Neuvolakuulumiset

Sain varattua ajan neuvolaan ensi perjantaiksi, jolloin 8 + 0. Eikö siellä tosiaan tehdä muuta kuin punnitaan ja mitataan verenpaine?

Olin jotenkin ymmärtävinäni, että pääsen myös verikokeeseen (ellei siihen sitten saa lähetettä)? Selvitetäänkö tuosta verinäytteestä omat mahdolliset puutostilani vaiko myös jotain alkioon liittyvää (kromosomihäiriöitä tms.)?

Edit. Rouva V. kirjoittikin rauta-arvojen tarkistettavan.

eipä siellä oikeestaan paljon muuta tapahdu.. tietty käydään läpi fiiliksiä ja sitä mitä on tulossa. ite pidän silti sitä ekaa käyntiä tärkeenä, kun siinä myös tapaa sen neuvolaihmisensä ekan kerran, se voi kuitenkin tulla kovinkin tärkeeks matkan varrella.

Täällä ensimmäinen neuvola 12.3.! eli n.7+6 ois silloin. Miten sitä jaksaa odottaa sinne asti :woot: kolme viikkoa vielä....

Mie varasin tänää ajan parin viikon päähän, sillon olis ehkä 7. viikko :) Täytyy saada aika varhaisultraan ni siks oli varattava tuo th aika noin aikaseen kun hän sen lähetteen tekee.

Eka neuvola 22.2. Ja viikkoja silloin 8+0 (neuvolan laskujen mukaan reippaasti enemmän, mutta mulla onkin superpitkä kierto).

Mua alkoi nyt huolestuttaa tuo kilppariasia, kun mulla vajaatoiminta ollut jo vuosia ja tosiaan, aloitin edellisten kanssa lääkityksen noston heti plussattua. Neuvolasta kyselin että mitenkäs tuo lääkkeen nosto ja verikokeet niin ei kuulemma saa nostaa, lääkäri "sitten joskus" arvioi kun käyn verikokeissa... Että pääsääntöisesti lääkitystä ei nosteta! Mitä ihmettä. No samoilla annoksilla oon siis mennyt ja ajankin sain vasta ens tiistaille :( Toivottavasti sen puolesta nyt kaikki ok kuitenkin.

Eka neuvola 22.2. Ja viikkoja silloin 8+0 (neuvolan laskujen mukaan reippaasti enemmän, mutta mulla onkin superpitkä kierto).

Mua alkoi nyt huolestuttaa tuo kilppariasia, kun mulla vajaatoiminta ollut jo vuosia ja tosiaan, aloitin edellisten kanssa lääkityksen noston heti plussattua. Neuvolasta kyselin että mitenkäs tuo lääkkeen nosto ja verikokeet niin ei kuulemma saa nostaa, lääkäri "sitten joskus" arvioi kun käyn verikokeissa... Että pääsääntöisesti lääkitystä ei nosteta! Mitä ihmettä. No samoilla annoksilla oon siis mennyt ja ajankin sain vasta ens tiistaille :( Toivottavasti sen puolesta nyt kaikki ok kuitenkin.

Onpa erikoista. Mulle tuli ohjeistus nostaa heti plussan jälkeen, Th joka vastas neuvonnasta niin tarkasti vielä nykyisen ohjeistuksen. Mutta viime raskaudessa en älynnyt asiasta puhelimessa mainita kun aikaa varailin ja törmäsin asiaan netissä joskus viikolla 7-8, mulla sattui olemaan lähete voimassa niin menin Labraan ja ekalla neuvolakäynnillä otin puheeksi mutta silloinen Th oli sijainen eikä tiennyt asiasta mitään joten ei osannut auttaa. Katsoin itse omakannasta vastauksen ja arvo oli koholla, soittelin sitten vielä neuvolaan josta ohjasivat tiedon jollekin lääkärille ja nostomääräys tuli. Tuo kyseinen Th kyllä kysyi ”olithan nostanut annosta heti plussattuasi”. Olin kyllä paniikissa, mutta mitään haittaa ei tapahtumasta tullut vaikka tosiaan normiannoksella alun menin. Että sinun kyllä melkein varmistaisin vielä asiaa, tässä asiassa on kuitenkin yleinen tuo ohjeistus eikä neuvolakohtainen..

