neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja pisces
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Herttinen ku työ huhtikuun alkupään menijät vetelette jo isoilla viikoilla. Rv 17 vau IhaNainen! Tää taaplaa perässä vasta rv 13. Mutta perässä tullaan! [:D]

Toinen neuvola ja eka lääkäri takana. Kaikki hyvin. Sydän jyskytti 160. Seuraava neuvola on neljän viikon päästä kuten myös eilen varaamani hammaslääkäri, jaiks! Huomenna alkaa 16. viikko. Nopeesti menny tämä alku. Nyt nukkumaan päiväunet pojan viereen että jaksaa illalla mennä töihin...zzz.

Hyvää loppuviikkoa kaikille.

Toka neuvola ja neuvolalääkäri takana ja kaikki hyvin [:)]

Painoa on tullut 2 kg lisää edellisestä kerrasta [:(] mutta ei ne siihen mitenkään puuttuneet. Hemppa oli vähän noussut ja verenpaine ok sekä pissa puhdas. Sydänäänetkin saatiin kuulumaan tovin jälkeen, tuli jo mieleen, että aha tuli Jorviin lähtö, mutta sitten ne onneksi alkoi kuulumaan [:)] Syke 157 ja kohdun korkeus 14. Kuulemma normaalit.

Yksi asia ärsyttää mega-paljon. Anteeksi jo etukäteen, jos joku täällä edustaa ko. kansaa tai läheisissä on...mutta lääkäri on virolainen [:@] eli siis kommunikointi ei ollut ihan sitä tasoa kun olisin halunnut. Mulle jäi vähän sellanen olo, että kaipa kaikki on ok, pakkohan sen on olla ammattilainen...vai?!...

Tajusin vasta kun olin lähtenyt pois, että en saanut mitään lähetettä fysioterapeutille vaikka mainitsin useaan otteeseen, että haluan saada kuntosalille ohjelman, en ole liikkunut nyt yhtään, minulla on ongelmaselkä jne. jne. en sitten tyhmänä tajunnut sanoa, että anna se lähete nyt tänne [:@][:@] se vaan sanoi, että kyllä sun pitää liikkua ja kunto-ohjelma olis kyllä hyvä ja vesijumppa olis hyvä...joooooo

Hitto, maksamaanko tässä täytyy alkaa jollekin siitä hyvästä.

No, tulihan vähän valitustakin tässä samassa [8D]

Lisäksi neuvolatätikin oli sairaana ja hänellä oli sijainen, että en saanut edes uutta aikaa...täytyy soitella ensi viikolla ja aion kyllä samalla mainita tuosta fysioterapeutista. Laitoin jo niihin kaavakkeisiin silloin alussa, että haluan keskustella ko. henkilön kanssa.

Onneksi ne sydänäänet kuului, muuten olis jäänyt tosi paljon epävarmempi olo koko reissusta.

Ihanaisellekin onnea hyvistä neuvolakuulumisista [:)]

Kiitos Sipriina [:D] Täytyy tohon heti todeta että mulle jäi kyllä ihan samat fiilikset vaikka oli ihan kantasuomalainen lääkäri. Oli kyllä niin onneton reppana. Ei muuten saanut edes sydänääniä kuulumaan, tosin ei kovin yrittänytkään kun olin juuri aikaisemmin ollut ultrassa.
Noista liikuntaohjesta kyselin myös neuvolassa keskiviikkona että mitä liikkeitä tai treenejä ei olisi hyvä nyt tehdä raskaana ollessa. Ei se neuvolan tätikään osannut tohon mitään sanoa, harmi kun sillä on harjoittelija siellä nyt myös niin sekin vähän vissiin ihmetteli kun ei ollut mitään sanottavaa. Itse olen ymmärtänyt että jotakin vatsalihasliikkeita pitäisi välttää jottei vatsalihakset jotenkin veny irti toisistaan tms. Zumbasta tanssiohjaaja kertoi että kun nivelsiteet on löysemmällä raskaana ollessa niin ei ole suositeltavaa; itse oli pilannut lonkkansa ko lajissa ja kynkännyt kepeillä viimeisen kolme kk. Se ei ole mun ohjelmassa, en voi meinaan pistää miestä kantamaan kuten hän [;)] !

