Mä soitin viime viikolla neuvolaan kun oli 5+3. Oli kyllä aikamoinen järkytys tämä ensikontakti
oon jotenkin ajatellut että neuvola olisi semmoinen lämmin ja sydämellinen paikka jossa keskityttäisiin nimenomaan äitiin..
No, soitin siis useana pävänä mutten päässyt läpi. Kun sitten pääsin, sieltä vastasi mies joka oli periaatteessa ihan asiallinen muttei tullut kovin empaattinen olo. Hän sitten kysyi että "no, mikä fiilis?" kysyin että raskaudestako, että kyllä on toivottu ja viime kesänä tosiaan keskenmeno niin jännittää nyt aikalailla. Tähän hän vain tokaisi että "joo niitä keskenmenoja sattuu". Ei mitään pahoitteluja tai rauhoittelua tai mitään, oli hieman outoa. No käytiin siinä perustiedot läpi ja sitten hän sanoi että hänellä on tällä hetkellä vähiten asiakkaita joten hänestä tulisi meidän terveydenhoitaja (neuvolatäti). Sanoin sitten että kiitos, ei mitään henkilökohtaista mieshoitajia vastaan, mutta kun itsellä huonosti tukiverkkoa ja nimenomaan ei vanhempia, tätejä tai ketään jolta voisi mitään kysyä, niin toivoisin että neuvolantäti olisi mulle se henkinen tuki ja vertaistuki raskaudessa ja sen aiheuttamissa ajatuksissa ja tuntemuksissa, ja sen takia toivoisin naista, ja jos mahdollista niin vanhempaa naista kun itsellä ei tosiaan ketään äitihahmoa elämässä.
Tämä mies veti kunnolla herneen nenään ja alkoi paasaamaan mulle että suomessa on yhdenvertaisuuslaki enkä saa toivoa naista koska se on syrjintää häntä kohtaan ja hän on kohta nelikymppinen että kyllä hän tietää jo asioista jotakin että ei ymmärrä miksi mulla pitäisi olla joku muu kuin hän. Olin ihan järkyttyny tuosta, se otti tuon niin henkilökohtaisesti ja täysin sivuutti mun tarpeet asiassa. Sanoin sitten taas että varmasti hän on ammattitaitoinen enkä sitä epäile, mutta tämän puhelun perusteella tuntuu että mun olisi vaikea saada luottamussuhdetta ja tosiaan koen olevani erityisen tuen tarpeessa. Tähän hän tokaisi että mulla ei ole oikeutta valita terveydenhoitajaa joten jos en tule hänelle niin ei olla tervetulleita kyseiseen neuvolaan ollenkaan. Totesin että asia selvä ja soittelen sitten kaupungin muihin neuvoloihin jos oltais sinne tervetulleita.