Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja rozie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Päivitelläänpä tänne näitä neuvolakuulumisia välillä...
Eli tosiaan tänään käytiin neuvolassa tarkastuksessa ja nyt mennään rv 30+2. SF-mitta oli 24 cm ja verenpaineet normaalit (yleensä tosi alhaiset) 123/71, hemoglobiini 127 ja vauvan sykkeet 147! Tyyppi taas kokoajan monotti doppleria, mikä teki sydänäänten kuuntelemisesta hankalahkoa, mutta onneks ne saatiin metsästettyä ja kerettiin hetki kuunteleen sitä "hevosen laukkaa" :). Painoa tullut 12 kiloa ja neuvolantäti muistuttelikin taas, että "normaaliin raskauteen kuuluu 8-12 kiloa" :grin, eli enempää ei kait sais tulla... No mutta mähän syön jos nälkä on :p!
Ajattelin, että meen ennemmin ihan omien tuntemusten mukaan, kun kuitenkin olen todella pitkä ja hoikahko ihminen ja vedän ruokaa terveellisesti ja NÄLKÄÄN (okei, pari kertaa viikossa luvan kanssa herkuttelen :oops:). Koitan vielä vähän liikuskellakin, mutta supistelujen vuoksi on pitänyt taas vähän rajoittaa noita hikilenkkejä...

Mariya: Täällä kanssa lyhyt selkä ja vatsa alkaa heti tissien alta - alkanu jo tosi aikasessa vaiheessa. Vauva onkin pääosin navan yläpuolella eli varsin tuttu tunne täälläkin! Täällä kanssa oltu yli 4 kg syntyessä ja nyt hirvittää, että mikä jättiläinen siellä mahassa majailee. On ollu koko ajan noin 1 viikon edellä painoarvioissa. Sf-mitta oli kyllä just keskiviivalla, mutta en tähän kyllä luota ollenkaan vauvan koon arvioijana.

Ohho - onpa nuorimammalla ollut todellinen yllätyslöydös! Kovasti tsemppiä - toivottavasti väärästä hälyytyksestä kyse! Onneksi vauvalla kaikki kuitenkin hyvin!

Mulla oli tänään 7:s neuvola, rv30ja2. Painoa 67,4kg eli 8,1kg tullu ekasta käynnistä rv8. RR 118/66,sf 28cm, vauva oli raivotarjonnassa (mitä päättelinkin, kun liikkeet/voltit on rauhoittuneet vähän), syke 140. Neuvolantätillä oli varmaan vaihdettu lääkitystä, kun se vaan ihasteli mun somaa vatsaa ja leperteli sille mitatessaan sf-mittaa yms. Yllärinä TAAS pissatulehdus ja oireeton sellainen tietenkin. Mulla on loppunut ne kipeet supistelut ja pahin selkäkipu, alavatsan kramppeja tulee vielä rasituksessa. Aika hassua, kun sunnuntaina olin viel ihan varma, ettei töihin paluusta tule mitään kaikkien kipujen kanssa. Voiko tolla raivotarjontaan asettumisella olla vaikutusta? Tänään olin jopa niin energinen, et osallistuin työpaikan tykypäivän keilaukseen ja jumppaan...eikä olo ole nyt yhtään hullumpi.

Aeria ja LittleMyy, toivotaan että meidän vauvat laskeutuis mahd.pian, niin pääsis ehkä tästä tukalasta olosta :D
Mulla kanssa alkoi vatsa näkymään tosi nopeesti ja ihmiset kyseleekin usein, että olenko varma ettei siellä ole kahta..? hohhoh :P

Kovasti tsemppiä Nuorimammalle ja toivotaan ettei ole kyse raskausmyrkytyksestä.

Heippa! Ajattelin tännekki kirjoitella kuulumisia. Mulla oli eilen neuvolakeikka, kävin lääkärilläkin vaikkei meillä toissynnyttäjillä normaalisti vielä sitä käyntiä olis ollutkaan :D No,lyhyestä virsi kaunis, saikulla ollaan ja niin pitkään että äippäloma alkaa 31.10. Eli rv 31 oli täällä "tilanne" kun tuli raja vastaan.
Ei jaksanut enää töissä ja töiden jälkeen vielä esikon kanssa kotona. Sairaanhoitajan hommat saa nyt joksikin aikaa jäädä :D

Neuvolassa muutoin oli kaikki ok, alakerrassa ei ollu satunnaisista supisteluista huolimatta tapahtunut mitään. RR ok, hemppaa ei nyt mitattu kun oli viimeks lähemmäs 130. Pissa puhdas.Painoa tullut about 10kg :/

Muksu kasvaa yläkäyrillä niin kuin esikkokin, en luota sf-mittaan laisinkaan kun pitkää vauvaa ennustellaan niin mitta valehtelee. Itse olen siis 164cm pitkä, esikoinen syntyi 55cm:n mittaisena niin kait se nyt aiheuttaa valtaisan sf-mitan :D

Sydänäänet oli ok :) Ainoo mistä saa hieman stressiä repiä on se että muksu on edelleen perätilassa! Kuukausi olisi nyt hänellä aikaa kääntyillä raivotarjontaan ja jos ei itsekseen käänny niin sitten mua kutsuu Oys ja äitipoli. Kääntää siis yrittävät rv 35-36. Jaiks. Jos hän ei käänny niin sen kyllä olen päättänyt että alakautta en halua edes yrittää synnyttää perätilavauvaa. Suunniteltuun sektioon mennään siis ellein tyyppi käänny oikein päin.

