Neuvolakäynnit

Eilen kun tuli ilmoitus varhaisultran ajankohdasta varasin sit kans neuvolan ensikäynnin parin viikon päähän siitä. Piti vaan mennä kattomaan miten siellä on aikoja, mut ku oli vaan yks iltapäiväaika jäljellä niin aattelin napata sen kun helpottaa sumplimista.
Lapsettomuushoidoissa kun tullut jo niin paljon kesken työpäivän käyntejä. Yritä niitä sit selitellä.

Osaatteko kokeneemmat sanoa, et mennäänkö ensikäynnille puolison kanssa?

Eilen kun tuli ilmoitus varhaisultran ajankohdasta varasin sit kans neuvolan ensikäynnin parin viikon päähän siitä. Piti vaan mennä kattomaan miten siellä on aikoja, mut ku oli vaan yks iltapäiväaika jäljellä niin aattelin napata sen kun helpottaa sumplimista.
Lapsettomuushoidoissa kun tullut jo niin paljon kesken työpäivän käyntejä. Yritä niitä sit selitellä.

Osaatteko kokeneemmat sanoa, et mennäänkö ensikäynnille puolison kanssa?

Jos mahdollista niin ottaisin puolison mukaan ensikäynnille. Siellä käydään lähinnä läpi taustoja ja käytännön asioita. Kun on paljon uutta niin siitä ei ole haittaa, että kahdet korvat kuulevat ne asiat. Seuraavilla käynneillä mun puoliso ei ole osallistunut, kun on lähinnä kaikenlaisia mittauksia.

Jep! Mä jopa himoitsin sitä glukoosijuomaa yhdessä raskaudessa :tears: Eihän se hyvää ole mutta menee kyllä, kun sen juo nopeasti. Odottaminen on rankempaa. Siksi ehdin jo toivoa, että suositukset olisivat muuttuneet ettei tarvitsisi mennä mikäli omalla isovanhemmilla on ollut diabetes. Mutta, neuvola kertoo kyllä jos pitää mennä. Olen varautunut että tälläkin kertaa joudun sinne.
Siis muistan vieläkin kun olin viime kerralla, niin se hoitaja oli vaan ”oho sepäs meniki jo. Varmasti tuttu juttu jo” ekan kanssa join pikku hiljaa ja tokan kanssa olin et, ei nyt vaa nopeesti alas. Kolmannessa pyysin sit et pääsen makoilemaan kun oli tarpeeksi niitä huoneita missä voi olla kun on iso terveysasema. Uskon, että näin toimin myös tässä. Ei kyllä jaksa istua kovassa penkissä 2h. 😅 en usko, että olisivat muuttaneet tuota kun on kumminki se sukurasite siinä, mutta toivotaan kumminkin parasta ☺️

Siis muistan vieläkin kun olin viime kerralla, niin se hoitaja oli vaan ”oho sepäs meniki jo. Varmasti tuttu juttu jo” ekan kanssa join pikku hiljaa ja tokan kanssa olin et, ei nyt vaa nopeesti alas. Kolmannessa pyysin sit et pääsen makoilemaan kun oli tarpeeksi niitä huoneita missä voi olla kun on iso terveysasema. Uskon, että näin toimin myös tässä. Ei kyllä jaksa istua kovassa penkissä 2h. 😅 en usko, että olisivat muuttaneet tuota kun on kumminki se sukurasite siinä, mutta toivotaan kumminkin parasta ☺️
Joo, joissain paikoissa on hyvät lepotuolit ja toisissa joutuu istumaan jossain kovilla penkeillä. Oon varannut jo noi rasitukset oikeille viikoille kun todennäköisesti joudun taas menemään ja tässä on järjestelmistä kun ei hoitovapaalla pysty hoitamaan samalla tavalla kun työssäkäyvänä, kun lapset ei oikein viihdy odottamassa kaksi tuntia tylsässä odotushuoneessa. Siellä paikassa minne varasin ajat on hyvät tuolit :tears: Nuo suositukset tahtoo välillä muuttua lyhyessäkin ajassa, mutta uskon ettei tässä jousteta ja ehkä ihan hyväkin niin vauvan kannalta.

Mua pelottaa sokerirasitustestiin joutuminen 🙄 mulla on ylipäätään joittenki epämiellyttävien makujen kans yökkyrefleksi niin pinnassa, etten tiiä mitä testauksesta tulis ilman syömistä 🥲

Mä olin viime raskaudessa 2 krt sokerirasituksessa, ja puhtaat tulokset. Isälläni on 2.tyypin diabetes. Kumpa nyt ei tarvitsisi mennä kuin kerran :/ ihan ok ne meni mutta mietin mihin esikoisen hoitoon siksi aikaa 😅

Mä olin viime raskaudessa 2 krt sokerirasituksessa, ja puhtaat tulokset. Isälläni on 2.tyypin diabetes. Kumpa nyt ei tarvitsisi mennä kuin kerran :/ ihan ok ne meni mutta mietin mihin esikoisen hoitoon siksi aikaa 😅
Joo, kerta riittäisi. Just tuon lastenhoidon takia varasin itse ajat valmiiksi, niin ei tarvitse säätää. Perun jos ei tarvitse aikoja.

