Neuvolajutut

Meillä jätetty eka lääkäri pois, koska on nt-ultran suunnilleen niillä vkoilla. Tietty pääsee lääkärille jos tarve, mutta ei oo suunnitelmassa enää ollenkaan. Mulle ei ekassa tehty yhtään sisätutkimusta, eka vasta ku oli supistuksia ja olin synnärillä.
 
Neuvolassa käyty. Taas katseltiin ultralla ku ei saatu doplerilla ääniä kuuluviin. Bebe siellä poikittain köllötteli ja selvisipä se että istukka on aika alhaalla edessä/sivulla/takana. Kaikki kunnossa eikä mun veriarvotkaan ollu niin huonot ku mitä viimeks luultiin.
 
Meillä Hämeessä ainakin ensisynnyttäjillä kuulostaa olevan 2 neuvolalääkäriaikaa. Olen juuri ensimmäiseen menossa eli rv 18. Perus neuvolakäynneillä meillä otetaan pissanäyte ja pH aina jotta nähdään mahd tulehdukset. Ja mitataan verenpainetta sekä painoa. Tosi asiantuntevalta tuntuu meno ja olen ollut tyytyväinen näihin käynteihin, mies vähän valittaa kun mene niin paljon aikaa, käynnit on sellasia 2 tunnin sessioita!
 
Mulla neuvolakäynnit taas onollu jotain puolen tunnin rutistuksia.. :woot: Ehkä mun pitäisi kyselyillä pidentää sitä aikaa, mutta jotenkin en vaan osaa, ja aika vähän tulee kysymyksiä siellä mieleen.. Ja ehkei se mun neuvolatätikään ihan perusteellisimmasta päästä ole, vaikka siis tykkään kyllä hänestä. :) Ens viikolla on sit lääkärineuvola, ja siitä ukosta joka sen suorittaa tiedän ainakin että tosi nopea käynti tulee olemaan jollei sit löydy jotain ongelmaa siellä ultraäänessä.
 
Täällä on kans 2 neuvolalääkäriä. Mulla on eka niistä myös ens viikolla 18+ viikolla. Sen tiedän jo, että sisätutkimusta ei tehdä ja aikaa varattu aika vähän, 20 min. Olen ymmärtänyt, että terveysasemalla ei ole ultraa, joten sitäkään ei tehdä. Haluaisin, että kuunnellaan sykkeet, vaikka niitä alle viikko sitten kuunneltiinkin neuvolassa. Terkkari sanoi ettei haittaa, vaikka mulla on vain viikko väliä edelliseen terkkarineuvolaan. Jouduin siirtämään th-käyntiä, niin sen vuoksi nämä on näin lähekkäin.

Meille varattiin edellisessä neuvolassa perhevalmennusten ajat. Pitää hankkia sijainen niiden ajaksi. Sokerirasitukselle löytyi onneksi hyvä aika, ei tarvi sijaista ja on aikaa toipua (jos toivuttavaa on). Ensimmäinen ns. fysioterapia mun kai pitäisikin varata ihan pikapuoliin. Aika paljon on kaikenlaisia käyntejä tulossa. Ja tietysti rakenneultra tulossa 22.9., johon on alle 3 viikkoa, jee! :happy:

Ai niin, Kiraffi sanoikin, että hänellä on ollut mies mukana neuvolassa. Mites muut? Meillä ei ole vielä mies päässyt mukaan mihinkään :sorry: Piti tulla varhaisultraan, mutta heräsi liian aikaisin uniltaan naapurin kovaäänisen remontin vuoksi, niin ei jaksanut lähteä. No, onneksi kaikki hyvin siellä, niin ei haitannut niin paljon. Pitää ehdottaa, että ottaa joskus etäpäivän töistä, niin voi sitten tulla. Periaatteessa on liukuva työaika, mutta ei ilmeisesti liu'u niin paljon. Saa nähdä, mitä pitää tuosta mun miehestä.
 
