neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja pisces
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
ALKUPERÄINEN: huhtihippu

Mesore: Sullahan oli oikein säpinää neuvolassa. Oliks neuvolatäti ihmeissään?

Aika ymmärtäväisesti suhtautui, en kuulemma ollut ensimmäinen.[:D] Nyt on jo paljon parempi, lääkäri määräsi jotain pillereitä tähän pahoinvointiin ja tuntuvat ainakin toistaiseksi tepsivän. Yritän kyllä pärjätä mahdollisimman paljon ilman, kun kuitenkin pääsevät istukan läpi sikiöön. Lääkäri tosin vakuutti ettei niistä pitäisi olla vauvalle mitään haittaa, mutta parempi pelata varman päälle näissä asioissa.

No niin eka neuvolakäynti täälläkin takana. Verta lypsettiin taas kolme putkea, jos vaikka joku tauti olis kuitenkin itänyt tässä puolen vuoden aikana. Hemppa oli 146 joten ei syytä mihinkään huoleen, kysyi vaan että olenko kuiva. Kyllä minä mielestäni juon vähintäänkin riittävästi ja käy usein vessassa joten eiköhän tuo ole vaan ominaisuus, mulla on aina ollut korkea hemoglobiini. Sokerirasituskokeeseen pitää mennä viikolla 12-16. Verenpainetta pitää alkaa taas seurata ja painoa ei "tarvitse" tulla yhtään lisää. Tuosta viimeisestä olen ihan samaa mieltä [:)] Oliskin hienoa jos se vaan tiivistyisi tuohon etuvartaloon tässä seuraavien kk aikana.
Mitään ääniä ei edes yritetty kuunnella, ja mua ei kyllä yhtään helpottanut vaikka sanoi että on ihan normaalia että oireet vähenee. Toivotaan että kaikki on kunnossa. Onneksi minulla on ihanin mies mitä kuvitella saattaa vierelläni! Kävi miten kävi hän on tukena ja turvana ja lohduttaa minua. Kumpa osaisin antaa saman takaisin, ainakin yritän [:D]
Vatsalihakset on jotenkin jumissa, ei mulla mitään vihlontaa tai sellaista nykimistä ole vaan tuntuu että koko pitkät vatsalihakset olis jumissa. Täytynyt oikein venytellä muutaman kerran.

Eka neuvola käytynä, meinasi ultran ottaa, mutta huone oli juuri silloin varattu, joten pääsen ensi torstaina ultraan.
Sydän ääniä yritti kuunnella mahanpäältä, mutta niitä ei vielä saatu kuuluviin - neuvolatäti vannotti ettei hätää. kolmen viikon päästä ois neuvolalääkäri.
hemoglobiini ja verenpaine olivat hyvät.
Neuvolatädille pääsin kehumaan että huono olo on kadonnut, ettei ole 3-4 päivään ollut ollenkaan etovaa oloa, mutta sitten ihanasti neuvolan jälkeen iski tajuton paha olo ja jouduin oksentamaan :S
Neuvolan laskujen mukaan LA olisi 1.4 eli aprillipäivänä, toki sehän varmaan vielä siirtyy ultran jälkeen.

Meilläkin nyt eka neuvolakäynti tehty [:)]
Hoitaja on aivan ihana ja tuntihan siinä vierähti lomakkeita täytellessä. Lisäksi otettiin pissanäyte, hemoglobiini, verenpaine ja verikokeet.
Kun kyselin tuosta mun mahan koosta, että onko se jo näin alussa normaalia, että näin pullottaa, niin sitten vielä tunnusteltiin ja hoitaja sanoi, että ei siellä ainakaan kohtua vielä tunnu eli turvotusta vaan ihan törkeesti.

Nyt sitten odotellaan kutsua ultraan ja sitten saa ajan lääkärille.

No niin, nyt on sitten täälläkin ensimmäinen neuvola käynti takana ja kortti kassissa [:)] LA on nyt sitten jo 10.4.2011.
Verenpaine mitattiin ja paino, siinäpä ne "tutkimukset" sit olikin. 

Seuraavaksi tiedossa verikokeissa käynti ja se niin ihana sokerirasitus...  Ajattelin verikokeet ja ton sokerirasituksen hoitaa samalla käynnillä sit tossa syyskuun lopulla, vko 12+. Sitten onkin pari päivää sen jälkeen neuvolassa hoitsu ja lääkäri aika. Sillon aloitetaan siellä se jokakertainen purkkiin pissiminenkin.

