neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja pisces
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä on kans neuvolakäynti takana.

Selvis syy mun väsylle, hemoglobiini 108. Sanoi että voin alkaa syömään rautatabletteja mutta että ei oo pakko. Kuulemma käy mahan päälle. Kysyin sit että mikä ruoka olis sit semmonen mikä olisi rautapitoista ni sano että syö punasta lihaa, mutta samaan aikaan ei sais juoda maitoa koska estää raudan imeytymisen, että c-vitamiinia sisältäviä ruoka-aineita sit samaan aikaan, se imeyttää sen raudan. Ja vinkiks antoi myös että jos leivän päälle laitan kinkkua niin paprikaa vielä esim. päälle ni on hyvä! :) Eli lihaa, lihaa, lihaa!! :D

Painoa on nyt tullut yhteensä 3 kiloa. Ei paha ;) Vauva painaa siitä sen 1,5 kg ja istukka+muut varmaan sen toiset 1,5 kg. Tätä tahtia kun jatkuu, oon varmaan samanpainoinen kun ennen raskautta synnäriltä lähtiessä. Ihan jees! Siellä se vaavin pää on edelleen lähtökuopassa ja niin hassua kun tunnusteli mun mahaa, niin sano vaan että " tässä on pieni peppu ja tuolla tuntuu pieniä raajoja" :D Miten se voikaan tuntea noin selvästi kaiken!

Kohdunpohjankorkeus oli 25 cm, sama kuin viimeks kun neuvola-lääkäri mittasi. Johtuu siitä kun sen jälkeen mun massu laskeutui muutaman sentin vauvan kiinnittyessä mut ei mitää hämminkiä kuiteskaan, hienosti mahtuu viel ylöspäin kasvamaan :) Tosi pieni maha mulla on näillä viikoilla kun vertailin poikien vanhoja neuvolakortteja. Toisella on ollut 28+2 viikolla 26cm ja toisella 27+4 viikolla 27cm. Seuraava mittaus onkin 32+2 viikolla molemmilla ja 30 cm ollut kohdunpohja. Ei ollut poijjaat laskeutunut vielä näin aikasin.

Verenpaineet oli hyvät myöskin. Seuraava neuvola onkin vasta kolmen viikon päästä kun viikon päästä on kontrolli äippäpolille :)

Meillä kans taas yksi neuvola takana. Painoa tullut kuukaudessa lisää 1kg, pissa puhdas, hemoglobiini noussut sitten  tammikuun alun 113 -> 130! Ruokailutottumuksia en ole muuttanut ja rautatabletinkin ottanut aina aamupalan yhteydessä. Ihan hyvä kasvissyöjälleemoticon .
Sf-mitta oli nätisti omalla yläkäyrällään 31 ja tuntuukin että on jo niin ylhäällä kuin mitä pystyy olemaan. Eli, seuraavaksi kasvaa sitten vain kokoa eteenpäin, varsinainen puskuri tulossa... Ipana oli nätisti pää alaspäin, niin kuin olen vähän arvellutkin. Ipanan syke 140.

Neuvola rv 33+2 takana.
Verenpaine 120/79, paino -108g/vko, wuhuu :D ja SF mitta oli 35. Ahdistaa todella reippaasti oloa, ku on noin ylhäällä ja kokoajan vauva kaivelee tuolla kylkiluissa.
Pissassa oli leukkarit kahdella plussalla, joten huomenna aamulla sit viemään näytettä labraan. Täti kyllä sanos, että voi johtua ihan vaan reilusta valkkaristakin, ja nyt viime aikoina se tosiaan on ollut REILUA, yök...

Mut muuten on kaikki oikein mallillaan, seuraava käynti parin viikon päästä neuvolassa ja sen jälkeen onkin aika siihen punktioon.
Nyt alkaa vähän jo jännittämään, ku tosiaan viikot vähenee hurjaa vauhtia ja mikäli punktiossa selviää, että vauvalla keuhkot valmiit, ni mulla on vauva sylissä about 3viikon päästä!!

