Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tillinvarsi: Siis ihan kamalaa. En ymmärrä miten tuollainen henkilö voi olla siellä töissä. Todella surullista ja toivottavasti sun ei tarvi sinne enään mennä.

Voi yök!

Voimia Tillinvarsi! Onneksi oot lopulta menossa Turkuun ja vaikka joutuisit asioimaan tuolla Rovaniemellä vielä, niin lääkärinä  voi olla joku muukin sillä kertaa. Pidä vaan puoles ja oo jämäkkänä tekemässä valitusta. Niillä sattuu sairaaloissa ja arvauskeskuksissa kaikenlaista ja potilaana pitää vaan yrittää pitää oma järki ja pinna kasassa.

Ite vihaan olla potilaana yhtikäs missään ja yritän kokoajan olla tiukana että mua ei kohdella ohi kiitävänä lihan kappaleena, jota ronkitaan ja jonka äitiyskorttiin ja epikriisiin tehdään merkintöjä, joita mä en ite ymmärrä, sillon kun yleensä saan omat paperini käteeni. Aika paljon saa olla kyselemässä ja googlettamassa joka asian perään että pysyy ees perässä omissa asioissaan. Saati sitten kun tolleen kohdellaan.

Tappelen myös korkeiden paineiden kanssa ja rampaan sen takia tarkastuksissa ja vietän ihan likaa aikaa mittari käsivarressa roikkuen. Samoten ootan myös ensimmäistä ja jännitän joka askelta tällä matkalla.

Suutu siis mielummiin kuin sure ja pistä kova kovaa vasten tekemällä reipas valitus tommosesta. Ja anopista kaikki apu irti vaan :)

Hali!

Heh.. täällä kans mittari roikkuu käsivarressa sen 2-3 kertaa päivässä. :)
Juu kyllä kun tuossa keskustellut oman äidinkin kanssa asiasta niin hän sanoi, että ehdottomasti virallinen valitus menemään lääkäristä, sillä huonekaveri joka kans sai erittäin huonoa kohtelua niin pyysi hoitajan vielä keskustelemaan asiasta ja siitä kuinka paha olla hänellä on, niin hoitaja totes että lääkärillä on vähän kiire, että sen takia näin.

Mielestäni kiire ei saisi ikinä näkyä missään ammatissa asiakkaalle/potilaalle. Itse toimin hovimestarina ja tarjoilijana ja baarimestarina ja missään nimessä en saa näyttää asiakkaalle mitenkään kiirettäni. Jos asiakas haluaa tilata sen cocktailin minkä tekemiseen menee hieman enemmän aikaa kuin perinteisen kaljan tai kossucolan niin se tehdään hymyssä suin ja asiakasta palvellen, eikä nakella niskoja siitä että kun on kiire että tilaappa jotain muuta.
Vaikka vihaan sitä kun asiakas tulee kännissä sössöttämään että kuule likka mä maksan sun palkkas, jos esim. jotain negatiivista palautetta on tullut antamaan, niin se nyt valitettavasti vain on totta. Jos ei oo asiakkaita niin eipä työnantajalla ole antaa töitäkään. (Yleensä heitän vitsinä että voisiko asiakas ystävällisesti kertoa myös omistajalle, että palkankorotus vois tehdä poikaa.. :D )

Kiitos tänne kaikille ihan älyttömästi kun oon saanut avautua ja purkaa tätä mieltä. Stressitaso hieman laskenut siitä mitä oli :)

Täällä oli tänään neuvola + toinen lääkärikäynti.
Ei ollut oma terveydenhoitaja paikalla vaan oli joku sijainen, niin tuntu jotenkin ihan turhalta käynniltä ku ei se tienny mitään ja se lääkärikin oli taas eri ja tuntu et se oli jossain harjottelussa suurinpiirtein, ku oli niin pihalla...Plaah. No tulipahan käytyä ja määräs se lääkäri nyt kuiteskin mulle johonkin tulehdukseen lääkkeet, niin saapahan sen hoidettua ainakin pois.
Paino oli noussut viime kerrasta 741g / viikko ja kokonaisuudessaan on nyt noussut sen 7kg.
Verenpaine: 139 / 72
Hemoglobiinia ei ottanu ku on ollu niin hyvät ja viimeksi oli otettu.
Kohdunpohjankorkeus: 26
Vauvan sykkeet+145 ja liikkeet ++
Kohdunsuulle ei ollut mitään muutosta vaikka eilen mulla tulikin veristävuotoa ja sanoi se lääkäri että pyytää ultrassa sit vielä tarkastaa tuo kohdunkaulan ja istukan tilanne et on ihan ok.
Niin ja siis tosiaan mulla ois torstaina taas ultrakäynti numero neljä tiedossa, koska tarkkailevat sitä vesikystaa vauvan masussa et onko siihen tullut mitään muutosta, koska eivät viimeksi voineet ihan varmuudella sanoa et  mikä se on. Toive olisi että se olisi hävinnyt kokonaan tai ainakin pienentynyt.

