Neuvolakuulumiset

Ja neuvolakuulumisia 32+3.
Painonmuutos +650g/vko (ekasta nlasta +6kg)
RR 111/74
pissat ok
sf 29 (sama 2 vkoa sitten, tasan keskikäyrällä)
Raivotarjonnassa
Sykkeet 130-160 (vauhti päällä).

Ensi viikolla, 14.2. ystävänpäivänä onkin kontrolliultra! Tarkistetaan sydän ja munuaiset, jotka jäivät ultraajaa rakenneultrassa vaivaamaan, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että tämän aikaisemmin olisi ultrattu.

Seuraava neuvola 26.2.

 
Vitsukka830: Siis koko tuo kaverini synnytystarina on ihan uskomaton. Meni siis sairaalaan, kun oli tullut kipeitä supistuksia jo useita tunteja. Kaksi kätilöä oli kokeillut alapäätä ja olleet molemmat sitä mieltä että oudolta tuntuu, mutta ei ole avautunut yhtään ja kohdunkaulaakin vielä jäljellä. Kivut oli kuitenkin niin kovat että siksi kai lähtivät ultraamaan. Siinä ultrassa kävi ilmi, että tämä kätilöiden kokeilema "kohdunkaula" olikin poikavauvan pippeli. Siinä kohtaa oli synnytyskanava jo liki 10 cm auki, joten kiireellä saliin ja kivunlievitystäkään ei ehtinyt saamaan. Alakautta poika silti syntyi ihan onnistuneesti.

Minusta tuossa tapauksessa on kyllä ollut ihan uskomatonta sähläystä hoitohenkilökunnan osalta. Toivottavasti me kaikki vastaavalta vältytään. Kannattaa siis uskoa omiin tuntemuksiin vaan ja väittää vastaan jos joku neuvolantäti väittää jotain mikä ei tunnu oikealta.
 
Neuvolassa taas käyty ja kaikki oli hyvin. Vauveli oli kääntynyt pää alaspäin, selkä oli mun oikealla puolella ja jalat vasemmalla, eli vähän niinkuin kyljittäin.

Viikot 30+0
hb 141(tippunu alusta 11 pykälää)
RR 140/80 ( viimeks 158/90)
painoa tullut 1kg (alusta asti siis sama +1kg)
Sf-mitta 29cm
syke 135

Kahden viikon päästä taas neuvolaan, ja viikolle 35 aika synnytystapa-arvioon neuvolalekurille, koska neuvolan kätilön mukaan poika vaikutti sen verran potralta, että parempi tarkistaa. Ehtii sitten kuulemma vielä TYKSiinkin arvioon, jos on tarvis. Olin tunnin sisällä ja juteltiin paljon mun synnytyspeloista yms.
 
Täälläkin neuvolassa käyty. Oli ihan lääkäri käynti, ensimmäinen ja viimeinen.. Painoa oli tullut +300 g per viikko, yhteensä nyt 8 kg. Paineet oli parantuneet 119/67 Sf 26 Kohdunkaulaa hyvin jälellä ja kiinteä. Hemoa eikä pissaa otettu kun ei nähnyt tarpeelliseksi, mutta parin viikon päästä normaali neuvola. Kääntynyt ol raivotarjontaan, mitä oikeastaan jo aavistelinkin kun liikkeet tuntuneet ihan eri paikassa viimeiset pari päivää. Lupaili miulle kirjottaa saikkua heti kun itse luovutan kivuiltani. On nimittäin aivan kamalat liitos kivut alkaneet, ja seisomatyössä ei tunnut mitenkään mukavalle. Halusin kuitenkin katsoa vielä muutoman päivän jos vaikka menisivät ohi.Äippälomaan kun vielä 5 viikkoa.
 
