Neuvolakäynnit

Täälläkin käyty tänään 8+6 eka neuvolakäynti. Perus rupattelua ja esitietojen täyttämistä. Nyt toisen lapsen ollessa kyseessä tuntui jopa turhalta käynniltä, ei vielä edes kokeiltu kuunnella sydänääniä. Toki tuli lähete seulontaverikokeeseen, joka pitäisi reilun viikon päästä käydä antamassa.

Esikoisen kohdalla mulla oli mennyt täysin ohi tieto, että raskauteen liittyvät käynnit saa tehdä työajalla ja siitä maksetaan normaalisti palkka. Sumplin silloin kaikki käynnit ja korvasin miinustunteja tekemällä pidempää päivää joku toinen päivä. Nyt pitäisi tietty kertoa työnantajalle, jos haluaa että tunteja ei tarvi korvata. Mulla siis työaika 8-16, joten kaikki käynnit osuu tuolle välille. Miten te muut olette järkänneet käynnit ja onko joku jo kertonut pomolle ja miten suhtautui käynteihin kesken päivän?

En ole kertonut töissä kenellekään. Teen etätöitä, joten pidennän päivää tarvittaessa alusta tai lopusta.
 
Ne on niitä korona turvotuksia :woot: Nou hätä ylikiloista nyt, kunhan vaavalla on kaikki hyvin. Sitäpaitsi olet juuri hyvä juuri tuollaisena :Heartpink

mä laskin mun bmi just ja ehkä järkytyin, koska en odottanu tuota lukua suhteessa siihen miten kroppa on muuttunu. laskuri sanoo sen olevan 36.. joo kiloja on tullu kyllä korona-aikana ym syistä, mutta hassua tän bmi kanssa on se, etten näytä vaikeasti ylipainoiselta, niinkuin bmi taulukko väittää. Vaatekokokaan ei ole suurentunut kuin yhdellä. o_O ihanaa olla lyhyt, kaikki näyttää numeroina kamalammalta.
 
mä laskin mun bmi just ja ehkä järkytyin, koska en odottanu tuota lukua suhteessa siihen miten kroppa on muuttunu. laskuri sanoo sen olevan 36.. joo kiloja on tullu kyllä korona-aikana ym syistä, mutta hassua tän bmi kanssa on se, etten näytä vaikeasti ylipainoiselta, niinkuin bmi taulukko väittää. Vaatekokokaan ei ole suurentunut kuin yhdellä. o_O ihanaa olla lyhyt, kaikki näyttää numeroina kamalammalta.

Se BMI on ihan täyttä pas*kaa kyllä. Siis sen mukaan, että verrataan painoa vs pituus! Nykyään sanotaan myös, ettei puntaria sais tuijotella kun ei se kaikkea kerro! En minäkään koe olevani sairaaloisen lihava ja silti muka olen :wideyed:
Sairaalloisen lihava on minusta sana joka kirjaimellisesti tarkoittaa sitä, että lihavuus aiheuttaa jonkun sairauden/sairastuttaa. Minulla ei ainakaan mitään muita diagnooseja ole kuin se IBS ja se ei takuulla johdu läskeistä. Toki pidemmässä juoksussa varmasti aiheuttaisikin. Mutta ns normaalin näköinen ihminen voi olla tuon mittarin mukaan tosiaan sairaalloisen lihava mikä on ihan hävytöntä !
 
Se BMI on ihan täyttä pas*kaa kyllä. Siis sen mukaan, että verrataan painoa vs pituus! Nykyään sanotaan myös, ettei puntaria sais tuijotella kun ei se kaikkea kerro! En minäkään koe olevani sairaaloisen lihava ja silti muka olen :wideyed:
Sairaalloisen lihava on minusta sana joka kirjaimellisesti tarkoittaa sitä, että lihavuus aiheuttaa jonkun sairauden/sairastuttaa. Minulla ei ainakaan mitään muita diagnooseja ole kuin se IBS ja se ei takuulla johdu läskeistä. Toki pidemmässä juoksussa varmasti aiheuttaisikin. Mutta ns normaalin näköinen ihminen voi olla tuon mittarin mukaan tosiaan sairaalloisen lihava mikä on ihan hävytöntä !

Täällä yksi bmi:n mukaan sairaalloisen lihava, eikä kyllä tunnu siltä että oisin tosi sairas petipotilas. Vielä tätä painavampana viime raskauden lopussa kävelin 7km lenkkejä. :hilarious:

Mun mielestäkin toi kuullostaa kanssa, että pitäis muka olla tosi huonossa kunnossa ja ihan sairas vaikka monet samassa bmissa olevat on ihan kykeneviä.

Mä olen tosi lyhyt niinkuin Heydikin, joten bmi näyttää pahalta siksikin.
 