5. Neuvola
30+1

Pissa puhdas
Hb Ei mitattu
RR 118/75
Paino +730/viikossa ( hups TAAS :D)
Syke +140
Liikkeet ++
Sf-mitta 26
Tarjonta PT? Ei ole täysin varmaa.

Nyt alkaa sitten käynnit neuvolassa kahden viikon välein. Oli ihana nähdä oma terveydenhoitaja pitkästä aikaa ja käynti kestikin aika pitkään kun juteltiin kaikenlaista :) Apuva kun viikot menee hurjaa vauhtia nyt ja mun masu alkaa olee aaika iso jo :P Ihana<3>

mullakin oli neuvolakäynti tänään ja nyt tosiaan alkaa olemaan kahden viikon välein sinne aika. muistelen esikoisen odotusajasta et tuntui olevan liian paljon lopussa noita käyntejä. toisaalta nyt on paljon parempi neuvolatäti:) oli oikeesti hyödyllistä käydä tänään läpi synnytykseen liittyviä juttuja ja sain kyseltyä kaikkea mahdollista!

pissa puhdas
sf-mitta alakäyrillä 24cm(aluksi yläkäyrän yläpuolella:))
vauva rt
syke >140
liikkeet ++
rr 114/70
680/vk tullut
hb 115

harkkasupistuksia lähinnä iltaisin ollut ja samoin vauvan liikkeet yl enemmän iltaisin. Ihanaa kun aika hyvä olo ollut ja SUHT hyvin nukkunut, parina viime yönä vaan jonnekkin kahteen joutunut valvomaan. kolmekymppiä tulee täälläkin ylihuomenna täyteen!jippii!

Täällä kotiuduttu neuvolasta, nyt tihenee jo niin että on noin 3 viikon välein eli viikolla 33 seuraava ja sitten 36 lääkärineuvola.

Oli vihdoinkin taas se alussa ollut neuvolatäti ja totesin kyllä että parempi näin. Pari kertaa sijaistanut ei ollut edes kaikkea merkannut neuvolakorttiin. :/

Eli 30+1 tänään:
Pissa puhdas
Sf mitta 26.5, hieman keskikäyrän alapuolella mutta ottanut spurttia nyt.
Vauvalla syke 135, liikkeet ++ ja lapsivettä normaalisti.
Verenpaine 112/71
Painoa 127g/viikko, tähän mennessä yhteensä tullut 9kg ensimmäisestä neuvolasta.
HB 130.

Käytiin myös läpi raskaushepatoosin ja raskausmyrkytyksen oireita ja alustavasti kyseli että tunnenko tarvetta pelkopolille menoon. Ihana noin päin eikä niin että pitäisi kerjätä että sinne pääsee. Ei kyllä tarvetta ollut. Sovittiin että tarkemmin puhutaan ensi kerralla synnytysasioista jos jää kysyttävää valmennuksen jälkeen.

Mulla oli eka neuvolalääkäri aamulla. Lääkäri oli tosi kiva ja jäi hyvä mieli käynnistä :)

rv 27+1
Pissa puhdas.
Painoa tullut 309g/vk
verenpaine 94/66
sf 24,5, eli noussut ihan keskikäyrälle (viimeksi alle)
Kohdunsuu 3cm ja puolipehmeä
Beibin syke 138-140.

Kaikki oli kunnossa siis. Sitä vaan jäin ihmettelemään, että miten mulla on voinut kohdunsuu pehmetä kun ei ole edes supistellut? Kaikkiaan kaksi supistusta olen tähän mennessä tuntenut ja niistä eka viime viikolla ja toinen eilen. Lääkäri kyllä sanoi, että ihan normaali kohdunsuu näille viikoille mutta ihmetyttää vaan...

