Neuvolakäynnit

ginessa

Kommentoinnin ninja
Mä tulin juuri neuvolasta[:)]
Sain tossa aikasemmin ajan,kun oli kaikkee hässäkkää
muutoin mulla on sitten viikoille 22 varattu aika
ja se on 29.3...
Pistelen tähän vähän omia tietojani..

Rv 16+0
Paino 61,8 (vaatteet päällä)
Painonmuutos per viikko +287g(16.12 viimeksi 59,3)
RR  126/85
ei sokereita tai proteiineja virtsassa
Hemppa 123
Sykkeet +150
Mittaa vatsasta nyt yllättäen ei otettu[;)]
Vasta sitten vko:illa 22...
 
Paino -2,5kg (viime neuvola 14.12)
RR 123/78
Pissa puhdas
Hemppa 133

Sain verensokerimittarin kotiin tosiaan, mittailen neljänä päivänä viikossa seuraavaan neuvolaan 6.4 asti ja sitten katsotaan tarviiko jatkaa. Mitään muuta mun ei tarvitse tehdä kun se paastoarvo ylittyi niin hilkulla.

Aika pitkä väli tulee taas seuraavaan neuvolaan..

Sydänääniä ei kuunneltu, onneksi löydän ne jo dopplerilla, vaikka mulla onkin kohtu tosi takana..
 
Meillä oli eilen neuvola ja siellä ekaa kertaa kuunneltiin sydänäänet! Olivat jotain 150 luokkaa.

Laskettu aika on nyt tosiaan siis virallisesti 1.8, koska synnytyssairaalassa olivat niin laskeneet. Paino neuvolan vaa'alla 58,7, kotivaa'alla 57,3, painonmuutos/viikko kirjattu +102 (g?). Verenpaine 119/74, alapaine siis vähän koholla, mutta onneksi vain vähän. Hemoglobiini oli onneksi 122, pelkäsin että se on romahtanut kun olen ollut niin väsynyt. Ihan ekassa mittauksessa joulukuussa se oli 116. Täytyy taas juoda ahkerasti rautamehua niin ei pääse tuosta enää laskemaan. Veriryhmänikin sain tietää, kun en ole aiemmin sitä tiennyt, eikä ole reesusvasta-aineita. Taisi katsoa pikaisesti virtsasta (tosi pikaisesti) sokerin ja proteiinit, ihan ok olivat kuulemma.

Seuraava neuvolakerta on 29.3 ja siellä saa jo Kelan papereita! Sitä ennen on rakenneultra 5.3. Aika nopeasti menee nää viikot kyllä, nyt jo 17. viikko menossa. En ihan saanut selvää, milloin olisi ensimmäinen lääkärikäynti mutta olisiko sitten tuon käynnin jälkeen. Hassua, ettei mitään sisätutkimusta ole tehty vieläkään ja jos ensimmäinen olisi jossain huhtikuussa... Silloin on viikkojakin jo vaikka kuinka paljon.

Muoks.. Minneköhän tickerini on hävinnyt??
 
Tänään kävin tokalla neuvolakäynnillä.
Paino oli noussut +250 grammaa/viikko edellisestä. Terkkari siintä jo huomautti, mikä on mielestäni aika outoa... Ennen raskautta mun aamupaino oli 50-51 ja pituutta on 160.. Nyt sitten paino oli 53,4 vaatteet päällä ja aamupala syötynä. Viikot on nyt 13+2, en mä nyt kuitenkaan sanois että ihan kohtuuttomasti oon paisunnu..[&o]
Hemoglobiini oli laskennu viidessä viikossa 132:sta 114:ään. Eli rautaa pitäisi lisätä ruokavalioon. Epäili mun väsymyksenkin johtuvan tuosta raudan puutteesta.
Muuten kaikki hyvin, jopa verenpaine oli samassa kuin viimeksi(suvussa korkeaa verenpainetta).
Sydänäänet kuunneltiin ja ne oli noin 160 kertaa minuutissa.. [:)]

Seuraava neuvola on sitten 19.3.10.
 
Mulla tullu enemmän per viikko,ja kehui kovasti,muistutti painoindeksi asioista että olen reilusti normaalin painorajoissa.Että ei ollenkaan paha..vaikka ite olin toista mieltä[:D]

Höps!!
 