Kävin neuvolassa terveydenhoitajalla maanantaina, raskausviikolla 31+5.
Paino: +700g/vko (alusta +9 kg!)
RR: 108/66, syke 71
Pissa: puhdas
Sf-mitta: 29 cm
Tarjonta: rt
Vauvan syke: 140

Voi, kateellisena lueskelen, kun teillä muilla on painoa tullut vain muutamia kiloja. Mitäköhän tässä pitäisi tehdä... (niin siis tiedän, vähentää syömistä ja liikkua enemmän) Mutta käsittämättömintä on, että ne kilot ei näy mulla missään. Kaikki kyselee, että onko tullut YHTÄÄN lisäkiloa raskausaikana??!! Taitavat vain olla kohteliaita.
 
merihevonen: Mulle on tullut jo +14 kg raskauden alusta (viikkoja nyt 32+1) ja saan kuulla tuota samaa. Tosin olin kyllä melko hoikka raskaaksi tullessani, mutta kuitenkin... Oudolta tuntuu, kun itse koen tukevoituneeni aika tavalla ja ystävät ja tutut vaan hokee, että ei näy missään... paitsi tietty siellä, missä kuuluukin eli mahassa. :) No, ei kait tässä voi muuta sanoa kuin hyvä, jos näin todella on.
 

neuvolakäynti 32+0:

-pissassa ketoaineet 1+

.vauva rt

-liikkeet ++

-syke 140/min

-hB 115

-rr 98/65

-sf 27(alakäyrän ja keskikäyrän keskellä)

juteltiin taas synnytyspelkoon liittyvistä asioista ja täytyy sanoa et mulla on kyl tosi kiva neuvolatäti. saa oiekesti vastauksia kysymyksiin jotka osin tyhmiäkin. paljon oon miettinyt synnytystä!

 
niin joo ja paino on ollut ennallaan nyt 2vk, jee! vihdoin alkaa kääntymään tää painonnousu hitaammaksi. nyt 13,5kg tullut lähtöpainosta:)
 
Täällä myös yksi odottaja. viikkoja nyt 28+2
Kävin neuvolalääkärillä viime viikolla

Painoa tullut (+700g) yhteensä koko aikana 5.7kg
Sf 24
Pissa puhdas
Paineet 97/69
HB ei mitattu
Liikkeet ++ 
Raivotarjonta
 
4. Neuvola tänään rv 29+3

Pissa; puhdas
Painoa; +750g/vko
RR; 118/76
hB; 122
Sf; 28 (ihan omalla käyrällään, n. keskikäyrä, mutta kuulostaa kyllä paljolta)
Syke; 155
Liikkeet ++
Tarjonta; ei ihan osannut sanoa, tuntui pyöreämpi muoto alhaalla ja ylävatsalla, kuitenkin epäili, että peppu ylhäällä ja pää sitten alaspäin, muttei kuulema ollut läheskään vielä laskeutunut ihan tuonne alas pää, ja sanoi juuri niin kuin oonkin epäillyt, vauveli kääntyilee siellä vielä jopa monta kertaa päivässä!

Oli kyllä supermukava kerta! Olin iltapäivän viimeinen ja sain jutella terkkarin kanssa vähän ekstra-aikaa, olikin kaikkea mukavaa jutusteltavaa; kaikesta meidän suhteessa miehen kanssa ja väleistä perheeseen, omasta voinnista sun muusta!
Varattiin jo kaksi seuraavaa neuvolaa ja niiden jälkeen on jo loppuraskauden lääkäri! Se varattiin myös, kyllä tuntuu että olisi ihan lyhyt aika sinne enää :)
Hui, menis vaan nopeesti!
 
Mä kävin tänään vähän masentumassa ekassa neuvolalääkärissä :D

Tai no, korjaan. Itse käynti ei masentanut, vaan se kun tuli katsottua paino pitkästä aikaa (puntari oli ollut hajalla, eilen kävin ostaas uuden).

Painoa tullu raskauden alusta +12,2 kiloa :'( Kyllähän se toki sitten laskee mutta kun itse joskus ollut niin iso, että BMI huidellut melkein 40:ssä, niin ahdistaa aina kun näen painon nousevan. Toki pelkään myös sitä, että se paino onkin vaikea saada alas synnytyksen jälkeen. Kaiken lisäks mun herkuttelu ei ole ollut mitenkään suurta, niin en voi oikein mitenkään asioihin vaikuttaa (kun tuota liikuntaakaan en paljoa jaksa harrastaa kun alkaa jo lonkkiin sattumaan).