Neuvolassa käyty ja siis lekurissa nyt 2. kerran.

Rv 27+6
Pissa puhdas
Paino ekasta neuvolakäynnistä 100g miinuksella
RR 155/90
sf-mitta 28
Tarjonta täysi kysymysmerkki, lekuri arveli vauvan olevan vaakatasossa masussa :)
Kohdunsuu kiinni ja kiinteä

Eli kaikki muuten ok, mutta paineet korkeat (ovat olleet kyllä koko raskausajan samaa tasoa), eli niitä seuraillaan. Kahden vkon päästä uusi mittaus ja samalla myös mittari lainaan kotiin, että voi mittailla muutaman kerran päivässä. Uimassa saa kuulemma käydä normaalisti viikolle 37, jos ei ala kipeästi supistella, eli tällä viikolla heti plutimaan. Vesijumppa saa jo jäädä, vatsan täryyttely hypyissä tuntuu jo aika epämiellyttävältä. Viikonlopulla ostin Icebug-kengät, joissa on siis pohja täynnä nastoja ja ovat ihanat! On niinkuin ois jäänaskalit alla, eli uskaltaa mennä kävelyllekin.

Aamu81 kirjoitti:
Lääkäri-neuvola tänään, 25+5.
Painoa oli tullut ihanat 70g/viikko
RR 110/74
Hb 114
Pissassa nyt kolmannen kerran peräkkäin proteiinissa + ja veri++ (=aamulla pissanäytteet labraan. Todennäköisesti virtsatietulehdus, tosin oireeton).
Sisätutkimuksessa kaikki ok, ja kohdunsuu napakka!
Vauvan sykkeet +150
Liikkeet ++
Sf 25

Sokerirasituskokeen tulokset 0h:4 1h:8,3 2h:5,5

Synnytysvalmennus 17.1.
Seuraava neuvola 22.1.
Kontrolliultra 14.2. (seuraavassa kuussa jo laskettu aika!, hui :))

Neuvola
30+3
Painoa +300g/vko
RR 110/74
Hb 133
Pissat ok
Sf 29
Syke +147
Liikkeet ++
Raivotarjonta

Täällä oli maanantaina neuvolalääkäri, oli kyllä nopea käynti, mutta sain kaikki asiat kyseltyä mitä pitikin ja lääkäri kyseli ihan hyvin vointia, joskin jo samassa käski kiskoa housut pois :D
Meillä on melkosen rempseä neuvolalääkäri!

Kaikki oli onnekseni ihan kunnossa;
rv 26+3
Pissa puhdas
Hb ei mitattu
RR 127/71
Painoa tullu yhteensä 14kiloa (!!!)
Sf 24
Kohdunkaulaa täydet 3cm ja napakasti kiinni
Syke pikkusella +150
Liikkeet ++

Kasvanu normaalisti, mutta ihan pienen ja siron tuntuinen kuulema, eli kaikenkaikkiaan loistavasti menee!

Tiistaina oli sokerirasitus, se meni ihan mukavasti! Vähän oksetti syömättömyys jossain vaiheessa, muuten meni ihan hyvin.
Arvot 4,7  8,4  5,9
Eli kaikki reilusti alle viitteiden! Jes!

Meillä oli taas kontrollikäynti ultrassa eilen ja oli kyllä kiva nähdä pikkuinen, vaikkakin nuo lääkärit tuolla haluaa vaan kytätä niitä raketeita aivan yli läheltä, niin ei sit sillai saa vauvaa kunnolla kuvaan et ite tajuais jotain mitä siinä on.
Kaikki oli edelleen ennallaan ja eivät edelleenkään osanneet ihan varmasti sanoa että onko se kaiuton alue vain vesikysta, mutta hyvin todennäköistä.
No silti se lääkäri halus laittaa mut vielä magneettikuvaukseen, josko sieltä sais selvyyttä asiaan ja kuukauden päästä taas sitten kontrolliultra.

