neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja pisces
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toinen neuvolakäynti takana. Tällä kertaa olikin nopea pyrähdys, kun puolessa tunnissa oltiin jo ulkona. Paino oli noussut 2,4 kg kahdessa kuukaudessa, no ruoka maittaakin sen verta hyvin ettei mikään ihme [:)]. Syke kuului jämäkkänä ja oma yläpaine oli täsmälleen sama kuin syyskuussa, 118. Alapaine 76. Hb oli 127, joten kaikki ok.

Muilla on tuntunut olevan vähän neuvoja tyrkyttäviä neuvolantätejä mutta mä olen kyllä ihan tyytyväinen omaani. Se on semmoinen symppis ja herttasen oloinen terveydenhoitaja, joka ymmärtää huumorinkin päälle. Ja parisuhteesta meiltä ei ole kyllä taidettu kysyä vielä mitään muuta kuin että ollaanko naimisissa.

Seuraava neuvolakäynti on 9.12. ja siitä vajaan viikon päästä sitten rakenneultra. Tänään taidan vihdoin kertoa esimiehelle että odotan huhtivauvaa.

Eilen kävin neuvolassa, kaikki oli kunnossa. Hemoglobiini laskussa mutta sehän on ihan normaalia. Kohtu on kokonaan vasemalla puolella, mutta eiköhänn tuo tosta siirry keskelle ajan kuluessa. Painoa onneks ei ollu tullu lisää kun 0,5 kg kuukauden aikana, vaikka olenkin herkutellut [:)]. Neuvolan täti on kyllä ihmeissään kun mulla ei ole mitään kysyttävää, mutta kun mulla sattuu olemaan erittäin huolehtivaine sisko joka valistaa asiasta kun asiasta. Toivottavasti loppu raskaus suju yhtä hyvin kun tähän saakka, mä en edes tietäis olevani raskaana jos toi maha ei kasvais. 

ALKUPERÄINEN: Reetta80

Eilen kävin neuvolassa, kaikki oli kunnossa. Hemoglobiini laskussa mutta sehän on ihan normaalia. Kohtu on kokonaan vasemalla puolella, mutta eiköhänn tuo tosta siirry keskelle ajan kuluessa. Painoa onneks ei ollu tullu lisää kun 0,5 kg kuukauden aikana, vaikka olenkin herkutellut [:)]. Neuvolan täti on kyllä ihmeissään kun mulla ei ole mitään kysyttävää, mutta kun mulla sattuu olemaan erittäin huolehtivaine sisko joka valistaa asiasta kun asiasta. Toivottavasti loppu raskaus suju yhtä hyvin kun tähän saakka, mä en edes tietäis olevani raskaana jos toi maha ei kasvais. 

Moi, mulla on ihan sama juttu.
Onneks vauva potkii masussa, muuten vois epäilyttää koko juttu. Ei ole ollut pahoinvointia, ei väsymystä, ei mielialanmuutoksia, ja painokin noussut 1,5kg koko aikana. Rinnat on kasvanut, mut muuten ei mitään. Normaalivaatteissa kuljen, joskin jotukut puserot on jäänyt pieniksi.

Eikä mullakaan ole mitään kysyttävää neuvolantädiltä, mikä tuntuu hämäävän häntä suuresti, ensikertalainen kun olen.... Muttakun meillä kaikilla kolmella on kaikki hyvin [;)] 

moi, nyt jos uskaltautuis mukaan keskusteluihin [:D] täällä odotetaan rakenne ultraa kauhun sekaisin tuntein, niinkuin jokaista neuvolakäyntiä. Mutta kovasti yritän alkaa innostumaan tästä toivotusta vauvasta eikä vaan pelkäämään sitä pahinta![:D]

Tiutiu: no kyllä nyt jo kannattaa hhimmata peloista ainakin vähän! Ollaan jo niin pitkällä. Puoliväli tällä matkalla häämöttää [:D] Tervetuoloa mukaan!

CAVA kirjoitit aikaisemmin tuosta SF-mitasta...

Sanoit että se otetaan vasta rv 20 lähtien.
Minulla se on kyllä otettu jo 13+1 ja 17+6 viikoilla

ALKUPERÄINEN: huhtihippu

Taskumari: Ärsyttävää tuo holhoominen. Musta tuntuu, että niillä on jotkut lomakkeet, jotka niiden pitää paukuttaa läpi kaikille "erikoistapauksille".