Ai niin, nyt on tullut muutoksena se, että joudun raskausaikana käymään kaksi kertaa ton sokrurasituksen, koska mulla pco..

Nyt saisinkin sit alkaa varaamaan aikaa tuonne np-ultraan. Jo kolmen viikon päästä sais siihenkin mennä, hui, jotenkin tuntuu, että just siihen oli muka niin kovin kovin pitkä aika [:D] Nyt oon kyllä jo käynyt kaksi kertaa ultrassa, et ehkä ilman niitä tuo aika olisikin tuntunut paljon pidemmältä..

Eka neuvolalääkäri hoidettu pois alta.
Gynetutkimus ja alakautta ultraus.. Siellä se pikkuinen oli ihan oikeassa paikassa [:)] nyt voi huokasta helpotuksesta, kunhan pysyy vaan matkassa mukana nyt loppuun asti.
Viikkoja onkin vasta tasan 8 tänään. Pääperämitta oli 15mm[:D][:D]

Neuvolan tätsy soitteli aamulla ja siirsi lekuriaikaa päivällä eteenpäin, eli nyt sekä ultra että lekuri 21.9.
Edelleen olen kauhean huolissani, mutta kaverit kyllä lohduttelee ettei pitäisi olla. Ei heilläkään vatsassa useinkaan ole kuulema tässä vaiheessa vielä mitään tuntunut.
Sain terkkarilta sitten ajan rauhoittaakseni mieltäni ensi keskiviikolle 8.9. niin kokeillaan josko saataisiin sydänäänet kuulumaan. Silloin on tasan 10 rvk, niin pitäisi kyllä kuulua jo, mikäli kaikki on kunnossa. Mulla kun on tuota suojaa tuossa kohdun edessä jonkin verran [;)] niin ei ihan vielä mielellään kuuntele.
Tänään siis 9rvk täynnä!
Sama pää kesät talvet... En muistanut että olen koko seuraavan viikon koulutuksessa ja jouduin siirtämään viikolla eteenpäin ultraa ja lekuriaikaa. onneksi onnistui!

Neuvola- aika meillä on ens maanantaille, mutta tänään meen varhaisultraan. Voi apua miten jännitän.

Kävin ekan kerran varhaisultrassa jo kaksi viikkoa sitten, koska mulla tuli tiputteluvuotoa (joo tulee edelleen) mitään ns vikaa tai "keskenmenoa" ei löydetty, mutta kohdussa näkyi vain ruskuaispussi.
Tosin lääkäri selitti että raskaus voi olla niin alkutekijöissä, että muuta ei siksi näkynyt.
Nyt sitten kontrolli, onko sinne ilmaantunut ketään...
Huhhuh. En viitsi laittaa tekstiviestiä miehelle että sain yksityiseltä ajan, kun se on toisella puolella Suomea nyt koulutuksessa, eikä se pääse mukaan. Sehän olis siellä ihan hermoraunio. Ilmoitan sitten tuloksen jos on hyvä, ja jos on huonoja uutisia niin kerron ne vasta kun mies tulee kotiin... Hei kamala ajatella tällasia.
Toivottavasti siellä on joku tyyppi siellä kohdussa!! Joku pieni katkarapu ees <3

Vesimelooni Toivotaan että kaikki on ihan kunnossa! Hyvä kuitenkin tarkastaa ettei ole ainakaan mikään kohdunulkoinen, tai se kai mahdotonta kun kerran ruskuaispussi oli jo kohdussa?
Täällä sormet ja varpaat pystyssä että kaikki hyvin!

Mä kävin yksityisellä ultrassa tossa kolmisen viikkoa sitten, sillon lääkäri pisti lähetteen tyksiin kun epäili kohdunulkoista. kohdussa ei näkynyt mitään ja munatorvessa oli "jotain".
No mä olin jo ihan menettänyt toivoni, kunnes sit pari päivää sen jälkeen menin sinne tyksiin. Siellä raskaus todettiin olevan kohdussa, siellä näkyi pussukka mutta ei vielä sikiötä. Käskettiin mennä kontrolliin 2vkon kuluttua ja siellähän se asukki sitten oli ja sydän sykki.

Eli suurella todennäköisyydellä sullakin Vesimeloni kaikki on hyvin. Raskaus on vaan ollut sillon 2viikkoa sitten vielä niin kovin alussa ! Tsemppiä!!