Tänään siis 29+2.
Painonmuutos/viikko 1074g (en tajua miten tääkään mitataan, edelliskerrasta vai...?)
RR 94/72
Kohdunkaula 3cm, eli kai ihan normaali?
SF-mitta 25
Raivotarjonta yhä (vaikka kovasti tuntuu muljahtelevan)
Lapsen painoarvio 1300g

Lapsen sykkeitä ei katsottu eikä mun hemoglobiinia, mutta viime torstain lääkärikäynnillä Hb oli 130 eli JEI vieläkin saan pysyä erossa lisäraudasta ^^

mut aika normaali/keskiarvovauvaks voisin tuota sanoa, harmi kun äidin painonmuutos ei nyt keskiarvoa ole :D lääkäri yritti lohdutella, että teen sen minkä pystyn, kun ei tuossa dieetillekään voi alkaa, mutta kyllä sen ilmeestäkin vähän näki että tullut ehkä nyt hieman liikaa mutta minkäs teet. Kyllähän näihin tisseihinkin on varmaan kertynyt kaks kiloa per tissi, ja miehen mukaan peppu suurentunut, mutta leveyssuunnassa ei kyllä pahemmin muutosta ole, ja jalatkin on saman kokoiset (ehkä jopa vähän pienemmät).

Turvotusta ei oo ollut, mutta ummetusta kylläkin, joka myös varmasti vaikuttaa hieman painoon, mutta eipä tuota kokonaan silläkään voi selittää.

Onneks lapsi syntyy keväällä niin lumet on jo sulat, niin pääsen heti liikkumaan kun vaan pystyn eikä tarvi mitään liukasteluja pelätä :D

Seuraava lääkärineuvola on 4.4., toki parin viikon päästä on jo normi neuvola-aika.
 
Neuvolassa käyty:
painoa tullut +533g viime kertaan (yhteensä nyt 11kg lähtöpainoon)
paineet 120/77
virtsanäyte puhdas
Vauva liikkui niin paljon että neuvolatätiäkin alkoi naurattamaan kun yritti sf-mittaa ottaa. Mitta ei oikein ollut kasvanut 26.5cm ->27.5cm 3 viikossa joten ensi viikolla kontrollikäyntiin. Samoin vauva oli kiepsahtanut perätilaan joten myös lääkärineuvolaa aikaistettiin viikolla jotta saa sitten ajoissa yritettyä kääntää/ultrattua jos yhä perätilassa.

Juteltiin myös tuosta synnytysvalmennuksessa käynnistä ja erehdyin sanomaan että mun mielestä siellä vähän liikaa jauhettiin siitä että synnytys sattuu ja tuskat ovat sietämättömät kun eiköhän se oo itsestäänselvyys että ihan sunnuntaikävely ei ole kyseessä, joten taas olin jo saamassa lähetettä pelkopolille. :lmao2: Onko siellä jotain asiakasvajausta kun noin yrittää sinne houkutella. Mun ainoa pelko synnytyksestä tällä hetkellä on että siellä on joku hullu akupunktiokätilö joka yrittää niitä neulojaan tyrkyttää kivunlievitykseen.

Tää nyt meni sitten vähän hassusti että nyt piti olla 3 viikkoa väliä lääkärineuvolaan, mutta onkin tästä lähtien jo joka viikko jotain kontrollia tai muuta vastaavaa loppuun saakka. :D
 


Huuhkaja kirjoitti:
Turvotusta ei oo ollut, mutta ummetusta kylläkin, joka myös varmasti vaikuttaa hieman painoon, mutta eipä tuota kokonaan silläkään voi selittää.



Jos ummetus vaivaa, niin kannattaa kokeilla. En nyt sit tiiä kumpi mulla autto asiaan mutta mulla oli koko alkuraskauskauden hirveä ummetus ja aloin syödä tuossa ennenjoulua maitohappobakteeria ja kalaöljykapseleita, niin ei oo ollu sen jälkeen ollenkaan :)
 
Ainiin, nyt kun päälimmäiset ajatukset on lääkärineuvolasta hälvenneet, niin oon jääny miettiin joitakin asioita mitä lääkäri puhui käynnillä.

