Neuvolakuulumiset

Mun neuvolahan valittaa ku mulle tulee 400g/vk! sille ei kelpaa mikää! Mut mun edellisen raskauden enuvola oli ihana, mul tuli usienki yli kilo per viikko joskus jopa 2 ja IKINÄ EI valitettu :)  Mun neuvola sais sydärin jos nousis samanlailla paino, se on nii ihmeeellinen.. iha mukava se on muuten mut nipottaa aina jostai ja juuri varsinki painon noususta!
 
Mullakin tuntuu, että painonnousutahti vaan kiihtyy. Ihan puppua että se jotenkin rauhoittuisi näköjään. Ahdistaa todella paljon. Seuraava neuvola ensi viikolla ja painoa tullut edeltävästä varmaan ainakin 3kg. Mutta en tajua mitä voisin tehdä toisin. Okei, jumpalle en enää mene, korttikin meni tauolle. Mutta en kyllä mielestäni ole syönyt mitenkään kohtuuttoman paljonkaan.

Tähän mennessä ei ole täti valittanut painosta, mutta pelottaa että se alkaa ensi viikolla...
 
Mulla nousi paino ensimmäisestä neuvolakäynnistä seuraavaan n. 2kg/n 2kk. Siitä sit lähti nousemaan paino, kolmannella neuvolakäynnillä oli jo tullut n. 4kg. :)
Sen jälkeen sit aloin käymään joka toinen viikko ja paino noussut käyntien välilä 1-2kg. Mulla on ihana neuvolatäti ja sinne on aina tosi ihana mennä! :)
 
Muakin on alkanut painonnousu ahdistaa :S Nyt on tullu n. 12-13 kiloa lisää... Tänään ku kävin neuvolassa nii oli tullu 700g/vko. Onneksi meidän terkkari on tosi ihana, painotti vaan että kannattaa kiinnittää huomiota ruokavalioon, jos ei pysty kovasti liikkumaan. Paljon ankarampi oon varmaan ite itelleni :D Aattelin kyllä alkaa lenkkeilemäänki enemmän, eihän tästä mitään tuu jos päälle parikymmentä kiloa jysähtää koko raskausaikana (oon suht lyhytki vielä...) :-/

On ollu tosi hankala vaan asennoitua tähän painonhallintaan ku oon aina tottunu siihen, että pysyn normaalipainossa helposti. Pelottaa jo valmiiksi, että miten ees osaan raskauden jälkeen laihduttaa kun en koskaan oo tosissani joutunu oleen dieetillä.
 
Tänään oli neuvolakäynti, eli viikkoja nyt 31+3
Paino +196/vko (alusta laskettuna tullu yht. 10,3kg!)
Virtsanäyte puhdas
Sf 30
RR 149/80
HB ei mitattu tällä kertaa (18+3 käynnillä hb oli tippunu 110, joten alotin obsidan-kuurin. Se autto ja kaks viime kertaa hb ollut 121)
Liikkeet ++
Syke +135
Tarjonta RT

 
7. Neuvola
34+1

Pissa puhdas
Hb 120 ( koko raskauden aikana ollut hyvä 120-144 välillä)
RR 112/75
Paino +500g/vko ( JÄKYTTÄVÄT 15kg tullut yhteensä lähtöpainoon)
Syke +144-156
Liikkeet ++
Sf-mitta 29cm
Tarjonta RT


Tämä olikin viimeinen kerta tässä neuvolassa kun muuton takia vaihtuu nyt. Ensi kerralla 5.3 uudessa neuvolassa on 2.Neuvolalääkäri jolloin viikkoja 36+. Ja mikä mahtavinta, että heiltä löytyy ultrauslaite!!!! Ihana < 3 Sen jälkeen onkin neuvolakäynnit viikon välein. Iik, LA lähestyy :))>
 
Käytiin eilen neuvolassa 31+5 :)

Pissa puhdas
RR oli vähän noussut 114/77, sf 30
lapsivesi normaali
RT (mieskin pääsi kokeilemaan miten hyvin pää tuntuu)
Syke 162 mut pikkuinen liikkuikin niin paljon ettei ihme, joten liikkeet ++
Paino oli taas vähän laskenut (1,4kg viime käynnistä) ja nyt olis kokonaisuutena tullut +4kg ekasta neuvolakäynnistä. Selvästi painoon vaikuttaa ku ollaan jätetty turhat herkut pois niin alkanut jopa laskemaan :)

