Neuvolakäynnit

^ meillä samankaltaisilla viikoilla, nt-ultran jälkeen kuunnellaan vasta. Lähinnä vissiin sen takia, ettei säikytellä odottajia turhaan, jos sykettä ei löydy, kun vauva on alussa niin kovin pieni ja saattaa livahtaa karkuun sitä doppleria :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Eikä myöskään ultraa missään? 🥲 Aikaa varatessa samoi, että neuvolasta riippuen saattaa olla mahdollista ultrata. Neuvolatäti on mun tuttu, joten mietin voisinko kinuta ultraa jo sillon... Yritän koko ajan etsiä löytyskö ees lähikaupungeista edullisempaa varhaisultraa, mutta ei 😂
 
Eikä myöskään ultraa missään? 🥲 Aikaa varatessa samoi, että neuvolasta riippuen saattaa olla mahdollista ultrata. Neuvolatäti on mun tuttu, joten mietin voisinko kinuta ultraa jo sillon... Yritän koko ajan etsiä löytyskö ees lähikaupungeista edullisempaa varhaisultraa, mutta ei 😂

Se riippuu kaupungista tosi paljon. Meillä täällä Etelä-Savon pikkukaupungissa ultrataan ennen NT-ultraa kerran ja jos keskenmenoja ollut nii vaikka kaks kertaa 👍🏻
 
Meillä ei ole ultraa neuvolassa. Ainoa mahdollisuus päästä neuvolan kautta polille varhaisultraan taitaa olla, jos taustalla on kohdunulkoinen raskaus. Joissain kunnissa/neuvoloissa on, toisissa ei. Kysyä voi aina sieltä omasta neuvolasta, onko mahdollista ultrata :smiling-eyes: Varhaisultran hinnat on kyllä aika pilvissä. Enää en maksa siitä 250 kuten viimeksi, kun kävin Terveystalolla ja tuli kaikkia muita maksuja päälle..
 
Ei ole syytä huoleen :red-heart: Lähinnä terveystietoja ja vanhoja diagnooseja kartoitetaan sen takia, että tietää, jos neuvolalääkärillä on aihetta katsoa esimerkiksi mahdollisia lääkityksiä raskausaikana tai jos odottajalla on tuen tarvetta. Niistä keskustellaan mahdollisesti neuvolassa, mutta jos on vanhemmat jutut kyseessä niin en usko, että nousevat ensimmäisen kerran jälkeen puheeksi, ellet itse halua puhua niistä. Ainakin näin mulla ollut noiden terveystietojen kohdalla.
2,5-3 vuotta vanhoja juttuja kaikkinensa, 3v sitten voin jo hyvin ja 2,5v sitten kävin viimeisen kerran psykiatrian polilla ja lopetettiin lääkitys, sen jälkeen en ole oireillut mitenkään. Lienee siis riittävän vanhoja juttuja varmaan?
Esitietokyselyssä tuli jo esille niin varmaan siinä ekalla käynnillä sitten jotain jutellaan aiheesta.
Kiitos kun vastasit, kiva kuulla ettei varmaan tarvi sen kummemmin kaivella 🤗 ehkä en turhaan jännitä, mieskin sanoo että hyvin se menee 😂
 
Mitäs kokemuksia konkareilla, onko teiän ensikäynneillä kuunneltu sydänääniä tai ultrattu? Ihan vaan ilman varhaisultraa hapuilevana kyselen, kun tuntuu edelleen niin ihmeelliseltä se että tuolla jonkun sydän jo sykkisi 🥹
En tiiä oonko varsinainen konkari. Mutta meillä on yksi lapsi. Ekassa neuvolassa viimeksi ei tehty kumpaakaan kuunneltu sydänääniä tai ultrattu. Nytkin sanoivat, kun soitin neuvola aikaa, että sydänääniä ei oteta ekalla kerralla, kun ne on niin vaikea vielä saada kuulumaan. Ei pelotella sillä, jos ne ei sit saakkaan niitä kuulumaan siellä. Meillä oli viime raskaudessa sydän ääniä aika loppuraskaudestakin vielä usein vaikeaa saada kuulumaan, kun vauva oli ihan ihme asennoissa masussa ja lähti kuuntelu laitetta karkuun aina😅
 
