neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja pisces
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eilen kävin neuvolalääkärissä, kaikki kunnossa mitä nyt alapaine oli hieman koholla. Lääkäri arvioi vauvan painoksi 900-1000 g ja istukka oli erittäin hyvällä kohtaa! Sukupuoli ei selvinnyt vieläkään, lääkäri tuumas et ei lähe veikkaileen.... no se selviää muutaman kuukauden kuluttua viimeistään emoticon
Lapsen laskettuaika päämittojen mukaan olis 20-22.4 ja reisiluun mukaan vasta 7.5, noi päämitat vastaa viikkoja, taitaa tulla lyhyt jalkanen lapsi meille.

Neuvolakäynti takana, hyvillä fiiliksillä eteenpäin.
Hb 115, RR 126/66, pissa puhdas, verensokeri 2 tuntia ruoasta 4.8.
Vauva potki ja sätki koko neukkureissun ajan, ja meno oli niin villiä sydänääniä kuunnellessa että pulssi vaihteli 130-170 välillä!
Vauva on edelleen pää tulosuunnassa, muttei ole kiinnittynyt vaan pää on lantiossa väljästi. Viimekerralla oli paljon alempana ja silloin mulla olikin enemmän sitä painon tunnetta ja supistuksia.

Hassua - sf-mitta oli 29 (menee nätisti edelleen omalla käyrällään keski-ja yläkäyrän välissä) mutta korkein kohta oli oikealla kylkikaaren alla!! Vauva pötköttelee vahvasti tuossa oikealla puolella ja peppu pystyssä emoticon

Hyvillä mielin tässä jatketaan...jos 2 viikkoa jaksais vielä pakertaa duunissa niin sitten saa jäädä vuosilomalle ja sen myötä äitiyslomalle. Neuvolatäti kyllä "rohkaisi" hakemaan saikkua jos yhtään alkaa tuntumaan siltä ettei jaksa.

Käsikopelolla varovainen pituus-ja painoarvio oli ~40cm ja 1400-1600g

Mulla oli sitten eka neuvola täällä uudella paikkakunnalla. Tunti siellä vierähti kepoisasti, ja seuraava aika kahden viikon päähän.
Kaikki arvot oli hyvä: Painoa viimeisestä neuvolakäynnistä  -540g/viikko, eli laskusuunnassa ihan hyvä mulle. Pissa puhdas, paineet 126/92 ja Hb 148. Aika rautainen mimmi... Eli täällä ei rautapurkille tarvitse kiiruhtaa. Sf-mitta oli nyt 32 kun kk sitten oli 30, eli lähenee normikäyrää. Tosin mittaajakin on nyt eri eli saattaa vaikuttaa tulokseen. Niin ja papu on toooosi ylhäällä vielä, tosin pää alaspäin kuitenkin.
Täältä laitetaan sokeriseuranta ultraan vasta viikolla 37 seuraavaksi, eli siihen on aikaa ihan reilusti vielä. No hyvä sikäli ettei tarvitse töistä järkkäillä vapaata niin. Synnärille mennään nyt sitten aikaisemmin tutustumaan kuin ehkä se muu valmennusryhmä, koska mulla on viikkoja jo se 31+2 ja viimeinen valmennuskerta on sitten vasta maaliskuun loppupuolella.
Kävin sitten pikaisesti moikkaamassa diabeteshoitajaakin, kun täällä nuo liuskat ja neulat saa häneltä. Katsoi samalla mun arvot ja hyvältä kuulemma näyttää.

Meilläkin taas yksi neuvolakäynti takanapäin. Viikkoja oli 31+2. Paino oli noussut melkein 3 kiloa edellisestä  käynnistäemoticon Terkka kyllä sanoi, että hyvä vaan, kun ei alussa oikein meinannut nousta. Verenpaine oli 136/74 ja hb 123 eli nekin jotenkin kohdallaan. Sf mitta oli 30. Pikkuinen ei ollut vielä lähtenyt kääntymään eli sitä sitten odotellessa.

Elllu:

Joo, toi painonnousu on kyllä ihan mysteeristä.
Mullakaan ei ekalla kolmanneksella tullut kuin ehkä kilo, mutta tässä vaiheessa (kohta 31 viikkoa täynnä) on saldona jo aika lailla se +10kg!
Ihan helposti tulee näköjään joku +700g/vko vaikka ruokahalu on huonontunut ja annoskoot pienentyneet entisestään.
Miehelle tuossa äimistelinkin, että jos en ois raskaana ja söisin näin vähän ja terveellisesti, niin ihan varmasti vaan laihtusin!

