Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toivottavasti Elman masun kasvupyrähdyksen syyt selviävät ja ei ole mitään vakavaa.

Ceelia ainakin alkuraskauden ultra pääkaupunkiseudulla taisi olla halvin Femedassa, sinne ainakin itse lähtisin soittelemaan jos uuteen ultraan haluaisin.

Nää PK-seudun neuvolakäynnit kyl ärsyttää täälläkin, tiedän uudelleensynnyttäjiä muilta paikkakunnilta joilla on useammin käynnit vaikka ei ole mitään poikkeavaa kuin mitä täällä esikoista odottavilla on.

Tillinvarsi: HUI!! Toiv ei oo raskausmyrkytys, tuuha kertoo mitä selvis ku tiedät!

Elma: apua ompa iso sf. Mul o viikkoi 26+5 ja sf 26 ja meni vähä ylempän ku keskikäyrät. Kohdunkaulaa itel 2-3cm lääkäri kirjoitti.

Mä en nyy nää puhelimel kuka kirjotti siit vauvan asennosta tai siis mite päi on. Mulle ei oo sanottu mtn. Lääkäri tnä kysy miten päi luulen sen olevan et mihi tulee potkut ja sanoin et yleensä ylös tulee potkyt mut joskus kiepsahtaa ja tulee minne sattuu, se sanoki et se voiki viel kieppuu siel ku o tilaa. Mut ku o enemmö viikkoi tuntee itse selkeemmi mite päi vauva on

Meillä eilen oli ensimmäinen perhevalmennus, olihan se ihan mukava, mutta vähän sortui sellaseen turhanpäiväsyyteen. Pari videoo oli, toinen vuorovaikutuksesta ja lasten kasvatuksesta ja toinen imetyksestä, ne oli tosi mukavia. Mutta en ois välttis kaivannut jutustelua muiden äitien kanssa kokemuksista omista äideistä, no mies tykkäsi, että oli ihan mukavan hyödyyllisiä kaikki jutut niin mikäs siinä sitten, ajattelinkin, että hän ehkä ekasta kerrasta saa enemmän irti kun minä, ensi kerralla synnytys ja harmi vaan mies ei pääse mukaan, ite ootan sitä jo innolla kumminkin!

Mulla ensimmäinen lääkäri myös vasta nyt maanantaina edessä, ja pk seudulla siis elelen. Maanantaina rv 26+3.
Pikasesti kerran kävin lääkärillä vähän noista lääkkeistä kyselemässä, ja hän sillon tsekkas et kohdunkaula on ihan normaali, eikä siitä sen enempää sillon mitään maininnutkaan. Maanantaina sitten toivon mukaan saa uutta tietoa!
Mulle viimeiks neuvolaterkkari sanoi ettei kyllä yhtään tunne miten päin vauva on, kun vatsan päältä paineli, oli vähän epävarma tunsiko sitä ollenkaan ees et missäpäin lötkötteli. Tuolla perhevalmennuksessa annettiin sellanen mielikuvaharjotus, että mieti millanen vauvasi on ja plaa plaa, siinä oli kohta, että missä asennossa vauvasi on, minkä kokonen on ja minkälainen rytmi vauvallasi on..
Mulla ei oo hajuakaan, tietysti tunnen mihin potkut tulee, ja joskus äärimmäisen harvoin, vauveli venyttää itseään niin, että tunnen sen olevan poikittain, muuten se minusta vehtaa päivän aikana joka suuntaan ja monta kertaa, välillä on muutaman tunnin ihan kohdunpohjalla ja potkii tuonne taakse alaviistoon, ei kuitenkaan mee kun hetki kun tulee potkua ihan suoraan ylös tai eteen ja kohta taas johonkin ihan muualle! Enkä tuosta rytmistäkään osaa sanoa, välillä on yöllä ihan hiljakseen kun käyn vessassa tai muuten heräilen ja nyt muutaman päivän ja yön oon epäilly ettei kyllä nuku ollenkaa siellä.. :D

Hui, tosiaan tsemppiä teille jotka joutuu jännityksessä elämään! Onneksi, vaikka harvakseltaan neuvoloita ja lääkäreitä onkin, tuollasiin poikkeamiin ja kasvupyrähdyksiin osataan suhtautua vakavasti ja tarkistetaan tilanne, et kaikki kunnossa! Pidellään peukkuja et kaikki on reilassa teilläkin!