Täällä myös kaks neuvolalääkärikäyntiä, joista ensimmäinen yleensä näihin aikoihin, mutta koska lääkäri teki sisätutkimuksen varhaisultran yhteydessä, niin se kuulemma lasketaan ensimmäiseksi käynniksi, joten pääsen lääkärin juttusille vasta joskus loppuraskaudesta.
Mies oli mukana ensimmäisellä neuvolakäynnillä ja nt-ultrassa ja tulee myös rakenneultraan mukaan. Itse ainakin koen, että normaalilla neuvolakäynnillä miehen mukana olo on aika turhaa.
Meillä ei oo vielä sovittu mitään valmennuksia eikä aikaa sokerirasitukseen. Seuraava neuvola on puolen toista viikon päästä, jospa siellä sitten :)
 
Maaria80, meillä mies ei päässyt ar-ultraan. Silloin oli viikot 6+4 ja näkyi jo ihanasti sydämen jumputus! Kahdessa neuvolassa ollaan yhdessä käyty ja sit siinä nt-ultrassa, se oli kyllä hänelle hieno kokemus.

Me puhuttiin jo miehen kanssa että ensiviikon neuvolalääkäriin hän ei yritä mukaan tulla kun se on kuitenkin suurimmaksi osaksi sitä raskaana olevan terveydentilan selvitystä. Mutta normaali neuvoloihin hän yrittää tulla mukaan. Olen ymmärtänyt meidän neuvolatädin puheista että suuri osa näistä käynneistä on ensisynnyttäjillä vähän sen perheen voimavarojen yms. kartoittamista. Että ns. ymmärretään mitä on tulossa! Ja siis minä olen sitä mieltä että meille se tulee tarpeeseen! Tai siis varsinkin miehen on hyvä saada päähänsä että mitä se arki vauvan kanssa sitten on, tai selviäähän se sitten käytännössäkin mutta mukavaa ehkä hiukan ennakkoon saada vihiä! Ja siis siihen kelaneuvolaan yritän ainakin saada hänet mukaan. Vaikka kyllähän nekin asiat suurimmasi osaksi koskee äitiä. Mutta siellä kuitenkin keskustellaan myös siitä isyysvapaasta, jota toivon meillä otettavan, en kylläkään ole vielä selvittänyt mitä se käytännössä tarkoittaa kun isä on yrittäjä, että onko sitten rahallisesti kuinka järkevää...

Millä viikolla se sokerirasitus on? täytyykin muistaa kysyä aikaa seuraavalla kerralla...
Meillä rakenneultra 19.9 eli pari viikkoa vielä siihen.
 
Mulla on sokerirasitus rv 25+. Viikko suuntaan tai toiseen taisi olla se ihanteellisin, mutta saattaa tuo riippua paikkakunnastakin. Mä ehdotin tota töistä johtuen, ja se sitten sopi. Pitää hankkia sijainen, jos joudun olemaan pois. Pieni myöhästyminen ei haittaa, mutta jos on tunnin pois, niin sitten tulee jo järjestelyä. Yritän pitää minimissään noi poissaolot, vaikka ainakin neuvolakäynnit kuuluu työaikaan.

Osaako muut sanoa, tapaako siinä tulla huono olo tms. sen jälkeen? Ja että jos tulee, kestääkö se pitkään? Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn ja ajattelin jos joku muu ensikertalainen miettii.
 
Olen tässä raskaudessa yksin käynyt toistaiseksi neuvoloissa ja ultrissa, mies töiden takia ei ole päässyt. Ehkä sitten rakenneultraan tulee.

Sokerirasituksissa mulla on huono olo tullut vain siinä hetkenä, kun on pitänyt se sokerilitku juoda. Siitä kun on selvinnyt, niin muuten ollut ihan ok olo, tosin hyvä syödä jotain heti sen rasituksen jälkeen.
 
Mulla ei ole tullut rasituksesta muuta, kuin ihan mieletön jano, kun yhtään ei saa edes vettä juoda 12h. Ja aikaahan koko rasitukseen saa varata n.2h15min. Myös edellisen päivän syömisiä kannattaa miettiä tarkemmin ja jättää ainakin sokerit ym ylimääräset hiilarit ja tärkkelyspitoset syömiset ihan minimiin. Etenkin illalla. On nimittäin oikeesti ihan tosi kurjaa kärähtää sitte jostain yhdestä arvosta, kun on edellisenä päivänä vähän herkutellut, ja saatkin seuraukseksi mittailla niitä arvoja itse sormen päästä koko loppuraskauden...ei kivaa..
Itellä neljäs raskaus, ja vihdoinkin rasitus oli normaali. Kolme edellistä siis menty radilaisena syystä tai toisesta...