Onks muut huomanneet, että ruokahalu ois jotenkin ihan radikaalisti huonompi nyt?
En muista tämmöstä ekasta raskaudesta, mutta nyt on ilmestynyt, ollut jo pari viikkoa.
Käytännössä siis syön vasta sitten kun on oikeasti jo (liian) kova nälkä ja sillonkin vain sen verran, että tunnen itseni jotakuinkin kylläiseksi. Ja sehän ei tän vatsan kanssa paljoa vaadi.
Eikä tuu naposteltua, eikä välipalasteltua enää ollenkaan. Outoa.
"Onneksi" kroppa näköjään silti huolehtii, että joka halvatun kalori kyllä tarttuu jonnekin kiinni...  -.-

Itsekkin tosiaan ihmettelin tuota painonnousua, kun ei tosiaan kovinkaan paljon tule syötyä tuon mahan nopean täyttymisen vuoksi. Enkä juurikaan herkkuihinkaan ole sortunut. Mutta kai sen painonkin on jossain vaiheessa noustava :D mullakin alkaa kohta olla +10 kg mittarissa.

Mullakin alkaa tuo 10 kg tulla täyteen.. Tosin mulle kyllä maistuu ruoka. Kaikki. Suolainen ja makea. Oon nyt koittanut vähän hillitä tätä syömähimoa, ettei painoa tulisi ihan kohtuuttomasti  :D Mut kyllä tänäänkin kummipojan synttäreillä meni kepeästi aika kasa herkkuja. Oon nyt korvannut osan herkuista omenilla.. On toiminut aika hyvin :)

Kävin sit tänään hakemassa H&M:stä raskaussukkahousut.. Olin ihan varma, etten hankkisi sellasia, mut kyllä nyt on mennyt hermot noihin valuviin ja/tai puristaviin sukkiksiin. Mukaan tarttui yksi äitiyspaita ja stockalta imetysmekko, joka soveltuu käytettäväks jo nyt raskausaikana. Mä en enää kestänyt pitää pari vaatetta vuorotellen, ku en enää mihinkään mahdu.

Cava, täällä on huomattu myös tuo radikaali ruokahaluttomuus. Joutuu melkein kelloa katselemaan ja päättämään etukäteen ruokailuajat, että pysyy jotenkin järkeävänä tämä homma, muuten olisin varmaan ihan tyytyväisesti syömättä koko päivänkin! Ja silti tulee painoa ja hemmetin maha vain kasvaa. Äh. 

Mutta(!!) nepä pisti minut viime neuvolasta laku/salmiakkikuurille!<3 verenpaineet kuulemma niin alhaiset, ettei pitäisi pysyä edes pystyssä enää, nyt yritetään saada lakulla ym. verenpaineet nousuun :D kuinka typerää hommaa. :D

Taskumari:

oho, jopa on erikoinen ratkaisu neuvolasta!
Mulle kun on kerrottu, että erityisesti lakua pitäisi vältellä (suuremmissa määrin) sen vuoksi, että lakritsijuuressa on jotain, mikä edesauttaa stressihormonin läpimenoa istukasta vauvaan (normaalisti istukka torjuu/pilkkoo ison osan äidin stressihormonista).
Pienet määrät ei vielä haittais, mutta toki jos pussillisen joka päivä syö, niin sillä vois jo alkaa olla vaikutustakin.
Salmiakki taitaa olla siis parempi vaihtoehto tän asian kannalta. :D

Mullakin on alhaiset paineet, mutta silleen ihan ok, ettei tarvii vielä huolissaan olla. Vai onkohan 62 alapaineeksi liian alhainen...? Noh, ei nuo oo mitään sanoneet. Eikä minuu huimaa tms.

Samaa olen kuullut ja muistaakseni lukenutkin tuosta lakun syönnistä!

62 on käsittääkseni oikein hyvä alapaine emoticon

joo, mustakin se oli vähän outo ratkasu kun muistan kanssa lukeneeni tuosta lakun syömisestä raskausaikana, ettei pitäisi kuin pieniä määriä ym. mutta ne oli sitä mieltä tuolla, että kun se ei muuhun kuin verenpaineeseen heidän mukaan tosiasiassa vaikuta, ni antaapi mennä vaan. 

ei sillä, lakua on ollut ikävä, mutta nyt jokseenkin lähinnä ällöttää ajatus. taidanpi etsiä jonkun muun ruoka-aineen, jolla ne verenpaineet saadaan nousuun =D