Vaikka päivitinkin jo kuulumiset tuonne ultrajuttuun, niin kiitän tänne IhaNaista ja AkinnA81 rohkaisevista viesteistä, luin ne just ennen ultraan menoa ja sain koottua hermoni..[;)]  Valtakunnassa oli siis kaikki ihan hyvin!! <3

Tänään käytiin miehen kanssa ekassa neuvolassa. Tosi mukava oli meiän täti.
Käytiin aika pitkän kaavan kautta kaikki perusjutut keskustellen ja täyteltiin papruja.
Kävin itse stiksaamassa vitsasta  protskut, sokrut ja veren ja kaikki oli hyvin.
Hemoglobiini oli 140, RR 69/135 p.59 ja lisäksi otettiin kaksi verikoeputkiloa, toisesta selvitetään veriryhmä ja toisesta HIV, hepatiitti, mitä muuta? (no annoin luvan selvittää kaikki). Paino myös otettiin, 59kg farkut jalassa..
Antoi mulle PLV putkilot ja laittoi koneelle pyynnöt näytteistä, että vien joku aamu virtanäytteet labraan, niin niistä otetaan kem-seul ja klamydiatesti.
Sovittiin seuraava neuvola-aika ja itse sitten varaan ajan np-ultraan äippäpolilta about rv13.

Kovasti kehui että minä ja mun mies ollaan terveen ja urheilullisen näköisiä ja parisuhde ja perheolosuhteet vaikuttavat ihanteellisilta. [:D] Hihhih (moni kakku päältä kaunis..) Ei vaan. Tietty me parhaamme tehdään!
Jäi kyllä kaikin puolin hyvä fiilis tosta käynnistä.

Paljon saatiin mukaan luettavaa ja joku leffakin saatiin, sitä varmaan aletaan katsoon jahka tuo mies selvii kauppareissultaan kotiin...

Täälläkin eka neuvolareissu käyty.

Oon varmaan ainoa odottaja maailmassa, joka ei haluu miestä noille neuvola- tai lääkärireissuille mukaan. [:D] En kaivannut sitä edelliselläkään kierroksella. Ultraan TIETYSTI mukaan, mutta neuvola on vähän semmosta painon ja verenpaineen mittaamista ja yleistä löpinää ruokavaliosta ja kunnon ylläpidosta. Menköön mies mielummin töihin. [8D]

Mut eipähän siellä ihmeempiä. Kauhee läjä paperia (olinkin jo ehtinyt unohtaa että miten paljon sitä onkaan) ja kaavakkeiden täyttelyä. Nyt sitten vaan odottelemaan kutsua np ja rakenneultriin. Meillä ei oo tossa labraa samassa rakennuksessa, niin labrat pitää käydä antamassa myöhemmin tällä viikolla toisessa paikassa. Tympeetä.

Ja nyt... töitätöitätöitä. Onneks pystyy duunin kanssa yleensä joustamaan niin, että melkeen aika kuin aika sopii noille neuvolatapaamisille. Tosin seuraava neuvola taitaa olla vasta joskus viikon 20 jälkeen tms... Rakenneultran jälkeen siis vasta. Näin HUSin alueella...

Cava

Helou!

Cava: En mäkään isäntää "tartte" normineuvolakäynneille, saa riepu kotona kuunnella varmaan riittävästi mun huonosta olosta, turvotuksesta, väsymyksestä jne.

Omaa: On tää hirmuista oottaa sitä ekaa neuvolaa. Se on vasta kahen viikon päästä eli viikoilla 9+.
Siihen asti saa kärvistellä ja miettiä että onhan kaikki niinku pitääki. Eli sinänsä on ihanaa ku yököttää ja väsyttää ja turvottaa ihan simona, on ainaki jotain oireita. Mutta kaks viikkoa menee nopeesti... (niin varmaan)

Esikoisen kanssa huomasin odottavani vasta jotain viikolla 8+, joten näin kauaa ei tarvinnu neuvolaa oottaa.

Mutta nyt takas töihin, hauskaa päivän jatkoa!

