Jolane:
siis TODELLAKIN sitä pitäis seurata, kolmeen otteeseen raskauden aikana.
Kyseessä ei missään nimessä ole mikään vakava juttu, eikä raskautta, sinua, tai vauvaa vaarantava tekijä. Se ei siis tunnu miltään tai normaalisti altista yhtään millekään riskille. [:)]
Mutta jos sun vereen muodostuu vasta-ainetta, niin se pitää tietää synnytyksessä. Siinä on jotain riskiä, että jos (ja lähes aina kun) vauvan ja äidin veret vähän sekoittuu synnytyksen aikana, niin sun veressä olevat (mahdolliset) vasta-aineet pitäis olla tiedossa, jotta asia on kontrollissa. Ymmärtääkseni sitä vasta-ainetta muodostuu sulle, jos vauvan veriryhmä on rh+. Eli myös sun miehen pitäis käydä antamassa verinäyte. (Esim. meillä minä a- ja mies b+ , esikoinen on kuitenkin mun kanssa samaa veriryhmää, eli ei ongelmaa. Sen immunoglobuliini-piikin saa silti, tulevaisuutta varten. Ja hyvä niin, Pätkähän voi olla a+, a-, b+ tai b-.)
Tälle asialle ei tehdä siis mitään itse raskauden aikana, mutta synnytyksen jälkeen tai vähän ennen (tai jotenkin) saatat saada semmosen immunoglobuliini-rokotteen, joka estää sen vasta-aineen muodostumisen tulevissa raskauksissa. Ja siis mullahan tää on jo toinen raskaus ja tätä vasta-aine seurantaa tehdään silti.
Minä en oo ehkä paras selittämään tätä asiaa, kun en ihan tarkkaan tajua sitä itsekään. [:D] Mutta googlettamalla löytyy esim. tämmöstä tietoa, mihin kannattaa tutustua:
http://metku.net/~pesu/artikkelit/rh.php
Ja siis soita vaikka heti huomenna neuvolaan ja kysy, että miksi ihmeessä sua ei seurata. Nää näytteet menee aina SPR:n tutkittaviksi, ja tulokset tulee paperilla neuvolaan, eivätkä siis siihen samaan järjestelmään mihin hemoglobiinit ja muut. Ja perhana, jos ei sieltä anneta täysin vedenpitävää vastausta asiasta, niin vaadi sitä!
Voin olla väärässäkin, mutta oon saanut sen käsityksen, että kaikkien Rh- äitien antigeenimuodostusta seurataan automaattisesti.