Voisin täälläkin kertoa et saatiin viime perjantaille (15.2) vähän jännitystä, kun jouduttiin käymään Jorvissa tarkistamassa onko pikkuisella kaikki hyvin.
 Ihmettelin kun en edellisenä päivänä tuntenut ku muutaman liikkeen päivän aikana, vaikka normaalisti kaveri potkii ja liikkuu jatkuvasti. Perjantaina aamulla odottelin josko liikkuisi normaalisti ja katsottiin dopplerilla sykkeetkin (135-138) - mut ei mitään liikettä. Soitin sit neuvolaan ja käskivät lähteä samantien tarkistamaan tilanteen, ettei oo mitään hätää. Onneks selvis et vauva oli vaan kääntynyt tönimään istukkaa, tuntui oudolta nähdä näytöltä et siellä se poitsu liikkuu, mut itse en tuntenut mitään. Jonkun aikaa tarkkailivat sykettä ja päästivät sit kotiin, onneks siinä vaiheessa pikkuinenkin siirtyi vähän et jotain aloin jo tuntea. Hoitaja, kätilö ja lääkäri sanoivat kaikki samaa, et pitää vaan heti soittaa sinne jos ei tunne liikkeitä niin tarkistavat asian, kun toi on oikeastaan ainoa keino itse tarkkailla pienen vointia. Onneks kuitenkin kaikki hyvin!

Juteltiin jonkun verran neuvolan hoitajan kanssa tosta, kun pelästytti meidät molemmat tosi pahasti. Hoitaja kehotti katsomaan dopplerilla sykkeitä kotona ja sit vaikka uusiks tarkistamaan asia, jos jää epävarma olo :) Toi meidän hoitaja on kyl aina niin mukava!
 

neuvolakäynti oli tänään:rv 34+0.

kaikki kunnossa, syke 140/min.potki kovasti. sf 29, keski ja alakäyrän välissä kulkee. painoa 1kg 2vk:ssa, yht tullut 14,5kg, jos tätä tahtia menee niin oon 40+0 samassa painossa kuin esikoisesta.jee. synnytystä käytiin läpi, lähinnä taas ponnistusvaihetta joka mua pelottaa. on kyl hyvä kätilö mulla tuolla neuvolassa opastamassa. rr oli ok ja samoin kaikki muutkin jutut.

niiiin ihana jäädä mammikselle!

 
Tänään oli neuvolakäynti + kontrollikäynti äitiyspoliklinikalla jossa ultrasivat.
Viikkoja ois kasassa 31+4.

Neuvolassa oli taas oma terveydenhoitaja, niin oli kiva jutskailla kaikesta ja kaikki oli muuten hyvin, mutta verenpaineet on vähän koholla, niin nyt niitä sit pitää alkaa pari kertaa viikossa mittaileen. Onneksi isälläni on sellainen vekotin, niin voi siellä käyä aina mittaamassa.

Paino oli noussut aivan järkyttävästi viime kerrasta ja nyt oikeesti loppuu se herkuttelu. Siellä jo vähän sievästi uhkailtiin uudella sokerirasitustestillä jos ens kerralla on tullut taas samalla tavalla painoa lisää. Sanoi kyllä että ei se haittaa jos kerran tulee tällanen, mutta useammin ei saa tulla ja täytyynyt alkaa miettiin että mitä sinne suuhun laittaa. Kerran viikossa saa kuulemman jotain herkutella :(

Pissa puhdas
Hb 119
RR 149 / 79
Paino +1016 g/vko APUA!!! (ensimmäisestä käynnistä tullu 11,5 kg)
Vauvansyke +140
Liikkeet ++
Sf-mitta 29cm


Äitiyspoliklinikka:
Ultrassa ei taas vaihteeksi selvinnyt sen enempää kuin viimeksikään, mutta kuulemma aina vaan enemmän voidaan poissulkea kaikkea kun vauva kasvaa ja kaikki näkyy myös silloin paremmin.
Poitsu oli kasvanut hyvin ja kaikki näytti normaalilta lukuunottamatta tätä kaiutonta aluetta masussa, mutta edelleen se on pysynyt saman kokoisenakin, niin se on myös hyvä ettei kasva.

