Neuvolakuulumiset

Tänään oli vika lääkärineuvola! 36+4 tulokset olivat tällaiset:

Kaikki tais olla ihan ok.
rr 104/77
Painoa tullut nyt yhteensä 17 kiloa, yäk - mutta ei sanonu lääkäri yhtään mitään siihen.
Sf 33
Lapsen painoarvio ultralla 2800g
Pää liikkuu vielä, mutta oli aika hyvin jo melkein kiinni
Paikat pehmentyneet ja lyhentyneet sentillä

Taas sain kuulla, että "ohhoh, ompas pitkät jalat".. Eli katellaan millane hujoppi sieltä sitten tulee! Itse tietenkin toivon, että sukupuoleen katsomatta sieltä tulis jonkinlainen urheilija (no ok, tarkemmin sanottuna jalkapalloilija :D), mutta sen näkee sitten. Pitkät jalat on kuitenkin kiva juttu, koska ite tynkäjalkaisena olen aina toivonut pidempiä koipia. Nyt sentäs lapsella on sellaiset.

Pelkoni jättivauvasta on siis toivottavasti turhaa, ainakin noi kokoarviot taitaa olla sellasta luokkaa ettei sieltä mitään kamalaa mötikkää taida tulla (eli ei tarvi alkaa peseen jo yli 62cm vaatteita :D), ja ne pitkät jalat ei haittaa mua ollenkaan.

Ja vähän jännitti kyllä kun lääkäri puhui niistä pitkistä jaloista, ja käänsi sitten ultran ruudun muhun päin et "katos ny tässä", kun me ei haluttu tietää sukupuolta ni mielessä rupes heti jyllään ajatukset et APUA VOI EI NYT SE NÄYTTÄÄ JALKOJA JA PIAN MÄ NÄÄN VAHINGOSSA SIT SUKUPUOLEN mut sit onneks mä tajusin vaa vilkasta kuvaa ja samalla hetkellä tajusin että en kyllä nähny ees mitään jalkoja koko kuvassa, vaan pelkkää "lumisadetta" :'D Ai miten niin oon vähä vainoharhanen.

 
Meillä perussettiä neuvolassa tänään... Viikot 38+4. Tää ipadi kirjottanee taas kaikki yhteen, en tajua miten saisin noi asetukset paremmiksi. Pissa puhdas. Hemoglobiinia ei katottu. Verenpaineet 111 / 63. Paino - 389 (yhteensä tullu n.14 kg lisää koko raskauden ajalta). Sf 32,5 ( sai terkkakin noin tarkan mitan,kun vauva lopulta laski pyllynsä alas :D). Ekaa kertaa vauva venkoili niin, että sen sykkeet kävi mitattaessa jopa 152, tähän asti ollu aina hyvin tasanen syke n.135. Rauhottui kumminkin sitten, niin saatiin keskiarvoksi se 135. Muutenkin se on muuttanu liikkumistottumuksiaan, ennen se on ollu aina hiljaa, kun minä oon liikkeessä, mutta nyt se pistää potkua kylkeen välillä mun liikkuessanikin. Määrällisesti ei kumminkaan enempää tai vähempää liikkeitä. Kyllä mä jo mielelläni ottasin ton Mötikän tuolta syliteltäväks, mutta saas nähdä... Mukavia päiviä ja levollisia öitä teille kaikille!
 
Moi kaikki,

Tänään viikkoja tasan 36. Viime viikolla oli synnytystapa arvio ja palaveri anestesia lääkärin kanssa ja saimme sektio ajan ja tyttäremme syntyy nyt siis (viimeistään) 29.4 - iik. Hän on viikkoihin nähden pieni, 2,5 kg rimpula vasta. Muuten kaikki hyvin ja nyt sitten vain odotellaa tätä ihmettä kotiin saapuvaksi.
 
