Neuvolakäynnit

Keskiviikkona neuvola, jotenkin turhauttaa haluisin mieluummin eka ultran kun neuvola-ajan :D sillon on varmaan korkeintaan 8+0 joten onko se vähä aikaseen? No ei varmaan merkitystä..

Ihan normaali ensimmäisen neuvolan aika on tuo rv8+ jotakin. Mulla on menkoista laskettuna rv8+1 ekan neuvolan aikaan, mutta ultrassa oli vähän pienempi joten taitaa olla vain rv7+4 kun menen. Kolmas lapsi masussa :)
 
Keskiviikkona neuvola, jotenkin turhauttaa haluisin mieluummin eka ultran kun neuvola-ajan :D sillon on varmaan korkeintaan 8+0 joten onko se vähä aikaseen? No ei varmaan merkitystä..

Jep jep, ultra mieluummin kuin se eka höpöttelykäynti. Vaikka siis joo, meen höpöttämään jo ensi viikolla (rv 5+1), kun ahistaa taustojeni vuoksi. Vaikka ei kukaan mitään voi, jos tää(kään) ei jatku. Varsinainen eka neuvolakäynti tais olla 8+3 ja seuraavalle viikolle varasin ultran (ei neuvola tarjoa kuin siellä n rv 12)
 
Kuunnellaanko ekassa neuvolassa muuten sydänäänet? Ajanvaraukseen soittaessani kertoi yleistä tietoa ekasta käynnistä, mutta tuosta en hoksannut kysyä. Mulla eka neuvola rv 8+2, voiko silloin vielä edes kuulua sydänäänet? Sori jos tyhmä kysymys, näin ensikertalaisena ei oikein tiedä näistä jutuista ja en haluaisi turhia googletella, ettei ala liikaa stressata ja pelätä turhaan.
 
Kuunnellaanko ekassa neuvolassa muuten sydänäänet? Ajanvaraukseen soittaessani kertoi yleistä tietoa ekasta käynnistä, mutta tuosta en hoksannut kysyä. Mulla eka neuvola rv 8+2, voiko silloin vielä edes kuulua sydänäänet? Sori jos tyhmä kysymys, näin ensikertalaisena ei oikein tiedä näistä jutuista ja en haluaisi turhia googletella, ettei ala liikaa stressata ja pelätä turhaan.

Ekassa neuvolassa ei ainakaan täällä HUSin alueella tietääkseni kuunnella sydänääniä. Eka neuvola on neuvontakäynti, jossa enimmäkseen jutellaan ja saat nipun luettavaa. Jos haluat kuulla sydänäänet, niin sitä varten kannattaa varata varhaisultra (usein yksityiseltä). Äänet kuuluvat usein jo 7+0.
 
Ekassa neuvolassa ei ainakaan täällä HUSin alueella tietääkseni kuunnella sydänääniä. Eka neuvola on neuvontakäynti, jossa enimmäkseen jutellaan ja saat nipun luettavaa. Jos haluat kuulla sydänäänet, niin sitä varten kannattaa varata varhaisultra (usein yksityiseltä). Äänet kuuluvat usein jo 7+0.
Okei, kiitos! Meillä onkin varhaisultra jo varattuna rv 7+2 :)
 
Miten nopsaan ootte ottanut yhteyttä neuvolaan? Mun ajatus ensin oli seurailla, kun sunnuntaina plussasin. Mutta tänään soitin, ku iski ahdistus ja pyysin keskusteluaikaa jo ennen varsinaista neuvolakäyntiä.

Mä varasin kun menkat oli 6pv myöhässä ja olin kolmisen päivää plussaillut ja viiva oli selkeesti tummentunut. Raskaus on meille miehen kanssa uusi juttu niin tuntui mukavalta jutella aikaa varatessa jonkun rauhallisen ja asiaa tuntevan ihmisen kanssa. Kyllä mun mielestä kaikki keskusteluapu kannattaa ottaa vastaan, mitä tarjolla on jos tuntuu että tarvitsee :)
 
Täällä ensimmäinen neuvola-aika 10.12., tekisi kovasti mieli mennä varhaisultraan, täällä ensimmäinen ultra arviolta viikolla 12 ja taitaa mennä itsellä vasta tammikuun puolelle, ei mitenkään jaksaisi odottaa.
 