Poitsun tämän hetkiseksi painoarvioksi sanoivat 2033 g eli pikkuisen yli keskikäyrän mennään. Tuntuu ihan hullulta miten iso vauva jo on <3
Tällä kertaa lääkäri ei vain keskittynyt niihin rakenteisiin vaan näytti vähän kaumpaakin niin nähtiin mitä se siellä touhus ja näytti myös kasvoja ihan kunnolla...suloinen pikku rakas <3
 
mami-83: mul tuli viime raskaudessa useinki yli kilo per viikko, pahimmillaa 2 kilao per viikko.. 
 
Minäkin kävin eilen neuvolassa, eilen siis oli rv 31+3.

Painoa tullut reilut 800g/viikko. Iso ahdistus iski vaikka sanomista ei sinänsä tullutkaan. Pitää lopettaa herkuttelu nyt ihan kokonaan. Kaikkiaan tullut jo 12kg siis.
Pissa oli puhdas.
RR 111/75
hemoglobiinia ei mitannut. Vähän harmitti jälkikäteen kun tajusin, kun olisi ollut kiva tietää...
Sf-mitta 28,5, eli täsmälleen keskikäyrää mennään yhä.
Raivotarjonta oli, kuten tiesinkin ja kuulemma oli jo pää aika alhaalla lantiossa, mutta liikkui vielä kuitenkin. Eli enää beibi ei varmaankaan kääntyile tuolla.
Syke oli 128 ja liikkeet normaalit.

Kaikki siis oli erinomaisesti lukuunottamatta tuota painoa. Siitäkin toki itse olen se, joka tekee asiasta numeron...
 
Neuvolassa taas käyty ja kaikki oli ok. Viime yö oli suoraan from hell, joten ajattelin, et mitähän esim. paineet mahtaa näyttää, mut mun paineiksi oli ok.

Eli...
rr 140/84
paino +1,5kg viime kerrasta... Hui! Ei kyl sanonut siihen mitään, koska kokonaislisäys on nyt 2,5kg. Ja koko viikon oon kärsinyt kamalasta ummetuksesta, eli sekin vielä lisää... :(
sf 33
syke 140
pissa puhdasta

Viikon päästä taas uusiks. Kivaa weekendiä kaikille!
 


Nohna kirjoitti:
paino +1,5kg viime kerrasta... Hui! Ei kyl sanonut siihen mitään, koska kokonaislisäys on nyt 2,5kg.


Siis ymmärsinkö nyt oikein vai väärin, eli onko sulle tullu koko raskauden aikana vaan 2,5kg?? Mäki halun.(meni jo!) :D

 
Eevi: Kiva kuulla etten ole ainut. Pelottaa vaan ihan hulluna et jos tulee paljon painoa et sit poitsukin ois tosi iso ja en missään nimessä halua uudelleen siihen sokerirasitustestiin. Se oli mun kohdalla ainakin ihan kaamee nimittäin. No jospa sitä sais nyt vähän pidettyä kurissa sitä herkuttelua,niin jospa se helpottais.
 
Mami-83: mul tuli kaiken kaikkiaa ekas raskaudes ekan ja vikan neukun välil reilu 24 :S:S ada syntyi rv 41+6 ja oli 51cm 3834g. Jos olis laskettun syntyny nii olisha se pienempi ollut :) mä olin iha yllättyny et se oli noin "pieni" ku mä olin iha varma et sielt tulee reilusti yli 4kg vauva :D:D sain noi kaikki 24 kg + 6 ylimäärästä sit viel pois , mut kyl mö töitä se etee tein :D nyt onneks tullut vähemmä kiloi, tähä mennes n 9kg. Mä jouduin adan raskaudes sokerirasituksee järkyttävä turvotukse takia. Toivottavasti et joudu toisen kerra mut ompa omituist et yhen tollase vähä isomman paino nousu kerra takia joutuis.. :|
 
mullakin tuli ekassa raskaudessa välillä yli kilo per viikko ja noi isoimmat lukemat mitä tuli viikossa oli loppuraskaudessa. nyt taas sit kääntyi toisin päin tässä raskaudessa, eet ekaks tuli paljon ja nyt väheni. ekassa raskaudessa tuli 14kg ja nyt tulee loppupaino toivottavasti/luultavasti oleen aika sama, mut painoa tullut enemmän koska lähtöpaino oli pienempi! mulla on 37+0 painoarvio ym lääkärissä, eli pitää malttaa odottaa vielä 2,5vk. 
 