2,5-3 vuotta vanhoja juttuja kaikkinensa, 3v sitten voin jo hyvin ja 2,5v sitten kävin viimeisen kerran psykiatrian polilla ja lopetettiin lääkitys, sen jälkeen en ole oireillut mitenkään. Lienee siis riittävän vanhoja juttuja varmaan?
Esitietokyselyssä tuli jo esille niin varmaan siinä ekalla käynnillä sitten jotain jutellaan aiheesta.
Kiitos kun vastasit, kiva kuulla ettei varmaan tarvi sen kummemmin kaivella 🤗 ehkä en turhaan jännitä, mieskin sanoo että hyvin se menee 😂
Joo, mun ystävällä oli sama dg ja söi lääkkeitä raskausaikana, eli oli vielä akuutissa vaiheessa. Neuvolassa oltiin suhtauduttu asiaan todella asiallisesti, eikä siitä sen enempää, koska ystävällä oli hoitokontakti muualle koskien masennusta. Neuvolalääkäri oli myöhemmin todennut, että lääkkeitä on hyvä jatkaa ja siinä se. Siinä ensikäynnin aikana on paljon keskusteltavaa, joten en usko, että terveydenhoitaja kommentoi tätä vanhaa diagnoosia sen enempää, korkeintaan kysyy onko tilanne nyt ok ja ohjeistaa kertomaan, jos raskausaikana nousisi jotain vanhoja mörköjä esiin. Uskon, että käynti menee hyvin eikä kukaan siellä tuomitse. Sun sairaus on hoidettu ja olet parantunut siitä. Tilanne on nyt vakaa ja sillä mennään :smiling-eyes:
 
Mitäs kokemuksia konkareilla, onko teiän ensikäynneillä kuunneltu sydänääniä tai ultrattu? Ihan vaan ilman varhaisultraa hapuilevana kyselen, kun tuntuu edelleen niin ihmeelliseltä se että tuolla jonkun sydän jo sykkisi 🥹
Tuo eka neuvolaköynnin ultraaminen riippuu paikasta ja terv.hoitajan pätevyydestä. Minua ei aikoinaan ultrattu eikä kuunneltu vaan sain ajan saman viikon neuvolalääkärille.
Niiden terkkareiden käytössä olevien laitteiden määrä julkisella puolella valitettavasti vähenee koko ajan kustannussyistä johtuen uusien laitteiden ja sen käyttöön oikeuttavan lisenssipätevyyden yhteishinnasta. Sydänääniä pystyy valtaosa neuvolatädeistä kuuntelemaan.
 
Mulla olisi parin viikon päästä eka neuvola. Vähän meinaa jännittää kun on lukenut palstoja. Näyttää, että osa on saanut niistä paljonkin irti ja toisten mielestä ovat ihan turhia 😆
 
Mulla olisi parin viikon päästä eka neuvola. Vähän meinaa jännittää kun on lukenut palstoja. Näyttää, että osa on saanut niistä paljonkin irti ja toisten mielestä ovat ihan turhia 😆
Vihje: pistä jo eka kerralla paperille ennakkoon ylös
-vaikka ranskalaisilla viivoilla luettelona kaikki ne sinulle tärkeät asiat mistä haluat kysyä/ mihin haluat vastauksen. Helpottaa molempia sekä työntekijää että etenkin sinua.
Samaa muistilappulinjaa suosittelen ihan jokaiselle käynnille myös lääkärin vastaanotolle.
Jos teillä on paperiset neuvolakortit niin pyydä merkkaamaan seuraava käynti lyijykynällä sillä niihin aikoihin voi joutua tekemään muutoksia...
 
