Neuvolajutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hilja89
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mies oli ekassa raskaudessa melkein kaikissa mukana :) Mutta nyt ei oo kyllä tarvetta, mihin ehtii ja saadaan esikoinen hoitoon jne.

No toi on kyllä pyllystä, jos erikseen mies vaaditaan mukaan eikä sitä sit noteerata paikalla millään lailla :/ Periaatteessa siihen laajempaan miehen sisällyttämään kertaan kuuluis vissiinki jonkinsorttinen terveystarkastus miehellekin, mutta käsi ylös kellä miehelle on mitään semmosta tehty?!

Mutta etenkin ekassa raskaudessa mulla oli aivan ihana terkkari, joka kyllä huomioi miehenkin ja se olikin melkeen joka kerta mukana. Tokalla kertaa ei mies päässy niin usein mutta ne muutamat kerrat kun oli niin kyllä se hiukan erikoinen terkkari hänetkin kuitenkin sisällytti juttuihin. Ja nyt ollaan lapsien kanssa käyty tällä mun uudella terkkarilla täällä uudessa kaupunginosassa, niin vaikuttaa varsin pätevältä, muttei oo ehkä niin lämmin kuin mitä ihan eka terkkari mulla on ollut ja tokan synnyttyä vaihtu kans aivan ihana tyyppi vanhaan neuvolaan. Mutta lasten kanssahan nuo voi olla ihan erilaisia kuin äitien, että vähän jänskättää miten hän suhtautuu esim mun painoon...

Mä ihan yllätyin kun painoa ei kommentoitu mitenkään negatiivisesti, ainoastaan raskausdiabeteksen kohdalla hän sanoi että voi indikoida tulevaisuuden riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen, joten kannattaa pohtia pitääkö mahdollista tulosta hälytysmerkkinä omien elintapojen korjaamiseksi. Painon kanssa korosti, että kaikki raskausmateriaali ja lapsi tuovat lisää painoa, sitä ei pidä säikähtää, samoin loppuvaiheen turvotus sulaa sitten synnytyksen jälkeen.

Täällä tullaan vähän jäljessä : D ajattelin sanoa ens ma esikoisen 1-v neuvolassa terkalle. Tänään siis 4+0

Nyt on varattu eka neuvola 20.7. eli tuolloin 9+1. :) mieskin tulee toivottavasti mukaan.

Mulla oli eilen neuvola. Ei siellä mitään ihmeellistä. 7.7 käyn labras antaa näytteen niihin seulontatutkimuksiin. Seuraavaks sitten olis se ultra ja elokuun alussa seuraava neuvola. :)

Mä varailin neuvolaa maanantaina ja sain vasta 19.7. Piiiiitkä on odottavan aika. [emoji16] Mulla mies ollu mukana osassa esikon neuvoloissa ja ultrissa tietenkin. Toisessa kävi ultrissa ja kolmannessa oli aina joko töissä tai vahti vanhempia lapsia. Sattinu ultrapöivät siis vähän huonoille päiville töiden suhteen. Jospa nyt tälläkertaa pääsis mukaan. [emoji5]️

Mulla neuvola vasta 18.7 ja silloin viikkoja olisi 10+5.

Mies ei tule neuvoloihin mukaan, mutta ultriin tulee kyllä varmasti. :)

Eka neuvola 11.7 ja viikkoja 7+2-8+? Lasketaan kuulemma tarkemmin ja yritetään saada joku LA:happy090 mies ei ikinä ollu neuvolassa ekasta, kaikki ultrat oli mukana

Esikoisen kanssa mies oli alusssa ainakin monesti neuvolassa mukana ja tietty ennaltasovituissa ultrissa (loppuraskaudessa tuli pari ultrausta kun olin sairaalassa). En usko, että vielä ekalla kerralla tulee nyt mukaan kun on vain vanhan kertaamista, mutta ehkä sitten kun ruvetaan kuuntelemaan sydänääniä. :Heartred

Tänään oli ensimmäinen neuvola ikinä! Reilu 1,5 tuntia siinä meni. Oli mukava rupatella ja kuulla hyviä vinkkejä, vaikka niitä oli googletellutkin. Ravitsemusterapeutille pitää mun soittaa tai laittaa viestiä, koska oon lähes vegaani ja hyvä ehkä jutella ruokailuasioista. Verenpaineet olivat hyvät, mutta hemoglobiini vähän siinä rajoilla. Painoa oli myös jo tullut 2,5 kiloa lisää, en tosin tiedä mikä on normaali tahti, mutta ei se kyllä ainakaan kasvavan vatsan takia ole tullut... :D No kai se näkyy, jos pitää koko ajan syödä, ettei tule paha olo. Seuraava neuvola onkin sitten vasta melkein elokuun puolivälissä. Sitä ennen nt-ultra, testejä ja sokerirasitustesti myös (yäk).

