon välein. Viimeksi neuvolassa tehtiin joku standardikysely perheväkivallasta sun muusta, että onhan siellä joka kerta ollut jotain ohjelmaa. Myös sydänäänten kuuntelu on ollut kivaa, kun ei mitään tunnu vielä. Mutta kyllä noiden neuvola-aikojen järjestäminen on aika säätämistä välillä, kun olen töissä toisella paikkakunnalla..

Toisaalta kun juttelin turkulaisen kaverin kanssa, niin kuulin, että niillä on neuvolakäyntejä melkein puolet harvemmin kuin meillä tuolla maaseudulla. Se ainakin olisi mielellään mennyt neuvolaan vähän useamminkin.. Et ei mene tasan nämä toiveet - varmaan koskaan [:D]

Naiset hyvät neuvolakäyntiä varten ei todellakaan pitäisi joutua ottamaan mitään palkatonta. Kuten muutenkin tuollaiset terveystarkastukset ja lääkärikäynnit on ihan normaalisti työehtosopimuksissa työajalla sallittuja.
Sokeri ja valkuainen on hyvä tarkastaa riittävän usein myös normaalipainoisilta ja hoikilta, sillä sitä raskausdiabetestä on ihan normipainoisilla ja hoikillakin. Omalla ystävälläni oli moinen ja onneksi sitä tosiaan seurattiin.
Muuten kyllä itsestäkin koko touhu tuntuu välillä varsin mielivaltaiselta: mitä milloinkin tutkitaan, testataan ja kysellään. Ihan hyvä että näitä yritetään saada koko maassa jotenkin linjaan keskenään.

satuj, no se virtsanäyte on ihan hyvä kontrolloida koska glukoosit saattaa olla plussalla ihan missä tahansa vaiheessa ja mitä varhaisemmin siihen puututaan, sitä parempi...

Me ollaan käyty nyt kaks kertaa neuvolassa ja tossa tokalla kertaa se neuvolatäti puhu meille aika paljon noista kelajutuista mikä ainakin selvensi mun päätä paljon. [:)] Kaikki mittaukset tehtiinkin sitten aika nopeesti... Ei multakaan hempparia mitattu nyt kun viimeks oli hyvä, ei sillä että ois mitään anemiaoireitakaan.

Tuntuu vaan vähän ärsyttävälle että se puhuu meille jostain parisuhdeasioista ja tyrkyttää kaikkia luentoja ja kyselee oikeen tivaamalla että aiotteko mennä sinne jonkun papin pitämään luentoon parisuhteesta tms yms...[:@][:@][:@]

Meidän parisuhde voi tosi hyvin ja ei kyllä olla minkään papin luennon tarpeessa prkl! 

ALKUPERÄINEN: IhaNainen

Naiset hyvät neuvolakäyntiä varten ei todellakaan pitäisi joutua ottamaan mitään palkatonta. Kuten muutenkin tuollaiset terveystarkastukset ja lääkärikäynnit on ihan normaalisti työehtosopimuksissa työajalla sallittuja.

Niinpä.
Mutta kun mulle ei kukaan maksa palkkaa tekemättömästä työstä, vaan asiakkaat saamiensa palveluiden mukaan... Yrittäjyyden ihanuuksia... [&o]

Eikä meille mitään parisuhdesoopaa suollettu, eikä perheväkivaltakyselyjä.... Lantionpohjan lihaksista se alkoi puhua, muttakun ilmeni että olen joskus käynyt pilateksessa niin sekin juttu tyrehtyi sitten siihen... "enmä sit taida sulle tätä lappusta antaa, kun sä nää jo osaat.... "

Kelajutuista sanoi vain senverran et enskerralla saan lapun kelaa varten, mut sithän mä oonkin jo jotain H25 [:)]. Menee seuraava kerta aika myöhään  kun mä olen Lontoossa reissussa H23 ja hän lomalla H24. Enkä pistänyt pahakseni kun tunsin aikamoista turhautumista siellä istuessani.

Ja hemppari on siis katsottu vain ekalla käynnillä H8!

