Neuvolakuulumiset

Moikka! Kävin eilen viimesessä lääkärintarkastuksessa 36+1. Lääkäri kysy sitten että mitä teen, jos lapsivesi menee... Kohdunkaula pehmentynyt, 2cm jäljellä kanavaa eikä pikkunen ehkä malta laskettuun aikaan odottaa. Onko teillä kokemusta tai tietoa näistä tilanteista? Lääkäri ei käskeny mua esim. välttään liikuntaa/yhdyntää tms. Toivosin nyt kuitenkin, et se bebe pysys kannossa ainakin tohon ens viikkoon asti.
 
HugeMama: mulla oli just nuo samat mitat lääkärikäynnillä 36+0, ja mun lupas ainaki ihan normaalisti elää... Siis ettei mulle vihjailtu mitään ettei menis laskettuun asti... Enkä ainakaan vielä oo synnyttämään lähössä kun nyt on 37+5. Se sairaalalaukkuki on vielä pakkaamatta:)
 
Eilen oli 35+3 neuvola

Pissa puhdas
paino +50g/vko (kaks viikkoa väliä edelliseen, eli sinä aikana yhteensä 100g)
RR 133/79
Hb ei mitattu kun mitattiin 2vkoa sitte..
SF  33
Tarjonta RT
syke +125
Liikkeet ++

Ens viikolla sais sitten vähä tietoa vauvan mahdollisesta koosta.. jaiks. Huomaamatta viikot menee.. alko jo hiukka jännittää ku neuvolatätiki sanoi, et soittele vain jos satut synnyttämään parin viikon sisään, eli ennen seuraavaa neuvolakäyntiä, niin tulen käymään kotikäynnillä. No ei siinä.. iha mielläni voisinki jo hoitaa homman "alta pois" ;)
 
38+2 Neuvola

Pissa puhdas
Hb 123
RR 134/78
Paino +200g/vko ( yhteensä ihanat 18 kg <3><3)>
Syke +130-145
Liikkeet ++
Sf-mitta 32cm
Tarjonta RT


Näissä viikottaisissa neuvolakäynneillä ei oikein tuu mitään uuttaa ihmeellistä esille, kaikki on hyvin ja synnytystä vaan odotellaan. Onneksi on niin ihana tämä uusi th neuvolassa, etten kyllästy näihin käynteihin :) Mun Sf-mitta on ollut kaksi kertaa peräkkäin sama, 32cm. Th sanoi sen johtuvan vauvan laskeutumisesta, sen takia se on ihan normaalia. Onkos muilla vielä vauvelit laskeutuneet lähtöasemiin? Jännää, kun th sanoi vauvan olevan täysin valmiina syntymään hetkenä minä hyvänsä :)
 
Mullakin oli tänään neuvola, tänään 34+2.

Vauva oli jo laskeutunut tosi alas, mutta pää vielä hieman liikkui (tuntui muuten tosi ikävältä kun neuvolatäti sitä kokeili). Mut kai sitä lähtöasemiks vois sanoa :D

Sydänäänet 140 (oli tosi ihanaa, ku mies vihdoin pääs mukaan käymään niin se ihan haltioitui kun kuuli ne ekan kerran <3)

HB ei mitattu, ku oon kuulemma niin energinen enkä nää pisteitä näkökentässä jne.

Pissa jälleen (+) mut veikkaan et johtuu mun suht jatkuvasta, vetisestä valkovuodosta kun muuten fiilis ok.

rr oli 116/74.
Sf 31,5

Painoa tullut nyt yhteensä 15,8 kiloa lisää. 100 kiloa on hyvin lähellä. Yhyyhhh.

Seuraavaks sitten 4.4. lääkärineuvola.
 
