neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja pisces
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
On kyllä tosiaan eri käytäntöjä noissa neuvoloissa, varmaankin siis paikkakunnasta pitkälti riippuu.
Meillä siis on nyt 3 nla-käyntiä, yksi nla-lääkäri käynti ja sit se äippäpolilla käyty nt-ultra takana. Lisäks on yks ylimääräinen nla-lääkäri käynti kovien vatsakipujen vuoksi.
Meillä täällä on alkuun 1xkk neuvola, olikohan viikolta 25 alkaen 2xkk ja sit loppuvaiheessa 1xviikossa.

Minun mielestä niitä ei oo yhtään liikaa kyllä ollu. Oon kokenu ne kaikki käynnit tarpeellisiksi näin ensimmäistä lasta odottaessa. Kaikki on uutta ja meillä on ainakin todella mukava neuvolatäti, jonka kans pystyy asiasta ku asiasta puhumaan ja kyllä häntä oikeesti kiinnostaa. Vaikka siellä nyt ei konkreettisesti tapahdu juurikaan ihmeitä RR, paino, pissa, sydänäänet ja tarvittaessa hempat ja sokerit), mutta minulla on sellainen olo, että siellä oikeasti välitetään ja tosiaan jos jostain vaivasta mainitsee, niin ihan varmasti tosissaan otetaan ja jatkohoitoon ohjataan. Ja tosiaan koen itse sen tärkeänä, että saan puhua ihmisen kanssa, joka asiasta tietää oikeasti.

Ehkä se on just pienen paikkakunnan etuja, ihmiset tulevat helpommin tutuiksi, kun on pienempi asiakaskunta.

Mulla näyttää olevan neuvolakäynnit kerran kuussa. Eli ei mitään ylimääräsiä käyntejä vaikka oonki jo aika iäkäs (43)
tuleva ensisynnyttäjä. Neuvola oli 2.12. ja kaikki oli kohdillaan. Seuraava
käynti 27.12., sitä ennen siis rakenneultra 14.12.

Eilen oli kolmas neuvola. Painoa oli tullut 2,3 kg edellisestä kerrasta, eli noin 500 gr viikko vauhdilla. Hemoglobiini oli 116 kun edellisellä kerralla se oli vielä 128. Terkka suositteli lisäraudan napsimisen aloittamista ainakin joka toinen päivä. Sf-mitta oli 23, mistä  tuli vähän kommenttia, 20 olisi kuulema ollut ihan riittävä tääs vaiheessa... No, todennäköisesti ensi kerralla on jo hieman kasvu tasaantunut ja päästään käyrille. Tuo lukema kun oli kaukana käyrien yläpuolella...
Otin myös samalla käynnillä kausi-influenssarokotteen.

Seuraava käynti onkin sitten ensi vuoden puolella, tammikuun 3. päivä. Huh huh, kohta on jo 2011! Tähän asti on ajatellut että vauva tulee sitten ensi vuonna ja aikaa on vielä reippaasti valmistautua, mutta kohta onkin jo se ensi vuosi!!! Kylläpä menee nopeaan tämä.

4. neuvola käynti oli nyt, ja yksi lääkärineuvola käytynä.
Sf mitta oli 24, josta neuvola täti sanoi että ei aivan näin paljoa saisi olla.
Sokerirasitukseen pitää varata aika, tuon BMI: n takia sekä nyt vielä tuon sf mitan vuoksi.

Paino on nyt noussut koko raskaus aikana reilu 5 kiloa.
hb oli noussut 120 :) onneksi, kiitos moniraskausvitamiini tablettien.

Tammikuun 13. päivä olis sitten neuvolalääkäri, ja 27. päivä pääsee taas ultraan :)

Nyt täyttelemään Kelan papereita.

Täälläkin neuvolakäynti takana, kolmas kerta. Sf-mitta mullakin oli yläkäyrillä, mutta todettiin vaan, että se saattaa muuttua vielä paljonkin ja tässä vaiheessa ei kannata huolestua. Hemoglobini oli pudonnut 113, joten lisärauta aloitettava. Ilmankos on väsyttänytkin kovasti.

