Neuvolakuulumiset

Miten kaikki tietää, mitä vauva painaa?

Mä en ainakaan ole saanut minkäänlaista painoarviota. Tosin lääkäri sanoi (3 vko sitten!) että ei ole mikään iso, mutta ei pienikään. Neuvolatäti sanoi viimeksi, että on ihan normaalin tuntuinen.

Mitään oireita ei täälläkään ole vielä synnytyksestä (38+6), torstaina olisi neuvola. Voisihan tuo jo tullakin, mutta olen varautunut, että ei tule vielä hetkeen.

Onko muuten kaikilla tuo neuvolatäti kätilö, koska mä oon aatellu, että on terveydenhoitaja, ja ei tuo ainakaan ole mitään alapäätutkimuksia tehnyt neuvolassa. Eli silloin ku 3 viikkoa sitten oli tuo viimeinen lääkärikäynti, niin sen jälkeen ei kukaan tuota tilannetta katso, eli synnärillä vasta seuraavan kerran.
 
Kyllä munkin neuvola"täti" (jos häntä nyt tädiksi voi kutsua, on niin nuori) on nimenomaan th eikä kätilö eikä siis tee mitään sisätutkimuksia eikä anna tarkkoja painoarvioita. Näin ollen munkin tuorein tieto vauvan koosta ja kohdunsuun tilanteesta perustuisi muutoin tuohon viimeiseen neuvolalääkärikäyntiin, mutta nyt, kun sattui tuo koiraepisodi, josta kerroin, ja jouduin käymään yksityisellä tarkistuttamassa, että kaikki on kunnossa, sain samalla uuden painoarvion ja uutta tietoa kohdunsuun tilanteesta.
 
Meilläkin on neuvolassa terveydenhoitajia ja he eivät tee sisätutkimuksia ja painoarvioita. Jouduin viime pe käymään synnärillä otattamassa vauvasa sydänkäyrää ja ultraa vauvan vähäisten liikkeiden vuoksi ja sain samalla painoarvion. Ilman tuota käyntiä olisi mullakin viimeisin tieto ollut vko 36 ja silloinkaan lääkäri ei arvioinut kokoa.
 
Mullakin vaan lääkäri arvioinut painon. Seuraava ja viimeinen lääkärineuvola on 4.4. joten siitäkin on vielä 3 viikkoa laskettuun aikaan, joten saa nähä miten käy. Ja onhan se vaan arvio. Toistaiseks esim SF-mitan puolesta lapsi on mennyt ihan keskikäyrän mukaan.
 
Mun neuvolatäti on kyllä kätilö, mutta ei se mitään tutkimuksia ole mulle tehnyt kuiteskaan. En sit tiiä tekeekö nyt loppuajasta, koska ei ole enään lääkärikäyntejä.

Mää olen painoarviot saanut ultrasta, koska olen joutunut kuukauden välein käymään äippäpolilla ultrassa ja ne ottaa siellä aina kaikki mitat ja antavat painoarvion. Tämän vuoksi varmaankin että ku oon siellä ultrassa käynyt, niin lääkäri eikä kätilö ole kommentoinut vauvan kokoa millään tavalla tähän mennessä.
 
Mä sain tietää vauvan senhetkisen painon ja arvioidun lasketun ajan koon, kun kävin erikseen ultrassa. Eli viimesellä lääkärikäynnillä kysyin, voiko lapsen koon selvittää tarkemmin ja samall varmistaa, että lantion sisämitat ovat sopivat lapsen tulla. Sain lähetteen keskusäitiysneuvolaan, jossa ultraus ja sisätutkimus. Tosi napakka lääkäri kertoi mulle paljon uutta siinä tilanteessa ja vaikka meidän beibi onkin hieman keskivertoa suurempi, lääkäri lohdutti mua että mun lantion läpi mahtuu kyllä vaikka nelikilonen. Tampereella asun, mun omassa neuvolassa ei oo ultraa eikä kätilöitä, joten siks keskusäitiysneuvolaan. Poliklinikkamaksu siitä meni, 27,50€. Itselle oli helpottavaa käydä siellä. Vaikka niinhän se on, että arviot on arvioita.
 