Täälläkin neuvolakäynti takana. Oli uusi täti, nyt siis uusi vakkaritäti. Ihan mukava, nähtiin se jo perhevalmennuksessa.
Ärsyttää, miten teillä kaikilla on tullut niin vähän kiloja?? emoticon
Mulla on ekan neuvolakäynnin jälkeen tullut 12 kiloa. Ne kaikki tosin on tullut alussa, sillä nyt oli painonmuutos per viikko pudonnut ja on 386 g. Eipä tuo minua ainakaan torunut ja kun kyselin, että mun mielestä mulla on kauheen iso maha, niin se totesi, että ihan normaali se on. Tosin yläkäyrän tuntumassa mennään SF-mitassa, eli 31 cm.
Selkeesti mun maha on tällä viikolla muuttanut muotoa ja olenkin alkanut tuntea liikkeitä kylkiluiden alla. Ja tosiaan, raivotarjonnassa sitä olitiin siellä, pää aika alhaalla ja peppu oikealla puolella heti kylkiluiden alla. Jospa nyt pysyisi siinä asenossa sitten.
Verenpaineet hyvät 117/81 ja tuossa on vielä jännityslisä mukana. Pissa puhdas ja hemppa hieman pudonnut, eli 118 mutta yksi rautatabletti edelleen riittää.
Sain loppuviikon saikkua. Katsotaan sitten auttaako ja jaksanko olla vielä pari viikkoa sitten töissä. Nyt on onneksi löysä viikko töiden osalta. Kauheeta kun sitä vaan ajattelee töitä liian tunnollisesti. Sijaisen perehdytys on onneksi hyvällä mallilla, niin sen puoleen ei ole paniikkia.
Seuraava onkin sitten neuvolalääkäri kolmen viikon päästä. Sen jälkeen tulee neuvolakäynnin viikoittain.

AkinnA81: Miks sulla tehdään se punktio? Joko olen unohtanut tai on mennyt ohi jos olet jossain täällä sen kertonut :) Aattele, sulla on kohtu 10 senttiä korkeemmalla kun mulla :D Uskon et on inha olla!

enkuli85 kirjoitti:
AkinnA81: Miks sulla tehdään se punktio? Joko olen unohtanut tai on mennyt ohi jos olet jossain täällä sen kertonut :) Aattele, sulla on kohtu 10 senttiä korkeemmalla kun mulla :D Uskon et on inha olla!

Leikkaus tulossa siksi, kun jo kaksi sektiota takana. Ja koska ekassa raskaudessa mulla irtoi istukka rv 34, niin ei anneta mennä tämänkään raskauden ihan laskettuun aikaan asti..

Viimeistään rv 38 mulle tehdään sektio, se on varmaa,  mut punktiolla katotaan josko sitä sais vielä pikkasen aikaistettua niin, että vauvelilla olis keuhkot jo valmiit kohtaamaan vatsan ulkopuolisen elämän :)

Äyh taas olin neuvola takana. Rauta-arvot tipahtanut _taas_ ja verenpaineetkin alhaset, sielä taas ihmeteltiin, miten pysyn edes pystyssä.
Sf-mittakin on kuulemma alhanen ja ens viikolla mennään mittailemaan uudestaan ja jutskataan lääkärin kanssa, että vieläkö on ihan ok vai pitääkö asialle tehdä jotain (tehdä mitä, meni mulla ihan ohi :D). Tokkopa tässä mitään on, turhaa kuumottelua, mut pistihän tuo hieman varuilleen. 
Syke oikein tasanen, liikkuu hienosti ja on kaikin puolin siro lapsi kuulemma. 

Tänään oli sitten toka lääkärineuvola. Seuraava onkin sitten jo neljän viikon päästä, kun tää oli ilmeisesti pari viikkoa normaalia myöhemmin (nyt siis 32+0).

Sf-mitta oli 27cm elikkä samalla linjalla mennään kuin aiemminkin. Ihan normaalilla alueella.. Paino nousee tasaisesti, mut kuulemma ei tarvi huolestua vielä.. n. 11 kg siis tullut tähän mennessä. Täytyy kyllä sanoa, et alkaa olla tosi tosi tosi iso ja köntys olo.

