Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
varpunen78: idiootti terkkari ku soittelee tollasii paniikkipuheluita eikä itse voinut ottaa kunnol eka selvää asiasta..

Meillä oli tällä viikolla ne perhe- ja synnytysvalmennukset. Maanantain ohjelmana oli vanhemmuus, synnytyksen vaiheet ja loppuraskaus. Tuntui suoraan sanottuna ihan ajan haaskaukselta, koska lapsi on kuitenkin toivottu ja suunniteltu niin luonnollisesti olen lueskellut kaikkea aiheeseen liittyen. Muutenkin keskustelut mielikuvavauvan muuttumisesta oikeaksi vauvaksi tuntuivat lähinnä naurettavalta. Ehkä joku muu hyötyy tollaisesta tiedosta.

Eilen oli kuitenkin paljon informatiivisempi valmennus, jonka aiheina olivat kivunlievitys ja lapsivuodeaika. Oli paljon mukavampaa kuunnella varsinaista tietoa eri vaihtoehdoista ja synnytyksistä, kuin jotain ympäripyöreitä kommentteja et tulette kasvamaan vanhemmuuteen.. Kai mä oon ite käytännöllisempi ihminen et tykkään enemmän faktoista kuin syvällisemmästä pohtimisesta :D

Meilläkin tälläviikolla ekakerta! Huomenna itseasiassa, kaksi tuntia heti aamulla aiheena "äidiksi ja isäksi". Meillä on vielä erikseen kerta "parista perheeksi", jonkii ajan kuluttua. Mua kyllä kiinnostaa ihan yleinen keskustelu aiheesta vaikken mitää uutta oppisikaan, meillä mies pääsee tulemaan mukaan niin luulen että hänelle kiva kuulla vähän kaikenlaista vanhemmuuteen ja vauva-arkeen liittyen, kun ei oo oikeen vauvojen kanssa ollut ikinä tekemisissä, eikä oo kyllä minkään valtakunnan käsitystä mistään asioista, mitä oon ite hänen ajatuksiaan kuulostellut.
Täällä siis ihan positiivisin mielin odotellaan huomista, oon kyllä kuullu monelta, että joutunut vähän pettymään..

Mulla oli tänään kolmas neuvolalääkäri. Kaikki oli kunnossa ja vauva kääntynyt nyt pää alaspäin. Sf-mitta 24.

Meillä on viikon päästä ensimmäinen perhevalmennus eikä kyllä ole oikein mitään odotuksia sen suhteen. Mua ei kiinnosta mikään diibadaaba, joten toivon että siellä saisi ihan oikeita käytännön vinkkejä, mitä ei ole jo kuullut muualta.

:D mul on EKA neuvolalääkäri 12.2. jolloin oon ehkä rv 30 jos nyt oikeen osaan laskea. Tai 29. No, silti :D

Ei ihan mee tasan nää hoidot meillä :)

Siis miten toi voi olla mahdollista että sulla on vasta sitten ensimmäinen lääkärikerta? Mulla on ens viikolla toinen kerta ja ens viikolla on viikkoja 27 täynnä. Tosi omituista mun mielestä.

No en tajua, itekin oon sitä ihmetellyt. En tie, onko neuvolan vaihdolla kesken kauden jotain tekemistä asian kanssa, mutta kyllähän neuvolantätienkin pitäis äitiyskortista nähä, että ei oo tullu lääkäriä tavattua.

Mäkään en oo neuvolassa lääkäriä tavannut, mutta luulen, että ultraääniyksikössä ultrat tehnyt henkilö on lääkäri. Jospa ne on laskettu myös lääkärikäynneiksi? Mulla neuvolassa lääkäri 7.2. 