Täällä pohdin nyt kovasti ensimmäistä neuvolaa. En ole vielä edes soittanut raskaudesta neuvolaan, vaikka plussasta tulee huomenna viikko. Jotenkin takaraivossa edelleen kummittelee se, kun viime keskenmenossa perjantaina soitin neuvolaan ja maanantaina alkoi tiputteluvuoto. Vaikka raskaus jatkuikin silloin vielä vähän yli viikon, niin silti tekisi mieli vaan venyttää neuvolaan soittamista.

En edes osaa itse tarkalleen määrittää, että missä vaiheessa raskaus on, joten neuvolasta varmasti saisi apuja. Hyvällä tuurilla saisin lähetteen varhaisultraan ja verikokeeseen. Mutta kuitenkin takaraivossa vahva pelko siitä, että jos vahingossa puhun ääneen raskaudesta, niin se menee kesken.

Onko joku muu, ketä neuvolaan ei ole vielä soittanut? :oops:
 
Täällä pohdin nyt kovasti ensimmäistä neuvolaa. En ole vielä edes soittanut raskaudesta neuvolaan, vaikka plussasta tulee huomenna viikko. Jotenkin takaraivossa edelleen kummittelee se, kun viime keskenmenossa perjantaina soitin neuvolaan ja maanantaina alkoi tiputteluvuoto. Vaikka raskaus jatkuikin silloin vielä vähän yli viikon, niin silti tekisi mieli vaan venyttää neuvolaan soittamista.

En edes osaa itse tarkalleen määrittää, että missä vaiheessa raskaus on, joten neuvolasta varmasti saisi apuja. Hyvällä tuurilla saisin lähetteen varhaisultraan ja verikokeeseen. Mutta kuitenkin takaraivossa vahva pelko siitä, että jos vahingossa puhun ääneen raskaudesta, niin se menee kesken.

Onko joku muu, ketä neuvolaan ei ole vielä soittanut? :oops:

Mä soitin kans vasta n. 10 päivää plussauksen jälkeen. Ei nyt vaan ollu kiire asian kanssa :rolleyes: Ihan ymmärrettävää jos haluaa ensin itse sulatella asiaa. Mulla meni kans edellinen kesken, ja nyt tuntu jotenkin järkevämmältä odotella hetken aikaa ennen kun varailee aikaa.
 
Vajaan viikon odottelin, plussasin pari päivää ennen kuukautisia ja soittelin kun ne oli muutaman päivän myöhässä. Oli sellainen fiilis että voiko tätä vielä uskoa todeksi niin en ihan heti viitsinyt soittaa. Tuon kauempaa en toisaalta malttanut odottaa :laughing002
 
Vajaan viikon odottelin, plussasin pari päivää ennen kuukautisia ja soittelin kun ne oli muutaman päivän myöhässä. Oli sellainen fiilis että voiko tätä vielä uskoa todeksi niin en ihan heti viitsinyt soittaa. Tuon kauempaa en toisaalta malttanut odottaa :laughing002

Ehkä minäkin ensi viikosta uskaltaudun soittamaan, jos loppuviikko menee hyvin eikä mitään muutoksia (vuotoa tms.) ilmaannu :)
 
Eka neuvola oli tänä aamuna, tänään neuvolan mukaan rv8+1 ja varhaisultran mukaan rv7+4-5.

Jutusteltiin ja käytiin esitiedot läpi. Joudun taas sokerirasitukseen. Sain mukaani lapun sikiöseulonnoista, sokerirasitusohjeet ja sen ruokaohjeistuksen halusin myös. Neuvolakortti ja ihanat kuoret tarttui myös matkaan :Heartred:p
Mitattiin verenpaine ja hemoglobiini ja ne oli oikein hyvät.

Puhuttiin siitä, että säikähdin niitä oireiden vähenemisiä, mutta kun puhuin asiasta ääneen alkoi oireita onneksi löytyäkin ja tulin pahoinvoinnin kannalta siihen tulokseen, että se on ehkäpä hieman muuttanut muotoaan ollen nyt enemmän närästys tyyppistä poltetta. Aina saa myös kuulemma soittaa jos mikä tahansa huolettaa.

