Neuvolakäynnit

Neuvola 37+1 takana
Paino noussu 460 g/vko, eli alusta tasan 14 kg
Hemoglobiini on noussu 115 -> 121 [:)]
SF-mitta laskenut viikossa 32 -> 31 (tosin nyt oli eri mittaaja)
Raivotarjonnassa edelleen syke keskimäärin 140
Liikkeet ++
Verenpaine vähän noussut, mutta normaali silti. (Voi olla että Pandan tehtaanmyymälällä on osuutta asiaan... Perjantaina ostin kilon lakuja ja johonkin ne on hävinny..[&o])

Nyt oli lääkärineuvola ja kohdunkaula lyhentynyt 4 cm -> 2 cm ja hieman oli paikat pehmentynny.
Toi meiän lääkäri on sellanen mistä ei saa mitään irti, ei edes suostunut arvioimaan minkä kokoinen vauva on kyseessä. Totes vaan että eiköhän se sieltä ulos mahdu. [&o]

No ens viikolla on normaali neuvolantäti taas paikalla, se on paljon mukavampi. [:)]
 
Neuvolasta soitti et saan lääkärin luvalla vähentää verenpainelääkkeen annostusta puoleen...Eli nyt enää 1 tabu huiviin...Sit viikon päästä puolikas jos kotona mitatut paineet on normit...Ja siitä viikon päästä jos koti arvot edelleen ok, saa jättää kokonaan pois...!!!YES!!!![:)]

Nyt ei oo siis enää kuin se h....tin Klexane...pistettävänä...Alkaa olla päivä päivältä vastenmielisempää pistää...Vielä ois 20 päivää jäljellä...[:'(] -->20 ruiskua...
 
Jee, lääkärineuvola takana ja ihan kuten epäilinkin niin lähelle laskettua menee[>:] eli tää syntyy oikeesti syyskuussa. Vaikka sanoi se lääkäri, että voi alkaa nopeastikin kypsymään paikat. Kohdunsuu oli pehmennyt, mutta täysin kiinni ja edelleen 3cm se pituus. voihan räkä. No kai se joskus syntyy[:D]
Vauvelin pitäis kuitenkin mahtua hyvin ulos ja ei mitään jättiläistä kai tulossa. Ei silti mitään painoarviota antanut. Kai se on hankalaa. sf oli myös laskenut 32->31 vaikka mittasi monta kertaa,mutta ei kuulemma saanut siitä isompaa tekemälläkään[:D] Oli hauska lääkäri muutenkin ja jutteli synnytyksestä kaikkea. Ei vaikuttanut yhtään kiireiseltä niinkun neuvolalääkärit yleensä.

Mulla tulee muuten joka toisella käynnillä ihan älysti painoa lisää[:D] taas +970g. Mutta ei jaksa stressata, kyllä ne sitten aikanaan lähtee. Ja voi syyttää miestä joka eilenkin toi mulle kaupasta suklaalevyn pyytämättä!

Hemppa oli noussut 114 eli kannattaa syödä rautaa illalla aamun sijasta. Verenpaineetkin noussut 122/70, mutta ei kuulemma vielä aihetta huoleen.

Vauvan sykkeet hyvät, eli kaikki ok[:)]
 
40+0 neuvola takana. Huonot uutiset: painoa tullut 2,8kg viikossa!! VIIKOSSA!!! Ihan hirveetä.. voikohan normaalielämässä kukaan lihoa viikossa tuota määrää? Vai onks tää raskaanaolevien yksinoikeus?

Nyt oltiin ekaa kertaa sf-mitan mukaan keskikäyrällä, eikä sen alla. Tosin, beibi punnas kybällä vastaan, joten oli "aika hankala" mitattava.. [:D]

verenpaine, pissa jne ok. Turvotusta edelleen joo, mutta väliaikastahan tää.. houp mä. [:)]

Ja, paras juttu, kokeili mun kohdunkaulan tilanteen toiveestani: auennut sormenkäjelle, pehmennyt selvästi ja kaulaa jäljellä enää pari senttiä!! Oon NIIN ilonen, että jotain!!! Kaks viikkoa sitten oli kaikki kiinni ja mitoissaan.