Kaikki rakenteet oli kunnossa ja vauva li kasvanut viikkoihin nähden hyvin ja tämän hetkinen arvio paino olikin n. 1150g...potra poika tulossa vissiin. Itteä alko ihan kauhistuttaan että kuinkahan isoksi tuo meidän vauva meinaskasvaa, ku viikkoja on kuiteskin vasta kohta 28 täynnä. No pää asia että on terve:)

Täällä odotellaan neuvolalääkäriä kans kuumeisesti.. 2vkoa vielä niin sitten olis neuvolalääkäri ja käydään lääkärin ja terkkarin kanssa keskustelua että pitäiskö jäädä sitten saikulle äippälomaan asti vaiko ei.

Eilen piti käydä nimittäin polilla pyytelemässä lähetettä fysioon, sillä kädet alkaneet jo puutumaan kun on yläkroppa niin jumissa. Alkoi naurattaa kun lääkäri alkoi kirjoittaa diagnoosia ja lähetettä. Tension neck, kasvaneitten rintojen vuoksi. :D

No melkein 3kuppikokoa tullut kokoa lisää joten ihmekös on hieman etumuksessa painoa liikaa mihin on tottunut..

Sairasloma loppuu tän kuun loppuun mennessä niin siinä on sitten se reilu viikko aikaa kokeilla pystyykö töihin vaiko ei.
Eniten olen yllättynyt siitä, kun normaalisti miehen kanssa molemmat ollaan kovia tekemään töitä ja potkitaan toisiamme persuksiin jos vaikuttaa että toista vain laiskottaa tms että töihin vaan kyllä se siitä.
Niin nyt hän ymmärtää että motivaatio työhön on mennyt ensinnäkin kun sai kokea pientä syrjintää raskauden vuoksi, mutta alapa sitä todistamaan vuokratyöntekijänä..  :/ Ja sitten vielä nämä kivut ja käsien puutuminen. Totesi eilenkin kun siinä autossa istuessa sanoin että tässä on sitten kohta lääkäri ja reilu viikko aikaa katsoa sitä töissä jaksamista. Hän totes että jos yhtään tuntuu siltä niin jäät kotiin.
Se henkinen huono omatunto siitä hieman onneksi nyt katosi sitten että jättäisin kaiken hänen vastuulle.. :)

Neuvolassa tuli jälleen käytyä (31+1).
Muuten oli kaikki ok, mutta sf mitta oli jämähtänyt 26 cm eli oli täsmälleen sama kuin 2 vko aiemmin (oli edelleen kuitenkin tuo mitta niiden rajojen välissä). Viikon päästä on kontrollimittaus, ja jos ei ole noussut, niin sitten ultrataan, että kaikki on ok istukassa, ja vauva saa tarpeeksi ravintoa. Vauvan liikkeitä pitää nyt laskeskella, että jos ei saisi tarpeeksi energiaa, niin ei jaksaisi liikkua. En oikein kovasti ole huolissani, koska tuo tuntuu potkivan ihan terhakkaasti.

Vauvan asennosta terkkari epäili, että on vähän sykkyrällä pää osittain alaspäin, mutta sinänsä vaakatasossa, että ei ole kunnolla pää alaspäin.

Kävin eilen taas neuvolassa, nyt oli vuorossa hoitajan + lääkärin tapaaminen. Sain samalla sokerirasituskokeen tulokset (4,6 - 8,0 - 6,5) ja ne oli ihan kunnossa.

Rv 29+0 
Paino oli laskenut yht. 500g viime kerrasta, mut kokonaisuutena tullut 5kg ekasta käynnistä. Toivottavasti sais hillittyä tota painonnousua tarkkailemalla syömisiä, herkut meinaa maistua liiankin hyvin.
Pissa puhdas
RR 105/75
Hb ei mitattu eikä hoitajan mukaan edes mitata enää kun ollut koko ajan n. 140-150
Sf-mitta 27
Syke +150
Liikkeet ++

Lääkäri totes et kohdunsuu on edelleen sama kuin rv 13 eli kiinteä ja kiinni oli, 3cm. Hän veikkas et vauva olis raivotarjonnassa, mut sanoi et sitä on vähän hankala sanoa. Pikkuinen kyl monesti tuntuu ihan selvästi vatsan päälle, kun näkeekin makuuasennossa et pikkuisen pää nostaa vatsaa ylemmäs siltä kohdalta :) Sitä mies on kyl ihmetellyt et miten sen voi tuntea niinkin hyvin! 