Niin mä vähän aattelinkin että turhaan se neuvolatäti mulle motkotti... Jotenkiin vaan stressaa heti kun joku huomauttaa..
Mä jo mietin että pitäisköhän mun vaihtaa neuvolatätiä.. Mä oon nyt kuukauden päästä muuttamassa ja kuuluisin silloin eri neuvolan alueeseen. Voihan se olla olla että sielläkin on joku nipo täti, mut pitää nyt miettiä kokeilisko onneaan kumminkin... Ja oishan se uus neuvola lähempänäkin...
 
Rohkeesti vaan vaihtamaan jos yhtään tuntuu siltä Essi83. Aina kuulee juttuja kuinka neuvolantäti on niin tarkka jostain tietystä asiasta. Ja jotkut varmasti ovatkin. Mulle on onneksi aina sattunut hyvin mukavia ja rentoja tyyppejä. ET kyllä ne varmasti pääasiass ovat mukavia ja kannustavia. Kannattaa aina muistaa käyttää omaa maalaisjärkeä kaikissa näissä asioissa. Se on hyvä kaveri monessa asiassa, eikä ne "ammattilaiset" aina ole oikeassa.
 
No niin meilläki toka neuvola takanapäin. [:)]

Neuvola siis oli 22.2:
-Rv 14+4
-Painon muutos viime käynnistä(31.12) -1,5kg
-RR 120/76
-Puhas pissa
-Sykkeet +150 (kuultiin ekan kerran sykkeet.. [:)])

Seuraavan kerran sit 24.3

Kaikki siis hyvin vaikka oli sitä vuotoa sillon yks päivä. [:)]
 
Kävin juuri äsken tokassa neuvolassa, tällä kertaa ilman isukkia. Ihanaa kun oli aikaa jutella mm. parisuhteesta kun käytiin läpi sitä "voimavarakartoitusta"! Neuvolantäti muutenkin on tosi kiva ja puhuu minulle kuin aikuiselle ihmiselle pitääkin. Jotkut lääkärit ja hoitsut pitää minua vähintäänkin vähä-älyisenä ikäni takia ja katsovat säälivästi.. Sydänäänet kuunneltiin ja kovasti vauva liikkui vaikka en itse sitä tuntenutkaan [:)] Tässäpä sitten lukemia:

Rv 16+4
Painon muutos/viikko -100 (Siis mitä ihmettä, oon syöny ku hevonen!?! Ekaa kertaa elämässäni saan lihoa ihan luvan kanssa [:D])
RR 115/81 (tosi hyvä kuulemma)
B-Hb 140 (ei kuulemma tarvetta lisärautaan :D)
Sydämensyke +162

Ihana oli kuulla sydänäänet taas :)
 
Kolmas neuvola takana.
En oo näköjään hokannu laittaa tänne edellisiäkään. No tässäpä tulee kaikki mun tiedot neuvola käynneiltä.
28.12-09 Rv 8+1 64kg verenpaine 115/65 hemppa 130
12.01-10 Rv 10+2 64,5kg verenpaine 126/70 hemppa jäi ottamatta
24.02-10 Rv 16+3 68kg(!!!) verenpaine 112/68 hemppa 113 painomuutos/vko 570
Pissat ollu kaikki Ok.Paitti ekalla kerralla,mutta silloin sitten paastopissa oli Ok.

Tänään sain tietää veriryhmänkin joka on O+
Lisäksi kuunneltiin Piipiäisen sydänäänet ja syke oli 156. Piipiäinen ei vaan malttanu olla paikallaan, vaan vaihto paikkaa muutaman sekunnin välein [:D] Vikkelä kaveri siellä.

Painosta kyselin niin joku 400 g/vko olis hyvä painonnousu joka tulee lapsen kasvusta ja muista raskauteen liittyvistä muutoksista. Sitten sen yli menevä on sitä"läskiä" En saanu moitteita, mutta sanoi vaan että ei suositella että alkuvaiheessa kauheasti paino nousisi,kun sitten myöhemmin tulee ne turvotukset sun muut.
Tässä nyt odotellaan lämpimämpiä kelejä,että saisi noista koirista lenkkiseuraa pitemmille lenkeille.
Ja toi hemppa katotaan sitten seuraavallakin kerralla ja sitten katotaan pitäiskö alata syömään lisärautaa. Ja sitten täytellään Kela lappusetkin.

Seuraava neuvola olisikin sitten vasta 6.4. Sitä ennen on 23.3 rakenneultra, sitä odotellessa.
 
