Neuvolakuulumiset

Kävin tänään ensimmäistä kertaa neuvolassa. Arvioivat minun olevan tänään 7 + 5, kun omien laskujeni mukaan olisin 8 + 0. Suunnitelmissa oli käydä ensi viikolla AR-ultrassa (minulla oli siis muutama päivä veristä (rusehtavaa) vuotoa, minkä jälkeen raskausoireetkin ovat olleet kadoksissa), mutta päätin perua ajan kätilön ylipuhuttua minut (kuulemma todennäköisesti turhaa kouhotusta).

Nyt on parempi fiilis vaikka raskauden tila varmistuukin vasta pääsiäisen alla - toivottavasti ei osoittaudu kohdunulkoiseksi tai tuulimunaksi. :)
Meillä ainakaan ne ei neuvolassa ota huomioon kierron pituutta, vaan laskee aina sillä 28 päivän kaavalla. Itse olen kierron pituuden perusteella sitä mieltä että mun laskettu aika on 3.10. vaikka neuvolassa sanottiin 29.9. Ultrassahan se sitten selviää, mutta eihän ne sitä kyllä muuta jos se ei pahasti heitä.

Sanottiin että siihen käyntiin pitäis varata puoltoista tuntia?? Mistä sielä oikein puhutaan niin kauan?

Sanottiin että siihen käyntiin pitäis varata puoltoista tuntia?? Mistä sielä oikein puhutaan niin kauan?

Mm.sun suvun ja lapsen isän suvun taustoista ja perinnöllisistä sairauksista, fiiliksistä, terveystottumuksista ja sitte mittaillaan kaikenlaista.

Niinojoo, kai ne sit käydään läpi tarkkaan ku menee noin kauan.

eihän siinä välttämättä mee niin kauaa, mutta on kuitenkin varattu aikaa, että saa rauhassa käydä asioita läpi. ja että ehtii jutella ja kysellä ihan mistä tahansa, jos joku askarruttaa mieltä. ekalla käynnillä saattaa joillain nousta tunteetkin pintaan, niin on kiva ettei ainakaan oo kiire.

Täällä ensimmäinen neuvola 2.3 <3

Soitin viikon päästä plussasta neuvola aikaa vaikka haluttikin heti soittaa :')

Jännittää kun ei oikein osaa odottaa mitä siellä tapahtuu ja että minkälaisena neuvolatäti mun tilannetta pitää. Odotan siis yksin, isä ei ainakaan vielä kuvioissa ja oon vielä nuori. Nuo suvun sairaudet ym. kans aika vaikea alkaa selittää siellä kun en lapsen isän puolen suvusta tiedä mitään ja nyt en vielä viitsis omille vanhemmille kertoa ja alkaa kyselee niistä.

Pelonsekaisin tuntein tässä mennään siis vielä alle viikko ennen neuvolaa :)

Neuvolan työntekijät näkee tosi monenlaisia elämäntilanteita. Ei ne vähästä hätkähdä eikä rupea arvottamaan tilanteita.(Ei ainakaan pitäisi!) Reilusti sinne vaan omana itsenäsi ja onnellisena odotuksesta.

Neuvolan työntekijät näkee tosi monenlaisia elämäntilanteita. Ei ne vähästä hätkähdä eikä rupea arvottamaan tilanteita.(Ei ainakaan pitäisi!) Reilusti sinne vaan omana itsenäsi ja onnellisena odotuksesta.

Niin sitä olen tässä itsellekkin hokenut et ammattilaisia siellä kaikki on eivätkä tuomitsemaan ala. Puhelimessakin oli todella asiallisen ja mukavan kuuloinen et sekin jo vähän rauhoitti. Kiitos tsempeistä :)

Tänään oli eka käynti. Ei juurikaan mitään uutta tullut, mitä ei olis jo netistä itse selvitellyt :angelic: Verenpaine oli alhainen 90/60, mikä tätä huimausta aiheuttaa.. On kuulemma ihan normaalit lukemat nuorella ihmisellä, enkä saanut mtn vinkkejä siihen. Onko muilla mitattu alhaisia paineita?

Täällä myös eka neuvola takana, jutusteltiin pitkästi. Hb 130 ja verenpaineet hyvät :)
Meillä sama neukkutäti kun esikoisella lastenneuvolassa niin kiva käydä kun tietää meidät.

Mulla on huomenna ensimmäinen äitiysneuvola. Niin ja meillä on äitiys- ja lastenneuvolassa sama Th.