Vihje: pistä jo eka kerralla paperille ennakkoon ylös
-vaikka ranskalaisilla viivoilla luettelona kaikki ne sinulle tärkeät asiat mistä haluat kysyä/ mihin haluat vastauksen. Helpottaa molempia sekä työntekijää että etenkin sinua.
Samaa muistilappulinjaa suosittelen ihan jokaiselle käynnille myös lääkärin vastaanotolle.
Jos teillä on paperiset neuvolakortit niin pyydä merkkaamaan seuraava käynti lyijykynällä sillä niihin aikoihin voi joutua tekemään muutoksia...
Mulla on oikeestaan tosi vaikeeta keksiä varmaan mitään kysyttävää, kun en tiedä mistä pitäisi olla huolissaan 🤣 Varhaisultrassakin kysyttiin haluisinko samalla keskustella jostain ja en kyllä yhtään mitään keksinyt sillä hetkellä.

Puolet internettiä tulee varmaan kyllä luettua lähiaikoina, että ehkä sieltä jotain tulee mieleen.
 
Mulla on oikeestaan tosi vaikeeta keksiä varmaan mitään kysyttävää, kun en tiedä mistä pitäisi olla huolissaan 🤣 Varhaisultrassakin kysyttiin haluisinko samalla keskustella jostain ja en kyllä yhtään mitään keksinyt sillä hetkellä.

Puolet internettiä tulee varmaan kyllä luettua lähiaikoina, että ehkä sieltä jotain tulee mieleen.
Harva meistä on kyselyautomaatti... Netistä löytyy monenlaista ja niistä löytämiään ristiriitaisuuksista voi/ kannattaa neuvolassa kysyä.
Entäpä jos kysyt miten käyntejä on vähintään tulossa? Milloin ultra?
Onko sokerirasitustesti odotettavissa? Entä mitä muita testejä/ verikokeita? Mitataanko hemoglobiini joka neuvola käynnillä? Pääsetkö ferritiinin mittaukseen? Jos et niin millä ehdoilla siihen pääsee?
Jos tulee pahoja lantioalueen liitoskipuja niin onko mahdollisuus saada tukivyötä lainaan?
On mahdollista saada verenpainemittari lainaan?
Voitko saada pissatestiliuskoja mukaan kotiin proteiinin ja glukoosin oma seurantaan? ( Itse ostin ne apteekista, olivat tosin tilaustavaraa)
Milloin kumppanin pitäisi olla neuvolassa mukana ja vai pitäisikö välttämättä lainkaan?
Nuo ainakin itseäni alussa kovin pistivät miettimään....
 
Mulla on oikeestaan tosi vaikeeta keksiä varmaan mitään kysyttävää, kun en tiedä mistä pitäisi olla huolissaan 🤣 Varhaisultrassakin kysyttiin haluisinko samalla keskustella jostain ja en kyllä yhtään mitään keksinyt sillä hetkellä.

Puolet internettiä tulee varmaan kyllä luettua lähiaikoina, että ehkä sieltä jotain tulee mieleen.
On tosi paljon ihmisestä kiinni haluaako keskittyä vaan olennaiseen ja kysyä sen mukaan, mikä askarruttaa mieltä juuri siinä vaiheessa. Joskus ne kysymykset tulevat vasta myöhemmin eikä ensimmäisellä käynnillä tarvitse tietää vielä mitä kysyä. Toiset taas haluavat selvittää kaiken etukäteen.

Tietoa on ja kokemuksia jopa liikaakin enemmän, joten se saattaa aiheuttaa enemmän stressiä kun "pitäisi" muistaa tuhat eri asiaa. Jos ei ole mitään kysyttävää niin se on täysin ok :smiling-eyes: Th ohjaa niihin testeihin kun ja jos tarvitsee jotain. Lähinnä halusin nostaa esille tämän näkökulman, kun tässä ryhmässä on ollut aikaisemmin aistittavissa se tunne, että asiat pomppivat silmille ja saattavat aiheuttaa stressiä. Raskaus on muutenkin stressaava tila odottajalle ja jokainen toimii eri lailla.
 
Last edited by a moderator:
😄 Kiitos paljon ehdotuksista @Aaltokukka. Osan noista voisi varmasti itsekin kysellä.

Mutta pitää varmaan tosiaan luottaa kans siihen, että se Th osaa sitten paimentaa mua eteenpäin 🤣
 
Ensimmäinen Neuvolakäynti:

Laita päivämäärä ja kuinka pitkällä tuolloin olet.

3.4 Mapsen ( 8+3)
 
Takaisin
Top