Hanibööki, onko tuo 400g/viikko joku yleinen suositus vai laskiko neuvolantäti sen juuri sinun painollesi jotenkin? Kuulostaa melko hurjalta [:-] Mulla kun paino vaan tippuu ja täti vaan käski syödä enemmän ja huolehtia välipaloista.
 
Kolmas neuvolakäynti takana.

Epäilin aikasemmin neuvolatädin pätevyyttä, kun ei oltu otettu viel kertaakaan virtsanäytettä eikä hemppaa, mut nyt otettiin ja virtsa oli puhdas. Hemoglobiini kertoi, että rautaa sais ruveta syömään, eli apteekkiin sitten sitä hakemaan.

Painoa oli tullu mulla edellisestä kerrasta 400g ja koko raskausaikana about 1kg. Eli se oli ihan hyvä.
Tikrun sydän siellä sykki 140/min.

Muutenki neuvolatäiti oli tällä kertaa jotenki tosi mukava, höpöteltiin siinä paljon asioita ja kyseli juttuja jne. Eli ihan luottavaisin mielin nyt sitten odottelen seuraavaa kertaa, joka on vasta kuuden viikon päästä. Se ehdotti 4 viikon päästä aikaa, mut miehen on aina vähän vaikee järjestää töitänsä ja hän sattuu olemaan sit kuuden viikon päästä lomalla niin mennään silloin. Silloin kun kuulemma olis hyvä olla isänkin mukana, kun käydään läpi äityspäiväraha hakemuksia ym.
 
Musta tuntuu että mulla on paljon harvemmin neuvola käyntejä kuin osalla...???
Oon viikolla 14+4 ja oon ollut kerran neuvolassa, Huomenna mulla on neuvolassa lääkärin aika ja seuraavaa neuvolaa ei ole edes varattu (minulla vaihtuu heti neuvolantäti..)
Huomenna siis ekan kerran sydänäänet [:)] Olin NP ultrassa rv 12 ja siellä kaikki hyvin ja vauva sätki menemään..
 
Josefina, minulla oli eka neuvola 15.1 ja seuraava 1.3. Välissä oli np-ultra, muita neuvola-aikoja ei ole ollut. Mistään lääkärineuvolastakaan ei ole vielä mitään tietoa.. Ekalla kolmanneksella sitä ei olekaan (on säästetty), joten odottaisin että ensi viikolla saisin siihen ajan.
 
Mulla on nyt 13+2 ja neuvolassa olin tänään toistamiseen.
Takana myös yksi nla-lääkärikäynti ja np-ultra. Seuraava neuvola taas 4vk kuluttua. Ei olla täällä Liedossa vielä tajuttu säästää näistä...[8|]

Neuvolakuulumiset:
Rv 13+2. 67kg, verenpaine 102/67, Hb 130, pissa puhdas, vauvan syke 150-160
 
minä oon päässy neuvolassa käymään jo 3 kertaa, yhellä kerralla ultrattiin, ja kerran sitten KYSillä siellä np-ultrassa. 16.3 olis taas neuvola käynti ja 31.3. rakenne ultra. Minusta noita on ollut ihan sopivasti, en sit tiedä onko täällä suonenjoella jotenkin eri käytäntö vai miten... mutta verikokeissa saan kans nyt raskauden aikana käydä kuukauden välein, kun on tuo kilpirauhasen vajaatoiminta. Että kyllä saa arvauskeskuksella rampata ihan tarpeeks!
 
Tänään tuli käytyä kolmannen kerran neuvolassa.. Ja kun en ole aikaisempia tänne laittanut niin laitetaan ne nyt tässä samassa.
Eka neuvola: Rv 7+6, verenpaine 134/76, hemoglobiini 143, pissa puhdas.
Toka neuvola: Rv 12, verenpaine 145/90, hemoglobiini 146, pissa puhdas, paino tippunut alkuperäisestä 600grammaa, maha-asukin syke 150-160.
Kolmas neuvola: Raskausvkoja tuli täyteen 16. Paino oli taas tippunut mutta vain (huimalla) 100grammalla, verenpaine 130/82, hemoglobiini 150, maha-asukin syke 150-159, ei turvotusta ja pissa puhdas. Maha-asukin sydänääniä kesti etsiä jonkin aikaa ja välillä ne löytyivät mutta maha-asukki "pinkoi" karkuun. Neuvolatäti sanoi että jos vielä syntymän jälkeen vauva on noin energinen niin meillä tulee olemaan todella vilkasta [:D]
On verenpaine hieman poikkoillut mutta nyt onneksi saanut tuon salmiakin ja lakun himon kuriin. Seuraava neuvola onkin sitten 25.3 ja ultra on päivää aikasemmin [:D]
Mulla on ollut kk välein neuvola ja toisen neuvolan yhteydessä oli lääkäri. Ja eka ultra oli päivää ennen tokaa neuvolaa.
 
