Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja rozie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin mikä synnärille tutustuminen? :D Ei täällä semmosia ole. Esikon aikana meille näytettiin video "oppikirjasynnytyksestä" ja mukamas synnytysvalmennuksessa käytiin. Eipä kummastakaan oikeen hyötyä ollut. Tilannetta helpotti tuolloin kyllä paljon oma sairaanhoitajan koulutus, pakollisiin opintoihin kun sattumoisin kuului juttuja synnytykseen & kivulievityksiin liittyen.

Täällä käytiin just neuvolassa ja sain vähän nopeutetun ajan lääkärille, noiden menkkajomojen JA nyt kun vielä siihen liittyy silloin tällöin nyt vatsan sekaisin menoakin, niin on syytä pitää vähän silmällä kuulemma. Ja kun taustalla on se kohdunsuun pehmentyminen ja sormelle auki-oleminen. No tuo lääkäri on vasta kahden viikon päästä, mutta sitten pitää mennä polille, jos alkaa päivittäistä olemaan tuo kipuilu ym ennen sitä. Kun tuo vatsan tyhjentyminen liittyy enemmänkin vähän likempänä synnytykseen YLEENSÄ..

Muuten ollaan mukavasti keskikäyrän tuntumassa, vähän ylikin. Sykkeet oli 137. Kylkeä pikkuinen oli kääntänyt kahden viikon sisällä, mutta edelleen raivotarjonnassa , hyvä hyvä :)

Silloin parin viikon päästä vastassa on sitten sama sama nuori lääkäri tekoripsineen, josta jäi viimeksi toodella epävarma olo...No ei auta itku markkinoilla. Neuvolatäti sanoi, että jos itselle jää epävarma olo käynnistä, niin voi mennä varmistamaan polille.. (kerroin "huoleni" lääkärin epävarmoista havainnoista viime kerralla)

Niin epäreilua! Mä en olis muuta kaivannu, kun sen tutustumisen synnäriin. En muuta "synnytysvalmennusta". Mutta ei, täällä niitä ei ole. :(
Just miehelle sanoin, että joku päivä käydään kyllä ajamassa sairaalan ohi ja kyttäämässä, mistä synnyttäjät menee sisälle! Ne kun ei mene "pääovista" vaan on oma sisäänkäynti. Enkä sairaalassa ole muutenkaan käynyt kuin kerran joskus vuosia vuosia sitten.. Olis se kiva tietää etukäteen varmuuden vuoksi, että mistä ovesta edes sisälle yrittää :D

Heh, hyvä idea tuo synnärin ovien kyttääminen. Ei meilläkään kai varsinaisesti sinne synnärillä mihinkään huoneisiin pääse tutustumaan, vaan kyseessä on ennemminkin PowerPoint-shöy kätilön kanssa, mutta tulee ainakin ne ovet tutuiksi.

Vähän menee mulla muuten tämä juttu OT. Pitäisiköhän aloittaa joku yleislöpinäketju vielä? Joka tapauksessa, neuvolatädin ehdotuksesta päädyin viimeinkin hammastarkastukseen, ja olipahan siellä hammaslääkärillä vähän ihmettelemistä. Kuten vähän etukäteen arvelin, kuukausien yrjöily ei varsinaisesti ollut kohdellut hampaita kovin lempeästi. Alkavia reikiä aika lailla joka ikisessä hampaassa, eroosiota, kaamea määrä hammaskiveä ja järkyttävän tulehtuneet ikenet. Hyvä(?) puoli tässä raskaana olemisesssa on sentään se, että pääsen uudelle visiitille jo heti ensi viikolla, koska pistävät pallomahat jonojen ohi. Toinen mukava juttu oli se, etteivät lääkäri tai hoitaja kehdanneet haukkua mua liiemmin, kun kuulivat pitkästä oksentamisperiodista. :cool05 Ei varmaan kuitenkaan kannata kovin monesta lapsesta haaveilla, jos ei mieli tekareita lähivuosina.

Kerran vuodessa on se suositus, että käy hammaslääkärin tarkastuksessa. Itse onneksi ehtisin sen tekemään jo keväällä ennen plussaa, niin ei ole tarvinnut pallomahan kanssa sinne mennä! Alkuun oli niin kaamea pahaolo etten olisi pystynyt oksentamatta olemaan jos joku olis jotain välineitä sörkkinyt mun suuhun!
Ens keväänä sitten taas seuraavaksi. :)

Ai kauhee Mininen - mua kanssa hirvittää mitä tää jatkuva oksentaminen on tehny mun hampaille (varsinkin kun joka aamu tulee ne mahahappo-oksennukset). Reikiä mulla on viimeksi ollu teininä, mutta nyt oon vähän ollu tuntevinani vihlontaa sillon tällön. En kyllä tiedä mitä hammaslääkärikäynnistä tulisi, kun hammasharjakin saa edelleen ykäämään (pesen kyllä nykysin siitä huolimatta ne hampaat) enkä voi ton supiinisyndrooman takia olla takakenossa. Puhumattakaan täysin lapsellisia mittakaavoja saavasta hammaslääkäripelosta. Argh!