Neuvola 35+3

Pissa oli puhdas
Hb 113
RR 144/69
Paino +1867g / viikko (alusta tullu 15 kg)
Sf 32 cm
Tarjonta RT
Syke +147
Liikkeet ++

Siis mulla tuli oikeesti itku ku kotia pääsin. Tuo paino vaan nousee aivan hirveellä vauhdilla. Mää en niinku ymmärrä, koska en mää nyt niin paljon mitään herkkuja syö ja syön kuitenkin aina ihan terveellistä kotiruokaa.
Masentaa vaan aivan älyttömästi :(
 
Tänään oli neuvola, viikkoja 38+0

Paino: 75.8 kg, +642 g/vko (alusta 13.7 kg)
RR: 115/73, syke 66
Pissa: ok
Sf-mitta: 34 cm
Tarjonta: rt
Syke: +135 (vaihteluväli 125-140)

Nyt vauvan pää on alhaalla, kuulemma lähes kiinnittyneenä, mutta hieman vielä heiluu. Eli jos vedet menee, käsittääkseni ei kannata kauheasti olla pystyssä. Kovasti on supistellut, eilenkin muutama todella kipeä, joten odotan, että ensi viikon äitiysneuvolakäynti jää viimeiseksi (jos sinne asti pääsen)...

mami-83, mulla on ihan sama juttu. Paino vaan nousee, vaikka mielestäni en kummempia tee. Nyt kerää vaan nestettä ihan hulluna, varmasti sinulla samoten. Joten annapa vaa'an olla, kyllä me taas päästään myöhemmin vanhoihin mittoihin ;)
 
Sama täällä mami-83 ja merihevonen, joka kerta neuvolassa painoa tullut vaan lisää, vaikka syön ihan tosi terveellisesti, oon jättänyt jo kaikki mehutkin pois kun en vaan keksi mistä tuo paino nousee! Oon koittanut tsempata että kyllä se sitten lähtee ja oon koittanut olla välittämättä ja vaikka mitä, mutta kyllä se alkaa vaan masentamaan! Ei ees äitiysvaatteet meinaa enää mahtua päälle, ja lisäksi sisäreisiin ja jenkkakahvoihin ilmestynyt pieniä punaisia raskausarpia!! Hyvä etten oksentanut kun bongasin ne, ei tää kyllä hyvältä tunnu enää tämmönen repsahtaminen!
 
Kiitos lohdutuksen sanoista.
Juu ja tosiaan on tännekin ne ensimmäiset raskausarvet tullut juuri kylkiin ja näyttäis että reisiinkin vissiin on tuloillaan :(
Ahistaa vaan aivan älyttömästi, ku olen aina ollut hoikka ja voinut syödä mitä vaan eikä mulla oo paino noussut, niin nyt tuntuu et ei sais oikeeta ruokaakaan syödä ku tulee meilkein 2 kg lisää painoa viikossa.
Kait se vaan täytyis hyväksyä että niitä kiloja nyt vaan tulee vähän enemmän ja täytyy vaan sit myöhemmin ne yrittää karistaa pois jollain tavalla.
Neuvolassa sanoi et katotaan nyt vielä ens viikkoon ja jos taas noussu saman verran, niin täytyy mennä sinne sokerirasitustestiin sit uudelleen :(
 
Tänään taas neuvola, rv 38+1. Ei juuri muutoksia viime viikkoon, paitsi tietty painoa taas kilon verran lisää, nyt yht. 18 kg raskauden alusta. Pissat, verenpaineet ja hempat, kaikki kunnossa.

Täällä kans, be, nyt jo toisen kerran peräkkäin sf-mitta 32, pää erittäin alhaalla ja kiinnittynyt, joten lähtökuopissa todellakin ollaan. Th arvelikin, että tää tämänpäiväinen käynti saattoi hyvinkin jäädä mun viimeiseksi ennen synnytystä. Mä NIIIIIN toivon, että hän olisi oikeassa!!!