Ensinnäkin, se ihmetteli kun sanoin että oon tehny lumitöitä. Siltä pääs suusta sellanen maiskautus-ääni, ja sit "aijjjaii" ja vähän toruva ilme. Wtf? Kyl mä saan tehä lumitöitä jos jaksan! En mä niitä mitenkää henkihieverissä oo tehnyt, enkä aiokaan tehdä.

Lisäksi puhuimme hieman synnytyksestä, ja kerroin pelostani epiduraalia ja ilokaasua kohtaan, ja mainitsin että näitä en kyllä haluaisi käyttää, niin lääkäri sanoi taas vähän toruvalla äänellä että "kannattais nyt vielä vähän miettiä" ja hän kertoi niiden hyviä puolia. Kyllä mä niistä hyvistä puolista tiedän, mut jos mainitsen että mä sekä pelkään että kammoksun niitä menetelmiä enkä niitä ekana haluais olla ottamassa, niin ei nyt ekana ehkä tulis mieleen että lääkäri sanoo "kannattais miettiä". Kyl ny luulis senkin tietävän, että muitakin puudutus- ja kivunlievityskeinoja on. Tai no, jäin miettiin että kun se oli vähän vanhempi, niin ehkä se oli sitten jotenkin vanhanaikaisempikin. Esimerkiks kun mainitsin että niitä aquarakkuloita haluaisin kokeilla, niin se oli ihan mykkänä. Ilmeetön ilme, eikä suusta päässy pihaustakaan.

Lääkäri oli toki muuten ihan mukava, mutta vähän on nyt myöhemmin tullut flashbackeja koko tapaamisesta, ja oon tullu siihen tulokseen että ei varmaankaan oltu ihan samalla aaltopituudella hänen kanssaan. Toki ihan mielelläni meen vielä hänen luokse, ja ihan osaava hän oli, mutta luojan kiitos hän ei kuitenkaan kätilöni ole :D
 
Huuhkaja: Mul tulee aina tollasii flashbackei mun neuvolatädistä! se o todella mukava mtu aian tulee myöhemmi mielee jtn mitkä pistää vituttaa.. Ja oon mäki tehnyt todellaki lumitöitä, kuka ne tekis jos en mä? :D
 
Mäkin olen tehnyt lumitöitä. Välillä huvikseni ja välillä kun on pakko - mies oli flunssan kourissa ja lunta tuli taivaan täydeltä. Pakkohan sitä oli mennä lapioimaan ja kolamaan pois... Ja jos tuntuu liialle, niin sitten huilitaan tai lopetetaan touhu siltä erää. Nyt vaan iski toiseen jalkaan perhananmoinen lihaskramppi ja se kipu ei meinaa helpottaa ollenkaan. Hidastaa menoa... Mutta ulkona ja kotona aion touhuta niin pitkään kun vaan pystyn. Paremmassa kunnossahan sitä pysyy kun edes jotenkin liikkuu. Sohvalle jämähdän vasta sitten kun on ihan pakko. 
 
Kyllä minäkin tein vielä Huuhkajan viikoilla lumitöitä, pääasiassa minä ne silloin huolehdinkin. Neuvolassa sanoivat, että lähes kaikkea saa tehdä oman voinnin mukaan. Nyt vain tuli stoppi lumitöille ja kaikelle muullekin. Maanantaina olin taas polilla seurantakäynnillä -kohdunsuu kiinteä ja kiinni, mutta funneling sisäsuulla (eli sisäsuu avautuu hieman yskiessä ja paineltaessa mahaa). Joten 34+0 seuraava käynti ja siihen asti ottaa oikein rennosti. Noiden viikkojen jälkeen ei sitten enää estellä jos päättää syntyä, mut jospa menis edes hieman lähemmäs 37viikkoa.
Ja onneksi tosiaan Huuhkaja se lääkäri ei oo sun kätilö.  
Aika pitkälle sitä itse saa onneksi kivunlievityksen ottamisesta päättää (saamisesta ei niinkään). Toki jos äiti on oikein väsynyt, niin sittenhän ne kyllä salissa ehdottaa epiä.
 