Eilen kävin neuvolassa viikkoja 38+4 Painoa ei katottu eikä hemoglobiinia. Molemmista käsistä tunto katoamassa ja mitkään kengät ei mee jalkaan. Jatää sf-mitta on ihan hirvee 42cm ja sensiis 3 eri terkkaa mitannu jasamatulos tuli joka kerta. Jos ei oo ens viikon neuvolaan mennessä syntyny niinsit käynnistykaeen aika. 1,5vko sitten arvioitu paino vauvalla oli 3560g Että näillä mennään.
 
Firstlove; ihanaa kun tiedät noin selkeesti jo millon pikusesi saat<3 saako kysyä mitä sulla taustalla kun oot saanut tuon tarkan sektiopäivän jo tietää? :)

Keskiviikkona oli näillä näkymin viimeinen neuvolalääkäri masun kanssa! Rv36+5
Pissat puhtaat
Hemppaa ei mitattu
Painoa taas tullut lisää, en tajua miten se on mahdollista!! Nyt noin 19,2kiloa alusta..
RR 122/79
Sf 33
Turvotusta on! Kaikki kengät puristaa, vaikee uskoa että ne ois ikinä ollu sopivia..
Tarjonta RT
Syke 160
Liikkeet + (vähän ehkä vähentyneet laskeutumisen myötä)
Kohdunsuu pehmentynyt, mutta edelleen kiinni ja kaikki 3 senttiä jäljellä..

Painoarviota kyselin, kuulema pienen tuntuinen vauva, reilua kolmea kiloa veikkas, en nyt sit tiiä tarkottiko syntymäpainoa suunnilleen lasketun ajan tietämillä, kun jos nyt jo yli kolmekilonen niin minustahan se on jo aika iso.. Mutta saapi nähdä, kuulema synnytyskanava kuitenkin sen tuntuinen, että sieltä vauva hyvin mahtuu tulemaan, joten vain loppua odotellessa :)
 
Tänään neuvola 37+3!

Pissa taas yhen plussalla, mutta eipä noita jaksa se enää stressaa kun huomaavat että muuten voin hyvin - johtuu hyvinkin todnäk mun vetisestä valkovuodosta (ai miten niin kuvittelin ettei raskaana tarvis pitää siteitä?)

Hb 134, josta sain paljon kehuja, koska en syö rautalisää.
rr 104/76
Sf 34
Vaavin syke 149
liikkeet +

Pää oli kuulemma ihan hilkulla että olis kiinnittynyt, ja neuvolatäti arvioikin, että ens viikolla on jo kiinni.

Turvotusta oli huomattavissa jaloissa, ite en ollut huomannut mitään koska aina mielestäni ollu samanlaiset jalat, mutta nyt mulle tosiaan havainnollistettiin miten voin sen itse kokeilla. Kokeilin eka hoitsun sääriluuta, ja sen jälkeen omaani, ja selkeesti oli hieman pehmeetä oman sääriluuni päällä. Mä olin luullu et se o vaa läskiä. :D Olin tosiaan kuvitellu, et sen turvotuksen huomais ees jotenkin silmämääräisesti, esim että nilkat tai sormet olis muodottoman paksut ja hieman turrat. Toki niinkin voi olla, mut näköjään mulla vähän miedommin sitten. Enemmän pitää makailla tuolla vasemmalla kyljellä jotta aineet pääsee paremmin liikkumaan. Nyt makoilen yleensä eniten juuri oikealla kyljellä johtuen meidän sohvan ja telkun asennosta+vanhasta tottumuksesta. :D

Mutta tällaista tällä kertaa. Lapsi kuulemma kasvaa oikein hienosti ja toi turvotus sinällään helpotti mua - nyt uskon ehkä hieman vahvemmin, että kyllä näistä kiloista jotain jää sitten synnärillekin :D Nyt painoa tullut raskauden alusta yhteensä 18,1 kiloa.
 