Täälläkin neuvolassa käyty, painoa on nyt 65 kg yhteensä, eli semmoset 7 kiloo yhteensä tullut. Kuulema ihan hyvällä mallilla. (Esikoisen kohdalla kun 10 kg oli tullut tähän mennessä ja yhteensä 25 kiloa rysähti.) Hemoglobiini oli laskenut edellisen kerran 132--> 113 eli selittää tuota väsyneisyyttä. Paineet 101/52. Saan syödä salmiakkia ja lakuja jatkossakin ;) Sf oli 21 eli pikkuisen pienemmällä käyrällä mennään. Meillä nuo neuvolat täällä itä-suomessa menee niin että perusneuvolat on kuukauden välein viikolta 9 viikolle 34 jonka jälkeen 2 viikon ja viikon välein ihan lopussa. Viikoilla 12 ja 20 ultrat ( ensisynnyttäjillä myös viikolla 37 uä jossa samalla synnytystapa-arvio) Lääkärineuvola on viikolla 26-30, itsellä se on 28 viikolla. Katsastavat kohdunkaula t ilannetta ja neuvolatäti sanoi kyllä että ovat yleensä siellä myös vähän ultralla vilkaisseet.. :) Lääkärineuvoloita ei siis ole kuin yksi. Jos jotain on niin sinne saa kyllä ajan tarvittaessa ihan jopa samalle päivälle. Nuita perhevalmennuksia ei tietääkseni ole? Mutta synnytys"valmennus" on mahdollinen jos haluaa mennä. (luento isossa salissa ja mahdollisuuksien mukaan tutustuminen synnytyssaliin ja osastoon) Itselle tuo luento ei antanut mitään kun esikoista odottaessa siellä käytiin, ja synnyttäjiä oli silloin niin paljon ettemme päässeet tutustumaankaan minnekään.. joten aika yhtä tyhjän kanssa.

vähän jännä. Pk seudulla ei oo mitään synnytystapa arviota, ellei sua eriksee sellaselle lähetetä eli siis tehdä lähetettä. Paitsi sit ne joil on sektio takana, niil o synnytystapa arvio, kuten mulla.

Se oli lähinnä sellainen nyrkki alapäähän testi :D että onko lantion luut riittävän tilavat vauvan päälle, vaikka tokihan ne synnytyksen aikana leviää mutta toisilla kun on niin ahtaat paikat, tietävät sitten jo suunnitella tarvittaessa sektiota, samalla tarkastetaan vauvan asento. jos perstarjonnassa niin alkavat käänöä suunnittelemaan yms.

ainiin. Tänään siis oli se lääkärineuvola. piti kirjottaa tieoti ylös. Nooh mulla oli sellanen ehkä tsägäl 20v mies lääkäri, todella mukava! Mut kyllä nolotti levittää haarat sille :DDD
Kohdunkaula kiinteä ja kiinni, kanvaa jäljel 2-3cm. Hemoklobiinia ei otettu. Verenpaine 118/72. Painoa 420g/vk tullut lisää. Eliii nyt vissiinki se 7kg yhteensä tullut.. Yh nyt pyrin et ei nousis ainaka yhtää enempää viikossa, mä en halua samaa taakkaa se jälkee ku esikoise jälkee oli. öö pojan syke oli +140, liikkeet ++, 26cm sf joka oli keskikäyrää vähä ylempänä. Eli viikkoi siis 26+5 :) Kysyi lääkäri et onko kerrottu kumpi tulee, sanoine t poika ainaki näil näkymin sit se snao et joo kyllä se usein pitääki sit paikkaansa, jos ne olis sanonut tyttö se muuttuu helpommin poika lupaukseks ku poikalupaus tyttölupaukseks. Lääkärin kanssa puhuttiin edellisestä ja tulveasta synnytyksestä ja kaikin puolin erittäin positiivinen mieli jäi käynnistä.

ElMa86: Toivottavasti tosiaan kaikki on hyvin ja hyvä, että tutkitaan kunnolla.

Mulla oli raskausviikolla 22+2 sf-mitta jo 25cm ja reilusti yli käyrien mentiin. Sokerirasituksessa arvot olivat todella hyvät ja ultran mukaan vauva vastaa kooltaan viikkoja. Nyt maha vaan kasvanut tosi paljon, mutta ens viikon neuvolassa mittaillaan seuraavan kerran missä kohtaa tällä hetkellä mennään. 

Meillä kyllä on aina lääkärineuvolassa onneksi kerrottu miten päin pikkuinen masussa köllii. Keskiviikkona lääkäri sanoi, että pikkuinen on kääntynyt pää alaspäin, mutta kirjoitti neuvolakorttiin kuitenkin pt (ilmeisesti perätila)..