Seuraava neuvola tammikuun puolen välin jälkeen rv16 paikkeilla. Jännittävää :)

EDIT. Oli oikein hyvä ja itselle tarpeellinen käynti. Tykkäsin kovasti kun pääsi myös ihan paikanpäälle.
 
Muokattu viimeksi:
Tänään eka neuvola, 8+0. Vähän jännittää onko yhtä saarnausta koko käynti (bmi 33) vai keskitytäänkö siellä muihinkin asioihin. Mulla noin yleisesti ottaen on todella huonot kokemukset terveydenhoitajista (myös silloin kun olen ollut normaalipainoinen) joten toivon tosiaan että tää käynti onnistuis :)
 
Tänään eka neuvola, 8+0. Vähän jännittää onko yhtä saarnausta koko käynti (bmi 33) vai keskitytäänkö siellä muihinkin asioihin. Mulla noin yleisesti ottaen on todella huonot kokemukset terveydenhoitajista (myös silloin kun olen ollut normaalipainoinen) joten toivon tosiaan että tää käynti onnistuis :)

Mun BMI on vielä isompi eikä maininnut halaistua sanaa koko asiasta. Olin ihan et ohhoh:wideyed:
 
Huh, neuvola menikin tosi hyvin! Oli tosi mukava terkka. Ei kiinnittänyt huomiota painoon ollenkaan, kerroin kyllä että kyseessä on tosi arka asia itelle. Oon kyllä tosi iloinen että menikin hyvin! Ei kuunneltu vielä sydänääniä, meinas että voi olla ettei vielä kuulu niin ei tuu sitten pahaa mieltä tai epävarmuutta. Viime viikolla käytiin kuitenki varhaisultrassa ja kaikki oli hyvin.
 
Mukava kuulla, että painoon on suhtauduttu hyvin. Muakin jännittää miten mun ylipainoon suhtaudutaan. Mulla oli alkuvuodesta bmi 33,5 mutta syksyyn mennessä onnistuin laihtumaan n. 5kg. Syksyllä jouduin pitkälle sairaslomalle ja nyt kaikki on varmasti tullut korkojen kanssa takaisin, mikä harmittaa tosi paljon.
 
Mukava kuulla, että painoon on suhtauduttu hyvin. Muakin jännittää miten mun ylipainoon suhtaudutaan. Mulla oli alkuvuodesta bmi 33,5 mutta syksyyn mennessä onnistuin laihtumaan n. 5kg. Syksyllä jouduin pitkälle sairaslomalle ja nyt kaikki on varmasti tullut korkojen kanssa takaisin, mikä harmittaa tosi paljon.

Ne on niitä korona turvotuksia :woot: Nou hätä ylikiloista nyt, kunhan vaavalla on kaikki hyvin. Sitäpaitsi olet juuri hyvä juuri tuollaisena :Heartpink
 
Täälläkin käyty tänään 8+6 eka neuvolakäynti. Perus rupattelua ja esitietojen täyttämistä. Nyt toisen lapsen ollessa kyseessä tuntui jopa turhalta käynniltä, ei vielä edes kokeiltu kuunnella sydänääniä. Toki tuli lähete seulontaverikokeeseen, joka pitäisi reilun viikon päästä käydä antamassa.

Esikoisen kohdalla mulla oli mennyt täysin ohi tieto, että raskauteen liittyvät käynnit saa tehdä työajalla ja siitä maksetaan normaalisti palkka. Sumplin silloin kaikki käynnit ja korvasin miinustunteja tekemällä pidempää päivää joku toinen päivä. Nyt pitäisi tietty kertoa työnantajalle, jos haluaa että tunteja ei tarvi korvata. Mulla siis työaika 8-16, joten kaikki käynnit osuu tuolle välille. Miten te muut olette järkänneet käynnit ja onko joku jo kertonut pomolle ja miten suhtautui käynteihin kesken päivän?
 
Takaisin
Top