Mun viimeisin tieto vauvan koosta on marraskuun ultrasta... Jep. Ei sen jälkeen ole kommentoitu missään mitenkään. Sf-mitta on vedellyt yläkäyrää myöten koko ajan. Tänään oli neuvola ja siinä tosin mitta oli nyt hitusen pienempi - vauva on kuulemma laskeutunut ja pää on hyvin alhaalla. Ei kai ihme sitten, että viime yönä piti ravata jo neljä kertaa vessassa... Verenpaine oli nyt myös koholla. Olisi kuulemma hyvä nyt vain lepäillä ja juoda paljon vettä. Surkeasti nukutun yön jälkeen en kyllä juuri mitään jaksa tehdäkään.

Onneksi kaikki on laitettu jo vauvalle valmiiksi. Viime yönä alavatsa oli kipeä koko ajan ja selkää jomotti. Päivällä tuntui vähän vähemmän kipuja, mutta vessassa on tarvinnut käydä tiuhaan. Liikkeellä ollessa tuntuu selvästi painetta alavatsassa ja vihloo jonkin verran. Jospa tuo vauva nyt kohta suostuisi syntymään... 
 
Tänään 7. neuvola

Mulla oli tämä neuvola siis vähän ekstraa kun vauva kaksi viimeistä kertaa ollut niin selkeesti perätilassa. Nyt kuitenkin melko selkeä raivotarjonta!! JEEE!! Vauveli onkin päättnyt kääntyä ihan yllättäen ja ihan minun huomaamatta, pientä toiveajattelua oli toki ollut, mutta ajattelin vaan olevani liian toiveikas, mutta kaksi terkkaria oli sitä mieltä että pää tuolla lantiossa heiluu, ei kuulema mitenkään kiinnittynyt kuitenkaan.. Ensi viikolla lääkäri vielä miettii pitäisikö ultralla tarkistaa, mutta näillä näkymin ei tarvitse. Ite oisin vähän toivonut pääseväni ultraan varuilta kun ois ollut niin kiva saada tietää kokoarviota, kun mua vähän pelottaa jos on isokokonen vauva kun mulla tullut niin paljon painoa kumminkin.. Mutta pääasia että sentään toivoa normaalisynnytykseen on!

rv 35+5
Pissa puhdas
RR 109/70
Paino +410g/vko (ihanat 19 kiloa alusta..)
Sf 32 (laskenut ihan keskikäyrälle ilmeisesti vauvan asennon korjaannuttua!)
Turvotus +
Tarjonta RT (vihdoin)
Syke 145-160
Liikkeet ++
 
Meilläkin neuvolassa on ihan "vaan" terveydenhoitaja, mietin ihan samaa että onko siis useilla kätilö vai puhutaanko vaan kätilöistä..

Laitan vielä tännekin alkuviikon "käännytysreissusta:"

Äitipolilla siis tehtiin tarjontaultra, tarkastettiin siis tarjonta ja katsottiin onko mahdollista kääntää (istukka, koko napanuora..). Vauveli oli aivan linkkuveitsiasennossa, jalat suorina vartaloa vasten perätilassa. Siinä sitten käyrää ja makoilua yläkroppa alamäkeen. Mukana kätilö, kaksi lääkäriä ja opiskelija, miehen ja minun lisäksi. Lääkäri kertoi vähän operaatiosta ja sitten "väännettiin." Ensin koetti erikoistuva lääkäri, mutta vauva vaan "nyökkäsi" eteenpäin. Seniori kun tarttui toimeen hieman rohkeammin niin alkoi vauvelikin kääntyä. Itse yritin olla mahdollisimman rento ja auttaa käännöstä hengityksellä käskyjen mukaan. Niinhän se lopulta plumpsahti oikein päin, ja toistaiseksi on pysynyt.