Tänään oli eka käynti. Ei juurikaan mitään uutta tullut, mitä ei olis jo netistä itse selvitellyt :angelic: Verenpaine oli alhainen 90/60, mikä tätä huimausta aiheuttaa.. On kuulemma ihan normaalit lukemat nuorella ihmisellä, enkä saanut mtn vinkkejä siihen. Onko muilla mitattu alhaisia paineita?

on kyllä tosi alhainen, vähän hassua ettei mitenkään ohjeistettu.. mulla oli 106/68, mutta ne on mulle aika normaali. usein huippaa kun nousee ylös, vaikkei nousis ees kauheen nopeesti..

Mulla oli nuorena raskausaikana 100/50 alimmillaan. Nyt voin vain haaveilla noista lukemista, kun on jatkuvasti vähän liian korkeat. Pitää vaan varoa, ettei nouse liian nopeaan ylös tms.ettei pyörry.

Soitin tänään neuvolaan. Meinaan jatkuvasti nukahtaa rattiin ja jäädyn pystyyn. Pyysin jos mitattaisiin kuitenkin hemoglobiini jo nyt koska se on yleensäkin ollut matala. Saan sitten huomenna käydä sen mittaamassa :)

Mulla oli tänään eka neuvola. Juteltiin reilu tunti, turhaan kyllä jännitin. Neuvolatäti oli erittäin mukava, ammattitaitoinen ja sille oli helppo puhua :) Ihana käynti kaikinpuolin! Pihalla autossa vielä panikoin et tuonnekko nyt oikeasti pitää mennä :D

Mulla 14.3 eka neuvola. Kuulemma ei tarvi aikasi sinne mennä,kun kolmas lapsi niin ei tarvi käydä kaikkia samoja juttuja läpi,eikä sukurasitteita.. mulla ollu edellisessä raskaudessa paineet pahimmillaan 70/60 ja pyörtyilin minne sattuu, hb pyöri 80-100.. ja söin rautaa ja paljon. Ainoo mikä autto oli salmiakki pastillit! Kun tuntu että alkaa vippaa päässä niin pastilli suuhun ja mahdollisuuden mukaan istuun heti. On inhottavaa kun huippaa :/

Mulla on eka neuvola 15.3
Tämä kun on neljäs lapsi samoista vanhemmista ja tuttu terkkari niin tuskin mulla kauaa siellä menee.

Täällä myös alkanut raskauden aikana verenpaineet tippumaan, ja nytkin varmaan tipahtanut kun pönttö olo ja huimaukset tullut seuraksi.

Mä en ollutkaan tiennyt että sokerirasituksesta saa kieltäytyä. Sen kyllä teen, joka kerta sinne tuuppaavat koska olen lihava mutta ikinä ei mitään löydy. Saa nähdä minkä sodan saan aikaseksi kun kerron etten rasitukseen ole menossa.

Se on labratädeillekkin helpotus koska mun suonet on aivan mahdottomat jo ei raskaanakin.

Mites vaikuttaa sitten vakuutuksen saamiseen esim jos kieltäytyy sokerirasituksesta? Kun "kaikki neuvolan määräämät ja suosittelemat" ultratkin ja verikokeet pitää olla käyty todistettavasti

Minä vaan jääräpäisesti panttaan ensimmäisen neuvolan varaamista, kunnes olen käynyt arultrassa. :laughing002 Se on ylihuomenna, ke ja viikkoarvio on silloin 7+0. Aika paljon jännittää, kun viimeksi löytyi tyhjää tammikuun alussa. :nailbiting: Kai sieltä saa ajan lyhyemmälläkin varausajalla johonkin parin viikon päähän...

Mulla on eka neuvola 15.3
Tämä kun on neljäs lapsi samoista vanhemmista ja tuttu terkkari niin tuskin mulla kauaa siellä menee.

Täällä myös alkanut raskauden aikana verenpaineet tippumaan, ja nytkin varmaan tipahtanut kun pönttö olo ja huimaukset tullut seuraksi.

Mä en ollutkaan tiennyt että sokerirasituksesta saa kieltäytyä. Sen kyllä teen, joka kerta sinne tuuppaavat koska olen lihava mutta ikinä ei mitään löydy. Saa nähdä minkä sodan saan aikaseksi kun kerron etten rasitukseen ole menossa.

Se on labratädeillekkin helpotus koska mun suonet on aivan mahdottomat jo ei raskaanakin.
Eihän kenenkään ole pakko suostua mihinkään testeihin tai kokeisiin ja sokerirasitus on minusta yksi hirveimmistä ihmiskokeista ja vielä ihan hyödytön. Mutta ihan varmasti saa aika paljon siitä kinastella kun kieltäytyy, harmi jos terkkarin kanssa menee sukset sitten ristiin. Ne ei välttämättä suostu antamaan edes sokerimittaria ilman rasitusta.

Takaisin