Onpa erikoista. Mulle tuli ohjeistus nostaa heti plussan jälkeen, Th joka vastas neuvonnasta niin tarkasti vielä nykyisen ohjeistuksen. Mutta viime raskaudessa en älynnyt asiasta puhelimessa mainita kun aikaa varailin ja törmäsin asiaan netissä joskus viikolla 7-8, mulla sattui olemaan lähete voimassa niin menin Labraan ja ekalla neuvolakäynnillä otin puheeksi mutta silloinen Th oli sijainen eikä tiennyt asiasta mitään joten ei osannut auttaa. Katsoin itse omakannasta vastauksen ja arvo oli koholla, soittelin sitten vielä neuvolaan josta ohjasivat tiedon jollekin lääkärille ja nostomääräys tuli. Tuo kyseinen Th kyllä kysyi ”olithan nostanut annosta heti plussattuasi”. Olin kyllä paniikissa, mutta mitään haittaa ei tapahtumasta tullut vaikka tosiaan normiannoksella alun menin. Että sinun kyllä melkein varmistaisin vielä asiaa, tässä asiassa on kuitenkin yleinen tuo ohjeistus eikä neuvolakohtainen..

No voi hitsi. Just noin itsekin mietin, tuli jotenkin hölmö olo sen th:n puhelun jälkeen ja luotin sitten että siellä ammattilainen tietää paremmin. Että jos nykyään on jotenkin eri ohjeistus näissä. No onneksi on torstaina tuo neuvola, niin juttelen siellä tämän terkan kanssa niin ei sitten jatkossa ainakaan muita opasta väärin! Totta tosiaan, ei tämä voi olla mikään neuvolakohtainen ohje vaan pakkohan se on kaikkialla olla sama.

Taidan nyt omin päin aloittaa samalla 25% nostolla mitä ennenkin, silloin se toimi mulla niin miksei nytkin. Kiva kuulla ettei sulle ainakaan tullut silloin mitään vaikka vähän myöhemmin sinäkin aloitit korkeamman lääkemäärän. :)

Meillä ensimmäinen neuvola varattu 9.3 sillon pitäis olla 8+4
Kunhan tämä pikku kaveri on vielä matkassa mukana siinä vaiheessa <3

Kävin tänään ensimmäisen kerran neuvolassa (viikot 7+3). Yllätyin, että "pääsen" kahdesti sokerirasituskokeeseen, koska isälläni oli 2-tyypin diabetes. Muita riskitekijöitä mulla ei pitäisi olla iän, painon tai terveyshistorian puolesta. Sokerit olleet aina normaalit, jos niitä on katsottu.

Mulla oli eka neuvola tänään. Paljon yleisluontoista puhetta, suurimmaksi osaksi tuttuja juttuja viime raskaudesta. Varhaisultrasta huolimatta viikot merkittiin menkoista laskettuna, mutta käskettiin huomioida ne oviksen/ultran mukaisetkin, niin että molemmat mahtuisi siihen aikaikkunaan minkä sisään pitää esim. ultrat varata. Astman ja migreenin lääkitysten takia varattiin lääkärinaika jo ylihuomiselle, mikä oli tosi kiva ylläri. Ei tarvitse itse arpoa. :)

Kävin neuvolassa, eipä siellä mitään uutta oikein tullut. Kurjaa kun oli joku sijaisterkkari, meidän oma on niin mahtava. Sitä sokeriasitusta se alkoi heti paasaamaan, en nyt vielä jaksanut alkaa pistämään vastaan. Ei ihme että olo on niin turvonnut, painoa oli tullut jostain pari kiloa

Kävin tänään ensimmäistä kertaa neuvolassa. Arvioivat minun olevan tänään 7 + 5, kun omien laskujeni mukaan olisin 8 + 0. Suunnitelmissa oli käydä ensi viikolla AR-ultrassa (minulla oli siis muutama päivä veristä (rusehtavaa) vuotoa, minkä jälkeen raskausoireetkin ovat olleet kadoksissa), mutta päätin perua ajan kätilön ylipuhuttua minut (kuulemma todennäköisesti turhaa kouhotusta).

Nyt on parempi fiilis vaikka raskauden tila varmistuukin vasta pääsiäisen alla - toivottavasti ei osoittaudu kohdunulkoiseksi tai tuulimunaksi. :)

Muokattu viimeksi:
Olin myös tänään ekassa neuvolassa, jännä kokemus oli sekä mulle että miehelle :) oli kiva tavata neuvolatäti, muistutti jotenkin paljon mun omaa äitiä :) paino ja verenpaine otettiin, siis painoa oli tullut mulle jo useampi kilo, mikä tuntui hurjalta koska olen aina ollut siro :O ja sokerirasitukseen kuulemma tulee mennä jossain kohtaa. Mutta positiivisesti ja nopeasti keskustelu taputeltiin, kun meillä niin hyvä ja vakaa tilanne kaikin puolin, ei ole elämänhallinnassa ongelmia tms.

Takaisin