Ja meillä on kyllä miehellä ihan tosi kiva työpaikka, kun on aina päässyt mukaan neuvolaan ja ultraan. Yritetään vain aina sopia se mahdollisimman myöhäinen aika, että poissaoloja tulisi mahollisimman vähän korvattavaksi tyyliin "huomenna".
Ja kyllä minä vaan niin mieleni pahottaisinkin, jos aina ihan yksin joutuisin mennä...mutta onneksi en.
Ja en minä varmaan tota miestä nyt ihan jokaiselle neuvolakäynnille kaipaakkaan.
Mutta edes ne ns. tärkeimmät.
Ja niin ku vaikka seuraavaksi rakenneultraan 2.10. :happy:
 
Muokattu viimeksi:
Sokerirasituksesta voi tulla huono olo tai olla tulemata. Toisilla huono olo kestäö hetken, toisilla loppupäivän. Aivan on ihmisestä ja kerrastakin kiinni, itellä ainakin menny erilaisin oirein joka kerta.

Tuosta kehotuksesta olla syömättä hiilareita ennen rasitusta. Se ei palvele ketään, jos jotenkin onnistuu huijaamaan syömisillään tulokset, tosin jos sokeriaineenvaihdunta toimii niin se toimii rasituksen aikanakin, oli siinä ennen paastoa syönyt sitten mitä hyvänsä. Mutta ehkä jos on taipumus radiin, niin ainakin paastoarvoa ehkä pystyisi huijaamaan tollasella ruokavaliomuutoksella. Mutta pointtina koko rasituksessa on nähdä, miten keho reagoi ihan tavalliseen ruokavalioon ja on tärkeetä syödä normaalisti myös niitä hiilareita. Radi on ikävä tauti, joka hoitamattomana voi aiheuttaa sen ns sokerivauvan lisäksi monia komplikaatioita jo raskausaikana, vakavin lienee istukan toiminnan häiriöt. Eli ei todella kannata pelätä ja sen vuoksi yrittää kikkailla, kun omasta ja etenkin lapsen terveydestä siinä vain yritetään huolehtia.

Toi veden juominen paaston ja rasituksen aikana on jännä, kun kahdella edellisellä kerralla on ollu ohjeissakin, että saa paaston aikana juoda max lasillisen vettä, mutta nyt oli, että saa juoda normaalisti. Samoin itse rasituksen aikana ei aiemmin saanut ottaa kuin suullisen, jos oli pakko huuhtoa sitä sokerinmakua suusta, mutta nyt tällä kertaa annettiin lupa ihan juoda. Ja samassa labrassa oon käyny kaikki. Liekö sitten tullut jotain uutta tietoa, ettei juomisella oo vaikutusta, mutta ei oo kaikissa paikoissa otettu käyttöön..? Tai sitten vaan jotain muita käytäntömuutoksia, taas vaihteeksi.
 
Meillä ainakin sanottiin että jo pienikin veden juominen rasituksen aikana vaikuttaa arvoihin.
No voihan se vaikuttaa. Ja vielä isompi määrä vielä enemmän. Sen olen todennut ihan itsekin omilla mittareilla.
Mutta joo...se max suullinen aamulla oli kyllä sallittua. Esim jos lääkkeitä tai jotain piti ottaa.

Ja noista hiilareista, kyllä todellakin vaikuttaa!
Ja se miksi asiasta mainitsin, niin tarkoitin lähinnä sitä, ettei nyt ihan edellisenä iltana/päivänä kannata tyyliin herkutella kaiken maailmaan pizzaa ja kermaleivoksia ym, sillä ne todellakin vaikuttaa aamun arvoihin. Ja sit saatat sen vuoksi olla ns."nalkissa" niiden mittausten kanssa loppu raskauden.
Ei siis mistään sen kummemmasta kikkailusta ollut kyse.
Meilläkin oli edellisenä päivänä neuvola ja puhuttiin siellä miehen kanssa, että jos jossain mun nimoparikahvilla käytäis. No hetihän se neuvolan tätikin muistutti niistä syömisistä, ja ehotti vielä, että jos käytäisiinkin siellä pullakahvilla vaikka vasta seuraavana päivänä rasituksen jälkeen. Ja niin me tehtiinkin, ja hyvä niin, sillä kaikki arvot olivat normaalit.
Että kiva kun muistutti!
 