Mua jännittää neuvola ihan hirveästi, koska pelkään, että saan jonkun vanhanaikaisen neuvolatädin, joka lyttää mut mun ruokavalion (vegaani) takia :( Ja lähtöpaino on alipainon puolella niin siitäkin varmaan tulee kommenttia... En ole edes vielä uskaltanut soittaa sinne :(

Meillä ei mies tule neuvoloihin mukaan, paitsi jos jollekin käynnille nimenomaan mieskin halutaan. Ultriin tulee mukaan :) Tänään tuli postissa esitietokaavakkeet.

Eka neuvola tänään! Ei hirveesti tullut uutta asiaa (ehtinyt ottaa itse niin paljon selvää) ja haukottelin vaan menemään siellä kun lomalla piti herätä niin aikaisin :grin
Noista ruoka jutuista en ehkä ottais stressiä, onhan se toki inhottava jos siellä lytätään(toivotaan että kenellekään ei näin käy), mutta ei hekään oo ihan perillä mikä oikeasti ois parasta kun noudattaa vaan THL tekemiä suosituksia niinkun työhön kuuluu.
Oon sen verran enemmän itse perehtynyt ravintoasioihin että mä en kyllä rupee rypsiöljyä ja rasvatonta maitoa käyttämään..

Tänään oli ensimmäinen neuvola ikinä! Reilu 1,5 tuntia siinä meni. Oli mukava rupatella ja kuulla hyviä vinkkejä, vaikka niitä oli googletellutkin. Ravitsemusterapeutille pitää mun soittaa tai laittaa viestiä, koska oon lähes vegaani ja hyvä ehkä jutella ruokailuasioista. Verenpaineet olivat hyvät, mutta hemoglobiini vähän siinä rajoilla. Painoa oli myös jo tullut 2,5 kiloa lisää, en tosin tiedä mikä on normaali tahti, mutta ei se kyllä ainakaan kasvavan vatsan takia ole tullut... :D No kai se näkyy, jos pitää koko ajan syödä, ettei tule paha olo. Seuraava neuvola onkin sitten vasta melkein elokuun puolivälissä. Sitä ennen nt-ultra, testejä ja sokerirasitustesti myös (yäk).

Hei kivaa että täällä on toinenkin vegaaniruokailija mun lisäksi!

Mielipidekysymys, meilläkin oli neuvolan nettisivuilla puhuttu tuosta molempien terveystarkastuksesta, mutta mitään sellaista ei kummallekaan tehty. Kyseltiin vaan multa raskausoireita, tehtiin sisätutkimus ja se oli siinä. :wideyed: Meilläkin oli ja on aivan ihana neuvolatäti, hänestä ei missään nimessä mitään valittamista, mutta se lääkärineuvola oli kyllä miehen kannalta ihan turha vaikka miehen osallistumista oli ihan erikseen vaadittu ja painotettu.

Tampereella multa ainakin kysyttiin, kun soitin neuvolaan, että haluanko perinteisen vai sähköisen version neuvolakortista. Eli ihan itse sai valita. Mä otin sähköisen, koska se oli mun mielestä mulle sopivampi. Siellä sähköisessä versiossa oli myös ne kaikki esitietolomakkeet, jotka käskettiin täyttää ennen ekaa neuvolaa. Lähinnä päihteidenkäytöstä, sairauksista, ravinnosta jne. Osassa oli osiot sekä isälle että äidille erikseen.

Mua vähän pelottaa se eka neuvola, kun pitää mennä sinne yksin. Ja kun on esikoinen kyseessä, niin en yhtään tiedä, mitä odottaa. Lisäksi tulen niin kuulemaan kunniani mun ruokailutottumuksista, jotka ovat tämän Italiassa vietetyn vuoden seurauksena hyvin italialaistuneet (ei aamupalaa ja vaan kaks ateriaa päivässä klo 14 ja 20). Lisäksi en suostu laittamaan suuhuni esim. margariinia tai rypsiöljyä niiden todistettujen terveyshaittojen takia. Jostain syystä kyseiset tuotteet ovat kuitenkin edelleen neuvolan ravitosuosituksien listalla.

Mulla siis eka neuvola 5.7. ja silloin olis omien laskujen mukaan 7+6. Sain ajan vähän aikasemmin kuin yleensä, koska mun alueen neuvolantäti jää lomalle ja halusi tavata mut ennen lomaansa.

Takaisin