Se BMI on ihan täyttä pas*kaa kyllä. Siis sen mukaan, että verrataan painoa vs pituus! Nykyään sanotaan myös, ettei puntaria sais tuijotella kun ei se kaikkea kerro! En minäkään koe olevani sairaaloisen lihava ja silti muka olen :wideyed:
Sairaalloisen lihava on minusta sana joka kirjaimellisesti tarkoittaa sitä, että lihavuus aiheuttaa jonkun sairauden/sairastuttaa. Minulla ei ainakaan mitään muita diagnooseja ole kuin se IBS ja se ei takuulla johdu läskeistä. Toki pidemmässä juoksussa varmasti aiheuttaisikin. Mutta ns normaalin näköinen ihminen voi olla tuon mittarin mukaan tosiaan sairaalloisen lihava mikä on ihan hävytöntä !

Täällä toinen BMI:n vihaaja ilmoittautuu. Mä olin jo esikoisen aikana ihan järkyttynyt, että neuvolassa tuijotettiin niin "sokeasti" BMI:tä. Käsittääkseni se on tarkoitettu käytettäväksi väestötasolla eikä yksilötasolla. Esikoisen aikaan harrastin sarjatasolla urheilua, treenasin viisi kertaa viikossa ja omasta mielestäni olin aika tikissä kunnossa. Heidn BMI:nsä mukaan olin kuitenkin ylipainon puolella. BMI kun ei ota huomioon esim lihasmassaa millään tavalla tai ylipäätään erityyppisiä vartalonkoostumuksia...
 
Minullakin jäänyt ikävä fiilis BMI:n tuijottelusta. Minun tapauksessani koko lapsuuden ja nuoruuden saanut kuulla, että olen ihan liian laiha ja pitää syödä enemmän ja kouluterkkarit jatkuvasti huolissaan. Kasvukäyrä on aina ollut ihan normaalin mallinen vaikka arvot alle "tavoitteen/normin". Siinä sitten mietittiin, että paljonko ne oikein odottaa mun syövän, kun söin kuitenkin normaalistikin tosi reiluja annoksia....
Olin BMI:n mukaan ensimmäistä kertaa normaalipainoinen vasta 26 vuotiaana.
 
Tänään oli ensimmäinen neuvola, hyvät fiilikset jäi, hoitaja oli mukava ja ensimmäisen neuvolan ultran varasin 8.1., verikokeisiin ensi viikolla. Mies halusi nyt sitten nähdä jo aikaisemmin jotain niin varattiin huomiselle varhaisultraan aika yksityiselle :grin
vähän sitä kyllä kaipaisi että tuolla ensimmäisellä käynnillä saisi jonkun ultran myös, mutta meillä kaikki ultrat ulkoistettu Tampereelle, kamalan turhauttavaa olisi ollut odottaa tuonne tammikuulle.
 
Olipas mukava ensimmäinen neuvolakäynti tänään 9+3 :) On mahdollisuus ultrata vaikka joka kerta ja kaikki oli hyvin :love7 Th vaikuttaa muutenkin mukavalta, pätevältä ja tolkun ihmiseltä, ei alkanut paasata mitään ihmeellistä kun sanoin että syön jonkin verran rautaa nyt jo. Oon ollut lähes aneeminen koko ikäni kunnes opin asioita pari vuotta sitten. Piti myös matalana ferritiinin lähtöarvoa 25 ja nykyistä 50-60 kohtalaisena, olen samaa mieltä :)
 
Meillä oli tänään ensimmäinen neuvolakäynti, 8+5. Th oli kyllä mukava, mutta ei sama joka oli edellisessä raskaudessa. Hyvin otti huomioon keskenmenomme ja siitä juteltiin tovi. Ensi kerralla sitten tuttu th, hänen kanssaan jatkossa jatketaan sitten. Ultra on 14.1., verikokeita pitää alkaa myös varailemaan.
 
Niskapoimu ultra tehty ja kaikki tosi hyvin, tänään 12+0. Verikokeiden riskilaskelmat erittäin hyvät vaikka ikäriskiläinen olen :wink koska ikää jo 35v. Oireinakin vain nälkä ja sekin vaihtelevasti kun joinakin päivinä ei nälätä yhtään. Rintojakaan ei ole särkenyt moneen viikkoon. :happy:
 
Mulla oli eilen eka neuvola"käynti" joka tosin hoidettiin puhelimitse. Enkä kyllä olis kokenut tarvetta mennä paikan päälle, perusjuttelua vaan, ei mitään ihmeellistä edes näin ensikertalaiselle. Nyt vaan joulun jälkeen verikokeisiin ja samalla odottelen milloin Maisaan tupsahtaa ultra-aikaa tarjolle. Onneks tuli käytyä varhaisultrassa niin on ainakin jotain mitä hehkuttaa joulunpyhinä, muuten ois ollut tosi raastavaa vaan odotella :joyful:
 
Hei täällä uusi ilmoittautuu mukaan. En oo ennen kirjoitellut tänne ja nyt uskalsin liittyä mukaan! Eli ollaan miehen kanssa oltu reilu vuosi yhdessä ja ensimmäistä ootellaan.