Täällä vedellään kohta jo viimeisiä.
Ensimmäinen neuvola oli 29.8, sillon oli paino 61,3kg ja viikot 8 + 3. Varhaisultra Gravidassa 26.9 jolloin viikot 12 + 4. :) Rakenneultra oli sit marraskuun lopussa ja sikiön painoarvio oli 381g. Sukupuolta napero ei suostunut esittelemään, joten saadaan jännittää loppuun asti kumpi sieltä tulee. Ja nyt viimeisin neuvola oli viime viikolla, viikot oli 31 + 3, paino oli 72kg.

Hemppa rupes laskemaan ennen rakenneultraa ja sit alotin Obsidan-kuurin. Nyt ollaankin pärjätty ilman lisärautaa kun sai hempan nousemaan. Hyvä fiilis jatkuu taas.

Sikiön syke on ollut kokoajan 150 - 160, kovasti liikkunut ja neuvolassa monotettu doppleria. :D Tammikuun alussa neuvolassa napero viihtyi kohdussa poikittain, oli kovin epämiellyttävä olo. Nyt hän on ruvennut jo kääntyilemään pää alaspäin! :) Ens viikolla taas kuuntelemaan tiheää sykettä :) Ja sit neuvolatäti suunnitteli jo että aletaan tapaamaan joka viikko jo. Enää 7vko ;)
 
Eilen 5. neuvolakäynti

Rv (tuolloin eilen) 33+1
Paino 74 kg (+2 kg edellisestä käynnistä 2 vkoa sitten ja hurjat +16 kg raskauden alusta)
RR 98/68
Hb ei mitattu
Sf-mitta 30 (nyt oli palattu takaisin keskikäyrälle, viimeksi oltiin ihan vähän sen yläpuolella)
Syke 140-148
Liikkeet ++
Tarjonta rt

Sain oikein huolella sapiskaa tuosta painonnoususta. Edellisestä käynnistä, joka oli aika lailla tasan 2 vkoa sitten, oli siis tullut tuo +2 kg ja se on kuulemma aivan liikaa olipa äiti sitten muutoin millaisessa kunnossa hyvänsä. Eli nyt sitten kuulemma vaan herkkuja vähemmälle ja enemmän liikuntaa! No kyllähän mä perskules liikkuisinkin, jos ei ois koko ajan nenä niin tukossa, ettei happi kulje!!!! En oo varmaan ikinä ollu näin vähällä liikunnalla kuin nyt ja sitku ruokahalu on kuitenkin pysyny ennallaan (ellei jopa kasvanu), niin onhan se selvää, että paino nousee. No, toivottavasti saan tänään lääkäriltä jotain apua tähän tukkoisuuteen ja pääsen taas elämään mun normaalia, liikunnallista elämää.


 
Onpas ikäviä asenteita teidän neukkuloissa! Mulla tullut myös 16 kiloa, ennen neuvolaa mitattuun painoon ja suunnilleen kymppi ekasta neuvolasta (epäili että kerään nestettä vaan huolella, kun tuommonen alkurysähdys). Oon neuvolaan mennessä aina ihan paniikissa kun mulla aina paino noussut, ja aina neuvolaterkka ja lääkäri ollut ihan lohdullisia, ettei siitä pidä huolestua kun ei alkupaino oo ollu merkittävästi ylipainoinen (BMI 25,1) ja kun ei verenpaine oo koholla ja ennen kaikkea oma vointi on hyvä! Oon myös oikee himoliikkuja yleensä ja nimenomaan pidän vähän sellasesta verenmakusuussa-rääkkäämisestä salilla, huonovointisuus kuitenkin lopetti tuon salilla käymisen alkuun ja nyt kun oon vähän käyny, on jo otettava melko varovasti kumminkin, niin eihän sillä varsinaisesti oo mitään painonhallinnallista vaikutusta, varsin ku koko aika on nälkä ja mieli tekee jotain pupeltaa :D
kannattaa luottaa vaan omaan vointiin, jos jaksaa touhuta ja tehdä lumityötkin niin eiköhän sitä voi, lopettaa tietenkin jos pahalle tuntuu ja jos paino nousee ja se ei liikaa itseä mietitytä, niin antaa nousta, meillähän on kaikilla kesä aikaa lenkkeillä vaunuja työnnellen ;)
 
Takaisin
Top