Älä ahdistu, LittleMyy! Meet sitten joskus jakautumisen jälkeen. Ei ollut itsellekään miellyttävin kokemus tuo selällään makaaminen, mutta kestin kyllä sen vartin, jonka toimitus kesti. Toivottavasti ensi viikon suusessio on yhtä lyhyt. Tosin rohkenen kyllä epäillä, kun sitä hammaskiveä varmaan revitään vielä ensi kuussakin. o_O

Neuvolassa ravattu pariinkin kertaan. Perusmittaukset ihan kunnossa sekä beibellä että äiskällä. Äiti-ihmisen paino myös kovassa nousussa eikä oma neuvolantäti kommentoinut sitä mitenkään. Muuten siis ihan mukava kokemus, paitsi että mun "toive" sitten toteutui ja joudun äippäpolille lisätutkimuksiin ja ultrattavaksi. Oli kohdunkaula päättänyt sitten ruveta lyhenemään ja pehmenemään. Kiinni se kuitenkin vielä oli. Vauvakin hengaili sen verran alhaalla, ettei kuulemma ihme, jos tuntuu vähän painetta jalkovälissä. Kääk! Ei kai tää nyt vielä meinaa syntyä. Nyt sitten yritetään lepäillä jalat ylhäällä eikä seksiäkään saa harrastaa. Eipä sillä, että tuo olisi muutenkaan näillä kivuilla tullut mieleen. :eek:

Mitähän Nuorimammalle mahtaa kuulua...?

Hyvä Mininen tuo että kattovat tilanteen. Bonuksena pääsee vilkaisemaan vauvaa :) Toivottavasti ei tosiaan ihan viel synny... lepoa vaan paljo eikä mitään kotityöurakointia tms!

Neuvola taas takana. Verenpaineet on aika ylärajoilla joten seuraava neuvola on jo 2 viikon päästä,myös hemppa oli laskenut 113 vaikka olen syönyt paljon rautapitoisia ruokia, pitääpä siis ruveta syömään ihan apteekin rautalisää. Muuten kaikki oli ok ja vauvalla on kaikki hyvin, erittäin vilkasliikkeinen ja hyvä sykkeinen pikkumies siellä pääalaspäin pyöri neuvolantätiä karkuun :dance018 sf-mittakin oli ihan mukavasti kasvanut 6 senttiä viime kerrasta ja nyt rv 30+1 sf-mitta on jo 33cm, mahdetaankohan täällä päästä ihan 40 senttiin asti,iiiks :grin Ihmeen ketterästi onnistuu kuitenkin liikkuminen vaikka onkin jo vatsaa ja painoa tullut ihan mukavasti ja muutenkin olen kyllä tukevarakenteinen. On myös mukavaa että ei ole hengitysvaikeuksia kävellessä kun sirppana on ihan alhaalla häpyluitten tuntumassa,tosin se kyllä sitten aiheuttaa painetta ja pissahätää mutta mieluummin nämä kuin hirveä hengenahdistus.

On muuten hirveästi eroja noissa leposuosituksissa ja muissa. Mulle sano lääkäri että anna mennä vaan vaikka olis kivuliaita supistuksia ja paikat aukeemassa, että kyllä se siellä viellä pari viikkoo pysyy kuitenkin ja sitten ollaan jo turvallisilla viikoilla. Toisille taas sanotaan heti alkuun( ja myös ihan loppuvaiheessakin viellä) että jos tulee usein kipeitä supistuksia niin lepäävät enemmän. Tämä kait on lääkärikohtaista, ainakin omassa kaveripiirissäni on ollut lääkäreitä molempiin juniin ja asuinpaikkakunta kuitenkin kaikilla meillä on sama ja joillakin myös neuvola.

Toivottavasti Minisen pieni pysyy mahassa vielä jonkin aikaa.

4. neuvolatäti takana ja kuulumiset aika samat kun viimeksikin. Painoa on itselle tullut liikaa, verenpaine edelleen matala, hb edelleen 102 kuukauden rautakuurista huolimatta ja sf-mitta oli pompannut pluskäyrälle. Täti epäili vahvasti vauvan kääntyneen takaisin raivotarjontaan - jei!