Pikkulintu, merihevonen ja mami-83: Luulenpa, että tohon painonnousuun vaikuttaa näin loppumetreillä nimenomaan tuo kroppaan kertyvä ylimääräinen neste. Ainakin mulla on nyt viikon verran ollu jalat ihan turvoksissa. Hyvä kun saan enää kenkiä jalkoihin. Ja sukista, olkoonkin vaikka kuinka löysävartiset, jää karmeat jäljet nilkkoihin pitkäksi aikaa. Mutta eiköhän sekin sitten synnytyksen myötä helpota. :)
 

painonnoususta: musta kuulostaa kummalta että jos on joku 15kg noussut paino, että pitäis uuteen sokerirasitukseen mennä:/  kun ainakin itellä kaksi raskautta ja ekassa tuli 14kg ja nyt tullut jo yhteensä 17kg(lähtöpaino 4kg pienempi kun ekassa) eikä oo kummassakaan sanottu painosta mitään ja useampia kätilöitä ollut mulla raskauksien aikana. ja lääkärikään ei oo sanonut mitään...vissiin vaan eri tavat eri paikkakunnilla.

mulla oli tänään neuvola:

pissa puhdas

rr 108/70

sf 32

syke 130

pää alempana jo, mutta ei kiinni mitenkään.

liikkeet ++

sanoi ettei vaikuta vielä edes 3,5kg, joka viikko sitten ultrattiin ton kokoiseksi. samaa sanoi lääkäri viime viikolla että vaikuttaa vasta n.3kg:ta. toivon että tuo käsikopelolla tutkiminen olis oikeassa, koska jos toi 3,5kg pitää paikkaansa tulis nelikilonen vauva ja se pelottaa!

sovittiin et viikon päästä ti kätilö vähän "ärsyttää" kohdunkaulaa sisätutkimuksella ja sanoi et jos saadaan lääkäri parin viikon päähän samaan aikaan taloon niin voi yrittää vielä vähän käynnistellä:)

eli toivossa on hyvä elää ettei tulis kauheen isoo vauvaa ja yliaikaisena. sanoin että laitan jalat ristiin jos menee kauheen paljon yliaikaiseksi! :) mut joo, oon kyllä kateellinen niille joilla selviä oireita ja vauva kiinnittynyt ja tosi alhaalla!

mami83: se vielä, että mullakin on muutama pieni raskausarpi tullut, onneksi aika påieniä ja lähinnä ovat tossa navan kohdalla mut ärsyttää kieltämättä! mut eiköhän ne vaalene siitä ja sit voi laserilla koittaa korjata jos häiritsee joskus. ainakin kun viime raskaudessa tuli rintoihin tosi paljon arpia niin ne on jotenkin vaaleentuneet niin ettei näy.(tosin nyt rinnat aika erilaiset kun ennen raskautta)...

 
Tuosta painon noususta. Miulla esikoisesta tuli 25 kiloa! eikä siitä huolimatta kukaan missään vaiheessa edes ehdottanut sokerirasitusta. Nyt tullut 35 viikolle mennessä vaan 11 kiloa, joten enemmänkin olen onnellinen jos tulisi koko raskaudessa vain 15 kg. Esikoisesta kymppi jäis saikulle ja loput kilot sain 10 kuukauden aikana sulatettua, imetin siis tuon 10 kk. Täytyy vain olla armollinen itselleen. Kyllä se paino tippuu kun hormoonit palaa normaaleihin. Toki jossain hollywoodissa jossa naiset reenaa jonkun personal treinerin kanssa koko raskauden ja heti synnytyksen jälkeenkin ja joilla on ruokakoutsit kertomassa mitä syödä ja paljon milloinkn saavat varmasti itsensä huippukuntoon muutomassa viikossa. Mutta tosielämässä.... täytyy antaa aikaa itselleen ja kropalleen. Ja luulen että tuo maidon tulo on helpompaa kun on vähän "vararavintoa". Kaverilleni tuli vain 7 kiloa raskautensa aikana, on sellainen ylikunnossa oleva tyyppi. Hänen oli tehtävä huomattavasti hommia sen eteen että maitoa riitti, joutui syömään siinä vaiheessa huomattavasti suurempia annoksia ja useammin eikä se siltikään riittänyt.
 