Mulla oli eilen toivottavasti viimenen raskausneuvola, ois kiva ens viikolla olla jo lastenneuvolan puolella. Viikot eilen 39+2 . Pissa puhdas, sykkeet 114/63, lapsen syke 130, ei se oo vielä oikein kiinnittyny, vaikka on jo viikosta 28 hengannu sitkeesti pää alaspäin. Liikkeet normaalit, mulla ei juurikaan turvotusta (juon ihan naurettavan paljon vettä nykyään). Mutta kyllä mä kaipaisin jo jotain pientä vinkkiä siitä, että toi lapsonen haluais tässä lähiaikoina tulla ulos. Oonhan mä toki tyytyväinen, et itellä ei oo paha olla eikä paikkoja juuri kolota, mut nyt jo haluais esim. tietää miltä se sellanen supistus todella tuntuu... Mulla on ollu jossain välissä muutamia sellasia kohdun "kovettumisia", jokin aika sitten tuntu jonkin verran jotain, mitkä tulkitsin liitoskivuiks, mutta muuten on hiljasta. Ja musta tuntuu, et tuo muksu on vaan kiivenny ylemmäs viimesen viikon aikana! :D. En oo fyysisesti vielä väsyny odotukseen, mutta jo kovin malttamaton, ja lisäks isän mahkut pitää isyyslomaa on tosi rajalliset, joten mitä kauemmin vauva pysyy hautomossaan, sitä vähemmän aikaa meillä on yhessä.. No, eipä tässä tuskailu auta. Pitää pitää lippu korkeella. :)
 
Mulla raskaus menny "oppikirjan mukaan" paineet ollu koko ajan ok ja hemoglobiini 130. Painoa on tullu kiitettävästi. Turvotusta ei missään vaihees oo ollu, mutta kaiken maailman kolotuksia kyllä. Eilen kävin neuvolassa viimeisen kerran :D ja maanantaina yliaikaisseurantaan. Eilen viikot 40+5
 
Täälläkin oli tänään neuvola, viikkoja kasassa 38+3.

Pissassa oli kuulemma hyvin vähä jotain, mutta silti negatiivinen. Varmaan tuota valkovuotoa ku on aika runsasta tuo vuoto nykypäivinä.
Paino + 1300g  / vko ja alusta tullu 18 kg
RR 129 / 77
Hb 114
Sf 35 cm
Raivotarjonta
Vauvan syke +140
Liikkeet ++

Juu tosiaan painoa oli taas tullu enemmän ku tarpeeksi, mutta en enään jaksa ressata. Kerrankin myös neuvolatäti oli sitä mieltä että se johtuu turvotuksesta, koska mulla ei enään mahdu oikein kengät edes jalkaan ja on ihan selvästi jaloissa ja käsissä turvotusta.
Rautaa joudun taas alkaa syömään yhden tabletin joka kolmas päivä, kun on ihan vähän alle sen rajan tuo mun arvo.
Vauvan pää on todella hyvin jo kiinnittynyt eikä liikkunut enään ollenkaan. Jipii!! Edes jotain edistystä :)
Osaisko joku sanoa mitä tuo pään kiinnittyminen käytännössä tarkoittaa? Unohtui neuvolassa kysyä.

Huuhkaja: Siis määkin oon jotunut varmaan ainakin viimeisen kuukauden jo pitämään kokoajan pikkuhousunsuojaa, ku tuo valkovuoto on niin vetistä. Tosi kivaa :D 
 
Viikohuollossa käyty taasen.

