Neuvolakäynnit

Te kenellä on aiempia lapsia, menettekö samalle terkalle, kuin lapsi käy? Mulla oli ihana terveydenhoitaja viime raskaudessa, mutta hän on vaihtanut neuvolaa ja sen jälkeen lapsella on vaihtunut useampaan otteeseen. Viimeksi oli joku ihan uusi ja vähän erikoinen tyyppi, ja mietin että voinko toivoa että laittaisivat mut jollekin hoitajalle, joka ollut jo pidempään palveluksessa? :bored:
 
Te kenellä on aiempia lapsia, menettekö samalle terkalle, kuin lapsi käy?

Meillä on asumisen mukaan alueittain terkat. Sama nainen on myös siis molempien aiempien lasten neukkutäti. Oli kuopuksen raskaudessa myös minun terkka ja on nytkin :) Onneksi. Esikoisella oli aikanaan toinen, mutta sitten tehtiin jotain muutoksia heti esikon syntymän jälkeen ja siitä asti oltu tällä nykyisellä.

Voit varmasti toivoa jollekin pysyvämmälle hoitajalle, järjestävät varmaan jos pystyvät :)
 
Te kenellä on aiempia lapsia, menettekö samalle terkalle, kuin lapsi käy? Mulla oli ihana terveydenhoitaja viime raskaudessa, mutta hän on vaihtanut neuvolaa ja sen jälkeen lapsella on vaihtunut useampaan otteeseen. Viimeksi oli joku ihan uusi ja vähän erikoinen tyyppi, ja mietin että voinko toivoa että laittaisivat mut jollekin hoitajalle, joka ollut jo pidempään palveluksessa? :bored:

Meidän kunnassa äitiysneuvolat ja lastenneuvolat jakautuu eri tavoin niin varmaan joudun käymään ihan fyysisestikin eri neuvolarakennuksessa eli eri täti lapsella ja äidillä. Se on kyllä aika outo järjestelmä.
 
Vitsit, just nyt tällä hetkellä kovasti kadehdin tuota Suomen selkeää neuvolasysteemiä. Tänään ryhdyin viimein selvittämään, että miten täällä mun asuinmaassa toimii nää hommat, ja ei siitä vieläkään aivan täysin selkoa tullut. Juttelin puhelimessa mun yleislääkärin kanssa, ja sain lähetteet veri- ja virtsakokeisiin sekä varhaisultraan. Noi testit saan käytyä tekemässä milloin vaan labrassa, vaikka tulevana viikonloppuna, mutta ultraa en saanut vielä varattua, pitää huomenna yrittää uudelleen. Lääkäri kehotti soittamaan lähimpään synnytyssairaalaan raskauden seurantaa varten, ja sinne soitinkin, mut siellä selvisi että pitäis olla se ultra varattuna ensin viikolle 7-8. Nyt sit jälkikäteen rupesin tutkimaan tota synnytyssairaala asiaa, ja mitä nyt muutamia arvioita näin, niin toi meidän lähin ei ollut saanut kauheen hyviä arvioita. Nyt sit mietin, että pitäisiköhän sitäkin sit enemmän tutkia, että mitä vaihtoehtoja edes on. Sain myös netissä "rekisteröityä" raskauden (en tiedä tarttisko sitä tehdä vai ei, ei se lääkäri maininnut mitään sellaisesta), ja jonkun sairaanhoitajan pitäis sieltä olla nyt yhteydessä muhun, ehkä sen kanssa olis helpompi keskustella vaihtoehdoista, kun ei toi mun yleislääkärillä tuntunut olevan siihen aikaa. Olisipa niin helppoa, että olis vaan yksi paikka mihin mennä, tässä näkee just tän valinnan vapauden kääntöpuolen :facepalm:
 
Eka "neuvola" aika varattu, vasta 23.12 jolloin pitäis olla 9+5. Tänään jo ekat itkut tirautettu näitä asioita selvittäessä. Kyllä sanon vielä uudelleen, että Suomessa kuullostaa kyllä nää asiat olevan niiiin paljon paremmin hoidettu.

Tähän mennessä koettua:

- eilen soittoaika yleislääkärin kanssa. Sain lähetteet veri- ja virtsakokeisiin sekä varhaisultraan viikoilla 7-8. Muu ohjeistus oli että soittaa synnytyssairaalaan ja ei saa juoda alkoholia, tupakoida tai käyttää huumeita (no s**t), ei mitään muuta ohjetta.

- tänään ultran varaus, mutta ultrafirman oma ohjeistus on, että varhaisultra tehdään vasta 9. viikolla, joten aika vasta silloin

- soitto synnytyssairaalaan ensimmäistä käyntiä varten, joka voi aikasintaan olla viikko ultrasta. Rupesin sit kyselemään, että mites se NT-ultran varaus, kun se tulee sit heti perään. Hoitaja väitti, että NT ultraa ei tehdä (täällä tehdään kaikille vain varhaisultra ja rakenneultra), mutta onneksi olin itse sen verran tutkinut, että yli 35v odottajilta pitäis tehdä. Kyselin sit siitä, niin hoitaja alkoi hermostua, että juttele lääkäris kanssa.