Sykkeen saatiin tällä kertaa kuulumaan heti ja kovasti se siellä jumppasi emoticon

Kelan papruja sitten vaan täyttelemään, sokerirasitukseen pitää varata aika ja perhevalmennusajatkin saatiin jo. 7.2 olisi ensimmäinen kerta. Ja mikä ihanaa, seuraavaksi on lääkärikäynti ja sain suomalaisen lääkärin emoticon

Mulla oli tänään sokerirasituskoe toisen kerran ja neuvola. Tällä kertaa sokerirasitus ei sitten mennyt niin kuin viimeksi, viimeksi arvot oli ihan niin kuin pitääkin. Nyt paasto oli itseasiassa parempi 4.8, mutta 1h 11.2 ja 2h 10.5, eli sitten on diagnoosina raskausajan diabetes emoticon Mittarit käytiin hakemassa ja nyt alkaa sitten mittailut kotona 3-4 päivänä viikossa 6 kertaa päivässä. Samoin verenpainetta pitää alkaa seurailla tiiviimmin kotimittauksilla.
Ruokavalio-ohjeita tuli ja määrä varata synnärille aika seurantaan. Onneksi oma paino on jopa laskenut viime kerrasta, ja saa näin ollakin.
Sf-mitta lähenee sitä yläkäyrää, rvk20+0 oli 22cm ja nyt rvk 24+0 27cm. Viimeksi siis 6cm yli yläkäyrän ja nyt enää 3cm, eli parempaan suuntaan. Mulla tosiaan tuo oma turvatyyny vaikuttaa tähän myös. Kohtu on muutenkin kuulemma varsin korkealla, eli toi alamaha on niinkuin "tyhjä".

emoticon IhaNainen, onpas harmillista tuo diabetesjuttu. No, pääasia, että vauvalla kaikki hyvin!

Itelläni oli pysyny tuo sf-mitta nätisti käyrällä, jopa tismalleen keskikäyrällä eli 16 cm. Joulun jälkeen seuraava neuvolakäynti, katotaan mihin suuntaan on sillon menossa. Eilisessä rakenneultrassa saatiin vauvelin painoksi 555 grammaa, kai se on ihan ok näillä raskausviikoilla kun ei kätilö mitään moittinu.

Äh, onpas harmillista kun tän foorumin pystyttäminen on vielä sen verran kesken, että ei näy noista topiceista, että mihin on tullut uutta juttua sitten viimekäynnin... Hitailut ja muut vielä tässä vaiheessa ymmärrään ja siedän, mutta nyt tätä on vaan hankala käyttää...

Mutta juu siis, neuvolassa kävin tänään, kohta menen labraan. Siellä kaikki niinkuin pitääkin, sf-mitta yläkäyrällä melkein, mutta niinpä se oli esikoistakin odottaessa koko ajan... Ehkä tällä omalla pituudella on jotain merkitystä, tai ehkä ei. 

Mutta! Paino! Voi prkl!
Ensin se ei noussut paljoa yhtään ja nyt kuudessa viikossa +4,5kg!!!

Eihän tässä nyt kokoajan saldona ole vasta kun +5kg, mut silti… :P

Tässä puolenvälin jälkeen tän tokan kolmanneksen loppuun on semmonen painon spurttivaihe monella, yritän lohduttautua sillä. :D

Ja ehkäpä tolla parin viikon lomalla ja syömisillä oli myös jotain tekemistä asiaan. Tosin se ei paljoa lohduta, että kohta on joulu ja sekin vähän "poikkeustilanne". Koska eihän sitä nyt ilman suklaata voi jouluna olla! :)

Oh well. Hemppa on varmaan romahtanut jonnekin satasen pintaan, mutta senpä näkee sitten verikokeen jälkeen. Onneksi on työpaikan lähellä labra.

Osaankohan käyttää tätä uutta foorumia.. kokeillaas.

Mul on pikkasen epämiellyttäviä kokemuksia neuvolasta. Ensimmäisellä kerralla oli todella mukava nainen, joka kertoi paljon asioita ja antoi esitteitä. Sitten se vaihtui toiseen..

Meillähän on koiria. Olin miehen kanssa neuvolassa ja neuvolatäti kysyi minulta, että mitä meinasin koirille tehdä, kun lapsi syntyy. En tiedä mitä teille tulee tuollaisesta kysymyksestä mieleen? Mulle tuli, että ne kenties pitää hävittää?

Muutenkin täti puhui minulle kun olisin yksinhuoltaja, vaikka mies oli tosiaan vieressä. Sen verran huomioi miestäkin, että antoi tälle kelan esitteen.. (ei ihme kyllä esitettä elatusmaksuista tms..)

Kysyttiin, että mitähän sitä kannattaisi hankkia etukäteen lasta varten. "Äitiyspakkauksessa on kaikkea mitä tarvitsee, lapsen voi nukuttaa siinä pahvilaatikossa"

Äitiysloman aloituspäivää kysyin "Katso kelan sivuilta", kysyin neuvolakäynneistä, että mitä tässä on odotettavissa "etkö sä saanut ensimmäisellä kerralla sellasen kirjasen, siinä on selitettynä kaikki".

Se mittailee (verenpaineen mittaa monesti monta kertaa) ja ottaa verikokeen, joskus jopa näyttää omaan silmään huolestuneelta, mutta ei kuitenkaan sano tuloksista mitään. Voikohan siitä päätellä, että tulokset on kuitenkin normaaleja? Vähän epämiellyttävää, kun ei kerrota mitään, kunhan vaan näytetään kovin mietteliäältä. Eikä oikein saa kysymyksiinkään vastauksia.