38+3
Pissa puhdas
RR 125/79
Tarjonta RT (Edelleen, jee!)
Painoa + 1300 g/vko (yhteensä +11,3 kg)
Turvotus ++
Painoarvio 2,7 kg (arveli n. vajaat 3,5 kg jos pysyy vielä pari viikkoa)
Hb ei katottu, viime viikolla 141
Syke n. 145
Liikkeet ++

Saas nähdä taas ehditäänkö vielä ensi viikolla paikalle. Kakkonen syntyi 39+3 ja esikoinen 40+0. Seuraava aika 39+4 meillä..
 
mami-83: Pään kiinnittyminen tarkoittaa sitä että synnytys lähestyy ja vauva on ns. lähtökuopissa, eli laskeutunut lantioon. Toisilla kiinnittyy jo useampi viikko ennen synnytystä, toisilla vasta synnytyksessä. Käytännössä kai uudelleen synnyttäjillä tuo kiinnittyminen voi tapahtua hyvinkin viime tingassa. Mutta siis synnytys lähestyy sielläkin. :)
 
Siilineiti: Kiitos selvennyksestä :)
Voi kun tuo poitsu tuolta tosiaan alkais pikkuhiljaa tulemaan ulos :) Tää äippä ois niin tyytyväinen :)
 
Täällä kans oli toivottavasti vika mammaneuvola tänään rv 39+5.

*Pissa puhdas
*Verenpaine 135/91
* 1200g/vko (ekasta punnituksesta neuvolassa +12,5kg)
*hemoglobiini viime viikolla 142
*Turvotus +-
*sf 35
*liikkeet ++
*RT (viikolta 30 lähtien)
*syke 150

Vauva kiinnittynyt. Kiva kuulla :) 
Alaselkään on sattunut menkkamaisesti aaltoillen neuvolasta lähdön jälkeen. Saa nähdä alkaako jotain tapahtua. Mieli on ainakin ollut niin totaalisen ärtynyt tänään että. Tsemppiä kaikille vauvamahoille!
 
Pistän kans omista tarkemmin kun muutkin :D

  Rv 40+5
-RR 121/79
-Korkeus 37 (muutos -1)
-Tarjonta rt (varmistettu viellä ultralla rv 38 jolloin paino arvio on ollu 3100g ja lapsiveden määrä normaali)
-Syke 145
-Liikkeet ++
-Hemoglobiinia ei oo katsottu sitten viikkojen 36+1 jolloin se oli 130 ja en ole rautaa joutunut syömään missään vaiheessa.

-Verikokeissa kun on B rh- niin ei ole ollut vastaaineita.
-Sokerirasitus tehtiin 9.1 ja oli ok
-Istukka on ylhäällä takana
-14.3 rv 37 kohdunsuu pehmeä auki 1,5cm ja pituus 2cm
-Ja maanantaille varattu se yliaikaisseuranta
 
eilen käyty neuvolassa ja viikkoi oli 38+2
sf meni jsut keskikäyrän alapuolelle eli oli 33.
Painoarvio oli 3,3kg tällähetkellä.
syke 135+
Liikkeet ++
Lapsivettä normaalisti
Hb 126 :)
Turvotus +
Pissa puhdas
Verenpaine 130/73
Paino noussut 573g/vk ja EI TULLU MOTKOTUSTA JIHUU!!
Vauva laskeutunut todella alas lantioon mutta ei kiinnittynyt
3pv ennen laskettua olis sit seuraava käynti eli 18.4. :)
 
Neuvola 39+2

Pissa oli puhdas
Hb ei mitattu
RR 131/73
Paino -200g / viikko (alusta tullu 18 kg)
Sf 35 cm
Tarjonta RT
Syke +145
Liikkeet ++

Oli kyllä pitkästä aikaa mukava käydä, kueiollu tullu painoa lisää. Tuli oikein hyvä mieli :)
Vauvan pää on ollut kiinnittynyt jo pari viikkoa ja hartijat vielä kuulemma vähän heiluu.
Toivottavasti ei enään seuraavalle kerralle täytyis mennä vaan vauva olisi jo syntynyt.
 
38+2 tänään!

Oli tuuraaja tänään ku omalla hoitsulla oli puhelinviikko. Oli kyl niin stereotyyppinen hoitaja kun olla voi :D Käteltiinkin niin säikähin että puristinkohan sen luut hajalle kun se oli sellainen hieman vanhempi, heiveröinen ja kättely oli tosiaan siltä sellanen "lötkö käsi"-kädenojennus :D Onneksi hän, vaikka ihan osaava olikin, ei ole oma neuvolatätini.