Jeps, näin mä veikkailen kanssa. Eikä siinä, ihan hyvä homma oikeasti että vähän kattovat "perään" ja holhoavatkin, se vaan että lopettaisivat kun siihen ei mitään syytä ole ja asiasta on sanottu ties kuinka monet kerrat =D

Ai että mulla on ihana neuvolatäti [:)] soitin tänään ja pyysin päästä kuuntelemaan sydänäänet ja sainkin ajan jo iltapäiväksi.

Kaikki hyvin, siellä se jumpsutteli [:)] vähän piti taas hakea, että löytyi ja samalla selvisi, että mulla on istukka kohdun etuseinässä. Eli liikkeitä saakin sitten odotella pidempään. Siellä se nytkin piileskeli istukan takana [:D]

Samalla se otti hemoglobiinin ja se on laskenut 120...varmaan joudun sitten rautaa syömään myöhemmin.

Kyllä helpotti, nyt sitten kolmen viikon odotus rakenneultraan.

huhtihippu:
no jopas on syvältä!
Meillä oikein erikseen TESin mukaan sanotaan, että (äidille, ei isälle kuitenkaan) kaikki raskaudenaikainen terveysseuranta ja neuvolat, lääkärit, ultrat jne menee perhevapaan nimissä palkallisena. Eli työajalla saa käydä (tietysti se matkustaminen on sitten erikseen sovittavaa aikaa, koska periaatteessa työnantajan ei sitä tartteis korvata). Tosin ite pyrin saamaan kaikki neuvolat aina aamukahdeksaksi, että jatkan siitä sitten töihin.

Noh, ei voi mitään. Tylsäähän tommonen on.

Mä en edes tiedä, oisko nuo neuvolankäynnit palkalista vai ei, kun en kuulu minkään yleisen TESin piiriin. Työsopimuksessa ei ole mainittu mistään lääkärikäynneistä mitään. Juttelin asiasta joskus toimistosihteerin kanssa ja hän sanoi, että käytäntö on aika kirjava. Toiset siis merkkaavat työtunneiksi ja toiset ei.. Noh, mä oon järjestellyt nuo neuvolat muutenkin työajan ulkopuolelle, koska neuvola on eri paikkakunnalla kuin työpaikka. 

En kyllä ollu missään vaiheessa ajatellut, et ne vois olla työaikaa. Ilmeisesti raskauden aiheuttamien ongelmien takia käyn nyt työfysioterapeutilla ja sen mä kyllä lasken työajaksi :) Se on tietty vähän vapaampaa tällai, kun on pieni yksityinen firma ja muutenkin joustavat työajat..

No periaatteessahan mulla tuo on työaikaa useimmiten, mutta toisaalta ei mun töitä kukaan silläaikaa tee joten omasta selkänahasta se aika on jokatapauksessa täälläkin käytännössä otettava [8|] Tosiaankaan en kuitenkaan laske tuntitunnista sitten vaan tehdään vähän eritavalla töitä. Nyt olen kyllä päättänyt olla myös sen verran itsekäs melkein 16 vuoden työputken jälkeen etten todellakaan kanna huonoa omaatuntoa jos jokin työ ei mene ihan aikatauluun tms esimerkiksi juuri neuvolan tai väsymyksen vuoksi. Eilen ja tänään olen ollut saikulla, tosin vilkaissut töitä sivusilmällä hetkittäin, kun on kauhea räkätauti ja kurkku kipeä. Lääkkeeksi olen nyt yrittänyt vetää valkosipulia ja hunajateetä oikein urakalla. Tuntuukin että se vähän ehkä olis auttanut...

Mäkin olen neuvola aikana sumplinut vapaa päiville, tai niin että olen päässyt töihin sitten vaikka iltaan.
Toki mulla on tuonne työmaalle tunnin ajomatka niin ei kovin keskelle työpäivää voi mitään sopia.