Lakua ja salmiakkia munkin käskettiin syödä kun verenpaineet niin alhaalla.. sanoi neuvola täti että sen takia raskaus aikana ei suositella lakua koska nostattaa verenpainetta ja useimmilla se verenpaine on joko hyvä tai korkealla..
Mut mulle ohjeistus oli että salmiakkia mielummin ja jos tulee oikein huimaavaa oloa niin silloin pari lakua ottaa että helpottaa ei siis mitään pussilisia päivässä :)

Ne kyllä mulla toimi paljon ja nyt on verenpaine taas normaaleissa lukemissa eli 120/60 kun silloin oli alimmillaan 80/50 verenpaine...emoticon

Tuon tiedän että laku nostaa verenpainetta siinä kuin salmiakki ja suolakin. Yhden tutkimuksen olen nähnyt jossa oli niistä muista lakritsin "vaaroista" raskausaikana nautittaessa. Tuon kyseisen tutkimuksen tulokset olivat kyllä niin epämääräiset luotettavuudeltaan etten kauheasti siihen kyllä mietteitä viitsisi laittaa :) Vaarallisempaa on ihan varmasti toikkaroida pyörtymisen rajamailla! Ja tosiaan ei kai niitä tarvitse pussi kaupalla nutustella ;)
Ja mää olen siis kade, kun laku olis hyvää mutta mulla paineet on riittävät...

Täällä äippäpoli käynti takana. Vauva on edelleen poika ja 1870g oli painoarvio. Kaikki muutenkin oikein hyvin!

Seuraava käynti onkin mulla siellä sit 36 viikolla jolloin edessä lapsivesipunktio, jolla katsotaan, että joko vauvan voisi ottaa masusta pihalle. Mikäli vielä tuolloin ei keuhkot ihan kypsät, niin sit pitää odottaa vielä pari viikkoa. Mut se mikä taas varmistui, ni edelleen viim 2viikkoa ennen laskettua, meille syntyy vauva emoticon
Menisipäs nää viikot nyt vaan nopsaan!!

Terkkari oli palannut sairaslomalta ja oli ihan uusi ihminen! Painon nousu reipasta vauhtia on ihan normaalia tässä vaiheessa raskautta ja kaikki oli muutenkin hyvin. Parin viikon päästä mulla on sitten lääkärikäynti ja neuvolakin nyt kahden viikon välein.

Supistuksia kannattaa kuulemma seurailla ja sillai.. mut ne onkin nyt rauhottuneet vähän. Viime viikko oli ihan kauhea, kun vähän väliä supisteli melko voimakkaasti.

Ostin sit itelleni lakupussin hyvin menneen neuvolakäynnin kunniaksi :)

Onnistuin kaatumaan matkalla töistä autolle :/ Enemmän kyllä sattui ranteeseen kuin mahaan, mutta kaaduinkin niin, että polvi ja kädet otti vastaan. En siis ihan pyllähtänyt suoraan kyljelle tai takapuolelle. On kuitenkin tänään ollut vatsa arka tuolta alhaalta oikealta ja tuon kaatumisen jälkeen se on ollut vielä arempi. Onneksi ei tarvi tänään enää mennä mihinkään :)

Täällä neuvolakäynti suoritettu.
Eipäs siellä muuta ihmeellistä ollutkaan, kuin että mutkin laitettiin salmiakkikuurille matalan verenpaineen vuoksi!
Tosin kun mulle ei yhtään uppoa karkit, eikä oikein muukaan makea, niin suola kuulemma kelpaa kanssa. :)
Kävin sitten kuuliaisesti ostamassa suolapähkinäpussin evääksi. :P

Minä en välttele suolaa ollenkaan normaalistikaan, vaan lisään sitä ruokaan ihan huoletta. Mutta koska en syö lainkaan eineksiä tai puolivalmisteita, salaatinkastikkeita, en käytä liemikuutioita jne, enkä syö kovinkaan paljoa leipää (ja harvemmin juustoa leivän päällä) sitä piilosuolaa ei vaan tule oikeastaan mistään. Pitää sitten varmaan alkaa käyttämään pestoa leivän päällä ja syömään vielä enemmän oliiveja. :D
Mulla on työpöydällä aina pähkinäsekotus- tai mantelipussi josta syön ainakin kourallisen päivän aikana (lisää hyviä rasvoja + superterveellinen välipala/nälänsiirtäjä). Ehkäpä vaihdan ne nyt vaan suolapähkinöihin. :)

Neuvolakäynti jälleen takana. Paineet samoissa kuin tähänkin saakka, HB.tä eikä sokeria nyt mitattu lainkaan.