Supistusten takia lääkäri kuitenkin kirjoitti mulle viikon saikun. Katsotaan, et jos nää supistukset sillä vähenisivät. Nyt on kuulemma menossa kriittiset raskausviikot, eikä kannata turhaan aiheuttaa noita supistuksia. Kohdunkaula ei kuitenkaan oo pehmentynyt eikä lyhentynyt, joten sen puoleen kaikki ok. Siinä pöydällä maatessakin lääkäri sanoi mun alavatsan olevan ihan kova, et siellä oli joku pieni supistus silloinkin, vaikka en mitään ite huomannut.

Kovasti mietin laitanko tänne vai tonne helmikuuhun.. No jos laitan tänne, vaikke tää neuvolakuuluminen olekaan, kun kontrollikuuliminen. :D

Elikkäs, nyt rv 34+0 ja käytiin taas kontrollissa ultrassa.
YLLÄTYS YLLÄTYS!
Voiko näiltä enää välttyä?
Meidänpäs pieni prinsessa ei ole enää mikään jättiläinen, vaan aivan päin vastoin, se on normaali kokoinen! Painoarvio 2330g!
Tässä on vain sellainen pieni mutta puoli. Kun raskausdiabeetikoiden lapset voivat olla vähän isompia, kuten toi munkin on tähän mennessä ollut ihan yläkäyrällä, ellei ylikin ja niiden kasvu on jatkosakin ollut samansuuntaista vaikka sokerit olis kohillaan. Et se kasvais sit normaalimmisti siellä sievästi nousten yläkäyrällä. Meiän tapauksessa nyt koko onkin tippunut kun käyrää katsotaan.
Taitaa olla istukkaperäinen häiriö, pikkuinen ei ehkä saa kaikkea tarvitsemaansa. Tämän takia kahden viikon päähän kasvu- ja lapsivesikontrolli. Niin, tuo lapsiveden määräkin oli normaali/alentunut. Eli toivotaan nyt ettei lapsen koko putoa entisestään, vaan lähtis nyt kasvamaan tasaisesti. Kahden viikon päästä ollaan taas viisaampia, kun nähdään sen koko sitten, onko mennyt millä käyrällä.

Uus aika 9.3 ja mulla olis ollut neuvola 10.3 joten ei kuin soittopyyntöä neukkutätille et millonkas sit käyn neuvolassa. Meinas diabeteshoitaja et voisin neuvolassa käydä ennen tuota uutta ultraa jotta saisin ketostixejä. Sais kotona mitata ketoaineita pissasta, kun niitä on näkyny.

En kuitenkaan oo huolissani vielä, koska mitään varmaa ei vielä voida sanoa. Enempi selviää sit kahden viikon päästä. Mut on se kumma, ettei nää yllärit vois jo meidän osalta loppua. :D

Ultimate:

no mut se tietää tietysti synnytyksen kannalta ihan hyvää, että ei oo ihan jättivauva tulossa. :)

Mulla on vähän herännyt kyllä etenkin tässä raskaudessa ja kavereiden raskauksia/vauvojen seurantaa seuratessa semmonen kriittisyys koko tätä seurantaa kohtaan.
Siis sun kohdalla haluan ekana todeta, että todella hyvä että nyt ottavat selvää, että onko joku ehkä vialla, vai mikä tuon hyppäyksen aiheuttaa. Eli todella hyvin toimii homma tuossa tapauksessa.

Mutta siis se ajatus siitä, että kaikkien ja kaiken pitäisi aina mennä käyrällä ja ainoastaan pienet poikkeamat ovat "sallittuja".
Ystäväni vauva (jo siis syntynyt, täyttää 5kk) ei ollut viime kuussa kasvanut ollenkaan, ei pituutta eikä painoa. Vauva on todella tyytyväinen, hyväntuulinen, terve, syö hyvin ja niin edelleen. Niin eikös ollut alkanut kauhea tenttaaminen ja painostaminen, että "syötätkö sinä tuota lasta nyt varmasti tarpeeksi". Ihan uskomatonta! Eikä ollut neuvolantäti kuullut ollenkaan, kun kaveri sanoi, että hänen oma kasvukäyränsä omassa neuvolakortissa on ihan identtinen jälkeläisensä kanssa. Että on itse kasvanut pyrähdyksissä ja sitten pitänyt "lepotaukoa". Heti epäillään, että jotain on vialla ja että äiti varmasti nyt tekee jotain väärin.