joo, toivottavasti paino lähtis hyvin ja nopsaan sit laskuun, eikä kituuttaen jolloin mä ainakin turhaudun.
Ärsyttää kun päässäkin soi jo Leevien "sopivasti lihava"-biisistä vaan yks kohta - "se lähes sadan kilon keijukainen, jalat kuin pylväät". Joo, minä! Ja en nää siinä mitään sopivasti lihavaa. :D ja JOO, tällästä raskaus on mut ei siitä silti tarvi tykätä tai hyväksyä. :D

yli 15 kiloa ja yli kuukausi vielä aikaa. Tässähän pääsee tosiaan kolminumeroiseen painoon ihan pian, jippii. Onneks vauhti ei oo hidastunu sen osalta mut kyl mä nyt jo huomaan et toi mun alavatsa mikä joillain ehkä on ihan kiintee, niin mulla roikkuu ja on löysä. "Innolla" odotan, miltä se näyttää sitten kun ei oo enää vauvaa tossa ylempänä pitämässä niin sanotusti ryhtiä yllä. Mulla varmaan tulee sellane nahkaläppä tohon. Ihanaa. Niin ihanaa.

(ok jotain hyötyä entisistä läskiajoista mullakin tässä - ei oo tullu vielä yhtään raskausarpea tän raskauden aikana, kun iho oli valmiiks löysä niin ei oo tullu sellasta nopeeta venymistä yhtään mut.. yyh. Mä vaan niin pelkään, että jään läskiksi.)
 
Mulla oli tänään neuvolalääkäri ja piti mennä kokonaan toiseen neuvolaan kun omassa yksikössä lekuri oli kipeänä. Lekureita oli  kaks, toinen kandi ja toinen valmis, mutta molemmat oli tosi nuoria. Painoarviota unohdin kokonaan kysyä, mutta veikkaan että tämä tutkimuksen tehnyt kandi ei olisi edes sitä osannut antaa. Kysyn sitten omalta terkkarilta ens viikolla, hänen kokemukseensa luotan enemmän.

Muuten kaikki ok, pissat puhtaat, verenpaine ok, paino noussut +910 g/vko viime kerrasta, nyt tullut jotain 16 kg, FUCK! Vauvan pää tuntui jo sormelle ja on tiiviisti paikoillaan, mutta kypsymistä ei havaittu tms. SF oli 32. Mitähän vielä. Kai siinä ne tärkeimmät kun kaikki kuitenkin kunnossa.
Parista alapään ällöoireesta kysyin ja molemmat lääkärit vakuuttelivat että aika pieniä mun oireet on siihen verrattuna, mitä nämä kyseiset voisi tässä vaiheessa olla. Lisäksi ne poistuu itsestään synnytyksen myötä. Huh!

Painonnousu.. Aika moni meistä tuntuu nyt tuskailevan sen kanssa, itse myös. Mä kyllä myönnän herkuttelevani aika paljon, joten voisin varmaan pitää painonnousua kurissa paremmin jos jättäisin nämä herkut pois. Mutta mutta.. Lekuri saati terkkari ei siitä kyllä mitään ole puhunut, kai sen kuitenkin näkee päälle päin, että homma on silti hallinnassa, koska masu suht pieni jne.. Itse kyllä huomaan levenneeni  joka suuntaan, mutta niitä läskejä työstetään sitten synnytyksen jälkeen. Kyllä mä uskon että ne kilot saadaan karistettua, toivottavasti vaan imetyskin sujuu kaikilla. Voidaan sitten vaikka keskenämme tsempata toisiamme raskauskilojen pudottamisessa :)
 
Jep, kiloja tulee toisille hurjasti, toisille vähemmän. Mulle on nyt tullu semmonen vajaa 14 kg, ja luulen et vielä nää lopun turvotukset ja muut lisää painonnousua. Uskon kuitenkin, että kun arvot on kunnossa, ei kilojen määrää voi liikaa tuijottaa. Kyllä me niistä kiloista päästään, imettämällä, kävelemällä jne. Ite oon myös aikamoinen sokerihiiri, tähän epäkohtaan yritän tosissani puuttua,ja hieman oon jo saanu mässäilyä kuriin... Tsemppiä teille kaikille, toivotaan aurinkoista kevättä, terveitä vauveleita ja onnellisia vanhempia!
 