Varpunen78 kirjoitti:

Vaan eipä toi käynti sitten ihan noin putkeen mennytkään... Pari tuntia ton kommentin jälkeen joku mulle entuudestaan tuntematon terkkari soitti sieltä neuvolasta mun perään ja sano, et jälkeenpäin tätä lääkäriä, joka oli kuulemma aika kokematon, oli kuitenkin alkanu huolestuttaa joku mun kohdunkaulan mittaan liittyvä seikka ja et sen takii se haluis, et joku vähän kokeneempikin lääkäri tutkis mut vielä.

Eli keskiviikkona oli siis taas uusi lääkärireissu ja täytyy kyllä sanoa, että tällä lääkärillä oli onneks vähän erilaiset otteet kuin tuolla aiemmalla. Kohdunkaula 3 cm ja kohdunsuu kiinni niinku pitääkin. Eli kaikki kunnossa siis. Ilmeisesti vauveli vaan tykkää majailla tuolla kohdun alaosassa ja pää alaspäin... ja sit se yhdessä mun supistelukuvausten kanssa oli vaan säikäyttänyt tämän kokemattoman lääkärin.

pukkunen: Toivottavasti siellä jaksetaan vielä sinnitellä masun suojissa hyvän aikaa, ne lääkärin toivomat 5 viikkoa nyt ainakin. :)

EIMa86: Huh, onpahan ollu kasvua... Toivottavasti kaikki on kuitenkin kunnossa. Ja tsemppiä tarkastuksen odotteluun! Kokemuksesta tiedän nyt, miten hermoja raastavaa se voi olla.

Mitenköhän mä tuon sain aikaiseksi? Nythän tuo näyttää siltä kuin tuo olisi lainausta koko teksti, vaikka sitä piti olla vain tuo ensimmäinen kappale. Kyllä mä sit oon kans yks tekniikan ihmelapsi! :)

Varpunen78: Hyvä kun kaikki oli hienosti! Kyllä sitä varmasti itsekin pelästyy jos lääkäri pelästyy noin.

Perjantaina hieno aamuherätys. Äitiyspolilta soitettiin ja komennettiin että samantein tilaat lanssin ja sairaalaan.
Olin torstai-iltana mittaillut uudestaan paineita ja olivat laskeneet hieman neuvolasta, mutta valkuaista oli vielä virtsassa ja kerroin ettei pe aamun ole vielä tehty mittauksia kun soittivat niin aikaisin että herättivät.

No ei muuta ku lanssiin ja Rovaniemelle. (niin siis vaikka turkulainen niin pohjosessa kausihommissa ja lähin äitiyspoli n.200km päässä Rovaniemellä...)
Siinä sitten huristeltiin ja osastolle kun pääsin niin vastaanotto oli sit niin nuiva ja törkeä mitä en olis ikinä odottanut!!
Lääkäri totes että mitä ihmettä sä täällä teet? Meikä meinas hypätä lääkärin kurkkuun samantein että mitäkö teen?? Mulle aamulla täältä soitettiin ja komennettiin samantein osastolle, en minä.
SIellä sitten kun mitattiin niin eipä enää sit valkuaista löytynyt virtsasta ja paineet oli laskeneet mitä aiemmin.
Alkoivat minua haukkumaan että kyllä sitten käydään seuraavalla kerralla omassa tk:ssa/neuvolassa tarkistuttamassa se virtsan proteiinimäärä kun kokematon ihminen voi nähdä värit vähän väärin. Tai pitää tikkua väärinpäin.
No sitten pompsahti! Aloin jo korottaa ääntä, että MINÄ en ole mitannut niitä arvoja alunperin torstaina, arvot tarkisti 2 TERVEYDENHOITAJAA ja 1 LABRAHOITAJA.
Ja vaikka tikkua pitäis väärinpäin niin protskun määrähän on siinä KESKELLÄ!!!

Laittoi kuitenkin labraan verikokeisiin ja olin yhden yön osastolla ja paineet oli koko ajan hieman koholla, mutta valkuaista ei enää virtsassa sit löytynyt enää lainkaan heidän mukaansa. Onneks labran verikokeet oli kunnossa. en muuten olis luottanut heidän lukutaitoihinsa lainkaan.