Kävin kaupassa ja vihloi taas mehevästi reissulla.. kotiinpäästessä veristä limaa ja tummaa, veristä vuotoa ihan reilusti. Voi jospa tuo tutkimus nopeuttais hommaa... [;)]

Pitkästä aikaa täällä elää toivo.
 
Jep Sartza, johonkin katoo meidän vauvojen päät [:D]

Mutta vaikkei neukku täti sitä enää tunne, minä tunnen kyllä sitäkin enemmän.... Ei tee enää mieli istua
jalat ristissä tai edes vaan yhdessä, kun tuntuu hurjaa painetta ja tekee pahaa ajatella että siellä
se on puristuksissa toisen pää..... [&o]  Voi raukkaa....
Noh, ei kauaa enää!!
 
tänään tuli neuvolassa käyty.
rv 37+4, painoa tullu 700g/vko, pissa ja verenpaine ok, hemppa oli noussu 131 arveli et viime kerral oli tapahtunu mittaus virhe ku oli sillo 103 ja olishan tuo viikos aika kova nousu. sf mitta oli 33.5cm sykkeet oli 145.
Ei ole kuulema ihan vielä lähtökuopissa mutta arveli että viikon päästä saattas hyvinki olla jo kiinnittyny ja laskeutunu ihan alas.[:D] Kovasti toivon että pääsis tositoimiin jo ens viikolla tai ees sit seuraavalla. Ai niin ja lääkärin merkintöjä selvens sen verran et sorm kj tarkottaa et on kohdun kaula tai kohdun suu sormelle auki. Ehkä tuo joskus tosiaan tulee tuolta.
 
Eilen 36 + 6 neuvola.

Pissa,syke, paineet ok.

Painoa viikossa tullu 1,4 kg.

Kauhiat kivut ollu tuolla alakerrassa, ei siis alamahassa, vaan ihan tuolla alapäässä, ne luut, ja sit reisien yläosa, en osaa oikein tarkkaan kuvailla,mutta siis koko alapää on kipeä. En pääse edes ite enään omin avuin ylös sängystä, aivan järkyttävän kippeetä käy. Varmaa vartti aina menee noussa,jos ei kukaa oo auttamassa. Jotenki ku maha tai reisilihakset jännittyy, niin sattuu. Neuvolassa sano ku toissapvänä soitin, et varmaan niitä liitoskipuja, et vauva laskeutuu nyt. Eilen sit neuvolassa sano, et ei kyllä oo kiinnittyny vieläkään, et hölskyy ku kokeilee. Sit se kokeili vauvan asentoa,ja pyys toisenki terkan(en ollu varma oliko se toinen lekuri) koittaan sitä asentoa,ja eivät osanneet sit sanoa, et onko vaavi perätilassa! Lähete ultraan, johon sain ajan maanantaille sit. Jos väärteppäin, nii aika äippäpolille sit. Tosi kiva alkaa vielä ressaamaan tässä vaiheessa sitten tuotakin asiaa. Sit se vähän ihmetteli, et mitä ne kovat kivut sit on, jossei liitoskipuja.

Itku niiden kipujen kans ollu monesti tulla. Istuessaki käy.

Sit sitä mietin, et jos tuliski veet, tai supparit alkas, et pitääkö soittaa ambulanssi, et jos se onki perätilassa, et sillonhan ei sais liikkua veen menon jälkee vaa soittaa vaa se lanssi hakeen. Kuitenki vielä 5 pvää siihen ultraan, jossa tarkistetaan se asento. PLäääh. Ressiä ressin perään.
 
Heka, mulle sanottiin, etta jos on epailys siita peratilasta, niin jos vedet menee, niin heti soitat synnarille ainakin ja kysyt etta mites nyt. Parempi vaan pelata varman paalle. Mua auttaa, kun on mielessa joku selkea suunnitelma kaiken varalta.

Mulle sanoivat, kun kerta on taa peratila, etta jos vedet menee niin ei saisi juuri kavella. Makuulle vaan ja soitto synnarille. Olen kylla paattanyt, etta jonnekin spurgujen tahdittamaan alikulkutunneliin en sit jaa makaamaan, vaikka kuinka menis ne vedet, vaan kavelen sit sen muutaman metrin jonnekin parempaan paikkaan..
 