Löysin sitten jotain linkkiä aiheeseen vatsalihakset ja raskaus: http://www.fit.fi/kysy_ja_sano/asiantuntijat_vastaavat/liikunta/_a101089/vauvaa+odottavan+vatsalihakset/

Jos ootte salilaitteiden kanssa tuttuja, niin tässä ketjussa on aika hyvää tietoa liikkumisesta raskauden aikana. Siellä on se nimimerkki 77mm, joka selvästi osaa asiansa:

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/808317-kuntosalilla-raskaana-ollessa/

ja tässä ihan yleistä liikunnasta raskausaikana:

http://www.fit.fi/liikunta/liikesarjat/_a9168/maha+edella+jumppaan/

Itteäni vaivaa vähän se, että tietoa kyllä on, mutta se toteutus vähän kusee, kun ei oo aikaa ja ei jaksa ja vähän on paha olo ja ei toi nyt tunnu kivalta ja mulla on nyt semmonen olo että ois parempi vaan levätä ja ja ja ja [:D][:D][:D]
Eli salille en enää itteäni tule saamaan, sen tiedän. Uiminen ei etenkään talviaikaan ole atoopikolle edes vaihtoehto, joten ulkoilun pariin vaan. [:)] Onneksi sentään tykkään kävellä ja pyöräillä (tosin pyöräillä en uskalla enää ollenkaan kun alkaa olla edes vähän liukasta. muuten kyllä, mutta en raskaana ollessani)

Personal trainerilta kysyttäessä zumba oli ainoa jota voi pitkään harrastaa [:-]
mutta enpä aio itseäni kipeäksi maksaa muutaman zumbatunnin takia maksaa.
Uimisen aloitan heti kun vain jostain saisin aikaa siihen.. [:D]

Zumba on sellanen laji mitä mä en voi tehdä enää yhtään, mutta ihan perus aerobickia voi vetää..
Zumbassa kun vetkutetaan lantioo ja kun ne luut on just nyt pehmeet niin mulla ainakin tuli vihlasuja ja lonkka meinas pettää alta. En yhtään ihmettele jos joku on saanut elinikäsen vamman vetämällä zumbaa raskausaikana....

Mut kai kaikki mikä itestä ei tunnu pahalle on ok. Eihän kaikilla kai ees kipeydy lantio ja lonkat - mulla on niitä vihlonu ja jomottanu varmaan rv8:sta asti.

Uskon että tietää hyvin tuo joka on itsensä zumban takia, tietää kyllä totuuden. Mutta niin tuolla kuntosalin personal trainer väitti...
Niinpä ihan totta, itse se täytyy tunnustella mikä tuntuu hyvältä ja mikä ei.
Itse sen parhaiten kyllä tietää [:)]

Mulla on todella rajallinen kokemus zumbasta, mut mun mielikuvaksi kokeilusta jäi, että aika paljon siinä oli hytkytystä, joka saattaa helposti tuntua pahalta näin raskaana ollessa. Toisaalta esim. tää mun laji eli itämainen vatsatanssi (jossa on ihan samantyyppisiä liikkeitä paljon) kyllä vähän sovellettuna sopii osalle vaikka läpi raskauden. Pitää vain muistaa kuunnella omaa kehoaan.. Mulla se tuppaa välillä unohtumaan ja sen sitten tuntee kanssa. Yleisesti ottaen noitten syvien vatsalihasten treenaamista/kunnossa pitämistä on joka paikassa suositeltu erityisesti raskausaikana.

Mun fysioterapeuttitanssinope tosiaan neuvoi välttämään nopeita lantion kiertoliikkeitä ja napakoita/tärähtäviä liikkeitä, joissa maha lähtee liikkeelle.. Mä en esimerkiks lähtis pitkälle hölkälle (vaikka sekin on noissa oppaissa ollu sopivien liikuntamuotojen joukossa), mut toisaalta en sellasta muutenkaan harrasta [:D] Et kai nuo omat lajit sopii parhaiten raskausaikanakin [;)]

Neuvolassa käyty, kaik kunnossa.
Sydänääniä oli kyllä erittäin haasteellista saada kuulumaan kun Pätkä lähinnä vaan potki sitä dopplerin anturia (oli vissiin pää selkärankaan ja kantapäät vatsanpeitteitä kohti).
Mutta liikkui sitten vihdoin semmoseen asentoon, että saatiin hyvät kuuntelusessiot.

Labrassakin kävin taas muutaman putken verta luovuttamassa. Kuulun tuohon hieman harvinaisempaan rh negatiivisten ryhmään, joten niitä antigeeneja vahtivat läpi raskauden kolmeen otteeseen. Tulokset saa huomenna tai kunhan ehdin soittaa niistä neuvolaan.