Mutta tämän lääkärin käyttäytyminen mua kohtaan ja myös huonekaveria kohtaan, käsitteli todella kovakouraisesti ja teki sisätutkimuksen tosi tosi rajusti, ja kohteli myös todella töykeästi yms.
No kaikki miten hän toimi mua ja huonekaveria kohtaan sai sitten mulle aikaan niin kauhean synnytyspelon ja muutenkin pelon koko raskautta kohtaan. Kun sain luvan lähteä kotiin osastolta niin kysyin nätisti että mitenkäs mä täältä sitten pois pääsen kun lanssin kanssa tullut ja matkaa se melkein 200km. Ja mies ei pääse valitettavasti mua hakemaan.
Tokas vaan siihen että mee bussilla!

Meikähän lähti sitten sairaalasta taksilla bussiasemalle ja hengasin bussiasemalla melkein 4tuntia ja odotin bussin lähtöä. Seurauksena tärisevän 2,5tunnin bussimatkan jälkeen kivut kaikkialla valtavat! Ja supisteluja pirusti sen jälkeen.

Nyt on oikeasti sellainen olo, että mä en uskalla mennä enää mihinkään lääkäriin tai muuta ja uskallanko mennä edes töihin, joka on fyysisesti ja henkisesti jonkin verran raskasta että jos mulla tuleekin taas jotain häikkää niin en uskalla sinne Rovaniemelle enää astua lainkaan.
Sellainen olo myös että en uskalla oikeasti edes synnyttää koko lasta ja alkoi kaduttamaan että raskaana edes on.

TÄllaisen olonko kuuluu äitiyspolin lääkärin aiheuttaa???? Muutenkin ensisynnyttäjä ja asiat kaikki uusia ja pelottavia niin kohtelee kuin likasta rättiä.

Luojan Kiitos!! Mun anoppi on eläkkeellä oleva kätilö ja itkuisena bussiasemalta hänelle soitinkin ja kerroin mitä kaikkea oli tapahtunut niin onneks hän jaksoi lohduttaa ja tukea ja sanoi että jos siltä tuntuu niin tuun takas Turkuun aiemmin ja hän vie mut pelkopolille juttelemaan, jotta saataisiin mulle luottamus että Turussa asiat sujuu. Taikka voin valita myös Salon aluesairaalan vaihtoehdoksi, joka on pienempi ja rauhallisempi paikka ja ehkä parempi tällaiselle pelokkalle ensisynnyttäjälle.

Sori tämä vuodatus, mutta oli pakko antaa tulla kaikki mielestä ulos, jos sekin edes helpottaisi. Onko täällä jollain kokemusta Lapin keskussairaalasta ja äippäpolista?
Itse en suostu enää kyseiseen paikkaan menemään ja vaikka kävis niin että lapsivedet menis täällä niin laitan jalat ristiin ja hihkasen miehen että saa kärrätä mut turkuun asti mieluummin kuin Rovaniemelle..

tillinvarsi: Voi v...u, mikä mulkku lääkäri!!! Todella törkeää käytöstä! Tostahan täytyy ehdottomasti tehdä valitus, ei se voi tolleen potilaitaan kohdella! En yhtään ihmettele, jos sulta meni luottamus koko touhuun... niin ois varmaan menny multakin. Onneks sulla on sentään se sun anoppi, joka tietää näistä hommista ja osaa olla sun tukena. Mä NIIN toivon, että sä saat vielä sun luottamukses takaisin ja pystyt nauttimaan sun raskaudesta.

tillinvarsi: Ei tsiisus mikä lääkäri!! Pikkasen kiehahti täälläkin, kun luin sun kokemuksesta. Oon samaa mieltä Varpunen78 kanssa, että tuosta täytyy tehdä valitus. Varmaan ainakin neuvolassa kannattaa puhua tuollaisesta kokemuksesta ja siitä, että mitä se on aiheuttanut sulle.
Ootko sä siirtymässä sieltä missä vaiheessa Turkuun? Oletko suunnitellut synnyttäväsi Turussa vai Rovaniemellä?
Toivottavasti saat luottamuksen takaisin ja pystyt vielä nauttimaan levollisin mielin loppuraskaudesta.
Höh, tuollaisia idioottilääkäreitä ei todellakaan pitäisi päästää raskaana olevien /pelokkaiden potilaiden lähelle!