Että sinällään Ultimate: ei tosiaan turhaan kannata itseään stressata asialla. Se toki VOI olla jotain istukkaperäistä, mutta sitten toisaalta: ehkäpä teidän vauva kasvaa just tolla tavalla, että se pitää pientä taukoa välillä. Olet tilastopoikkeama, joten neuvolassa ei olla tyytyväisiä... Emmehän me mitään yksilöitä ole, vauvoistamme puhumattakaan, vaan ainoastaan tilastotietoa... >:

Okei, oon oman lääkärireissuni jälkeen lievästi turhautunut, vissiin kuuluu ja näkyy tässäkin kirjoituksessa. :D

Joo no erittäin tyytyväinen olen jos siitä ei tuu yli nelikilosta. :D

Ja onhan se tosi, ettei kaikki voi mennä kuten käyrät. Nekinhän on joskus jostain laskettuja keskiarvoja, joten niissäkin on täytynyt olla hajontaa. Mut liikaa ehkä tuijotetaan tilastoja tms. Meillä kumminki on sellanen bilettäjä täällä, ettei varmaan olis näinkään virkeä jos ei sais riittävästi tarvitsemiaan, tai siis jos sais ihan oikeesti liian vähän kaikkea yms.
Vaikuttaishan ne ilman muuta muutenkin lapseen, kun vain kokoon.

Tosiaan en ole huolissani ainakaan vielä. Ehkä mä oon ilkee mut musta oikeesti on lähinnä vaan mukava ja hyvä mieli ku se on normaalikokoinen ettei mun ehkä tarvii pukata niin isoa ulos. :D
Mutta erittäin mukava on että sinällään ottavat vakavasti ja tahtovat seurata. Eivät täällä onneksi moittineet tms. Ja mulla on muuten ollut Audin Tekay noissa kontrolleissa, et ihan luotan ukkoonki et se tietää näistä ja osaa ottaa vakavasti, mutta se ei oo kumminkaan sellanen vakavan vakava. Se osaa selittää asiat mukavasti ja pitää huolen siitä että ite tajuaa ettei oikeesti oo mitään akuuttia hätää ja että seurataan varan vuoksi nyt. Et otetaan asia kuitenkin vakavasti.

Diabeteshoitaja taas oli sitä mieltä että mun täytyy lisätä syömistä siten, että lisää protskua. Et sekin ottaa välipaloille mukaan ja syödä enempi niillä muutenki. Jopa hiilareita vois olla enempi?! En kehannu sanoa sille että mä karppaan. :D
Kyllä mulla tulee hiilareita aivan varmasti sen verran päivälle että lapsi saa tarvitsemansa ja mä mitä tarviin nyt raskaana ollessa, mutten syö ns. ylimääräisiä hiilareita vaan se pysyy karppilinjalla. Sillain mullon pysyny verensokeritkin hyvin kohdillaan ja olo on hyvä ja virkeä. Mut no, lisää protskua ja sainpa luvan nyt sit ehkä hieman enempi herkutella. Sano ettei ihan millekään herkkulinjalle, mutta voi kuitenkin niitäkin syyä. Tänään teenkin meidän uudella jätskikoneella kolmen sitruksen sorbettia! ;)
Piti ostaa jätskikone siis ihan sen takia, että saan syyä enempi jäätelöä kun voin tehdä itse vähempi hiilarisia jäätelöitä ja oikeesti kermajäätelöä. Kaupas kökköjäätelöt saa ny riittää.. :D