Ihan hirveästi laitetaan kyllä yksilön vastuulle ottaa selvää ja tietää asioita täällä. Miksei se mun lääkäri jo eilen sanonut että btw tarttet sitten myös lähetteen NT ultraan häneltä, eikä sieltä äitiyspolilta. Nyt sit pitää varata taas aika omalle yleislääkärille erikseen, että saa sen lähetteen vielä. Ja aika outoa se, että mä juttelen äitiys asiantuntijan kanssa ekan kerran vasta viikolla 10. Mitä jos en olis itse tutkinut esim syömisrajoituksia, silloin vasta saisin kuulla niistä?

Noh, ehkä tää tästä, mutta ei ole kyllä helpoksi tehty tätä hommaa :banghead::smiley-angry019
 
No huh huh, onneksi sulla on mahdollisuus hyödyntää suomalaista huippuluokan materiaalia. Voit sitten myös opastaa muita siellä :bookworm: :grin
 
Eka "neuvola" aika varattu, vasta 23.12 jolloin pitäis olla 9+5. Tänään jo ekat itkut tirautettu näitä asioita selvittäessä. Kyllä sanon vielä uudelleen, että Suomessa kuullostaa kyllä nää asiat olevan niiiin paljon paremmin hoidettu.

Tähän mennessä koettua:

- eilen soittoaika yleislääkärin kanssa. Sain lähetteet veri- ja virtsakokeisiin sekä varhaisultraan viikoilla 7-8. Muu ohjeistus oli että soittaa synnytyssairaalaan ja ei saa juoda alkoholia, tupakoida tai käyttää huumeita (no s**t), ei mitään muuta ohjetta.

- tänään ultran varaus, mutta ultrafirman oma ohjeistus on, että varhaisultra tehdään vasta 9. viikolla, joten aika vasta silloin

- soitto synnytyssairaalaan ensimmäistä käyntiä varten, joka voi aikasintaan olla viikko ultrasta. Rupesin sit kyselemään, että mites se NT-ultran varaus, kun se tulee sit heti perään. Hoitaja väitti, että NT ultraa ei tehdä (täällä tehdään kaikille vain varhaisultra ja rakenneultra), mutta onneksi olin itse sen verran tutkinut, että yli 35v odottajilta pitäis tehdä. Kyselin sit siitä, niin hoitaja alkoi hermostua, että juttele lääkäris kanssa.

Ihan hirveästi laitetaan kyllä yksilön vastuulle ottaa selvää ja tietää asioita täällä. Miksei se mun lääkäri jo eilen sanonut että btw tarttet sitten myös lähetteen NT ultraan häneltä, eikä sieltä äitiyspolilta. Nyt sit pitää varata taas aika omalle yleislääkärille erikseen, että saa sen lähetteen vielä. Ja aika outoa se, että mä juttelen äitiys asiantuntijan kanssa ekan kerran vasta viikolla 10. Mitä jos en olis itse tutkinut esim syömisrajoituksia, silloin vasta saisin kuulla niistä?

Noh, ehkä tää tästä, mutta ei ole kyllä helpoksi tehty tätä hommaa :banghead::smiley-angry019

Vaikuttaapa olevan retuperällä tuo touhu siellä. Eivätkö ne neuvo edes syömään foolihappoa ja muita vitamiineja?
 
Te kenellä on aiempia lapsia, menettekö samalle terkalle, kuin lapsi käy? Mulla oli ihana terveydenhoitaja viime raskaudessa, mutta hän on vaihtanut neuvolaa ja sen jälkeen lapsella on vaihtunut useampaan otteeseen. Viimeksi oli joku ihan uusi ja vähän erikoinen tyyppi, ja mietin että voinko toivoa että laittaisivat mut jollekin hoitajalle, joka ollut jo pidempään palveluksessa? :bored:

Mun lapset on jo alakoulussa, niin ei oo muutamaan vuoteen tullut käytyä neuvolassa. Meidän neuvolassa on kolme terkkaa, nyt ekan ajan saimme eri terkalle kuin millä kävin aiempien lasten kanssa. Ei se sinänsä haittaa, kun mieskin mulla tässä välissä vaihtunut :smug: Katsotaan nyt joulukuussa millainen tää uus on, ja jos tuntuu ettei synkkaa, voihan sitä varmaan toivoa vaihtoa sille ”tutulle”...
 