Joo ajattelin tehdä asiasta kyllä valituksen kuinka kohteli mua ja kohteli vielä tätä toistakin ensiodottajaa joka oli vkolla 36 ja myös raskausmyrkytyksen takia niin harmitti oikein kun lähdin pois ja hän jäi sinne sen idiootin hoidettavaksi.
Anoppi tosiaan on niin iso apu mulle, kun hänkin ihmetteli suuresti tämän lääkärin toimintaa, koska juuri sen takia mitä raskaana olevan henkilön hormonitoiminta on, että jopa vääräntyyppinen katsekin voi saada suurenkin reaktion aikaan herkässä mielentilassa.

Maanantaina soittelen tuonne sairaalalle ja selvitän lääkärin nimen jotta voin hieman valaista tiistaina omaan neuvolaan tästä kohtelusta.
Ja varsinkin kun olo on tällä hetkellä se, että lähden samantein takas Turkuun kotiin, ja hommaan itseni sairaslomalle työstä täältä. Tai no nyt oon saikulla tammikuun loppuun asti. Katsotaan mikä on vointi ja mieli tässä nyt kun hetken saa rauhoittua ja olla.. Ainoa vaan ei tahtois miestä jättää tänne yksin töitä puurtamaan maaliskuun loppuun asti.

Ja aikomus alunperinkin on ollut synnyttää Turussa. Että olisin äitiysloman alkuun asti ahkerasti töitä vääntänyt täällä ja sitten maaliskuun lopulla yhdessä tultu takas kotiin ja päästy laittamaan lapselle huonetta ja muuta :)
Mutta olo nyt että voisin lähteä vaikka heti kotiin täältä.

Ja aikaisemmin ei ole ollut mitään pelkoja tai muuta raskautta tai synnytystä kohtaan.

Ketuttaa oikein, että kun on ollut hyvä asenne kaikkeen ja vaikka on lueskellut netistä ihmisten kauhukokemuksia synnytyksistä niin itsellä ollut hyvä asenne että jokainen on erilainen ja avoimin mielin tässä mennään ja mukavasti on tähänkin asti kulunut alun tosi kovista pahoinvoinneista huolimatta ja terveellä järjellä pärjännyt tosi hyvin. Tuntuu että kaikelta tippus pohja..

Vaikka oma järki sanoo, että paska lääkäri ja jättäisin oman onnensa nojaan ja keskittyisin kasvavaan vaaviin ja tällä hetkellä rentoutumiseen ja vaikka kävisin hauvojen kanssa nauttimassa ihanasta Lapin luonnosta.
Niin tunteet on palana kurkussa koko ajan ja olo että tekis mieli oksentaa tätä pahaa oloa koko ajan ulos.. Ei tee mieli tehdä mitään muuta kuin piiloutua tänne kämppään ettei nyt mitään tapahtuis etten vaan joudu lähtee tonne Rovaniemelle missään nimessä uudestaan.

Onneksi tiistaina on ylimääräinen neuvolakäynti niin saan avautua asiasta sinne, sillä siellä on onneks ihana henkilökunta. Ja oon kuullut että itselle on osunut kuulemma kylän paras neuvolatäti :)

Tillinvarsi: ei jumalauta mikä lääkäri!!! Voi että mua sapettaa su puolesta! Teet todellaki valituksen niin että se saa töist potku varotuksen!! Tollasen kuulu olla töissä tommosessa paikassa!!

Tillinvarsi: Tippa lunssissä luin sun kauhukertomusta! Kannattaa tosiaan soitella perään ja pyytää vaikka tuon lääkärin esimiestä olemaan yhteydessä suhun. Sitte kun synnyttämään lähtee niin haluaa kyllä luottaa täysin soihen, että sairaalassa on ammatillinen ja asiantuntunteva henkilökunta! Eikä tollanen kokemus kyllä kasvata luottamusta... 

Tämän vuoksi onkin sellainen olo, että hankinko jotenkin itselleni äitiysloman alkuun asti sairasloman, jotta voin lähteä takasin Turkuun ja siellä toivoa parempaa kokemusta ja pelkopolilla käymistä anopin tukemana.

Kuulostaa inhottavalta lukea itsekin lause, että hankkia sairaslomaa... (töitten löytäminen vain siksi ajaksi olisi hieman hankalaa... harva haluaa palkata 2kk ajaks raskaana olevaa naista)
Mutta pelko siitä että tarvitsisi mennä kyseiseen sairaalaan uudestaan, jos jotain sattuu on niin suuri tällä hetkellä ainakin.

Tillinvarsi; ei helvetti, mitä kohtelua! Valitusta menemään vaan. Turussa on ollut ainakin ihan kivoja ihmisiä ja aina ollaan oltu ihan tyytyväisiä käyntiimme. Tsemppiä!

Takaisin