Täälläkin neuvola tänään takana :)
Viikkoja tasan 33 ja vauva pää alaspäin. Mullakin oli sf-mitta 33cm ja kokotarkkailuun tuli lähtö...ottavat naistenklinikalta yhteyttä tarkempaa aikaa varten. Aika jännä että Mami91 sua ei lähetetty vastaavaan tarkkailuun kun sf-mitta sama ja viikkoja kuitenkin noin paljon vähemmän..:confused: noh, pääseepähän ylimääräseen ultraan!

Muuten kaikki oli hyvin. Hemoglobiini edelleen vaivaset 102, mutta ei se ole siitä enään nousemassa millään konstilla. Painoa on tähän mennessä tullut +11kg ja vielä seitsemän viikkoa jäljellä, iiks! Olis kiva tietää paljonko muilla on tullut?? Mulla on nyt ihan muodostunu ongelma syömisen kanssa. Oon todella terveysintoilija yleensä. Syön paljon proteiinia; lihaa, maitoa, maitorahkaa tms, sekä erilaisia vihanneksia ja salaatteja. Nyt etenkin loppuraskaudessa himoitsen vaan kaikkea makeeta ja hiilarihöttöä, kuten muroja, puuroa, perunaa ja sit LEIVOKSIA ja KEKSEJÄ mitä ei todellakaan tulisi mässäillä, turvottaa vaan :S onko muilla samanlaista makeenhimoa tullu?

Jos keho haluaa kerätä loppua kohti energiaa synnytykseen ja ehkä vähän imetyksen varalle tms? Eiks raskaushimot oo usein aika.. järkeviä? Himoaa jotain mitä oma keho tai vauva tarvii.. +14kg lienee viel ihan tavis ja usein painon "pitäis" nousta enemmän jos on valmiiks hoikka tai niin ainaki sanotaan.. Mulla on käyny ihan päinvastoin, sokeri oli sokerirasituksessa vaan 0.1 koholla ja ekalla kotiseurantaviikolla hyvä mutta on sit lähteny huonoon suuntaan dietistä huolimatta.. mutta samalla mun ei varmaan koskaan oo tehny näin VÄHÄN mieli mitään hiilareita, herkkuja tms, jotenki kauheen helppo noudattaa sitä 1600kcal diettiä vaikka tavallisesti sekoaisin moisesta.

Mariya_: Olen ollut jo rv 29 ultrassa koska minun sf-mitasta ei voi mitenkään päätellä mitään järkevää :) Vauvan paino menee ihan keskikäyrällä ja pituus taas yläkäyrällä joten pikkuisella kaikki oikein hyvin, omista muumimamman mitoista huolimatta :) rv 36 on sitten viellä yksi ekstra ultra, jos silloin on iso vauva niin sitten käynnistellään rv 38. Ja ei todellakaan haittaa että pääsee pari ekstra kertaa kurkkimaan pikkuista ennen syntymää :)

Minulla ei juurikaan himoja ole ollut, ihan alussa teki mieli mäkkärin juustohamppareita, mutta yhtäkään ei tullut syötyä. Kun taas seuraava himo oli mehujää niin niitä tulikin sitten syötyä hetken aikaa joka päivä, noihin ne himot sitten jäikin( onneksi :grin)

Painoa on tänne kertynyt jo reilu 14kg, eli liikaa koska on jo valmiiksi ollut reippaamman puoleisesti ylipainoa.
En tosin ota ressiä asiasta sillä olen syönyt normaalisti ja liikkunut jopa hieman aikaisempaa enemmän,joten tuo painonnousu on varmasti osittain sitä hormonaalista sorttia + turvotusta,silloin kun on turvotusta niin vaaka näyttää 1,5kg enemmän kuin silloin kun sitä ei ole.
Ehtiihän sen painon pudottaa sitten kun pikkuihminen on syntynyt :) Tavoitteena on kyllä sitten pudottaa muutakin kuin vain raskauskilot mutta nyt nautitaan raskaudesta täysin rinnoin ja mahoin laughing7

Aeria : Ikävää että dietistä huolimatta sokerit on lähteneet huonoon suuntaan. Aika tiukka dietti sulla, jaiks :eek:
Ite en tiedä miten pysyisin noin vähillä kaloreilla, ihme kyllä ettei mulle oo tehty mitään diettiä vaikka paino on noussut noin paljon. Tsemppiä sulle loppurutistukseen dietin ja sokerien kanssa! :)

http://forum.vau.fi/threads/neuvolakuulumiset.1577978/page-9#

LittleMyy: Toivottavasti täti on oikeassa ja pienoinen on kääntynyt ja pysyy myös pääalaspäin! :)