Last edited by a moderator:
Joo, kerta riittäisi. Just tuon lastenhoidon takia varasin itse ajat valmiiksi, niin ei tarvitse säätää. Perun jos ei tarvitse aikoja.

No ainakin tokalla kerralla mies olisi kesälomalla 😊

Hei voiko vanhemman (isälläni on myös 2. Diabetes) oon kuullut kauheita juttuja tästä sokeritestistä ja oon jo hyvinkin varautunut jo valmiiksi. 🙈🥲

Hei voiko vanhemman (isälläni on myös 2. Diabetes) oon kuullut kauheita juttuja tästä sokeritestistä ja oon jo hyvinkin varautunut jo valmiiksi. 🙈🥲

Jäikö teksti kesken? 😊 mutta siis Juu se vaikuttaa.. minulle ei ollut paha se testi 😊 joillekin on 😬

Ei jääny🙈😂 tässä vaan nopeasti kirjoittelen. Mutta siis joo, muistelisin että siitä puhuttiin myös senkin takia koska olen kuitenkin jo 38v. Että jotenkin iäkkäämmillä on isompi riski siihen.

Meidän täytyy muutenkin kartoitella jossain kohdin oikein perusteellisesti kaikki suvun sairaudet. Ei uskalla ennenkuin varmistutaan että raskaus jatkuu.

Ei ollut paha ainakaan minulle. Toivottavasti ei olisi sinullekkaan ☺️

Muistaakseni jokainen odottaja ohjataan sokerirasitukseen, mikäli on yli 25-vuotias ensisynnyttäjä tai yli 40-vuotias uudelleensynnyttäjä(?). Sitten jos on muita riskitekijöitä, kuten suvussa oleva diabetes, voidaan odottaja ohjata testiin kaksi kertaa raskauden aikana, viikoilla 12-16 ja 24-28, vaikka olisi uudelleensynnyttäjä.

Muistaakseni jokainen odottaja ohjataan sokerirasitukseen, mikäli on yli 25-vuotias ensisynnyttäjä tai yli 40-vuotias uudelleensynnyttäjä(?). Sitten jos on muita riskitekijöitä, kuten suvussa oleva diabetes, voidaan odottaja ohjata testiin kaksi kertaa raskauden aikana, viikoilla 12-16 ja 24-28, vaikka olisi uudelleensynnyttäjä.

Ihmettelin, kun kaverini -87 nyt raskaana eikä ohjattu testiin 🤔

Ihmettelin, kun kaverini -87 nyt raskaana eikä ohjattu testiin 🤔
Voi olla että on sattunut moka neuvolan puolelta tai sitten on joku syy miksi ei tarvitse. Mullekaan th ei maininnut asiasta esikoisraskaudessa, vaikka olin yli 25. Neuvolalääkäri passitti mut sitten testeihin, mutta kuulemma kerta riitti, vaikka oli sukurasite. Tosin voi olla että suositukset olivat erilaiset silloin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mä jouduin kahdesti esikoisen raskausaikana sokerirasitukseen, vaikka suvussa ei oo db eikä itsellä ylipainoa. Molemmat oli normit. Eli voiko nyt siis olla ettei oo tarvetta testille lainkaan? 🤩 Ahdistaa jo valmiiksi 2 h odotus labrassa esikoisen kanssa pahoinvoivana päänsäryn kanssa😂

Mä jouduin kahdesti esikoisen raskausaikana sokerirasitukseen, vaikka suvussa ei oo db eikä itsellä ylipainoa. Molemmat oli normit. Eli voiko nyt siis olla ettei oo tarvetta testille lainkaan? 🤩 Ahdistaa jo valmiiksi 2 h odotus labrassa esikoisen kanssa pahoinvoivana päänsäryn kanssa😂
Todennäköisesti vältät tämän ihanuuden tällä kertaa :smiling-eyes: ai että lapsi ja päänsärky ei ole se kivoin kombo. Vielä kun noissa labroissa harvoin on mitään viihdykettä lapsille.

En ole vieläkään varannut neuvolaa, kaippa sitä ehtii ensi viikollakin esim. 🫣😅 ei ole itsellä kiirettä sinne päästä ja aikojakin on vissiin huonosti tarjolla mitä olen kuullut 🥲 Luulis kuitenkin et nt-ultra on pakko vaan jotenkin järjestää, vaikka vähän myöhemmin aikaa varais? 😅

En ole vieläkään varannut neuvolaa, kaippa sitä ehtii ensi viikollakin esim. 🫣😅 ei ole itsellä kiirettä sinne päästä ja aikojakin on vissiin huonosti tarjolla mitä olen kuullut 🥲 Luulis kuitenkin et nt-ultra on pakko vaan jotenkin järjestää, vaikka vähän myöhemmin aikaa varais? 😅

Mäkin olisin sen varannu myöhemmäks, mut en voinu ku on nii paljon sairauksia, että mun raskautta seurataan tiiviimmin 🫤 Mikä on tietysti hyvä asia muuten, mutta ku meen neuvolaan jo ens viikon ke, niin ahdistava ajatus, jos on taas käyny neuvolassa ja torstaina ultrassa sit paljastuisikin jotain ikävää ☹️

Takaisin