Hemoglobiinia ei ees mitattu ku oli viimeks kai sit niin hyvä.
Pissakin oli mitä sattuu, eli taas hieman plussalla mut kuten viimeksikin sanoin, siihen ollaan jo totuttu :D
rr 118/77
Vauva oli kokonaan kiinnittynyt! Halleluja! \o/
Siellä se nukuskeli vaan, sykekin oli rento 130.
Sf 34,5 eli vieläkin kasvua
oman painon osalta viime viikkoon tullu vaan 200g, mikä helpotus ettei mennä enää sitä kilon vauhtia :D

Käynti oli varmasti alle 10 minuuttia, kun ei me siinä oikein muuta turistu, en osannu sille oikeen mitään puhuakaan.
 
Neuvolassa taas käyty, raikkaat rv 40+3 tänään. Mun verenpaineet oli korkeimmat ikinä mitatut, tosin edelleen hyvät, mutta mulle epätyypilliset ( 126/69 ). Pissa ok, hemoglobiini 133, paino pysyny suht samoissa ku viimesen kuukauden, eli vajaa 14 kg tullu raskauden alusta. Sf-mitta oli vielä pikkusen viime viikosta kasvanu, nyt 33,5 cm, eli aikalailla siinä keskikäyrällä. Vauva edelleen hyvässä asennossa pää keskellä alhaalla, sykkeet 135, mut ei laskeutunut täysin. Mutta terkka lohdutti, että hän on nähny monen äidin,myös ensisynnyttäjän, kantavan korkeella loppuun asti. Että ainakaan se kiinnittymättömyys ei yksinään meinaa,ettei lähtö vois olla lähellä. Eipä huvittais joutua sairaalan käynnistyksiin eikä käydä enää raskausneuvolassa. Jospa se haikara löytäs meidät tän viikon aikana... :wink
 
Viiminen neuvola ilman pientä on nyt takana. Viikkoja 40+3.
Paineet kivat 115/77, pissa ok ja paino noussut huimat 0,8kg kaksviikosesta käynnistä sitten. Turvotanut nyt ihan huolella, muuten ei mtn. Totes, et ois jännä nähdä nouseeko mun paineet ylös ku alkaa syntyy, ku yleensä näin "alhaisilla" paineilla nousee.
Totes neuvolakin, et ollaan supisteluherkiä ku ei tahtonut antaa supistukset tutkia mahaa lainkaan. Sf-mitta kuitenki 32cm, syke 145+. Oli onneks yhä raivossa, ja lisäksi uponnut alaspäin sen verran ettei enää heitä kuperkeikkaa kuten viimeviikoila on tehnyt. Eli ei onneks tarte enää sitä murehtia, vaikka tilaa olisi tehdä kuperkeikka perätilaan, mut ei neuvolan mukaan enää lähde. Kivi tippu kyl sydämeltä!
Painoarvioksi sano 3,2kg käsikopelolla. ja veikas hänkin et syntyy max 3,6kg mitä gravidassakin saatiin 4päivä.
Totes, et tulis viikonsisällä syntymään. Jossei kuitenkaan synny, niin 27pv mennään synnytysvastaanotolle ihmettelemään ja viimeistään 29pv käynnistetään (sillo on tasan 42rv).
 
Nonniin taas on käyty viikottaisessa tarkastuksessa. tänään 38+3.

Pissa puhdas, paineet 117/74, hb 109, sf 33 vatsa valahtanu alas, sykkeet 147+ ja liikkeet ++, paino -500g edellis viikosta. yhteensä tullu painoa nyt 10,7 kg
Vielä se vähän heiluu tuolla, eli ei ollu ihan kiinnittynyt mutta ei kuulema tarvii olla huolissaankaan, se ei kaikilla edes kiinnity huh :)
 
Takaisin
Top