Eilen oli ensimmäinen neuvolakäynti ja jännitti kovasti kun ultrasivat, mutta kyllä siellä pieni ihmisenalku oli ja liikkeet ja syke näkyi:Heartred vaikka miehen kanssa ei ymmärretty siitä mitään, mutta niin se hoitaja sanoi ja kuulemma viikkoihin nähden vähän pieni. Saattaa olla vähemmän viikkoja tai muuta, mutta nt-ultrassa selviää tarkemmin kuulemma. Saatiin paljon lappuja ja perinteinen neuvolakortti vielä onneksi käytössä ja mukava hoitaja oli:)

Neuvolan mukaan tänään viikkoja 9+3
 
Olen käynyt neuvolassa 2krt. Viikot olikin vasta ultrassa 11+ kun luulin että olisi 13+, hektinen syksy, ei muista tarkkaan kuukautisia Nyt tuleekin piiitkä tauko neuvolaan, taitaa välissä olla kyllä neuvolalääkäri.
Neuvolassa taidetaan kuunnella sydänääniä vasta 13+ viikoilla. Tällöinkään eivät äänet välttämättä kuulu -> jos esim rasvaa paljon masussa.
 
mä laskin mun bmi just ja ehkä järkytyin, koska en odottanu tuota lukua suhteessa siihen miten kroppa on muuttunu. laskuri sanoo sen olevan 36.. joo kiloja on tullu kyllä korona-aikana ym syistä, mutta hassua tän bmi kanssa on se, etten näytä vaikeasti ylipainoiselta, niinkuin bmi taulukko väittää. Vaatekokokaan ei ole suurentunut kuin yhdellä. o_O ihanaa olla lyhyt, kaikki näyttää numeroina kamalammalta.
Täällä bmi 33 ja ihan sama homma. Lyhyt varsi. Ylimäärästä löytyy, mutten näytä monenkaan mielestä ”näin isolta”. Olisko tääl muuten ylipainosil kiinnostust jostain ylipainoset odottajat keskustelusta tuol salasel puolel?
 
Perjantaina oli eka neuvola. Oli etävastaanotto.
Eipä siellä ihmeempää siten ollut. Sain lähetteen ultriin ja pitäisi käydä verikokeessa ja antamassa virtsanäyte. Lisäksi varailtiin tulevia neuvola ja lääkäriaikoja. Olin unohtanut miten paljon kaikkea aikatauluttamista tähän liittyykin.

Sain myös varattua Maisan kautta ajan nt-ultraan tammikuun puoliväliin.

Oletteko joutuneet käymään monta kertaa sokerirasituksessa? Mä olin esikoista odottaessa kaksi kertaa. Nyt ei ainakaan alussa tarvitse mennä. Onkohan se loppuraskauden sokerirasitus kaikille?
 
Perjantaina oli eka neuvola. Oli etävastaanotto.
Eipä siellä ihmeempää siten ollut. Sain lähetteen ultriin ja pitäisi käydä verikokeessa ja antamassa virtsanäyte. Lisäksi varailtiin tulevia neuvola ja lääkäriaikoja. Olin unohtanut miten paljon kaikkea aikatauluttamista tähän liittyykin.

Sain myös varattua Maisan kautta ajan nt-ultraan tammikuun puoliväliin.

Oletteko joutuneet käymään monta kertaa sokerirasituksessa? Mä olin esikoista odottaessa kaksi kertaa. Nyt ei ainakaan alussa tarvitse mennä. Onkohan se loppuraskauden sokerirasitus kaikille?

Mulla oli viime raskaudessa viikoilla 12-16 ja nyt myös sama juttu, toivottavasti ei tarvitse kahta kertaa tässä raskaudessa. En tiedä miksi mulla on tällaisella aikataululla, en ole kysynyt.
 
Mulle ei ekalla neuvolakäynnillä sanottu mitään sokerirasituksesta, mutta omakannassa on käynnin tiedoissa merkintä aiheesta eli kai se on luvassa jossain vaiheessa viikoilla 24-26 tms.
 
Mulla oli viime raskaudessa viikoilla 12-16 ja nyt myös sama juttu, toivottavasti ei tarvitse kahta kertaa tässä raskaudessa. En tiedä miksi mulla on tällaisella aikataululla, en ole kysynyt.
Minulla pitää myös mennä nyt samoilla viikoilla, sillä äidillä ollut raskausdiabetes. Ja on ilmeisesti se toinenkin rasitus sitten jos tämä kerta on ok.
 
Minulla pitää myös mennä nyt samoilla viikoilla, sillä äidillä ollut raskausdiabetes. Ja on ilmeisesti se toinenkin rasitus sitten jos tämä kerta on ok.

Mulla oli viimeksi vain yksi :confused005 katsotaan miten nyt.
 
Takaisin
Top