Neuvolakuulumiset

Eleanora

Kommentoinnin ninja
Vaikka monella ekat neuvola-ajat on vasta kuun loppupuolella, niin ajattelin valmiiksi tehdä oman ketjun tänne pitkin raskautta kerrottavia neuvolakuulumisia ajatellen :)
 
Katotaan miten pituutta alkaa tulemaan. Sitten kun alkaa näyttää tuhottoman pitkältä, niin voi pistää poikki ja aloittaa uuden. Minusta ei vielä tarvi sen kummemmin määritellä mihin raskausviikkoon asti täällä saa jutella, vaan sen mukaan kuinka pituutta alkaa kertyä.
 
Ihanaa, mietinkin että perustan tällaisen ensi maanantaina jos ei ole vielä ilmestynyt kun oma neuvola silloin!
 
Mulla oli eka laakari tanaan, taalla Irkuissa siis kaydaan eka ihan omalaakarilla joka sitten lahettaa lahimpaan sairaalaan aitiysosastolle. Jannitti ihan pirusti vaikkei siina sit kummempaa ku otti verenpaineen, teki viela raskaustestin, juteltiin ja se kaski alottaa syomaan foolihappoa. Pahoinvoinnin voin odottaa lisaantyvan, yohikoilua ja vasymysta viela enemman odotettavissa.

Sitten se kattoi ultra-aanella etta siella nakyy ... ei viela mitaan. Joku kalvo kasvanut niinkuin pitaakin mutta mitaan ei viela nay. Hmm. Ja luulin olevani jo yli 5 vk mutta ilmeisesti olenkin vasta 4,5 vk raskaana. Ei se mitaan, kahden viikon paasta uudestaan ja katsotaan josko jo nakyis pienen sydamen lyonnit <3. Tuli kylla jotenkin tosi lammin olo kun sai varmistuksen laakarilta etta kylla, ollaan raskaana, enka vaan kuvittele kaikkea. :)
 
Varmasti on kiva saada vähän konkreettista todistetta lääkärikäynnin muodossakin raskaudesta :) Mun pitää vielä vajaa kaks viikkoa ootella ekaa neuvolaakin ja viime kevään perusteella sillon ei vielä kuunnella sydänääniäkään, vaan vasta sitte tokalla kerralla, joka onkin eka lääkärineuvola. Postissa pitäis tulla täyteltäviä kaavakkeita ennen sitä ekaa neuvolaa, varmaanki jo tällä viikolla, kun maanantaina soittelin ajan.
 
Mä sain tänään neuvolasta postissa esitietolomakkeen ja esitteen sikiöseulonnoista. Mun eka neuvola on 28.8.
 
Minä sain kanssa neuvolasta kirjeen. Nuo seulonnat minua mietityttävät. Miten vaarallisia ne ovat? Kirjeessä sanottiin, että jossain seulonnassa on riskinsä. Jos haluaa osallistua kromosomitutkimukseen, niin joutuuko menemään tuohon "riskialttiiseen" seulontaan?

Mistä näistä tietää? Ei ole helppoa tämä raskautuminen, kun joutuu pelkäämään, että pysyy raskaana ja sitten pelkäämään, ettei tule vammaista lasta.
 
Hei!

Mulla oli eilen eka neuvola, jännitin hiveesti verikoetta, jota ei sitten otetukkaan... Vasta seuraavalla kerralla, ja sillon tehdään sisätutkimuskin, tuleepa siis "kiva" käynti... Se on noin kuukauden päästä.

 Eilisen neuvolan mukaan olisin jo viikolla7+0!! Eli LA 27.3. mutta vielä en suostu siirtymään maaliskuisten foorumille :D koska omasta mielestä en voi ihan noin pitkällä olla, asia varmistuu ultrassa, joka on vasta viikolla 12+, tuntuu että siihen on piiiitkä aika... Paljon ei tullu uutta tietoa, oon niin pitkään vauvaa kuumeillut, että oon lukenu suunnilleen kaikki blogit ja tietoiskut mitä netistä löytyy ;) mutta todemmaksi käynti tämän koko raskauden teki <3
 
anna-helena, ei niissä itse seulonnoissa (sinun verikoe + vauvan niskaturvotuksen mittaus) ole mitään riskiä. Noiden perusteella tietokone laskee riskisuhteen Downin oireyhtymään ja yhteen muuhun kromosomipoikkeavuuteen. Jos se on koholla (esim 1:100, 1%:n laskennallinen riski, että sikiöllä on kromosomipoikkeavuus), tarjotaan mahdollisuutta istukka- tai lapivesinäytteeseen. Näytteenotto on täysin vapaaehtoista. Niihin liittyy se 0.5-1% keskenmenoriski. Toivottavasti tämä selvensi asiaa :)
 
varhaisultra takana ja sikiä vastasi viikkoja kooltaan ja syke näkyi <3
vointi kuitenkin menossa paremmaksi, joka huolestuttaa.
 
Mitä täällä moni puhuu varhaisultrasta?
miten sellaiseen pääsee? Onko se ennen ensimmäistä neuvolakäyntiä?
Ja millä viikoilla olette siellä olleet? :)
 
Muikkis se on yleensä yksityisellä tehtävä ultra viikoilla 7-9 jossa voi tarkistaa että sikiö on oikeassa paikassa ja sen sydän lyö. Riskiryhmillä ja lapsettomuushoidoissa olleilla se kuuluu ihan perustarkastuksiin mutta monet menevät sinne ettei tarvitse odottaa ensimmäiseen tavalliseen ultraan saakka että saa varmistuksen raskaudestaan.
 
Onko se varhaisultra minkä hintanen? Suurinpiirtein.. sehän varmasti vaihtelee paikkakunnittain, mutta oisko sanoa sellasta suuntaa antavaa? 
 
merihevonen : kiitos selvennyksestä! Tuo auttoi paljon, ja noin sen jotakuinkin ajattelinkin olevan, mutta se neuvolalapun selostus oli sen verran sekava, että en ihan täysin 100 % varmuutta saanut. :)

 
Milly82 Heittelee tosi paljon, pääkaupunkiseudulta itse soittelin ja halvimmat noin 90e, kalleimmat 200e pintaan eli kannattaa useammasta paikasta kysellä jos on vaihtoehtoja.
 
Mulla Syyskuun ekalla viikolla neuvola :) kun on se 8vkoa täys. Ja 9-10vk on varhaisultra. 
 
Täällä omalle lääkärille ilmoitettu tilanteesta ja neuvola aika pitäis tulla ensi viikolla postissa. Tää meneeki mulla vähä pidemmän kaavan mukaan sairauteni takia..
 
Tänään oli eka neuvola, ihan sitä peruskaura. Ja hirvee määrä oppaita/esitteitä, laitto myös lähetteen "viikkoultraaan", että saahaan selville kuinka pitkällä sitä oikeesti ollaan, alustava LA 3.4. 
Oli ihana neuvolatäti, mutta eipä se mulle jää ku "oikea" tätsy palailee lomilta. Seuraava neuvola sit 18.9. 

Joku kyseli varhaisultran hintaa, itse maksoin 50 euroa yksityisellä.
 
Takaisin
Top