Mun pointti olikin, että jos sokeriaineenvaihdunta toimii normaalisti, niin se ei silloin hetkauta tuloksia, vaikka vetäs mimmoset mätöt just ennen paastoa. Ite olen tämän kokenut, kun viimeksi olin jostain syystä varma, että radi napsahtaa, niin vedin hirveet herkkuannokset siinä ennen paastoa, kun aattelin, ettei sillä oo väliä, kun kuitenkin menee arvot yli. Ei menny. Mutta jos olisikin ruokavaliolla hoidettava radi, niin se voi jäädä huomaamatta, jos onnistuu epätavallisen vähähiilarisella syömisellä edellisenä päivänä vaikuttamaan paastoarvoon. Eli tällöin voi jäädä radi huomaamatta ja huonolla tuurilla se sitten tekee komplikaatioita raskaudessa, kun sitten sen rasitusta edeltävän päivän jälkeen syö taas normaalisti hiilareita. Eli normaali ruokavalio ennen paastoa on paras oikeen tuloksen saamiseksi, eikä siinä missään nimessä kannata alkaa välttelee mitään.
 
Mulla oli oikein ohjeetkin, miten pitää syödä muutamaa päivää ennen rasitusta, et tulee tarpeeks hitaita hiilareita.
 
Mä vetelin illalla vielä viimeiseksi ennen paastoa mustikkapiirakkaa, ajattelin että hyvä vaan jos radi tulee ajoissa ilmi jos sellaista taipumusta on. :) Ja toisaalta, saanpahan nauttia vielä viimeisen "sallitun" herkin ennen diagnoosia. Aamulla join pienen lasillisen vettä, koska sen verran saamissani ohjeissa oli sallittu. Tulokset olivat lopulta tosi hyvät.
 
Eilen oli neuvolalääkäri. Eipä siellä kovin paljoa tehty. Ihan mukavan oloinen lääkäri :) Toinen neuvolalääkärikäynti rv 36.

Sisätutkimus tehtiin, koska valkovuoto on ollut runsasta, mutta mikään ei viitannut tulehdukseen. Verenpaine oli tainnut laskea vielä viime viikostakin, koska heti kerralla saatiin hyvä arvo. Ja alapainekin oli alempi. Viime kerralla sai mitata kaksi kertaa.

Hemoglobiinista sanoi, että sitä ei mitata nyt. Sitten kun menee alle 115, niin kannattaa aloittaa rautalääkkeet.
 
Minulla oli neuvolalääkäri tiistaina. Oltiiin tosi tyytyväisiä kun painoa oli tullut +500 g per viikko (edellisen kerran paino oli laskenut). Hemoglobiini oli taas laskenut arvoon 110 eli aloitan nyt raudan syönnin pienellä vahvuudella. Suositteli jotain nestemäistä valmistetta tai sit tabletissa max 25 mg. Minulta löytyykin tuollainen tablettiversio kotoa kun ferrofol-c mama jota ajattelin nyt lähteä testaamaan. Minä vein töissä mittaamiani verenpainearvoja (n. 128/83) näytille ja jätettiin neuvolassa mittaaminen kokonaan välistä kun viime kerran saatiin siellä hirmulukemia. Ja valkovuodosta, sisätutkimusta tehdessään lääkäri sanoi että valkovuotoa on runsaasti, mutta se on normaalia ja voi vaan lisääntyä raskauden edetessä. Minä en ole oikeastaan kiinnittänyt mitään huomiota asiaan kun on hajutonta ollut.

Meillä seuraavaksi kuukauden päästä kelaneuvola, jolloin saan sitten sen raskaustodistuksenkin. Sokerirasitusaikaa en saanut vielä, hoitaja sanoi että seuraavan kerran varataan se, suositteli että otetaan mahdollisimman myöhään (viimeistään rv28).
 
Takaisin
Top