Neuvolakuulumiset

Eihän kenenkään ole pakko suostua mihinkään testeihin tai kokeisiin ja sokerirasitus on minusta yksi hirveimmistä ihmiskokeista ja vielä ihan hyödytön. Mutta ihan varmasti saa aika paljon siitä kinastella kun kieltäytyy, harmi jos terkkarin kanssa menee sukset sitten ristiin. Ne ei välttämättä suostu antamaan edes sokerimittaria ilman rasitusta.

No tätäpä juuri!
Pitää kysästä ekassa nla ssa että kuinka on, saisinko ihan mittaria ja sillä mitata vai miten tehdään. Se rasitus on aivan kamalaa, ja se kamala olo jatkuu vielä seuraavanakin päivänä.

Mites vaikuttaa sitten vakuutuksen saamiseen esim jos kieltäytyy sokerirasituksesta? Kun "kaikki neuvolan määräämät ja suosittelemat" ultratkin ja verikokeet pitää olla käyty todistettavasti

Todennäköisesti vakuutusyhtiö pystyy sitten noihin vedoten keplottelee pois korvausvelvollisuudesta, jos ne on vakuutuksen ehtona :( Riippumatta siitä onko noilla testeillä mitään tekemistä mahdollisen korvattavan asian kanssa ...

Eka neuvola takana! Kaikki mukavasti, painoa toki liikaa ja sokerirasitukseen aika varattu, mutta muuten oikein mukava käynti. Sydänäänet kuuluivat hyvin ja kohtu on jo kasvanut yllättävän isoksi (ääniä kuunneltiin vähän navan alapuolelta! ). Kuulemma normaalia kyllä kun kolmas raskaus jo menossa ja edellisestä synnytyksestä aikaa vain 1v 3kk. Kohdun koon perusteella th ois raskauden kestoksi sanonut 14-15vk! Ööööö...oho. Nyt siis viikkoja 10+3.

Mie en ymmärrä sokerirasituksesta kieltäytymistä, kun kai te tiedätte, että vaikka se radi pysyisi kurissa ruokavaliolla, niin sillä radilla voi olla vaikutusta vauvaan syntymän jälkeenkin mm. alttius sairastua diabetekseen. Ja sokerirasitus on ainut tapa diagnosoida radi. Itse käyn koska se on vauvan hyväksi. Mut juu jokainen tekee niinkuin parhaaksi kokee.

Uskoisin että sokerimittaria ei saa jos ei rasituksessa ole käynyt, senhän saa silloin jos on diagnoosi. Toki sellaisen voi itse ostaa ja mittailla jos ei rasituksessa halua käydä. Ymmärrän kyllä kieltäytymisen, itselläni pahoinvointi on ollut sellaista että kidutustahan se rasitus on. Mutta minulla taas ei sen jälkeen ole yhtään normaalia huonompi olo kunhan saan vaan syödä taas normaalisti. Se syömättömyys yököttää. Tällä kertaa on käytävä jo 16. viikon tienoila kun edellisessä raskaudessa oli diagnoosi.

Voiko se raskausdiabetes vaikuttaa vauvaan jos äidillä kuitenkin pysyy sokeriarvot kunnossa? Mie oon ymmärtäny että on ns väärä diagnoosi jos arvot kunnossa.

Kyllähän se silloin radi on, jos arvot heittää rasituksessa, voi vaan olla niin lievä muotoinen, että pysyy kurissa ruokavaliolla.

Itellä ei ollut viime raskaudessa radia, mutta joudun rasituksiin sukurasitetteen vuoksi.

Niin ja jäi vastaamatta tuohon vaikutuksiin, vaikka arvot pysyykin kunnossa, niin voi. Siskolla oli radi ja vaikka arvot pysyi kurissa, niin vauva oli isokokoinen ja sokeri arvot heitti monta päivää ja kuulemma johtui radista, vaikka oli tasapainossa. Samaa miulle on sanottu myös neuvolasta kun olen siellä aiheesta keskustellut...

Kuinka paljon ylipainoa pitää olla että siitä huomautetaan? Meinaan ittellä tullut melkeen se 10 kiloa lisää esikoisen jälkeen :confused:

Mymlan, ei siitä sen kummemmin ainakaan mulla huomautettu. Todettiin, että painoa on riittävästi, eikä haittaa yhtään vaikkei lisää tulis. :D Siis ihan positiivisesti ja neutraalisti tuokin käytiin läpi.

Meillä ainakin lapset menee syntymän jälkeen dippi seurantaan.
Ja mulla myös loppuajasta ultraillaan ekstra kertoja että minkä kokoinen vauva on ja missä asennossa. Kaksi sektiota kun takana niin synnytys pitää käydä aika rytäkällä lävitse ettei arpi kovin rasitu.

Mutta kaikilla omat mietteet ja asiat. En tuomitse ketään jotka ei käy enkä ketään kuka käy.

Täällä joutuu ainakin 2 x rasitukseen. Ja siltikin voi joutua mittaan vaikka arvoissa ei mitään vikaa olisi mutta kun katsotaan sitä bmi mittaa vain.