Ei ollut kivulias operaatio, jos nyt ei hirmu mukavakaan mutta menisin kyllä uudelleenkin jos tarttis. N. 15 min kesti itse kääntäminen. Sen jälkeen käyrää 30 min, rh-vasta-aine veriryhmäni takia ja sitten kotiin.

Muita juttuja ei katottu, painoarvio pienellä 2.2 kg, eli samaa siroa sarjaa kuin aiemmatkin minulla. Ainakinsen kaksi viikkoa saisi vielä kasvaa. Kolmas kerta kun itsellä kyseessä niin ei niin kiire ole päästä synnyttämäänkään vielä. :) Nyt vasta oikeastaan alkaa valmistautuminen henkisesti, kun on selvempää miten lapsi maailmaan pitäisi saada. :)

Mullakaan ei ole aiemmin painoarvioita sen kummemin tehty, ekalla silloin kun menin synnyttämään ja aikaa oli..Silloinkin arvion teki lääkäri. Th on vähän arvellut vatsanpäältä mutta eihän se tarkka arvio ole..Tosin ei aina ultrakaan, heittoa voi olla!






 
Kävin taas neuvolassa, perusrutiinikäynti.

Verenpaineet on noussut tasaisesti, ja aina välillä se terveydenhoitaja ottaa uuden mittauksen, kun ei ole tyytyväinen ekaan :D Paineet nyt 128/85 ja oli vähän huolissaan tuon alapaineen noususta, kun siis ihan ekassa mittauksessa paineet oli 106/69, mutta ei ole mitään raskausmyrkytyksen muita oireita, joten pitää toivoa, että verenpaineen nousu on suht normaalia näin lopussa raskautta. Verenpaine on kyllä mulla aika tasaisesti noussut tuolta 69 tuonne 85 tässä raskauden edetessä.

Kuulemma kuitenkin pitää olla 140/90 ennen kuin on "huolta".

Muuten oli kaikki ok. Vauvan pää on kuulemma tosi alhaalla ja kääntynyt nyt jotenkin niin, että jalat osuu tuonne keuhkoon ja kylkiin. Välillä se on vähän epämukavaa, kun samaan aikaan paineen tunnetta alapäässä. Josko se sieltä nyt kohta tulisi!
Vauvan sykkeet oli ainakin hurjat välillä jopa 170, kun liikkui, muuten n. 145-155 eli aika normaalilla tasolla.

Laskettuna aikana on seuraava neuvola. Saas nähdä, menenkö vielä sinne.
 
Mullakin oli just neuvola. Kaikki oli ok, juteltiin aika pitkään synnytykseen liittyvistä tuntemuksista.
Ainut mikä mua jäi vaivaamaan, kun tsekkasin neuvolakorttia sieltä jo lähdettyäni, että vauvan sykkeet oli siinä 128, kun ne aina aikaisemmin on ollut 140. Onko kellään muulla ollut näin isoa heittoa? Harmi, etten siitä siellä tajunnut jutella.. Pitääköhän tässä huolestua?
 
Heips.

Mie kävin tänään ylimääräisessä ultrassa, koska epäilivät isoo vauvaa syntyväks. Sf mitta mulla on 40cm tällä hetkellä ja viikkoja siis 37+4
Ja painoo mulle on tullu vaja 10kg koko raskausaikana.

Vauvan painoarvio oli 3560g tänään eli jos vielä 2,5vko ennen kun la on niin kyllähän se tonne 4kg päälle menee.

Jännä vaan että kaikki muut luvut antoi siellä sairaalan koneella LA:ksi  31.3 vaikka se on 14.4
 
Vielä tuosta painoarviosta, niin mulle yksi kätilö sanoi ku ressasin vauvan koosta että se ultrassakin katsottu painoarvio saattaa heittää jopa 500g suuntaansa. Mikä on mielestäni aika paljon eli ei se kyllä ole lähelläkään mitään tarkkaa painoa vaan todellakin arvio.
 