Tuo tarjontahomma on niin jänskä.. mulla on vauveli halunnut joka kerta ultrassa esittää kunnollista sikiötä (haha) ja ollut raivotarjonnassa (minkä olen itsekin huomannut) vaikka muulloin on kyllä ihan miten sattuu, usein poikittain tuossa ylhäällä. Että mahtaaks se olla niin, et vasta siellä 34-35 viikolla tai siitä eteenpäin kannattaa koko asiaa vasta miettiä, jos vauva mahtuu kääntyilemään vielä eikä tiedä mitä mini suunnittelee.. ite en aina oo varma onko kyseessä kääntyminen vai muu liikkuminen ja nukkuessa en ees herää jos toi vaihtaa asentoa mut sit vaan huomaa, et jaahas siel ollaan taas eri päin.. nykyisin kyllä on alkanu olla enemmän pää alaspäin ja myös alkaa olla vaikeempi hahmottaa potkuista missä mitäki on ja päätä pyllysyä kun ne on molemmat sellaset muhkut.. jos jalat menee jonnekin selkää kohti ettei niitä tunne. Mut siis sepustuksen pointti oli, että vielä kai voi uä näyttää mitä vaan ja sit myöhemmin tilanne ollakin toinen, joten tarjonnasta kannattaa stressata vasta myöhemmin :D En tiiä uskaltaisko sitä tosiaan perätilasta synnyttää.. (alakautta) vaikka joissain paikoissa kai nekin harvoin sektioidaan, nähtävästi ekakertalaisetkin voi koettaa jos sairaalassa on siitä hyvä osaaminen.. aika hurjalta tuntuis.

Muokattu viimeksi:
Nuorimamma;toivottavasti kaikki on hyvin

30+3, oli mukava neuvola käynti :)
Terkkari kysyi vointiani ja sanoin, että kaikkea muuta tässä onkin paitsi ei ainakaan vielä kauheaa närästystä..
No mutta, siinä käynnin aikana tuli esille asioita mitkä oikeasti on hyvin mm. Paino on ok( 63,9kg)ei ole tullut liikaa, paineet kohillaan(109/70) eikä ole turvotusta ja vauva on raivotarjonnassa, luultavasti pysyykin :) ja vauva on myös vilkas :) (syke 150-155) hb 115 lisä rautaa loppuajan.. elikkäs en ole osannut oikein ajatella, että kuitenkin niin moni asia on hyvin tässä raskauden edetessä.
Taas mua kehotettiin käymään kävelyillä, esim. Pari kertaa korttelin ympäri päivässä.. Jotenkin normaalisti aktiivisena liikkujana tuntuu niin turhauttavalta toi pieni matka, mutta oikeasti siitäkin on apua :)
Sitten seuraavaksi onkin vuorossa selkälekuri...
Kaikki loput neuvolakäynnit on nyt varattu ja lekurit :) rv 36 on sitten vasta-aineverikoe
Synnärille mennään tutustumaan jo tässä kuussa :)

Mukavaa maanantaita :)

Heippa! Pitkästä aikaa taas neuvolakuulumisia. :) Tai ei oikeastaan neuvolakuulumisia, vaan eilen meillä oli kontorolliultra istukan paikan takia. Eilen oli rv 32+3, ja vauvan painoarvioksi tuli 2230g, ja näin ollen arvioitu syntymäpaino olisi n. 3900g... Hieman alkoi jännittää! :) Onneksi istukka oli isiirtynyt, ja siitä ei tarvitse enää olla huolissaan. Muutenkin kaikki näytti ilmeisesti olevan ok, vauva vaan oli jossain ihan ihme asennossa, pää alaspäin mutta ihan pitkin mun oikeaa kylkeä, joten osaa sisäelimistä oli vaikea nähdä. Hassua kun en itse tunne että vauva olisi tuolla oikealla... Vaikka nyt kun ajattelen asiaa niin liikkeet tuntuu enemmän vasemmalla puolella. Oli kuitenkin tosi ihanaa nähdä pikkuinen pitkästä aikaa... Ja tytöksi sanoivat edelleen, joten kai se on nyt uskottava että pieni prinsessa meille on oikeasti tulossa. :)

Aeria: Joo siis periaatteessa vauvat kääntyilee ihan viimemetreille saakka juu. Mutta kun meille on tulossa pitkä vauva taas ilmeisesti niin hän ei varmaan mahdu kääntyilemään niin pitkään kuin joku syntyessään 50cm pituinen vauveli. Esikko oli siis 55cm syntyessään. Mutta katsellaan. Itse edelleen tunnen potkut ihan tuolla alavatsalla/nivusissa ja pää olla möllöttää heti tossa rintojen alla "kivasti" ahdistamassa. Iltasin vielä jotenki köyristää selkänsä että näyttää siltä kuin olisin nielaissut jalkapallon :D