Huuhkaja: Ymmärsit ihan oikein, eli 2,5kg alusta asti. Mulla on tätä omaa painoa sen verran reippaasti, että oon koittanu pysyä miniminousussa, eli silleen, et sitten kun vauva on syntynyt mennään useampi kilo miinuksella. Ja elän toivossa, että pystyn imettämään, niin sitten sen ja ahkeran kärryttelyn avulla vielä enemmän kiloja pois.
 
Noniin 4 neuvola käynti takana rv 32+3! Ja siis huhhei, jotku on puhunut et rv 30 jälkee tihentyy käynnit mut mullapa ei, mulla on seuraava käynti vasta 38+1!! Miettikääs sitä :D eli 9.4 :DDDD Mul on kyl sii välis lääkäri käynti hmmm 18.3 eli rv 35+1, neuvola ei laittanut mulle lähetettä kättärille synnytystapa arvioon joka on rv 36-37, vaan lääkäri kuulemma laittaa sen vasta tollon 35+1 ! ompa kiva saada viime tippaa tietää se aika sit sinne synnytystapa arvioo ku sinne ei saa ottaa lasta mukaa nii mtien mä jossai muutamas päiväs keksin adalle hoitajan.. huoh.. tätä ei nyt taaskaa oo yhtn ajateltu.. Nohhh , oon valitellu ku mun neukku aina marmattaa jsotai nii tnä ei marmattanut MISTÄÄN :)) Paino oli tullut 333g/vk! :) eli nyt yhteensä n 8,9kg :) vauvan syke heitteli 140 molemmin puolin :) lapsi vesi normaali ja ku neukku tunnsuteli mu mahaa nii joha alko monottaa :DD vauva on viistosti raivotarjonnassa ja vaihtelee kyllä asentoa edellee ja neukku sanoki et ei tarvii sitä viel stressaa. Sf:n otti nyt ekan kerran joka oli 28 eli meni keskikäyrän alapuolella, ja viimeks otti lääkäri 26+4 viikolla ja se oli 26 eli meni yläkäyrän alapuolella, mut mun enuvola snao et ei tarvii stressaa sitä koska hän on mega tarkka tästä sf mittauksesta ja mitta yleens vaihtuu jos on eri mittaaja! Verenpaine 125/70, pissa puhdas ja turvotusta ei ole. Hb oli noussut 111 -> 124 :)
 
Nonni, neuvolakäynti taas takana... Viikkoja 33+2 ja kaikki oli ok.

pissa puhdasta
RR 140/84
paino -200g viime viikosta
sykkeet 140
tarjonta rt

Nyt sitten seuraavaksi neuvolalekuri ja synnytystapa-arvio ti 12.3. Jänskää, kuinka pitkällä jo ollaan!
 
Täällä käyty tänään viimeisessä lääkärissä ,HUI!! emoticon nyt siis menossa RV 35+4

Elikäs painoa tullu viikossa 933g, eli pitää vähä nyt kattoa mitä suuhun laittaa, terkkari uhkaili minuaki sokerirasitustestillä, mikäli nousee samalla tavalla.. painoa tullu nyt yht. n. 7kg mut lääkäri sanoi että voi olla vaan turvotustakin, mikä on hyvin yleistä jo näillä viikoilla ja mullahan turvottaa sormia ja jalkoja.. 
pissassa taas yks +, (puhdasta oli pitkään, sit parilla kerralla + ja piti viedä erikseen pissanäyte labraan, sen jälkeen oli taas puhtaat näytteet) ja nyt taas pitää viiä labraan erikseen näyte, on se tarkkaa!! 
SF 30
tarjonta RV (ollu jo monta viikkoa) ja pää kiinnittymässä
kohdunsuu 2cm, pehmeä ja sormelle auki emoticon

Jännittäviä aikoja elämme kanssasisaret! pitää valmistautua että synnytys voi alkaa milloin vaan, innolla odotan! ja ainiin, tuntuu kans jännältä ku nyt neuvola-käynnit on viikottain ja sain jo kaikki loppuajat!  aapuuaa!! emoticon
 
Takaisin
Top