Mulla oli järjestyksessään 4. neuvolakäynti torstaina, jos välissä olleita neuvolalääkärikäyntejä ei lasketa. Niitähän kertyikin sitten tosiaan yhden sijasta kolme, kun ekalla kerralla lääkäri oli kipeenä ja menin sinne turhaan, tokalla kerralla vuorossa oli kokematon lääkäri, joka ei oikein tienny, onko kaikki kunnossa vai ei ja vasta kolmannella kerralla saatiin hommat hoidettua. Kaikki lopulta kunnossa kuitenkin.

Tällä käynnillä tapasin nyt tokaa kertaa mun "oman" terkkarin, jonka olin viimeks nähny elokuussa. Tässä välissä mulla oli paria käyntiä eri sijaisilla, jotka kyllä katto ne asiat, jotka pitääkin, mutta eivät juuri muuta jutustelleet. Nyt oli aivan erilainen käynti, kun sai vihdoin ja viimein vastauksia mieltä askarruttaneisiin kysymyksiin. Pitkät pätkät juteltiin mm. mun synnytykseen liittyvistä jännityksistä (en suostu myöntämään niitä peloiksi :)) ja jotenki tuntu, että sain taas edes jonkinlaisen sisäisen rauhan itteni kans.

Rv (tuolloin torstaina) 31+2
Paino 72 kg (+ 5 kg edellisestä käynnistä ja + 14 kg raskauden alusta)
RR 100/68
Hb 112 (huomattava nousu edellisestä käynnistä, jolloin Hb oli vain 84)
Sf-mitta 29 (hieman keskikäyrän yläpuolella)
Syke 134
Liikkeet ++
Tarjonta rt

Seuraava käynti mulla onkin jo 13.2. eli tahti kiihtyy, kun h-hetki lähestyy. H-hetkeen enää 8 vkoa ja rapiat päälle. :)

Neuvolatäti kertoi tänään, että vaavi on kääntynyt pää alaspäin. Mä oon tuntenut tosi paljon muksimista alavatsalla, mutta joko hän on kääntynyt ihan vasta äsken tai sit hän on kova nyrkkeilijä! Tietysti ne voi olla myös pään liikkeitä. Mutta ylempänä ei ole potkuja kyllä tuntunut. Mut siellä on kuulemma sen verran vielä tilaa, ettei niitä välttämättä tunnekaan, jos se on sellasessa asennossa. Olin ihan hämmästynyt, luulin että siellä istuskellaan perätilassa. Mut vielähän se ehtii kääntyä takasinkin, ja taas takasin... :)

Painoa oli tullut nyt viime käynnistä 760g/viikko eli aika paljon! Oon kyllä syönyt hyvällä ruokahalulla, vaikkakin suurimmaksi osaksi ihan terveellisesti. Kai täytyy sit alkaa rajoittaa. Koko raskausaikana tullut nyt noin 10 kg.

k_repolainen: Jos itsestäsi tuntuu, että vauva on perätilassa, niin suhtautuisin vähän kriittisesti neuvolantädin mielipiteeseen. Eräs kaverini synnytti 4 viikkoa sitten. Koko raskausajan oli neuvolakorttiin vaan kirjoitettu että raivotarjonta, kunnes synnytyksen jo käynnistyttyä ultrattiin ja todettiin että perätilassahan siellä ollaan. Vikoilla kerroilla neuvolassa oli jopa merkitty että olisi ollut pää kiinnittynyt... Uskomatonta, mutta sitä voi sattua. Ja aika vaarallinen virhe vielä kyseessä. Kannattaa siis myös luottaa omiin tuntemuksiin ja siihen, missä liikkeet tuntuu.

kiitos vinkistä! oon toki ensisynnyttäjä, enkä tajua tästä aiheesta paljon mitään, mutta täytyy tosiaan pitää mielessä pieni varaus tota neuvola-arviota kohtaan... olis aika paha huomata tollanen virhe synnytyksessä!

Minniäinen: miksi se ultrattiin kun oli jo synnytys käynnistynyt? ihan mielenkiinnosta kysyn. oon itekin miettinyt paljone t jos oiskin yllätysperätila sit synnärillä:/ mä kun luultavasti haluaisin sektion tuolloin.

huomenna neuvola, pääsee taas purkamaan synnytyspelkoa...ja esittämään tyhmiä kysymyksiä:)

Takaisin