Kerranki tuntuu siltä, että on jotain "oikeeta" kerrottavaa neuvolakäynnistä.

Nyt siis 39+6
Pissassa proteiinia ekaa kertaa. Turvotus tullu täs ihan lähipäivinä, eli sekin uus juttu. Verenpaineet 137/102 eli korkeammalla kuin normaalisti, mut ei nyt vielä mitään todella hälyttävää. Lapsivedestä sain N-, eli sitä ei oo enää hirveesti jäljellä. Niin, ja tääkin laps on nyt "päätön" eli on laskeutunu lähtökuoppiin.

Tämän kaiken perusteella terkka siirsi mut äippäpolin asiakkaaksi, eli sinne pitäs tulla kutsu alkuviikoksi tarkempiin tutkimuksiin. Ja syynä nimenomaan nuo valkuaiset/proteiinit, turvotus ja paineet, kun on ekaa kertaa niitä kaikkia.

Terkkka sit jo sano, et voi henkisesti valmistautua, et ne saattaa käynnistää tai voi olla että ei käynnistä. No, noistahan sanoista oli paljon hyötyä[:D]
Oli myös sitä mieltä, et voi se ihan tässä lähipäivinä syntyäkin, mut mistä se semmosta voi päätellä pelkän mahan päältä? Ymmärrän jos sanotaan noin sisätutkimuksen jälkeen... No, ehkä hän tietää, tai sit ei[:o]

Niin, ja jos äippäpolikäynti menee vasta loppuviikolle niin sit meen viel omaan neuvolaan alkuviikosta ja paineita täytyy nyt seurata päivittäin kotona.

Terkka ei olis mua edes vaa'alle laittanu, mut halusin mennä, ku jos tää oli vika kerta, ku käyn tuolla ennen synnytystä niin haluun tietää mis mennään. Onhan sitä siis seurattu koko heinäkuu, mut eri vaa'alla. Nyt siis ekasta neuvolasta painoa tullut tasan 6kg.

Nyt pitäs ottaa kuulemma rauhallisesti ja valmistautua. Just tätä mä pelkäsin, et mun täytyy ruveta "odottamalla odotttamaan" sitä synnytystä...[:o]
 
No kohta sit sinakin Sartza [;)] Onneksi ei olleet arvot kovasti kohollaan. Toivotaan et tulee itsekseen jo ennen niita tutkimuksia.

Mulle on povattu aikaista synnytysta ton mun edellisen perusteella ja siksi kun sairaslomaa saatuani kovasti suppaili, mutta eipa ole tyyppia nakynyt (ja on supparitkin poissa). Luulenkin, etta tama vetasee vaakakupin tasoihin siskon kanssa ja tulee sen 10 paivaa myohassa, mitka viimeksi jai hautomatta [:D]
 
Me ollaan Sartza ihan samiksia, eli tänään myös neuvola 39+6

Mulla oli painoa tullut reilussa viikossa 200g, nyt alusta tullut siis 6,2kg

Pissa puhdas
Sf mitta 37, kasvanut viime kerrat 0,5cm viikossa
Sykkeet 140-145
Liikkeet ++
Vauvaa arveli olevan nelisen kiloa ja edelleen tosi ylhäällä [&:]

Mullakin oli nyt alapaine aika paljon kohollaan, ekalla mittauksella 127/99 ja toisella 128/101. Menen maanantaina uudestaan, katsotaan pissa ja paineet ainakin, ja hiukan se tyttötäti ääneen mietti, että antaisi jo maanantaina lähetteen.
 
Tänään toisen neuvolääkärin tilalla yksityinen gynekäynti. Normineuvolamittauksia ei tehty (verenpaine, pissa, hb, mutta mulla on jo viikon päästä neuvola, niin siellä taas sitten:
 
Sen sijaan
 
RV 36+6
SF 34 (2 viikkoa sitten 32)
Painoarvio 36+6 3400g, laskettuna aikana n. 4kg [:-], ultran mittausten perusteella
Tarjonta RT I
Pää kiinnittynyt
Istukka ok, ei kalkkeumaa
Kohdunsuu kiinni, kaulaa 1.5cm, pitäisi hyvin mahtua alakautta
 
Nyt sitten toivon että vauveli ei ihan sinne syyskuun puoliväliin majailisi kyytiläisenä, jos oikeasti noin iso on. Laskettuun aikaan 3 viikkoa.
 