Ihmeellisesti vaihtelee nämä neuvolalääkäreillä käynnit eri puolella suomea. Mulla oli toka lääkärineuvola viikolla 27 ja viimeinen on kuulemma viikolla 35. Nyt oon joutunut kyllä käymään pari kertaa noiden normaalien käyntien lisäksi tutkituttamassa kohdunkaulan tilanteen pitkään jatkuneiden supistusten vuoksi. Tänään lääkärissä kävi ilmi, että kohdunkaula ulkoapäin vielä kiinni, mutta ruvennut aukeamaan sisältä, joten mulla alkoi nyt äitiyslomaan saakka kestävä sairasloma. Lääkäri oli sitä mieltä, että olisi hyvä saada pikkuinen pysymään sisällä vielä 5 viikkoa ja sen jälkeen ei enää estellä jos rupeaa syntymään.

Itsekin tuossa kun lueskellut että muilla on lääkärikäyntejä ollut vaikka kuinka niin heh.. Eipä oo neuvolalääkäriä ollut vielä kertaakaan ja raskaus tällä hetkellä 25+5.

Ehkä täytyy seuraavas neuvolassa kysäistä että mikäs homman nimi, kun tekee ruumiillista työtä että pitäiskös kurkata tuonne alas että mitä sinne kuuluu välillä.. Ainoastaan ekassa ultrassa ultran tehnyt lääkäri kurkkas että kaikki hyvin, mutta siitä nyt on hieman aikaa jo.

Pk-seudulla eka lääkäri on vasta viikoilla 26-28 paitsi jos on jotain riskijuttuja. Silloin on jo jotain 14 viikolla ekan kerran. Minäkin menen ekan kerran ensi viikolla vasta. Silloin viikkoja kasassa 27+1. Neuvolassakaan en ole käynyt tähän mennessä kuin 3 kertaa.

Joo, ilmeisesti tää on iha normaalia. Mullakin kolme neuvolakertaa takana, ja sitä lääkärineuvolaa ortellessa..
Kuntaerot huomaa hyvin tälläkin foorumilla :D

Mä oon pk-seudulta, mutta syy, miksi oon käynyt jo noin monta kertaa neuvolalääkärillä on se, että mun kohdunkaulan tilannetta on haluttu tarkkailla. Oon jossain ketjussa jo kertonutkin siitä toimenpiteestä, mikä mulle tehtiin vuosi sitten, eli kohdunkaulasta napsaistiin pala pois. Se on nyt siis normaalia lyhyempi ja riski ennenaikaiseen synnytykseen on tuplaantunut. Mutta koska kaikki on mallillaan, en olis ennenaikaisuudesta kovin huolissani.

Neuvolakäyntejä meikäläisellä sitten on vaikka kuinka paljon. Joka kuukausi vähintään kerran. Mut ihan kiva, niin saa höpötellä neuvolassa kuulumisia ja näin ensiodottajana saa kysellä tyhmiä kysymyksiä. ;)

Sokerirasitustestissä tuli oltua tänään ja siinä ohimennen kun näin neuvolatädin niin kysyin että josko mitattais verenpainetta ja katottais virtsan valkuaisaineet, kun ollut viikon ajan ajoittaista aika kovaakin päänsärkyä ja yhdes vaihees oli paineet koholla.
Onneks tuli piruuttaan kysyttyä ja menin sitten paineet ja pissan tarkistaa niin entistä korkeammalle pompsahtanut paineet kuin missään vaiheessa olleet ja valkuaisaineet 2lla plussalla ja jopa labras sitten yli.
Elikkä nyt sitten kahdeks viikoks kotio lepäämään ja äitiyspolille kiireellinen lähete ja selviää verikokeitten tuloksetkin sitten tuossa huomenissa. Ja verenpainemittarin ja pissatikkujen kanssa naimisissa kotosalla ennenkuin pääsee lääkärille.

Eniten tässä naurattaa kun juuri olin töissä ilmoittanut että jos joku sitten kaipaa vapaapäivää tms niin voin tehdä extratunteja että saisin tota äippärahaa mahdollisesti korotettua niin käy näin. Karmaa?? :D
Mutta lääkärikin kyseli että mikä on vointi niin kehuin että erittäin pirteä ja voimaa täynnä ettei muuta kuin iltasella todella kovat päänsäryt välillä. Sanoinkin että ei mulla ole väliä vaikka sairaana töissä olisin, mutta vauvalla pitää olla kaikki hyvin, niin sen takia malttaa ollakin kotona. Ja ainakin tutkimusten mukaan pienellä on kaikki hyvin ja sydän lyö ahkerasti ja voimakkaasti.