Joo niin ei varmaan mahdu niin hyvin kääntymään jos on niin pitkä.. toivelistalle siis pikainen kääntyminen! meillekin ilmeisesti tulossa pitkä, tai ainakin jalat on koko ajan olleet muita mittoja "pidemmällä". Toivottavasti saattuu viimeiset kiepauksensa kiepahtaan sujuvasti oikeaan suuntaan.. se on kyllä tota et kun vauva "istuu" siellä ja pää on tuossa heti rintojen alla, niin ahistaa henkeä aika paljon mojovammin kuin silloin ku pää osoittaa alaspäin..

Täällä on myös käyty kontrolliultrassa rv 29. Oli se vaan taas mahtavaa päästä vaklaamaan pikkuista :) Ei tykännyt kun kuunneltiin virtaukisia ja rupes potkimaan niin että laitteen kautta kuului potkut ( tuntuivat myös mukaville :D )
Istukka oli täälläkin onneksi siirtynyt ylös tosta edestä,sen kyllä itsekkin on huomannut sillä liikkeet tuntuvat erilailla.
Pitkä hoikka poika on edelleen tulossa, paino menee keskikäyrällä kun taas pituus menee jossain yläkäyrällä.
Painoo oli pienelle kertyny 1424g ja pituutta päästäpeppuun 28cm :) Miehen oli pakko varmistaa että on edelleen poika tulossa, sillä pari viikkoa sitten kaverini sai vauvan joka oli tyttö vaikka sataprosenttista poikaa oli luvattu :D Yllärinä meillä on viellä 36 viikolla yks ekstra ultra, mielenkiinnolla kuunnellaan silloin lähellä h-hetkeä nuo painoarviot ja muut,tosin jos on silloin iso vauva niin laittavat sitten kuulemma käynnistykseen rv 38.

Vähän ehkä OT, mutta kysynpä kuitenki. Olin tänään tokassa perhevalmennuksessa ja siellä kovasti hätäilivät, kun en oo varannu sitä sairaalaan tutustumiskäyntiä. Ootteko te muut jo varanneet tai jopa käyneet? Mä aattelin, ettei täs ny viel mikään kiire oo (rv 32) kun suosituksena oli käydä vasta rv 36-37. Mut ehkä niihin on sit niin ruuhkaa? Täytyy tänään soitella...

Täällä ne ainakin jo menee pitkälle.. la kun on ihan joulukuun alussa niin monta viikkoa sitten varasin jolloin sai vielä marraskuulle.. saattaa silti ehtiä vauva syntyä ennen käyntiä jos yhtään etuajassa on :eek:. Nyt kun katoin niin ekat vapaat olis vasta la jälkeen.. niissä kannattaa kai olla suht hyvsissä ajoin varaamassa. Mutta toisaalta niitä tutustumisia ei aina oo edes ollu (täällä niitä on järjestettykin vasta jotain vuoden) ja silti on onnistuttu synnyttään...vaikka onhan se kiva nähdä paikat vähän selkeämmässä mielentilassa ku sit kun on tilanne päällä! :rolleyes:

Täällä meidän paikkakunnalla ei oo edes tuommoista tutustumiskäyntiä. Sen sijaan näytettiin kuvia salista ;D ja video synnytyksestä ja epiduraalin laitosta.

Meilläpäin kehotettiin varaamaan rv 30, viikoille 34-36, varmaankin just ruuhkan vuoksi. Miehen töiden vuoksi päästiin jo pikkusen aikaisemmin, elikkä jo tässä kuussa :) hui-ii

Täällä meillä paikallissairaala järjestää joka kuukauden alussa yhteisen tutustumiskäynnin kaikille. Et mukaan saa mennä silloin kuin itelle sopii. Mä meen nyt ens kuun alussa, kun joulukuun alussa saattaa olla jo liian myöhäistä... :D

Meillä taas järjestetään tutustumiskäynti joka viikko. Sinne voi vaan ilmestyä ilmoittautumatta. Ajattelin mennä marraskuun aikana, kunhan äitiysloma alkaa. Puuh. Aika karuja on nää viimeiset työviikot.

No mä sit soitin sinne kättärille ja ystävällinen täti-ihminen sieltä tuumasi, että ei näissä ilmottautumisissa mikään kiire ole - näitä kun on meillä joka (arki)päivä kaksi eri ryhmää. Nyt ollaan menossa ekana äitiyslomapäivänä eli 4.11. (rv 35). Nään varmaan ensi yönä vaan synnytysunia :D

Meillä pyörii säännöllisesti läpi vuoden kaksi ryhmää kuukaudessa, joihin ei tartte ilmottautua. Meillä on ajatus mennä seuraavaan tän kuun lopulla, jolloin mul on rv34+4 menossa. Täällä päin on suositus että rv 31-34 käytäis.

Takaisin