Sartza, ootkos sä myös Tampereelta?? Mulla la tänään, joten ties vaikka satuttais synnärille samaan aikaan![:)] Tai no, musta kyllä tuntuu että en ihan lähi aikoina oo sinne vielä menossa...
Mulla on huomenna neuvola ja ajattelin koittaa ruinata lähetettä Tayssiin...Mua huolestuttaa tää vauvan iso koko, joten ois kiva jos pääsis vaikka ens viikon alussa katsomaan, miltä tilanne näyttää...
No, ehkä huomenna selviää jotakin...
Mietin, että tehdäänköhän täällä sisätutkimusta neuvolassa ollenkaan? Mulle on ainoastaan neuvolalääkäri tehnyt... Ois vaan kiva tietää, onko tuolla alakerrassa tapahtunut yhtään mitään!![&o] Nyt olis vakituinen neuvolatäti palannut lomilta ja se on ihan kätilö (ei pelkkä th) ja on ollut vuosia synnytyksiäkin hoitamassa, niin se varmaan osais sanoakkin mikä on tilanne...
 
Maisan, ite en jaksa viel uskoo, että tää täältä vähän aikaan syntyy... Että saa ny nähä kuin käy. En ees osaa jännittää koko asiaa, ku ei oo mitään tuntemuksia ollu[&:]

Gazelle, joo Tampereelta oon. Että saa "nährä" jos osutaan samaan aikaan synnyttämään [:D]
Mulle ei ainakaan neuvolassa sanonu mitään, et olis alakertaa kokeillu, vaikka mullakin neuvolatätinä kätilö. Ja siis mullakin vaan nuo neuvolalääkärit tehny sisätutkimuksen.
 
Mulle pisti silmään Lila tossa sun kertomuksessa toi et istukassa ei ole kalkkeumaa. Mitä se muuten tarkottaa? Mulla ei ole tuosta asiasta mitään hajua. Ku muistaakseni mun synnytyskertomuksessa lukee et jälkeiset täydelliset, istukka kalkkeutunut.??? En ole tullu sitä ajatelleeksi edes aikasemmin. Pitääköhän sen olla sit kalkkeutunut sit ku on synnyttäny? Muistankohan mä oikein ton tekstin. Pitäs tarkistaa mut en jaksa mennä ettiin papereita.
 
Eemi mun saamien tietojen mukaan istukka alkaa kalkkeutua lähellä laskettua aikaa, sen toiminta alkaa siis pikku hiljaa "heiketä" ja sehän siis tietää kai osaltaan että vauveli on tulossa ulos [:)] ei oo vaarallista vaan normaalia!
 
Eemi, jos olisi näillä viikoilla (37) ollut kalkkeumaa paljon, niin silloin ehkä tutkittaisiin tarkemmin tai käynnistettäisiin, jos siis istukan toiminta olisi niin paljon heikentynyt ettei vauva saisi ravintoa. Mutta se on kai todennäköisempää 41-42 viikoilla?  Muistaakseni jollain tutulla on tehty sektio pahan kalkkeuman takia kun istukka on toiminut niin huonosti.
 
Eemi, ku kävin 2 viikkoa sit ultras niin isän vaimo sano, et "istukas vähän kalkkeumaa, mut niin kuuluu näillä viikoilla jo vähän ollakkin". Eli se just kertoo vaan siitä, et sen työt on pikkuhiljaa hoidettu. Että nou hätä[:D]
 
Just, kiitokset vastauksista. Eli voi siis ajatella tosiaan et se pelkästään et romplattiin kohdun kaulaa päivää ennen synnytystä ei ollut se laukaiseva tekijä. Vaan istukka oli jo kans sitä mieltä et nyt on aika lopettaa hommat. Vauva kuitenkin syntyi jo viikoilla 38+4. Tai ehkä se laukaisi se romplaaminen mut asiat oli jo muutenkin siinä mallis et olis käynnistyny muutenkin kohta.
 
Takaisin
Top