Jee, ei ollut painoakaan tullut kuin +200g!!! Eli ei sitä kiloa, mitä joskus viikko sitten ihmettelin vaa'assa.
Mutta meikäläisen kropan painonottokyvyllä tää alkaa tästä varmasti kiihtyä... [:)]
Niistä vuodoistakin kysyin, mutta täti sanoi vaan, että ei mitään huolta. Että nyt ne limakalvot on vaan niin herkkänä ja kun pikkuhousunsuojalla pärjää ja vuoto on aika satunnaista, ni ei tartteis huolehtia. Helpommin sanottu kuin tehty... [8D]

Tämmöstä tänne, hyvä alku viikolle. [:)]

Mulla on huomenna neuvola, meen sinne yövuoron jälkeen (ehin nukkuun siis siinä aamulla pari tuntia) [&:]
Saa nähä tuleeks terkalta jotain sanomista, mutta kun en ehtiny siirtää aikaa....
Voihan se vähä niissä verenpaineissa näkyy, mut mä oon töissä mittaillu verenpaineita pari kertaa viikossa ja ne on ihan hyvät niin kai mun sana riittää...[;)]

Tänään kuului neuvolassa sydänäänet. Vähän jo pelkäsin välillä että onko siellä enää ketään, sellanen fiilis tuli vaan. Mutta on ja onneksi! Mä jo oon paniikissa ollu että pakko saaha doppleri kotia että voi aina tarkistaa ku tulee tiukka paikka.

Meillä kans jo toinen neuvola nyt takana. Kaik hyvin, sydänääniä vähän meilläkin etsittiin, mutta ultran avulla sitt viimein pikkunen löytyi. Sydän jumpsutteli 150, eli jos nyt näihin sykkeisiin on uskominen niin senkin perusteella se tyttö siellä olis.. [;)]

Tota mä jäin Cava miettimään, ku mulla on kans RH negatiivinen, niin ei se sanonu mitään että sitä seurattais enempää, onko siinä joku että pitäis sit seurailla?

Muuten mulla kaikki arvot oikein mallikkaat, eikä se painokaan oo noussu ku 600g vaikka olin varma että olis useempi kilo tullu [:)] mut hyvä näin.

Mulla sanoi neuvolassa kätilö, että jos rhesustekijä on negatiivinen niin verta otetaan sen takia
pari kertaa enemmän, tms. selvitellään veriryhmää tai jotain [:-]

Mulla on itellä A+ ja kätilö sanoi, että nyt ei tarvi enää sen takia ottaa verikokeita.

Toka neuvola tänään ja kaikki hyvin. Paitti mun paino nousee ihan liikaa. Pidän oma-aloitteista ruoka-ja liikuntapäiväkirjaa [;)] ja jos sieltä ei syy löydy niin kuulun sitten niihin "onnekkaisiin" (HAH!) joiden aineenvaihdunta hidastuu raskauden myötä ja KAIKKI kertyy kroppaan jemmaan babyä varten. Just just. Eka jätän kuitenkin vaaleet viljat, pastat ja riisit pois, sekä karsin sokeria. Kattellaan sitten...

Opiskelija joutui kaivelemaan dopplerilla aikansa, eikä löytänyt kuin mun sykkeen. Kipus jo puna poskille että voi itku...mutta sitten oma terkkari kokenein käsin löysi vahvan, tasaisen 155 potkun [:D]

Jolane:
siis TODELLAKIN sitä pitäis seurata, kolmeen otteeseen raskauden aikana.
Kyseessä ei missään nimessä ole mikään vakava juttu, eikä raskautta, sinua, tai vauvaa vaarantava tekijä. Se ei siis tunnu miltään tai normaalisti altista yhtään millekään riskille. [:)]
Mutta jos sun vereen muodostuu vasta-ainetta, niin se pitää tietää synnytyksessä. Siinä on jotain riskiä, että jos (ja lähes aina kun) vauvan ja äidin veret vähän sekoittuu synnytyksen aikana, niin sun veressä olevat (mahdolliset) vasta-aineet pitäis olla tiedossa, jotta asia on kontrollissa. Ymmärtääkseni sitä vasta-ainetta muodostuu sulle, jos vauvan veriryhmä on rh+. Eli myös sun miehen pitäis käydä antamassa verinäyte. (Esim. meillä minä a- ja mies b+ , esikoinen on kuitenkin mun kanssa samaa veriryhmää, eli ei ongelmaa. Sen immunoglobuliini-piikin saa silti, tulevaisuutta varten. Ja hyvä niin, Pätkähän voi olla a+, a-, b+ tai b-.)

