Neuvolakuulumiset

Me hoidettiin mun eka neuvola samalla kun esikoisen 10kk käynti. Siinähän ne menee hyvin samassa kun terkkarikin on tuttu. Puhutaanko turvotuskiloista? 3,9 kg tullu jostain vaikken oo pystyny edes syömään. Turposin kyllä esikostakin samantien hulluna, nyt näemmä sama juttu. Sit tuleeki laihtuminen - kiinniotto - loppua kohti yletön painonnousu. Katsotaan jos tällä kertaa sais hillittyä sitä. Tosin ne kilot kyllä lähtiki sitten hyvin pois.
Meillä tehdään ar-ultra kaikille ja siellä arvioitiin la. Ens viikolla seuraava niskaturvotusultra ja lasketun ajan tarkistus ja sit täytyy varailla seuraava neuvola. Yhdistänen esikoisen 1v neuvolan kanssa kun osuu samalle viikolle kun mun 16. viikko. Toisessa raskaudessa ei näemmä tartte pistäytyä neuvolassa niin usein.
 
Eka käynti takana :) Hemoglobiini oli yllättäen jopa 134. Verenpaineet käski mitata kotona kun nehän näyttää mitä sattuu tuolla :D Ihan mukava käynti, en tosin millään uskonu et siellä menee noin kauan!
 
Eka neuvola takana. :) hemoglobiini 136 (normisti huitelee 155-165), paineet hyvät, painoa ei tullut lisää. Seuraava neuvola onkin vasta lääkärikäynti 7.5. [emoji50] (välissä onneksi nt-ultra). Nyt siis rv 9+3
 
Mulla oli toinen neuvola tiistaina. Meni kyllä huomattavasti nopeampaa kuin edellinen. Kyseli vain kuulumiset ja sain pari lappua täytettäväksi. Sykkeet kuunneltiin ja ne saatiinkin samantien kuuluviin, silloin oli viikkoja 11+2. Lukemaksi tuli 160 joten hyvät sykkeet pienellä oli :)
 
Mulla on laaja terveystarkastus vasta viikolla 16+5, kun terkkari ei voinut alussa uskoa mun laskelmia raskaudesta. Nyt en saa enää työvuoroja järjesteltyä niin, että pääsisin sinne aikaisemmin.
Eikös sen pitäisi olla viikoilla 14-15?
Eihän se Kelan äitiysavustus nyt sen takia voi kurahtaa, että on vasta noin myöhään?
 
Mulla on laaja terveystarkastus vasta viikolla 16+5, kun terkkari ei voinut alussa uskoa mun laskelmia raskaudesta. Nyt en saa enää työvuoroja järjesteltyä niin, että pääsisin sinne aikaisemmin.
Eikös sen pitäisi olla viikoilla 14-15?
Eihän se Kelan äitiysavustus nyt sen takia voi kurahtaa, että on vasta noin myöhään?

Ei mene äitiysavustus tuon takia, meillä esim ensimmäinen laaja terveystarkastus ja samalla ns kela neuvola on vasta rv22-24.

Tässä ehdot kelan sivuilta:
"Voit hakea äitiysavustusta, kun raskautesi on kestänyt vähintään 154 päivää eli noin 5 kuukautta. Lisäksi äidin täytyy käydä terveystarkastuksessa lääkärissä tai neuvolassa ennen viidettä raskauskuukautta. Tarkastuksessa saat raskaustodistuksen, joka tarvitaan äitiysavustushakemuksen liitteeksi."
Eli neuvolan asiakkuus täytyy alkaa ennen 4 raskauskuukauden loppua. :-)
 
Kiitos! :) Huojensi. Mä tavasin tuota kanssa Kelan sivuilta, neuvolan esitteessä vaan luki, että tehtävä viim.viikoilla 14-15.
 
Tänään toinen neukku. Verenpaineet hyvät, jokseenkin alakanttiin. Hb oli lähtenyt laskemaan, mutta vielä ei rautaa tarvihe. Vauvalla vahva syke, 145 molemmin puolin ja muutamia potkujakin anturiin :love2 Kauheesti sain taas oheismateriaa mukaan vaikka oonkin uudelleensynnyttäjä :woot: Puheltiin niitä näitä. Paino pysynyt samana ja pissakokeet negatiiviset :) Myös ekasta sokerirasituksesta selvitty hyvinkin puhtain paperein. Oli kiva käynti! Seuraava kesäkuun alussa jolloin kela juttuja aiheena.
Tänään 15+0 :Heartred
 
Muokattu viimeksi:
Hups, väärän kuukauden ketju. Siirrän viestin oikeaan. Sorry.
 
Muokattu viimeksi:
Tiistaina (15+0) oli kolmas neuvola, jossa myös lääkärikäynti.
Sokereissa oli nousua, mutta perjantaina olikin sokerirasituskoe, jonka tuomio tulee maanantaina. Lääkäri mittaili ultralla pään ympärystä ja reisimittaa, niin samalla sai nähdä pidemmän aikaa miltä pikkunen näyttää :happy: Yllättävän kovasti liikuskeli, mutta en ole vielä varma oonko liikettä tuntenu.
 
Rv 17+2

Tänään ensimmäinen neuvolalääkäri. Oli kyllä suoraan sanottuna tosi turha käynti :/ Lääkäri oli virolainen ja ei oikein kommentoinut huoliani mitenkään. Ei tehnyt sisätutkimusta, ainoastaan doplerilla kuunneltiin sydänäänet. Viikot 11-15 olo on ollut aivan mahtava mutta nyt viikot 16-17 on taas väsyttänyt ja olo on alakuloinen. Kysyin voidaanko mitata hemoglobiini, se tehtiin ja se oli sama kuin helmikuussa (122). En sitten tiedä onko tämä väsymys vaan raskausoire. Onko muilla ollut vastaavaa, oletteko silti kokeilleen rautalisää ja onko se auttanut?
 
Me käytiin tänään lääkärineuvolassa. Sykkeiden löytämisessä kesti, ja vaikka tiesinkin että välillä pitää vähän etsiä, tuli jo pieni jännitys kun ei meinannut löytyä. Oli itsellekin ylläri, että myös pikaisesti ultrattiin! Näin ruudussa maailman pienimmät varpaat, aivan ihanat. Paljoa muuta ei ehdittykään katsoa kun oli niin nopeaa. Painonnousu on tasaantunut, mulle tuli alussa muutama kilo melko nopsaan mutta nyt on rauhoittunut ja keskimääräinen nousu hyvä. Vauvan syke oli 144+, omat arvot sopivat. Ihanaa että kaikki sujuu näin mukavasti nyt, alussa oli niin tuskainen olo. Pian alkaa kesälomakin ja tuntuu että elämä hymyilee!
 
Takaisin
Top