Mä olen samaa mieltä Mutterin kanssa, että hyvässäkin tasapainossa oleva radi voi vaikuttaa sikiöön. Mutta kaikki tietysti päättää omasta puolestaan itse.

Kuinka paljon ylipainoa pitää olla että siitä huomautetaan? Meinaan ittellä tullut melkeen se 10 kiloa lisää esikoisen jälkeen :confused:

Riippuu varmaan neuvolantädistä. Tiedän, että jotkut huomauttelee ja toiset ei. Mun oma totesi asian ja riskit, mutta oli asiallinen.

Mie en ymmärrä sokerirasituksesta kieltäytymistä, kun kai te tiedätte, että vaikka se radi pysyisi kurissa ruokavaliolla, niin sillä radilla voi olla vaikutusta vauvaan syntymän jälkeenkin mm. alttius sairastua diabetekseen. Ja sokerirasitus on ainut tapa diagnosoida radi. Itse käyn koska se on vauvan hyväksi. Mut juu jokainen tekee niinkuin parhaaksi kokee.
Minusta ihan seuraamalla sokereita kyllä näkee jos ne meinaa nousta liikaa. Ei sen rasituksen perusteella edes suunnitella hoitomuotoa, vaan niiden kotimittausten. Radiahan ei mun mielestä ole jos ne sokerit ei nouse normaalilla syömisellä.

Minusta ihan seuraamalla sokereita kyllä näkee jos ne meinaa nousta liikaa. Ei sen rasituksen perusteella edes suunnitella hoitomuotoa, vaan niiden kotimittausten. Radiahan ei mun mielestä ole jos ne sokerit ei nouse normaalilla syömisellä.

Minulla pysyi normisyönnillä kurissa, mutta oli kuitenkin selvät ylitykset rasituksessa. Minusta oma mittailu ei riitä. Diagnoosilla kuitenkin saa ne lisäultrat jne. Vaikka rasitus ottaa aivoon ja radimittaukset ketuttaa, en silti itse uskalla ottaa riskejä.

Minulla pysyi normisyönnillä kurissa, mutta oli kuitenkin selvät ylitykset rasituksessa. Minusta oma mittailu ei riitä. Diagnoosilla kuitenkin saa ne lisäultrat jne. Vaikka rasitus ottaa aivoon ja radimittaukset ketuttaa, en silti itse uskalla ottaa riskejä.
En ole kyllä koskaan saanut mitään ylimääräisiä ultria siksi, ainoastaan jos meinaa mennä yli lasketun ajan.

Kokoarvio ultra tulee 36 viikon tienoille jos on radi diagnoosi. Onko jossain muu käytäntö? Kun sitä vauvan kokoahan pitäisi seurata. Ja se arvio voi muuten heittää reilusti, meiän tytön piti olla puoli kiloa pienempi...

Ja edelleen väitän että jos sokeriarvot pysyvät hyvinä huonommallakin ruoalla (kuten karkki, jäätelö, pizza, mcdonalds) niin silloin ei ole raskausdiabetesta vaikka sen diagnoosin on saanut 2h raja-arvolla :grin

Myös tytön sokeriarvot olivat hyvät synnytyksen jälkeen. Ehkä hänellä sit vaan isoluiset geenit kun kokoa oli. Isoveli oli 700g pienempi ja sentin tai pari lyhyempi syntyessään. Ja tosiaan yläkäyrillä kasvaneet molemmat tähän päivään asti (ei pyöreitä).

Radi ja 2 tyypin diabetes ovat muodostumis mekanismiltaan aika samanlaisia, haima ei pysty tuottamaan riittävää määrää insuliini tarpeeseen nähden. Ja molemmissa on yhteistä se, että hoito suunnitellaan potilaan tarpeen mukaan, toiselle riittää ruoka ja liikunta, kun taas toiselle täytyy määrätä pistettävä insuliini hoito. Ja kaikki diabetes tyypit diagnosoidaan rasituksella.

Ja jos radista narahtaa, raskautta kuuluisi seurata tarkemmin.

Meidän toinen arvioitiin ultralla 5,5kg ja siksi yritettiin käynnistää ja sektioon johti. Poika oli syntyessään 54cm 4,3kg.

Tänään oli ensimmäinen neuvola. Terkka on maailman mukavin ja käynti oli kaikinpuolin tosi kiva. Merkkasi nyt lasketuksi ajaksi 13.10. Verenpaineet oli ihan pilvissä ja BMI nyt sen verran iso, että joudun kaikkiin radi -seurontoihin vaikken sokerirasituksissa narahtaisikaan( näin ainakin ymmärsin). Nyt pitäisi kotona mittailla verenpainetta ja jos edelleen samanlaiset lukemat niin saan todennäköisesti verenpainelääkkeet. Käynnin jälkeen on ollut aika paska fiilis! Miten ihminen voi päästää itsensä tällaiseen jamaan?? Ja nyt on huoli pienestä ja kuinka itse voin koko tämän raskauden. Ihan karmeeta!

Mitä tuolla seuraavassa neuvolassa tapahtuu? Ainakin sen sanoivat viime kerralla että voidaan kokeilla kuunella sydän ääniä :confused:

Takaisin