Yes nyt on parempi kirjoitella kun pääsee selaamaan aikaisempia :)
Mulla oli tänään myös ultra ja viikkoja kasassa 34+1. Vauvan painoarvio 2.8kg ja tosiaan maanantaisen neuvolakäynnin punnituksen mukaan minulle on tullut aivan sama 2.8kg lisää painoa tämän raskauden aikana. Juu älkää olko kateellisia, mulla on ihan riittävästi sitä josta siirtää painoa vauvalle! Nyt arvio olisi että vauva painaisi syntyessään noin 4kg. Lääkäri sanoi että on ihan valmis syntymään koska tahansa, no edellisessä ultrassa 29+2 lääkäri sanoi myös että hengitysharjoitukset ovat sitä tasoa että kelpaisivat viikolle 38. Silloin vauvan syntymäpainoarvio oli 3.6-3.7kg, joten vähän on ottanut kyllä etukenoa tuohon kasvuun.
Diabeteshoitajalla kävin myös. Hänestä ruokavaliossa ei ole mitään mihin voisi puuttua ruokapäiväkirjojen mukaan ja oma painokin on kehittynyt sillä tasolla ettei siinäkään mitään huomautettavaa ole. Sokeriarvot on pysyneet hyvinä, kuten kokoajan. Nyt ei tarvitse enää mitata kuin aamupaasto ja joka pääaterian tunti jälkeen arvo, eli mittaukset mittauspäivinä väheni kuudesta neljään. Tuo tuntuu kyllä tosi kivalta kun ahisti jo pistellä kokoajan, kun ei se ihan kivutonta ole kuitenkaan.
Seuraava aika synnärille on laskettuna-aikana eli 6.4. ellei vauva ole syntynyt siihen mennessä. Siis tosiaan saa kuulemma alkaa syntymään emoticon
Lupasin myös osallistua johonkin diabetes tutkimukseen jossa vauvalta otetaan synnyttyä verikokeet napanuorasta, eli siis istukkaverestä, ja samoin minulta ja isältään. Ei tarvita mitään jatko-osallistumisia. Tuo on minusta ihan ok, mihinkään 3kk välein tapahtuvaan en olisi osallistunut.Tällanen on ihan ok.
No mutta siis eipä muuta kuin varmistella että Papulle on paikat valmiina ja sitten vaan lenkille ja muutto hommiin ilman suurempaa varovaisuutta raatamisesta :)

Neuvola takana ja viikkoja 34+6.
Sf mitta 36 ja vauvan syke huiteli 135 tienoilla.
Hb 128 ja siellä mitattuna verenpaineet niin korkeet että kehtaako noita ees sanoa.. No, siellä mitattuna se oli 149/103.. Kotona taas mitattuna useasti viimeisen viikon aikana niin keskiarvo oli 130/83. Käski päivittäin mittailla ja jos menee yli 140/90 niin mitata pissasta proteiinit ja soittaa neukkuun tai jos neuvola kiinni niin äippäpolin päivystykseen ja tosiaan seurata ja soittaa heti jos tulee muita raskausmyrkytyksen oireita.
Nii ja paino noussut edellisen käynnin (2vk) jälkeen 1,5kg.

Mä kävin kans tänään neuvolassa ja viikoja 32+3.

Pissa puhdas ja paineet kohillaan, Hb oli tippunnu 124->114 vähän kyllä epäillyttää, lisäksi painoa oli tullu 2 vkossa 2750g. Sf mitta oli 27 ja vauvan syke 145-150.

Painon nousu johtunee varmaan liikunnan vähentymisestä silllä käy enään koiran kanssa pelkästään aamulenkin ja mies hoitaa iltalenkkeilyn jotta saa koirakin vähän vauhdikkaampaa liikuntaa.

Kävin perjantaina neuvolalääkärillä tarkistuttamassa kohdun kaulan tilanteen supistusten takia, onneksi oli vielä kiinni ja painoarvio oli tuolloin n.1700g. Edelleenkin vauva piti sukupuolensa visusti salassa, sillä tällä kertaa laittoi käden eteen ettei vaan vahingossakaan lääkäri näkis mitään.emoticon