On se kiva kuitenkin ettei ole ihan yksin näiden ongelmien kanssa :)

Käytiin tänää viimeisessä ultrassa äippäpolilla ja siellä taas ei ollut muutosta mihinkään suuntaan, niin ei se auta kuin oottaa että vauva syntyy ja sit lastenlääkäri katsoo et täytyykö sille mikä nyt onkaan, niin tehdä jotain vai onko ihan harmiton vesirakkula.
Poitsu oli kasvanut kuukaudessa aikalailla tasan 1000g eli paino oli nyt 3026g. Käyrien mukaan laskettunaaikana ois paino n. 3700g, mutta tähän mennessä on kasvanut n. 250g/vko ja jos menee loppuun asti samalla tavalla, niin laskettuna aikana ois silloin n. 4000g ja jos menee yliaikaseksi, niin sit yli sen 4000g...IIIK!! Mua alko vähän kyllä jänskättään tuo koko, ku kuiteskin ensimmäistä ootan, niin tuntuu et on se aika iso.
 
ei se neljäkiloa ole vielä mikään jätti. moni tuntuu pelkäävän. meillä esikoinen oli 4295 ja 52,5 cm. hengissä selvittiin vaikka vähän isompi olikin. nyt lupailuna vain 3,5 kiloinen kaveri joten mahtuu ainakin tulemaan kun isoveli raivasi tien ;)
 
Tänään oli viimeinen lääkäri käynti ja viikkoja kasassa 36+1.

Pissa puhdas
Paino -1540g / vko 
RR 135/79
Hb 117
Sf 33cm
Tarjonta RT
Syke +145
Liikkeet ++

Tuohon painon pudotukseen en kyllä usko sitten yhtään. Luulen että johtui vaan siitä että on eri puntari, mutta jospa se paino ei ois kuitenkaan sit noussu ainakaan hirmusesti :)
Mää oon niin pettyny ku se lääkäri sano et kohdunsuu on kiinni ja ehkä vähän lyhentynyt ja pehmentynyt, mutta ei varmaan oo vielä pitkään aikaan tulossa ulos. No kuten olen kaikille jo sanonutkin niin mulla on ihan sellainen olo et meille tulee vappuvauva, niin jospa se viimeistään sillon syntyis.
 

eilen oli neuvola ja siis eilen oli 36+3

Paino -467g/vko (alusta 1,6 kg)

turvotus + ja -

rr 125/86

pissa puhdas 

hb 131

sf 33

syke 140

liikkeet++

söin reilun viikon rautaa ja nyt sano jo et ei tarvi syödä.aikas nopeesti nousi. :)

mulle tuli puhelu eilen äitiyspolilta ja mulla olis 3.4 aika lääkärille et katotaan miten päin vauva on mut neuvolantätikin veikkas nyt et olis pää alas päin.toivon todella niin. :)

oli muuten ensinmäinen kerta kun alkoi sanomaan mun painosta.toivottavast ei laskis enää.en kyltie miten voi laskee ku syön enemmä ku enne raskaut....

 

neuvolakäynti:

rr 117/70

syke norm

rt

pissa puhdas

liikkeet ++

vauvan koko: lähenee neljää kiloa!

pää laskeutunut.

kanavaa 2cm, sormelle auki, takana, pehmeä. ei muutosta 2vk takaiseen (masennus)

rr ei mitattu.

ei supistele eikä mitään oireita, ärsyttävän hyvä vointi, mitään ei tapahdu muuta kun vauva kasvaa vaan kasvamistaan:(

 
Takaisin
Top