Lisäksi aina tuntuu olevan kiire, seuraava on jo tulossa. En tajua mihin se 45min menee, kun mittailuihin ei kuitenkaan kauaa mene.

Tämmöstä.

Minäkin testaan vieläkö tänne osaan kirjoittaa. Oudoksi on tämä paikka mennyt.

Ikävälle kuulostaa noi Barbapapan neuvolakokemukset!

Mekin ollaan oltu hieman pettyneitä neuvolakäynteihin. Kolme kertaa ollaan käyty ja joka kerta on ollut eri neuvolatäti. Kertaakaan ei oo verikoetta neuvolassa otettu. Kysymyksiinkään en oikein ole vastauksia saanut.  Odotin että neuvolasta antaisi nimensä mukaisesti neuvoja. :)

Kurjaa että monella tuntuu olevan huonoja kokemuksia neuvolasta. :( Meillä on ollut vain positiivisia kokemuksia, ensimmäinen neuvolatäti (joka oli meillä kaksi ensimmäistä kertaa tämän nykyisen sijaisena) jos nyt ei suorastaan mukava mutta ainakin rento, asiallinen ja kohtelias, vastasi kaikkiin (tyhmiin) kysymyksiini kärsivällisesti ja selitti muutenkin asiat tosi perusteellisesti. Tämä toinen olikin sitten ihan huippu, hirmuisen mukava ja otti ihanasti miehenkin mukaan toimintaan mittaamalla miehen verenpaineen minun käydessäni pissimässä kippoon ja antamalla miehen etsiä sydänäänet dopplerilla. :) Kyllähän se vähän kauemmin kesti kuin jos olisi itse ammattilaisena ne kuunnellut, mutta oli kyllä mies onnessaan kun sai osallistua.

Mulla on kyllä kanssa tosi ihana neuvolatäti. Tai täti, hän on mua aika lailla nuorempi emoticon
Mutta silti tosi ammattitaitoinen. Viime kerralla hän oli kipeänä ja sijainekin oli
tosi mukava.

Kumma täti sulla Barbapapa, onko se siis ottanut hemoglobiinin eikä ole
kertonut tulosta sulle?! Vai otetaanko teillä neuvolassa muitakin kokeita?
Meillä on vaan tuo hemppa ja virtsa.

4.1. sitten taas neuvola ja neuvolalääkäri. Saan kuulla mm. eilisen sokerirasituksen
tulokset ja kait se lääkäri tekee sisätutkimukset sun muut jutut.

Hemppa ja virtsa katsotaan sekä mitataan verenpaine. Nyt sitten pari kertaa on mitattu se kohdunpohjankorkeus ja sydän äänet kuunneltu.

Tulokset mä näen siitä kortista, ettei niitä erikseen kerrota tai niistä mitenkään keskustella. En kyllä tiedä mikä on hyvä tai huono tulos, mutta ilmeisesti ei ole ollut mitään hirveen poikkeavaa, koska ei oo puheeksi ottanut?

Meinasin alkaa valittamaan tässä enemmänkin, mutta täytyy vähän koittaa hillitä :/

Mitataanko teillä muilla hemppa joka kerta neuvolassa? Multa ei oo mitattu vielä kertaakaan neuvolassa. Oon miettinyt että se ois ehkä hyvä ottaa.. Neuvola käyntejäkin on ollut vasta 3. (nyt rv 24+0)
Tammikuussa eka lääkäri ja seuraava neuvola vasta viikolla 30..

Mulla otettiin hemoglobiini ihan raskauden alussa labrassa. Pissatesti on joka neuvolakäynnillä eli neljän viikon välein. Tammikuun alussa meen labraan sokerirasitukseen, ja silloin otetaan toinen hemppa. Eli ei multa ainakaan ole sitä kertaakaan tässä välissä otettu. Tääkin riippuu taas varmasti neuvolasta. Täällä meidän pikkuterveysasemalla ei varmaan ole mitään pikatestilaitteita.

Huhtihippu, mä sain ainakin Kelan paperit ja opasvihkosen samalla käynnillä kun sain raskaustodistuksen. Vien joulun jälkeen paperit meidän henkilöstöosastolle kun työnantaja maksaa 3 kk palkan, niin ne lähettää sitten kaikki paperit samaan aikaan Kelaan.

Kalina kirjoitti:
Mitataanko teillä muilla hemppa joka kerta neuvolassa? Multa ei oo mitattu vielä kertaakaan neuvolassa. Oon miettinyt että se ois ehkä hyvä ottaa.. Neuvola käyntejäkin on ollut vasta 3. (nyt rv 24+0)
Tammikuussa eka lääkäri ja seuraava neuvola vasta viikolla 30..