Minua ei ole huvittanut vielä soittaa neuvolaan. On vielä sellainen olo että haluan hetken muhitella tätä vain perhepiirissä. :shy:
 
Miten nopsaan ootte ottanut yhteyttä neuvolaan? Mun ajatus ensin oli seurailla, kun sunnuntaina plussasin. Mutta tänään soitin, ku iski ahdistus ja pyysin keskusteluaikaa jo ennen varsinaista neuvolakäyntiä.
 
Miten nopsaan ootte ottanut yhteyttä neuvolaan? Mun ajatus ensin oli seurailla, kun sunnuntaina plussasin. Mutta tänään soitin, ku iski ahdistus ja pyysin keskusteluaikaa jo ennen varsinaista neuvolakäyntiä.
Mä varasin neuvolan kun menkat oli pari päivää myöhässä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: PK
Miten nopsaan ootte ottanut yhteyttä neuvolaan? Mun ajatus ensin oli seurailla, kun sunnuntaina plussasin. Mutta tänään soitin, ku iski ahdistus ja pyysin keskusteluaikaa jo ennen varsinaista neuvolakäyntiä.

Kävin varhaisultrassa ja sen jälkeen varasin ajan.
 
  • Tykkään
Reaktiot: PK
Täällä käyty neuvolassa, neuvola laski että mulla olis laskettu 24.6! Mutta ei se pidä paikkaansa koska mulla pitempi kierto mitä normisti. Mutta jotain kun oli merkattava sinne ipana-ohjelmaan ni kone laski niin. Mutta ens tiistaina mulla se ultra ni sano että muutetaan sitten vasta tiedot oikeiksi. Seuraava neuvolaki jo varattiin joka on viikkoa ennen joulua. Saas nähdä kerkeekö sitä nt-ultrassa käymää vielä ennen joulua, täällä suositus rv 12. Mutta katsotaan, ensiviikon ultran jälkeen ollaan fiksumpia :angelic:
 
Sain kolmannen 'konkariodottajana' pelkästään etäneuvola-ajan joulukuun puoliväliin. Ehdotin ensiksi, että sopiiko tulla vasta helmikuun alussa samalla kun esikoisella on neuvolan vuositarkastus, mutta se meni kuulemma liian pitkälle :grin

Verenpaineita pitäis ennen sitä mittailla jossain, tosin ei sekään näin alkuun ole tarpeellista. Minulla on aina ollut todella alhaiset verenpaineet raskauksissa ja enemmäkin ongelma huimauksen kanssa. Ne pissatestit tietysti jää kanssa tekemättä, samoin punnitus. Meillä ei kotona ole vaakaa, niin olisi kyllä kiva tietää paljonko painaa nyt, ennen kuin maha alkaa kasvaaja turvotus iskee. Peilistä katsoen paino on kyllä toistaiseksi hyvin hallinnassa, että eipä senkään puolesta pitäisi olla huolta.
 
Miten nopsaan ootte ottanut yhteyttä neuvolaan? Mun ajatus ensin oli seurailla, kun sunnuntaina plussasin. Mutta tänään soitin, ku iski ahdistus ja pyysin keskusteluaikaa jo ennen varsinaista neuvolakäyntiä.

Suosittelen soittamaan pikimmiten, koska ainakin täällä missä itse asun, neuvolapalveluja on supistettu koronan takia ja ajat pitää varata ajoissa jos ylipäätään mielii saada mitään aikaa. Varsinkaan sellaista, että se sopii omiin työmenoihin.

Ajan ehtii kyllä perua, jos jotain tulisi, eikä tarvetta ajalle ole.
 
Te kenellä on aiempia lapsia, menettekö samalle terkalle, kuin lapsi käy? Mulla oli ihana terveydenhoitaja viime raskaudessa, mutta hän on vaihtanut neuvolaa ja sen jälkeen lapsella on vaihtunut useampaan otteeseen. Viimeksi oli joku ihan uusi ja vähän erikoinen tyyppi, ja mietin että voinko toivoa että laittaisivat mut jollekin hoitajalle, joka ollut jo pidempään palveluksessa? :bored:

Me ollaan muutettu paikkakunnalta toiselle, joten koko neuvola on vieras ja lapset on nyt käyneet parilla eri henkilöllä ja raskauden ensikäynnille sain taas jonkin kolmannen tyypin... Sinänsä olisi kiva käydä samalla terkalla, niin ei tarvitsisi joka kerta kertoa elämänhistoriaansa uudestaan.
 
Varasin eilen ekan neuvolan, se olisi 18.12 (rv 8+2). Hyvä että ehtii käydä ennen joulua. Mieskin saa ainakin näillä tietoa tulla mukaan, ellei tule koronan suhteen uusia rajoituksia. Toivottavasti vaan sinne asti päästään.
 
Keskiviikkona neuvola, jotenkin turhauttaa haluisin mieluummin eka ultran kun neuvola-ajan :D sillon on varmaan korkeintaan 8+0 joten onko se vähä aikaseen? No ei varmaan merkitystä..
 
Takaisin
Top