Pikkulintu ja Siilineiti: Mukava kuulla, että teilläkin on nyt vauvelit masussa ihan oikein päin! :)

Suffeli80: Tuskin tarttee huolestua. Mullakin oli neuvola tänään ja alkuun, kun lähdettiin noita vauvelin sykkeitä mittaamaan, niin tulos oli just toi sama 128. Sillon th totes vaan, että "ahaa, sitä ollaan huilailemassa", tökkäs masua vähäsen ja hetken päästä oli sykkeet taas sen 135-140, mitä ne on aina aikaisemmilla kerroilla ollu. Eli olettaisin siis, että sunkin vauveli oli tällä kertaa vaan "huilailemassa".

Oma napa: Ei mitään uutta auringon alla. Kaikki ihan niinku viime viikollakin, tällä kertaa painoa myöten. Eli yhtään ei ollu tullu nyt painoakaan lisää, päinvastoin oli laskenu pari sataa grammaa. Liekö sitten johtunut siitä mun maanantaisesta "urheilusuorituksesta" sen koiraepisodin yhteydessä... Sen jälkeen sitä oli pitkään niin adrenaliinipiikeissä, ettei ruokakaan oikein maistunu.

Ei menny th:n veikkaus viime viikolla oikein, kun veikkas, ettei me enää tällä viikolla nähtäis. Saapa nähdä, nähdäänkö vielä ensi viikollakin. Jos nähdään, niin silloin tää raskaus on kestäny jo päivän yli lasketun ajan.
 
Meillä oli tiistaina painoarvio 3196 g ja sillon oli viikkoja 38+1 :) Mulla oli johonkin viikoille 30 asti sf-mitta ihan yläkäyrillä, mutta sitten se alkoi tasaantua ja nyt mennäänkin ihan täysin keskikäyrällä. Pojalle oli tullut vain 100g/vko, joten en usko, että tää painonnousu tästä lähtee kovasti kasvamaan, eli meille tulee joku 3,5-3,7 kiloinen vaavi :)
 
Noniin täälläkin käyty neuvolalääkärillä tänään ja paino vauvalla tällä hetkellä oli 2400g. 
Pissa, paineet OK. Sf oli edelleen 31 ja vatsa vähän valahtanut alaspäin. Painoa oli tullu +901g edellinen käynti siis 18.3 ja koko aikana tullut 10.3kg..
0.5cm oli paikat lyhentyneet ja vähän pehmenneet. Kiinnittyny ei ollu vielä. 

 
Eilen 36+6 lääkäri.
Ultralla katteli kokoa ja paino 2900g, eli mahd LA:na ois jotain 3500g kieppeillä. Ainut vain, et ei kuulemma mahda kestää laskettuun aikaan asti. Paikat oli jo nyt kahdelle sormelle auki yms... toivotaan, et pääsisi tämän pääsiäisen yli pysyen sisuksissa. Ollaan nimittäin eri paikkakunnalla viettämässä pääsiäistä. Ei passaa paljon enää lenkillä riehkasta ennen kuin pääse kotia maanantaina taas. :P Meinaa stressiä pukata asiasta iha kiitettävästi..
 
Suffeli80, mulla oli kans tän viikon neuvolassa sykkeet reippaasti alemmat kuin aiemmin, mut terkkari sanoi, että se on loppua kohti normaalia. ja tosiaan vauvan senhetkisestä aktiivisuudesta paljon kiinni. käsittääkseni normaali vaihteluväli on jotain 110-170, eli ei varmastikaan huolta!  
 
tänään oli neuvola 40+1

paino sama kuin viimeks, nyt tullu yht. 8kg
turvotus ++
verenpaine 86/141
lievä + virtsassa (voi johtua verisestä tihkuvuodosta, kun paikkoja ärsytetty)
SF 31 eli laskeutunu taas alemmas viime kerrasta
liikkeet rauhottuneet (minkä olen itsekkin huomannu) +
syke 125
tarjonta RT

niin ja kun käytiin eilen olemassa sairaalassa käyrillä, niin painoarvio ultrassa oli 3130g :)
toivottavasti ei tarvii enää viikon päästä mennä neuvolaan :D
 
Takaisin
Top