Kun tää neuvolatouhu nyt on mitä on täällä pk-seudulla, niin olen alkanut harkita josko kävisin yksityisellä ultrassa. Rakenneultrasta tuntuu olevan ikuisuus ja alkaa hitusen ahdistamaan kun täältä lukee miten toiset ovat saaneet kommentteja mm. miten päin vauva on, vauvan koosta ja lapsiveden määrästä yms. ja itsellä ei ole näistä mitään hajua. Tai no vauvan liikkeistä voi ehkä jotain arvailla, että miten päin siellä "ryömitään", mutta muuten... Vielä kun työkaverit kommentoivat ystävällisesti päivittäin, että "sä olet kasvanut" ja "oletpas sä jo valtava", niin entisestään alkaa mietityttämään... 

Ehkä se on ultrainvestoinnin paikka. Ei ihan halpaa hupia, mutta ehkä mielenrauhaa sillä saisi. Ainakin jotain informaatiota! Irtoaako hyviä vinkkejä mihin esim. Helsingissä kannattaa mennä yksityiselle? 

Huiii, tillinvarsi! Otahan nyt rauhallisesti. Raskausmyrkytyksen kanssa ei ole leikkimistä. Toivottavasti ei pahene nyt ainakaan, vaan vauva saisi pysyä sisällä vielä pitkään.

Mulla oli TAAS eilen neuvola ( nyt oon siis kuukauden juossu jokaviikko neuvolassa). Haluisin vähän vertais tukee jos vaan kohtalotovereita löytyy. Kohdun kaulaa jäljellä 2cm. Ja sf mitta viikolla 27+4 on 34cm ens viikolla äitipolille tarkastukseen miks vatsa kasvaa näin suurena.. Viimeiseen 5vko:n on sf-mitta kasvanu10cm ja neuvolatäti tahtoo vähän selvitystä että kaikki ois ok.

ElMa86: Onneks neuvolassa ottavat aina tollaiset muutokset tosissaan ja tutkivat sitten varmistaakseen ettei oo mitään vakavampaa. Toivottavasti saat hyviä uutisia :)

Ceelia: Ei mulle oo ainakaan hoitaja sanonut varmuudella miten päin vauva olisi, hän kyllä aina arvailee samalla kun kuunnellaan vauvan sykettä. Siinä samalla hän jotenkin katsoo lapsiveden määrän, mutta ei ole siitä koskaan mitään erikseen sanonut, kirjoittaa vaan korttiin normaali. Koon arviointiakaan hoitaja ei ole tehnyt, seuraa vaan sf-mittaa ja on todennut sen olevan ihan normaali kun nousee tasaisesti keskikäyrällä. Ultrassa lääkäri mittasi reisiluun ja vähän arvuutteli pituutta. Noi työkavereiden kommentit on ihan normaaleita ja niitä varmaan saa kaikki raskaana olevat kuulla, yritän ite ne ainakin ottaa ihan positiivisesti kun tottahan se on et vatsa kasvaa vauhdilla ja jo kuukaudessa näkee valtavan eron :)

On kyllä tosi outoa et noi neuvolan hoitaja- ja lääkärikäyntien määrät vaihtelee näin paljon paikkakunnasta riippuen. Kävin tänään hoitajan luona 27+1 ja seuraava käynti on jo 2vko päästä, kun lääkärin tapaaminen on samalla. Muuten noi hoitajan käynnit on ollut kerran kuussa ja lääkärin tapaaminen yhteensä 3 kertaa raskauden aikana. Ja tohon ei oo laskettu ultran lääkäreitä, koska he tutkivat kuitenkin vähän eri asioita. 

Takaisin