Aeria: se voi olla hyvin mahdollista :D ehkä mulla on joku hiilarivaje ollut ennen raskautta. Toisaalta oma äitini söi veljeäni odottaessa paljon just lihaa, kasviksia ym muuta terveellistä ja sitten minua odottaessa kuulemma eleli hyvin pitkälti jätskituuteilla :D ehkä toi "makean himoa tyttöä odottaessa" pitää vaan toisilla hyvin paikkansa.
Tosi hyvä että olet pystynyt pitäytymään siinä 1600kcal:ssa..ja eihän se olekaan vaikeaa kun on hyvä syy! :)

Mami91: Okei no hyvä että ovat ottaneet sinut kuitenkin tarkkailuun kaiken varalta ja toivotaan ettei meille tosiaan tule mitään jättivauvoja! :D :D toi turvotus on täälläkin välillä hyvinkin tuttu tunne....

Mariya, Mami91 ym.: Jotenkin helpottavaa lukea, että muillakin toi sf-mitta huitelee tuolla yli kolmenkympin. Itsellä siis se luku mennyt aiemmissa mittauksissa yläkäyrillä. Eilen oli neuvola (rv 32+1) ja tuloksena 31 cm eli hieman yläkäyrän alapuolella. Joku lääkäri taisi aiemmin mainita, että ei sitä mittaa kuitenkaan kannata tuijottaa minään suurena totuutena kun mittaan kuulemma vaikuttaa vauvan asento, lapsiveden määrä ym. Ihan jouduin käymään äsken peilin edessä katsomassa, että ihan kuin tämä oma iso maha olisi hieman "tipahtanut" alaspäin. Kun mulla on "alusta alkaen" lähtenyt tämä maha hyvin ylhäältä asti. Aamuisin tämä on vielä ihmismäisempi, mutta ruokailujen ja mahdollisen liikunnan jälkeen maha on kyllä isona.

Mulla oli siis 2 viikkoa sitten ylimääräinen ultra (rv 30) Hyvinkään sairaalassa, josta lääkäri laittoin lähetteen synnytyssairaalaan (Kättärille) viikon 36 ultrasta. Tämä siis siksi, että mulla oli tätä kokoa jo ennen raskautta ja lääkärit haluavat seurata vauvan kokoa hieman tarkemmin. Kätilöopistolta tuli kuitenkin postia, että ei ole tarvetta synnytystapa-arviointi käynnille. Eilen sitten neuvolassa päätin vaihtaa synnytyssairaalan Hyvinkääksi. Kun Hyvinkäällä olen siis kaikissa ultrissa käynyt ja paikat ovat ns. tuttuja. Onko kellään mitään tietoa Hyvinkään sairaalasta? Kun mä en tunne täältä ketään kuka olisi siellä synnyttänyt. Ja voihan se sairaala vielä muuttua kun täällä HUS:n aluella voi olla niitä sulkuja ja sitten ne ohjaavat johinkin toiseen sairaalaan synnyttämään. En mä siitä ole kuitenkaan vielä murehtinut kun eiköhän osaavaa porukkaa ole kaikkialla.

Rv 32+6 ja tänään oli normi neuvolakäynti. Painoa taas tullut vähäsen mut kuulemma saakin tulla :O verenpaineet kunnossa ja vauvan sydän äänet tuli kuultua. Vauva on siis pää alas päin ja hyvin alhaalla.. Ihanana yllärinä on vauva myös jo kiinnittynyt josta neuvolatäti oli vähän huolissaan. Vielä on kuulemma kovin aikaista. Tosin neuvolatäti oli tyytyväinen että olen saikulla koska nyt sitä sairaslomaa olisi sitten viimeistään tullut... Toivotaan ettei lähde vaaveli vielä moneen viikkoon syntymään :D

Mulle on tullut +12 ja varmaan jo enemmänkin, kun ed neuvolasta on jo aikaa viikko. Ja liikaa tulee per viikko edelleen. Mut silti, mun ihana neuvolatäti sanoi, ettei me sitä stressata, se lähtee kun vauva syntyy :) Ja mainitsi vielä, että sais jäädäkin pari kiloa, verrattuna mun lähtöpainoon :) Mulla on himo kaikkeen ruokaan. Odotan aina vaan seuraavaa syömishetkeä :D Oli se sitten makeeta tai suolasta, nam nam!

Takaisin