Ensimmäinen neuvola ollut 27.8. Kans ylipainoa (huomattavasti :D) joten riskejä on.
Kerennyt käydä lääkärinvastaanotollakin ja verikokeissa. Ens viikolla sitten juttelemaan jonkun sairaanhoitajan kanssa (oireet meinaa tehä elämästä hieman vaikeaa) ja ens viikon to, eli 16.9 ensimmäinen ultra. Jännityksellä odotellaan.
Kauan yritetty esikoinen olisi vihdoinkin toteutumassa.[:)]

Eka neuvola takana täälläkin.. [:)]
Kaikki hyvin. LA 13.4.
Verenpaine tosin matala 93/66 salmiakkia käski kantaa mukana
jos rupee huippaa... ekaa ultraa kovasti ootan ..
se on 3 viikon kuluttua.

Cava Kyllä mäkin ilmoitin miehelle, ettei sen tarvi välttämättä tulla lääkärikäynnille, kun siellä vain pitää jaaritella terveydenhoitajan kanssa ja sit lääkäri tekee gynekologisen tutkimuksen. Mun mielestä on hyvin luonnikasta mennä sinne itsekseni. Mies oli selkeesti helpottuneen näkönen, kun sanoin ettei tarvi tulla mukaan [:D] Sillä on opiskelutkin niin kaukana, et pitää ottaa koko päivä vapaaksi, jos tulee tunniks lääkäriin mukaan. TYKSin ultraan mieskin sitten tulee mukaan. Mä oon omat lääkäri- ja labra-ajat sumplinu niin, että ne menee luentojen kanssa päällekkäin, ni ei tarvi töissä selitellä mitään erityistä.

Verikokeisiin varasin ajan perjantaiksi ja keskiviikkona ois sitten tuo lääkäriaika. Saa nähä, mitä siellä sit selviää. Selviääkö mitään, jos eivät kerta mitenkään ultraa. Np-ultra onkin sitten vasta syyskuun lopussa, et sitä saakin vielä odotella. Ois se nyt kiva jotain tietoa saada ennen sitä. Lähinnä että onko tuolla mahassa jotain elinkelpoista.

No meillä tuo mies HALUSI tulla mukaan, vaikka olisin varmaan itseksenikin pärjännyt. [:D] Sitä kuitenkin kiinnostaa kaikki käytännön asiat, odotukseen liittyvät tutkimukset, mitä milloinkin, ja nämä terveysasiat, joten ihan kiva kun se oli mukana! Ja kyllä se puhkuikin intoa sen neuvolan jälkeen ja vei mut ravintolaan syömään oikeen pitkän kaavan kautta...[:)]

Sista81: vau, teillä siis tampesterin aluella on MYÖS alkuraskaudessa lääkärikäynti?
Vitsi, noinhan sen pitäisikin olla! HUS tarjoaa vain KAKSI käyntiä lääkärillä koko raskauteen liittyen - eka on muistaakseni vasta viikolla 26-28. Siis ihan oikeesti: vasta siinä vaiheessa joku julkisen terveydenhuollon puolelta tsekkaa, että paikat ylipäänsä kestää raskauden... [8|]
Toinen kerta on sit joskus vko 35 tietämillä. Eikä tosiaankaan mitään synnytystapa-arviokäyntejä ole!!!
Että olin tuon esikon odotuksessa välillä vähän hukassa. Silläpä nyt kävinkin siellä varhaisultra+gyne-käynnillä ja käyn sitten oman fiiliksen mukaan myös myöhemmin. Perkeleen HUS kun kaikessa pitää säästää.
Se mun gyne (obstetrikko) sanoi, että hänen mielestään alkuraskaudessa ois todella todella tärkeää olla lääkärikäynti. Äidin terveyden vuoksi ennenkaikkea...

Välillä ihmettelen, että minkäs vuoksi minä niitä helvatan veroja maksan. Mutta sitten muistan esim. lastenklinikoiden toiminnan, enkä sauhua enää ihan niin täysillä...

Sannuli: mul on kans aika naurettavan matala verenpaine (ei kyllä ihan noin matala). Melkeen aina pyörryttää kun nousen edes sohvalta. Että vissiin salmiakkia vois täälläkin vedellä... Mutkun ällöttää. Ylläri!

Vesimeloni: aww [:)] Ihana, kun mies on noin totaalisen tohkeissaan odotuksessa mukana. Oma ukkoni tais alkaa tajuamaan esikoisen kohdalla vasta joskus vko22 jälkeen, että tässä nyt oikeesti on tapahtumassa jotain mikä muuttaa elämän... [:D] Ihan fiksu se on, mut joissain jutuissa vähän pitkät piuhat...

Cava

Takaisin