Mutta tänään oli neuvola. siellä se sydän jumputti 140 :)
Oli kylmää se geeli, ja vauvakin sen huomasi kun samantien potkaisi takaisin :D
Arvot on kohdillaan, että raskausmonivitamiinitablettien syönti jatkuu.
Paino oli nyt noussu ensimmäisen kerran ja heti kerralla 2 kg [&:]
No viime aikoina on tuota lakua ja salmiakkia yritetty syödä verenpaineen kohottamiseen.
täytyy siis sitä vähentää :)

Tasan viikko enään niin pääsee katsomaan vaavia <3 rakenneultraa odotellessa :)

Toinen neuvolakäynti takana [:)] Siellä oli harjottelija neuvolatätin seurana ja sit se jotenkin aiheutti etten sit halunnutkaan jutella niistä mun seksikivuista sun muista[:-] Jotenkaan en tykänny sen harjottelijan läsnäolosta. Sydänääniä kun kuunteli ni oli ihan blääh, ei saanu kuulumaan ja kun täti sit kuunteli ni heti löytyi.. Reilu 150 oli meijän pikkusen syke [:)]

Hemoglobiini oli 128
Verenpaine 122/68
Pissa puhdas
Paino 63,7 (alkupaino 64,1 joten erittäin olen iloinen [:D])

Sitten vaan oottelemaan 14.12 olevaa rakenneultraa ja seuraava neuvola 29.12 [:)]

Ai nii, sanottiin että näillä viikoilla kohtu kasvaa huimaa kyytiä, kuulemma varsinkin uudelleensynnyttäjällä kun on jo aiemmin venynyt ja että kun mun pojat on molemmat syntynyt ennen laskettua aikaa ( 38+5 ja 37+1), voin kuulemma varautua siihen että tämäkin ulostautuu ennen laskettua aikaa [:D]

Mulla oli tänään neljäs neuvola. Aika standarikamaa taas. Kysyi kausi-influessarokotteesta, mittasi verenpaineen ja katsoi painon. Ja sit kuunneltiin taas sydänäänet. Verenpaino oli vähän korkeampi kuin aiemmin, mut se johtui puhtaasti siitä, et terkkari oli taas aika ärsyttävä [:D] Mittasin kotona paineet uudelleen, ja olivat taas laskeneet normaaliin. [:D]

Mun mielestä tää kuukausittainen neuvolan puntarilla käynti on aika stressaavaa. Mä en varmaan muuten yhtään murehtisi painoani, mut sit muistan taas et pitää mennä taas sinne analysoitavaksi. Mulla on sellanen ruoansulatus, et paino heittää päivän aikana helposti yli kilon suuntaan tai toiseen.. Tuolla sit pohditaan jotain ylimääräistä puolta kiloa. Argh.

Ens tiistaina meen terveyskeskukseen sovittamaan si-tukivyötä. Jos vaiks pääsis taas liikkeelle ja tuo lonkkakin lähtisi sitten paranemaan. Muuten tarvii pian jäädä sairaslomalle, kun ei tästä särystä tule ollenkaan loppua.. Erimittaiset jalat, kiero selkäranka ja jo valmiiksi löysät nivelet on selkeesti tosi huono yhdistelmä raskausaikana. Netistä lueskelin, et yleensä näitä vaivoja tulee vasta viimeisellä kolmanneksella, jos on tullakseen..[8|].

Maanantaina oli neuvola. Kaikki hyvin. Harjottelija oli meilläkin paikalla. Pissa, verenpaine ja paino mitattiin, 2kg tullu lisää. Sydän jyskytti pikkusella 150. Ei hetkeäkään pysyny paikallaan. Nyt vaan odotellaan 1.12 olevaa ultraa. Jos vaikka sais vahvistuksen mun tyttö ololle.
Ostin tänään elämäni ekat äitiysvaatteet! Peräti kahdet housut. Miksei kukaan ole sanonu mulle miten mukavilta ne tuntuu? Niitä vois pitää vaikkei olis raskaanakaan. Toiset oli vielä farkut mitä en ole pitänyt jalassa ainakaan 5 vuoteen. Sitten ostin pitkän paidan ja sen päälle villapuseron, voi miten maha nyt näkyykin!
Huomenna on jännä päivä kun matkustetaan (300km) appivanhempien luokse kertomaan vauvauutiset. Tai ei kai niitä tarvi edes kertoa, senku astuu ovesta sisään mun uusissa äitiysvaatteissa.
Potkut vaan voimistuu. Mieskin tuntenut ne jo. Huomenna alkaa 20. viikko. Kohta meikäkin on puolessa välissä!
Hyvää loppuviikkoa kaikille!