Mulla mitattiin Hb vkolla 8 ja nyt 24+3. Hyvänä oli pysynyt, vaikka vähän pitkä mittausväli ihmetyttikin. Mut kai sen väsymyksestä huomaa jos laskee liikaa...

Barbapapa kirjoitti:
Hemppa ja virtsa katsotaan sekä mitataan verenpaine. Nyt sitten pari kertaa on mitattu se kohdunpohjankorkeus ja sydän äänet kuunneltu.

Tulokset mä näen siitä kortista, ettei niitä erikseen kerrota tai niistä mitenkään keskustella. En kyllä tiedä mikä on hyvä tai huono tulos, mutta ilmeisesti ei ole ollut mitään hirveen poikkeavaa, koska ei oo puheeksi ottanut?

Meinasin alkaa valittamaan tässä enemmänkin, mutta täytyy vähän koittaa hillitä :/

Mitäs ne sun arvot sitten on olleet? 

Hb 120 tai yli on hyvä, 110-120 tyydyttävä, mjut rautaa tarvii, ja sen alle sit huono. 
Verenpaineet 120/80 tai alle olis toivottava, ja 140/90 on huolestumisen raja raskaana ollessa.
SF mitat pitää olla niiden käyrien välissä...ja mieluusti johdonmukaisesti samalla käyrällä. Eri mittaaja voi kyllä vaikuttaa tulokseen.

Hemoglobiini on ollut huonoimmillaan 120. Nyt pitää kuulema ottaa rautatabletteja, koska "jokainen alkaa syömään rautatabletteja raskauden puolesta välistä". Ootteko te muut ottaneet rautatabletteja silloin, kun lukemat näyttää niiden olevan tarpeen, vai varmuuden vuoksi? Mulla nyt menee sit ilmeisesti tuo varmuuden vuoksi.

Ei noista luvuista muuten ole ollut puhetta, paitsi silloin ensimmäisellä neuvolakerralla, kun oli toinen neuvolatäti, niin hää totes lukeman olevan loistava :)

SF-mitta on ollut kokoajan (no 2kertaa mitattu) täydellisesti puolessa välissä ja verenpaine on.. kohillaan. Tosin aika yläällä, kuten on aina ollut kun lääkäri on niitä mittaillut.

En kyllä ymmärrä niitä huolestuneen oloisia ilmeitä ja epämääräisiä lausahduksia..? (vai johtuuko tämä ylitulkitseminen siitä, että olen horoskoopiltani neitsyt..)Olisi niin kiva, kun näistä tuloksista puhuttaisiin eikä pelkästään merkittäisi neuvolakorttiin ja keskityttäisi sitten epäolennaisiin. Täytyypä alkaa kyselemään tarkemmin kaikesta.. Nää muutamat kerrat on menneet opetellessa, kun ei oikein ole tietänyt mitä odottaa.

Nyt selkeästi alkaa kaipaamaan tietoa ihan käytännön asioihin, kuten esimerkiksi noiden kelan lappujen täyttelyyn, milloin pitäisi ottaa yhteyttä synnytyspuolelle, mitä tarvikkeita tarvitsee (sen vauvan nukuttamiseen sopivan pahvilaatikon lisäksi..), yms. yms.

Jos oon niin pelottavan näköinen, ettei se uskalla oikein puhua mulle.. Täytyy ens kerralla kammata jakaus keskelle päätä :D

Mulla Hb oli raskauden alkumetreillä päälle 130, sit 116 ja nyt viimesimmäks 100. Maha ei kestä tavallisia rautatabletteja (yritin jälleen), nyt juon Floradixiä ja toivon että auttaa...Hb116 on otettu PVK (verikoe kyynärtaipeesta) ja Hb100 sormenpäästä. Pieni virhemarginaalikin mahdollinen. Huomaan, että liian matala se kuitenkin on, kun normaali kävelylenkki pistää puuskuttamaan ja jalat hapoille.

Itselläni SF-käyrä ylärajoilla ja painoakin tullut sen verran (plus ikä) että sokerirasituksiin mennään. En osaa huolestua noista, uskon että kaikesta stressaaminen ja ennakkoon murehtiminen on vauvalle paljon haitallisempaa kuin "käyrien ylärajoilla" oleminen emoticon

Mulla on tosi kiva neuvolatäti (vuosikymmenet ko.työtä tehnyt) ja tunti vierähtää helpostikin jutellessa, aina on mahdollisuus kysyä jos on jotain mielenpäällä.

KELA-laput on odottamassa...pitää kunnolla istua alas ja lukea ensin Kelan sivuilta,sitten huolella esitäyttää ja vielä olla meidän HR:n ja palkkiksen kanssa yhteyksissä, eiköhän siitäkin hyvä tule.

Takaisin