SF-mitta 30, kohtu oikealle kallellaan ja nyt ihan kylkikaaressa kiinni. Ylöspäin ei enää tilaa kasvaa eli nyt alkaa varmaan masu paisumaan ulospäin entistä isommin emoticon
Koko ajan lähestytään keskikäyrää, tähän saakka menty keskikäyrän ja yläkäyrän välissä. Sykkeet kunnossa ja kauhia mylläys ja meno päällä koko ajan! Ei paljon hiljaisia hetkiä ole...
Vauva on edelleen tuloasemissa, mutta väljästi niinkuin viimeksikin eli periaatteessa kykenee vielä kiepahtamaan perätilaan.

Aamulla kävin neuvollassa arvot yms. kaikki kunnossa!

Mut ois laittannu mut saikulle kun kerroin et mua on alkanu supisteleen kohdunkaulalta kävellessä, mut kun mä olen jo vaapaalla maanantaisin asti niin maantaina sit lääkäriin tarkistuttaan kohdunkaulan tilanne. Saa nähdä vieläkö sitä lähdetään töihin?

Mua ei kyllä yhtään haittais jos ei tarttis lähtee, sillä toi 500 km matkustaminen töihin ja 12 tunnin päivät ei enään oikein houkuttele, no maanantaina nähdään miten käy?

Nyt sitten lepäillään viikonloppu, juuri kun mä oli aatellut kasata vihdoin ja viimein vaatehuoneen rungot, taitaa jäädä ukkokullan hommaks.

Harmittaa kun aurinko paistaa ja koiran kanssa lenkit jää niin lyhyiks noiden suppareiden takia, äskön käytiin joku 25 minsaa kävelemässä hissukseen. Onneks meillä on pelto tossa lähellä jossa koira saa juosta vapaana sielunsa kyllyydestä emoticon

Neukku takana ja mun uus neukkutäti oli ihana! Heti oli paljon rennompi olo sen kanssa ja tuntu et voi pälättää minkä kerkiää. :D

Pikkunen oli vähän huonossa asennossa ettei löytänyt missä selkä menee. Mun kohtu oli kuulemma myös tosi kovan tuntunen. :D Ja senkus toinen vaan kasvaa! Sf mitta menee jo yli ylärajan, oli nimittäin 34cm ja rv mulla nyt 33+1. Vaikka on sokerit pysyny kurissa, niin iso siittä tullee näemmä. Syke siellä 150.

Verenpaine korkeella, kaks mittausta joista toisella kerralla vielä korkeampi. Ei muuta ku aletaa kattelee niitäki kotona. Painoa neuvolan puntarin mukaan tullu viime kerrasta (2vk) 100g, että hyvin on pysyny paino kumminki hanskassa. Nyt koko raskauden aikana siis tullut about 7kg.

Ens viikolla kun on toi kontrolli taas ultraan niin seuraava neuvola-aika laitettiin siitä vasta kahden viikon päähän, eli 10.3. Sit on viikkoja jo 36! Apua miten tää aika menee. :)

Neuvolakerta käyty taas. Ihan ok painoa nyt koko raskausaikana kertynyt 2.7kg, ja edelliskerrasta 82g/vko. No nyt oli farkut jalassa kun viimeksi oli leggikset, joten taisi olla siis käytännössä ihan sama paino.
Nyt saatiin se esitietolomake sairaalaa varten ja sain purettua turhautumistani siihen valmennuksen psykologiin. Terkalla oli harjoittelija, tämä oli toinen kerta kun sattuu harjoittelija ja kuulemma ensikerralla on toinen harjoittelija taas. Ei se kyllä minua mitenkään harmita, ihan ok.
RR 142/88, pissa puhdas ja sf-mitta lähenee ylärajaa, siis sieltä yläkautta, ollen nyt 33cm :)
Vauva yrittää työntää peppuaan mun kylkiluiden yläpuolelle ja siis ulkokautta, se tuntuu vähän inhalta.
Mulla on supistuksia ajoittain mutta ne on piiiitkiä eikä kivuliaita. Eli ne supistukset kestää yli tunninkin jne, en ole kellosta katsonut. Välillä tulee sellainen puutunut olo mahaan ja siihen sekä kovettumiseen auttaa lepo kyllä ihan hyvin. Istuminen pitkään on vähän kurjan tuntuista.
Huomenna on sitten synnärille tutustuminen ja torstaina seuranta-aika synnärille, joten tulee paikat tutuiksi :)

Takaisin