ALKUPERÄINEN: Vesimeloni

satuj, no se virtsanäyte on ihan hyvä kontrolloida koska glukoosit saattaa olla plussalla ihan missä tahansa vaiheessa ja mitä varhaisemmin siihen puututaan, sitä parempi...

Me ollaan käyty nyt kaks kertaa neuvolassa ja tossa tokalla kertaa se neuvolatäti puhu meille aika paljon noista kelajutuista mikä ainakin selvensi mun päätä paljon. [:)] Kaikki mittaukset tehtiinkin sitten aika nopeesti... Ei multakaan hempparia mitattu nyt kun viimeks oli hyvä, ei sillä että ois mitään anemiaoireitakaan.

Tuntuu vaan vähän ärsyttävälle että se puhuu meille jostain parisuhdeasioista ja tyrkyttää kaikkia luentoja ja kyselee oikeen tivaamalla että aiotteko mennä sinne jonkun papin pitämään luentoon parisuhteesta tms yms...[:@][:@][:@]

Meidän parisuhde voi tosi hyvin ja ei kyllä olla minkään papin luennon tarpeessa prkl! 

Mulla on ihan sama! Tai siis yksinhuoltajaksihan tässä ollaan ryhtymässä, mutta mua ottaa ihan tosissani päähän että joka kerta ja joka hiton paikassa pitää keskustella "tukiverkostosta" ja kuinka ne on tuputtamassa ties minkämoisia yh-tapaamisia ym.
Eikä siinä, ihan kiva että vähän varmistelevat, mutta tuntuu ihan älyttömältä että uudestaan ja uudestaan joudut selvittämään neuvolaan ja kätilölle ja lääkärille ja ties kenelle, että joo lapsen isä on kyllä kuvioissa, vaikkei nyt seurustellakaan, että joo kyllä mun vanhemmat jeesivät, kyllä lapsen isänkin vanhemmat jeesivät, kyllä mulla on paljon ystäviä joilla on lapsia ja jotka osaavat auttaa ja kyllä joo kiitos, mä viihdyn hyvin työssäni ENKÄ aijo lopettaa sitä vain siksi että satun opiskelemaan samalla ja kyllä kiitos mä jaksan ihan kivasti. Ärripurri.
Viimeksi olivat sielä ultrassa tunkemassa jo sossun puheille, kun olivat huolissaan jaksamisesta. Siis mitä ihmettä, on se nyt kumma ettei anneta rauhassa elää ja jatkaa elämäänsä, niinkun se on ollutkin, kun ei toi nyt kovin vaativaa ja ole opiskella ja käydä ihanassa duunissa, mistä pidän hurjasti.

Hemoglobiinista:
sen seuraaminen ekalla kolmanneksella ei itseasiassa ole niin kovin kriittistä. Tai oikeastaan ekalla puolikkaalla. Puolenvälin jälkeen kun se mitataan, niin hemppa on useimmiten laskenut, ja sitten vaan katotaan, että tartteeko lisärautaa alkaa napsimaan.
Tietysti jos olo on todella väsynyt ja heikottaa ja huimaa, niin sitten kannattaa soittaa ihan jo siitä syystä neuvolaan ja pyytää testejä erikseen. Jos kaikki tuntuu olevan kunnossa, kaikki todennäköisesti on kunnossa.

SF-mitta:
sitä aletaan ottamaan vasta rv20 jälkeen. Sitä ennen kohtu kasvaa sellaisessa asennossa, että kohdun asento ja äidin vatsanpeitteet vaikuttaa paljon mittaamiseen. Ja vasta puolenvälin jälkeen tuon mitan seuraaminen kertoo ylipäänsä jotain sikiönkin kasvusta.
Ja huom: SF-mitan ottaminen on vähän semmosta käsipeliä, eli mittaaja ja vauvan asento saattaa vaikuttaa. Mutta sillä saadaan semmosta suurpiirteistä, ihan hyvää käyrää kyllä otettua. Että ei kannata ihan kamalasti huolestua, jos se mitta on jo ekalla kerralla yläkäyrillä tai alakäyrillä. Ei se mitään kerro lapsen koosta sitten lopulta. Mulla oli ekassa raskaudessa sf-mitta ihan yläkäyrällä koko ajan, ja poju oli syntyessään vallan keskikokoinen.

Takaisin