Neuvolalääkäri käytynä.. hB oli laskenut 105, vaikka tosiaan 2 rautatablettia päiväs syönkin! :o
No rautakuuri sen kuin vain jatkuu... turvotusta käsiin ilmestyny ny viimesen viikon aikana..
vauva on laskeutunut, ja kohdunkaula lyhentyny 1,5cm ja pehmentynyt :) Pää on mukavasti lähtökuopissaan. SF-mitta 35 vaikka vauva onkin laskeutunut tässä välissä..
Eli lääkäri laittoi lähetteen äippipolille painoarvioon... Viimeistään maanantaina pitäisi kirjeellä tulla aika sinne :)
Painoa ny koko raskauden aikana tullu 16 kg :S
Tuumasi lääkäri että jos ei käynnistellä niin voipi hyvinkin vauva olla maailmas ennen laskettua aikaa emoticon
uus neuvola aika viikonpäähän :) nyt sit vaan ootellaan painoarvioon aikaa ja katsoa mitä tuleman pitää :)
Kai sitä täytyy alata totuttelemaan ajatukseen että pian se vauva tosiaan on täällä meidän kanssa <3

Pisces:
oo, alkaa kuulostaa siltä, että sieltä tupsahdetaan vielä tämän kuun puolella maailmaan. :) Ainakin tilanne on tosi hyvä. :)
Aivan hiton turhauttavaa, kun hemppa laskee vaikka kuinka syö rautaa. Mulla oli ihan sama tilanne esikkoraskaudessa: söin 2xobsidan päivässä 2,5kk ja tulos oli 119->105. Vähänkös otti päähän, etenkin kun mulla ne obsidanit vähän vielä kovettaa vatsaa (eli mielummin ois ilman). Mulla auttoi se, että aloin ottaa ne obsidanit tosiaan yöllä tyhjään vatsaan c-vitamiinin kanssa. Mutta rauta on vaan tosi huonoa imeytymään, joten tääkään ei siis välttämättä kaikilla auta.
Mua vähän kummastuttaa, kun mun hmgb:a ei oo nyt edes mitattu tyyliin puoleentoista kuukauteen, vaikka oon kertonut tuosta edellisestä kokemuksestakin. Eli että huonosti imeytyy, jos ollenkaan. Mut toisaalta: eipä ole väsyttänytkään, eli mulla on varmaan hyvät rautavarastot sitten veressä, vaikka hmgb laskeekin. Noh, ensi viikolla neuvola + labra.

Illalla sanoinkin miehelleni että kai sitä täytyy ihan oikeasti alkaa ajattelemaan että meillä on vauva kuukauden sisällä!?! emoticon ja että aina iltaisin nukkumaan mennessä miettii että joutuukohan sitä yöllä heräämään niin oikeisiin supistuksiin :)
hB:n lasku voi johtua siitäkin kun vaihdoin obsidanin johki toiseen rautatablettiin minkä sain. Täytyy kyllä ostaa obsidania kun siitä ei tullut minkäänlaisia sivuoireita vaikka 2 tablettia oon ottanutkin.ja tämä uus tekee vain mahan niin kipeäksi että yö on sitten pilalla. Otan sen aina illalla juuri ennen nukkumaan menoa c-vitamiinin kanssa, aluksi auttoi mut ei näköjään enään. ensiksi se nousi, mut nyt se on taas laskenut. Neuvolatäti sanoi että yleensä tässä vaiheessa se alkaa nousemaan muutenkin... mut ei vain mulla, että ei ihme että väsymystä on taas ollut enemmän.

Voi hyvä helvetti...

Tää mamma on sitten ihan tosissaan löytänyt ruokahalunsa! Vajaassa kahdessa viikossa painoa tullut +2,6kg :D
Mutta siis mitään turvotuksia ei ole ja sanoin neuvolantädille tietäväni, että nyt sitä painoa on pitkän pysähdyksen jälkeen kyllä tullut, koska oon syönyt paljon enemmän. Mutta että 1500g/vko :D
Krhm. Voishan tuota taas vähän tasoittaa.
Tosin esikon kanssa kävi kans just näin: ihan vikoilla viikoilla tuli oikeestaan kilo/viikko.

Nyt ois sit tän raskauden kanssa kokonaissaldo rv35 täytyttyä +10kg. Eli sinällään ei todella mikään katastrofi, hurja hyppäys vaan tuossa käyrässä nyt.