Tänään käyty neuvolakäynnillä nro 2. Kaikki kunnossa.

pissa puhdas ja verenpaine 122/78. hemoglobiini oli laskenu 133 --> 118, eli sitä seuraillaan.
Painonmuutos 270g/viikko. Sf-mitta 17. (yläkäyrällä mennään, mutta vissiin vain sen takia, että kohtu
ehti valmistautua alussa kahta vauvaa varten). Mytyn syke oli 140.

Seuraava neuvola sitten 27.12 ja täytellään kelan papereita. Sokerirasitus (yök) 17.1 ja neuvolalääkäri 26.1

JA aurinko paistaa!!!!!! [:D]

+ paastoverensokeri oli 4,6. kaikki mallillaan! [:)]

Meilläkin neuvola takana, kaikki hyvin. Verenpaine entistä (matalaa niinkuin aina) luokkaa, pissakin puhdas, juma muuten että kusetti ku mentiin, piti sanoo miehelle että paina nyt sitä kaasua että mä pääsen vessaan [:D] neljä tuntia pissaamatta on nykyään käsittämättömän pitkä aika [:D]
Paino oli laskussa, muutosta -75g/viikko, eli ei paljoa mut kuitenkin.. No, kerkeehän tuo vielä nousta. Veikkaan että johtuu siitä että nyt on tullu enemmän katottua mitä suuhunsa laittaa ja liikuttuakin ehkä hiukan enemmän ku tuossa kesähelteillä [:)]
Pikkusen syke jumpsutti 145, sano että kohtu on hyvin kasvanu mut ei vielä mittailla, ens kerralla kuulema sitten. Me saadaan varmaan sitten aikaa siihen sokerirasitukseen, kun meilläkin se edessä automaattisesti kun painoindeksi oli sillon alkuun just siinä lievän ylipainon rajalla, en tykkää yhtään.. [:'(]

Mut hyvilllä mielin sitä ens viikon ultraa odotellaan <3

Tänään käytiin neuvolassa ja siellä kaikki hyvin ei downin syndrooma riskiä ja verikokeetkin oli kaikki negatiivisia! :) Vierähti kivi sydämmeltä! Syke oli taas sen 150 ja verenpaine jopa 111/63 viimeeks vaan 93/67 ja niin se neuvola tätikin sano, että no nyt on ees yli satasen tää verenpainekkin! [:D] Pissa puhdas, ihme muuten ettei miulla oo 2 kertana kattonu hemoglobiinia ollenkaan (ei siis tälläkään kerralla)??! Ja sen kasvukäyrä jutun mukaan ei ole iso vauva meillä ainakaan tulossa. Ja sitten reilun parin viikon päästä (14.12) olisikin jo rakenneultra! [:)] Vähän jännittää! Ai nii, ja tulipahan sitten se influenssarokotekkin otettua kun se on meille raskaana oleville kuitenkin ilmainen! [;)] Eipähän ole sitä pelkoa että tulis mitään hirveempiä räkätauteja! [8D]

Pikapika neuvola (10min) ja sen perään eka neuvolalääkärikäynti (päivystyksessä kerran tutkittu lääkärin toimesta vkolla 18+)

Rr matalahko (110/54), mutta parempi niin kuin liian korkea. Tarvittaessa vähän suolalisää ja sehän sopii!!!
Hemoglobiinia ei nyt kontrolloitu, kun ei oo ollu oireita ja syön Multivita-raskaus-tbl jossa rautalisä, edellinen kontrolli oli hyvällä tasolla. Painon nousu tasaantunut (JIPPIIIII!!!) nyt tullut vain ~280g/vko kun alkuraskaudessa lukema oli tuplaten.

Lääkäri on ihastuttava, juteltiin paljon niitä näitä, jopa kasvojen hoidosta kun pakkanen on runnonut mun posket ihan ruvelle. Ratsastus edelleen ok voinnin mukaan. Lääkärikin totesi että raskaus ei ole sairaus, ja asenteestakin melko paljon kiinni. Sisätutkimuksessa kaikki hyvin, kohtu kasvanut hyvin; korkea toistaiseksi (yläkäyrällä) mutta voi olla ihan rakenteellinenkin juttu kun itse olen pitkä. 

Sellaisia kuulumisia [:)]

Takaisin