Tälle asialle ei tehdä siis mitään itse raskauden aikana, mutta synnytyksen jälkeen tai vähän ennen (tai jotenkin) saatat saada semmosen immunoglobuliini-rokotteen, joka estää sen vasta-aineen muodostumisen tulevissa raskauksissa. Ja siis mullahan tää on jo toinen raskaus ja tätä vasta-aine seurantaa tehdään silti.

Minä en oo ehkä paras selittämään tätä asiaa, kun en ihan tarkkaan tajua sitä itsekään. [:D] Mutta googlettamalla löytyy esim. tämmöstä tietoa, mihin kannattaa tutustua:
http://metku.net/~pesu/artikkelit/rh.php

Ja siis soita vaikka heti huomenna neuvolaan ja kysy, että miksi ihmeessä sua ei seurata. Nää näytteet menee aina SPR:n tutkittaviksi, ja tulokset tulee paperilla neuvolaan, eivätkä siis siihen samaan järjestelmään mihin hemoglobiinit ja muut. Ja perhana, jos ei sieltä anneta täysin vedenpitävää vastausta asiasta, niin vaadi sitä!
Voin olla väärässäkin, mutta oon saanut sen käsityksen, että kaikkien Rh- äitien antigeenimuodostusta seurataan automaattisesti.

ääh, piti ihan tarkistaa toi asia nyt ja sori sori, muistin väärin eli rh on positiivinen.. kun vasta-aineet oli negatiiviset ja muistin jotenkin että se rh oli se negatiivinen... sorry [:D]

Jolane:
No hyvä että eivät sun neuvolassa sentään niin hutiloitsijoita olleet! [:D]

Painosta ja sen kertymisestä:
Ne on noi neuvolantädit ja lääkärit aika nihkeitä antamaan mitään tarkkaa lukua siitä, miten paljon sen painon "pitäisi" tai kuinka paljon se "saisi" nousta missäkin raskauden vaiheessa. Voidaan antaa sellaisia keskiarvolukuja, mutta ne ei mitään ohjesääntöjä suinkaan ole.

Yleisin painonnousu on noin 9-16kg, mutta joku 25kg ei sekään ole ennenkuulumatonta, etenkin jos äiti on hyvin hoikka. Sitten taas reippaasti ylipainoinen odottaja saattaa loppuraskauteen mennessä olla pudottanutkin kiloja (kaverin tuttu laihtui 11kg raskausaikana ja imettäessä vähän lisää).

Tämän lisäksi paino kertyy hyvin yksilöllisesti ja näköjään HYVIN eritavalla raskaudesta toiseen. Jotkut keräävät kaiken extrapainon itteensä heti ekalla kolmanneksella ja loppuraskauden paino on sitten vaan vauvaa ja vatsaa. Toisilla paino nousee tavattoman hitaasti nyt alussa ja sit puolenvälin jälkeen sitä vaan alkaa tulla ovista ja ikkunoista. Joillakin se on ihan tasaista koko raskauden ajan.
Esikkoa odottaessa olin tässä vaiheessa varmaan jo +5kg, kun tässä raskaudessa on +0,5kg samoilla viikoilla. Että näin se nyt tällä kertaa vaan menee.

Ainoa mistä ihan tosissaan pitää olla huolissaan, on äkillinen painonnousu (tyyliin kiloja viikossa) ja jos siihen liittyy turvotusta, sillon voi olla kyse raskausmyrkytyksestä. Mutta muistaakseni se on enemmän noita vikan kolmanneksen vaivoja.

Tietenkään ei oo kiva kun housut alkaa ahdistaa myös reisistä ja lantiolta. Tai niinkun meikäläisellä tuli varmaan pari kiloa lisää per POHJE loppuraskaudesta sillon! Mutta hui hai! Kroppa tarvii nyt sitä rasvaa. Ja siitäkään ei tarvii olla huolissaan, jos se paino EI nouse - ei vielä tässä vaiheessa. Kroppa on todella viisas ja se varastoi juuri sen minkä vauva tarvitsee.

Mut imetys on aivan tajuttoman energiaa kuluttavaa hommaa. Söin ekojen kuukausien aikana kaksi lämmintä ruokaa aamu- ja välipalojen lisäksi ja tahti oli silti pitkän aikaa -1,5kg/vko.
Mutta sitten taas siskoni, joka herkutteli ihan koko imetyksenkin ajan, ei laihtunut kyllä kun pari hassua kiloa puolen vuoden aikana. [:)]

Naisen kroppa on hämmästyttävä.

Takaisin