Muuten kaikki ihan mallillaan, Pätkä kerrankin nukkui sydänäänien kuuntelun ajan eikä myllännyt ympäriinsä ja töykkinyt doppleria. Ja ihanaa: se pieni murunen on kuin onkin vielä pää menosuuntaan! <3 Nyt kun ei vaan äheltäisi itseään sieltä enää ympäri, niin äippä ois tyytyväinen.

Loppuviikosta käyn labrassa (kolmas ja viimeinen näyte tuon negatiivisen veriryhmän antigeenien seurannan vuoksi), saa samalla tietää hemoglobiinin. Ainakin rautaa olen oikein tunnollisesti syönyt, että toivottavasti se myös näkyy.
Ja ensi viikolla sitten taas neuvola - viikoittain siihen saakka kunnes Pätkä on maailmassa. :)
(Kiva... pääsee hyppäämään vaa'alle vaan entistä useammin! :D)

Noo, eihän toi oo paha painonnousu ;) Kävin neuvola-lääkärillä ja vaikka oli sairasloman jatkaminen vaan syy käyntiin, tekivät mulle silti kaikki normitutkimukset.

Elikkäs, Hemoglobiini oli kahdessa viikossa noussut 108 -> 114. Vaikka en ees syö rautaa, hyvä hyvä :)
Kohdunpohjan korkeus kahdessa viikossa 25 cm -> 29 cm :)
Painoa kahdessa viikossa tullut huimat 600 grammaa :D Hii!! Laskin et viikossa painonnousua tullut 112,5 grammaa.
Mulla oli viikko sitten äitiyspolilla se kontrolli ja silloin oli vauvelin painoarvio 1600 gramma ja nyt oli 1900 grammaa??!!?? Vähänkö outoo emoticon  Voiko se pikkunen muka noin paljon viikossa kasvaa? Ehkä sillä on ollut kasvupyrähdys :D Mutta siis hyvä vaan että kasvaa!!! Siellä se köllötteli pää lantiokuopassa, mahtuu kuitenkin päätä pyörittää siellä vielä. Omituisinta mun mielestä oli kun lääkäri kysy että onko mun edelliset pojat ollut isopäisiä? :D Että hyvänkokonen pää on kuulemma vauvalla emoticon Ja hyvin omituista oli myös se, kun lääkäri sanoi että " sähän oot synnyttänyt jo kaks lasta että kyllä sen kohdunsuun kuuluu ollakin auki" Olin vähän että Häh? Ja sit se merkkas neuvolakorttiin että kohdunsuu kiinteä ja kiinni. Vaikka mulla on se sormelle auki ja pehmee. Aika jännä. Se sano että kiinteä sen takia että kaulaa on vielä jäljellä ja kiinni siks kun sisäsuu on kiinni.. Ota näistä nyt sit selvää emoticon
Mutta mulla on vielä n. viikolla 36 vielä neuvola-lääkäri tai aikasemmin jos on tarve. Viikon päästä taas normineuvola!

enkuli85 kirjoitti:
emoticon Ja hyvin omituista oli myös se, kun lääkäri sanoi että " sähän oot synnyttänyt jo kaks lasta että kyllä sen kohdunsuun kuuluu ollakin auki" Olin vähän että Häh? Ja sit se merkkas neuvolakorttiin että kohdunsuu kiinteä ja kiinni. Vaikka mulla on se sormelle auki ja pehmee. Aika jännä. Se sano että kiinteä sen takia että kaulaa on vielä jäljellä ja kiinni siks kun sisäsuu on kiinni.. Ota näistä nyt sit selvää emoticon
Mutta mulla on vielä n. viikolla 36 vielä neuvola-lääkäri tai aikasemmin jos on tarve. Viikon päästä taas normineuvola!

Mun siskolla oli kans kohdunsuu 2 cm auki vkolta 30 lähtien, mut sille kans sanottiin ettei tarvii olla huolissaan koska on jo kolmas tulossa. On kuulemma normaalia. 
Vaik häntäkin supisteli aika paljon kokoajan.

Ja silti lapsi tuli maailmaan täysiaikaisena :D

Takaisin