Kiitos tiedoista [:)]

Juuri tulin lääkärineuvola käynniltä ja kaikki hyvin.
Paino ei ole noussut kun 500g kuukaudessa joten ei paha [:D]
Kesti kans tosi kauan että löydettiin syke, meinasin jo mennä paniikkiin [:o] mutta onneks ihana lääkäri sen tajusi ja heti rauhoitteli että näin alussa voi kestää ennenkuin sen kuulee.. Mutta löytyihän se [:D]Vauvan syke oli 149 [:)]

Seuraava aika 4 viikon päästä.
 
heipä hei mammat!

maanantaina oli neuvola, jossa todettiin et mun hemppa on 114..joten rautakuuri on nyt päällä. Obsidan-niminen on se rautavalmiste ja tehty raskaana oleville ja imettäville...Kohtu tuntui hieman navan alapuolella. Minua oli opiskelija jututtamassa ja hän myös kuunteli sydänäänet...jonkin aikaa joutui etsimään kun mulla istukka on etuseinällä...lopulta syke löytyi ja oli jotain 145. paino oli tippunut edellisestä käynnistä 50g..tosin mulla on paino heilunut 69kg-72kg vaiheilla...outoa miten se noin heittelehtii

Veriryhmä mulla on O RhD neg ja mikäli tiiti on syntyessään RhD positiivinen, mulle joudutaan ilmeisesti laittamaan joku pistos, etten ala hylkiä? Ymmärtääkö joku tuosta mitään...mulle jäi vähän epäselväksi se neuvolatätin selostus..ja ilmeisesti joudun vielä kaks kertaa tuon veriryhmäni takia joihinkin testeihin? tuli taas niin paljon uutta asiaa neuvolasta että vieläkin on pää ihan pyörällä..

Kamala väsymys on taas tullut mun riesaksi ja jouduin koirat viemään anopille hoitoon, kun en itse jaksa niitä lenkittää...varmaan johtuu ihan tuosta hemoglobiinista...toivottavasti se rupeais nousemaan reippaasti..

Seuraava neuvola onkin vasta 6.4. ja rakenneultra siinä välissä 26.3.
 
Riitu87: Rh-negatiivisuus voi aiheuttaa reesusimmunisaation, joka tarkoittaa Rh-negatiivisen ihmisen vasta-aineiden muodostusta Rh-positiivisia punasoluja vastaan. Rh-negatviiselta ihmiseltä puuttuu Rh-verisyhmäantigeeneista D, joka on tärkein.
Reesusimmunisaatio syntyy, kun Rh- henkilö altistuu Rh+ verelle (verensiirto tai Rh- äidin Rh+ sikiö). Raskauden aikana ja erityisesti synnytyksen, keskenmenon tai abortin yhteydessä sikiön punasoluja pääsee (vaikkakin minimaalisesti) äidin vereen, jossa ne aiheuttavat vasta-ainetuotannon D-antigeenia vastaan.
Ensimmäinen raskaus sujuu usein ongelmitta, mutta myöhemmissä raskauksissa immunisaatio voimistuu ja syntyy runsaasti vasta-aineita. Ne kulkeutuvat istukan kautta sikiöön ja aiheuttavat sikiön punasolujen tuhoutumista sikiön pernassa. Tästä seuraa anemisoituminen. Punasolujen hajotessa muodostuu bilirubiinia (kelt. väriaine), jonka poistuminen on vastasyntyneellä hidasta. Seurauksena voi pahimmassa tapauksessa olla aivovaurio.
Äidin immunisoitumista voidaan tarkkailla verikokeella. Rh- äidille, joka saa Rh+ lapsen annetaan anti-D-immunoglubuliini-pistos kolmen vuorokauden kuluessa synnytyksestä. Tällä voidaan yleensä estää äidin immunosoituminen ja turvata seuraavat raskaudet.
 
Takaisin
Top