Neuvolajutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hilja89
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tääläki luki tos kirjees mis tuli esitietomake et ekalla käynnillä varataan aika varhaisultraan.. eli vissiin mekin päästään automaattisesti

Meille tuli postissa esitietolomake, sitä sit eilen vähän kattelin ja voi että kun ärsyttää ku aina kysytään samat: onko käyny leikkauksissa, koska , koska tehty viimisin papa, koska käyny hammastarkastukses... ku mä en oikeesti vaan muista näitä ja ne kuitenki pitäis näkyä niitten tiedoissa!!

Niin no noihan on semmosia juttuja millä on merkitystä oman itsesi ja terveytesi kannalta jolloin se oot sinä kenen ne kuuluu muistaa. Se että ite muistat millon on esim se viimeisin papa otettu niin palvelee sun terveyttäs. Äitiysneuvola on ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa parhaimmillaan, esim tieto omista hammashuoltoasioista vaikuttaa pitkälle lapsenki suun terveyteen. Huom neuvola ei oo pakollinen...

Ja joissain neuvoloissa vieläkin myöhemmin. Esim mulla ei edellisessä raskaudessa suostuttu missään nimessä kuuntelee ennen kun 10 viikkoo oli täynnä kun pyysin päästä aiemmin huolieni takia. Oiskohan lopulta ollu nt-ultran jälkeen kun ekaa kertaa kuunneltiin.

Juu, sehän vaihtelee mm. omasta ruumiinrakenteesta, sydänääniä voi olla haastava löytää vielä puoleenväliinkin saakka!

Mulla eka neuvola 30.6, viikkoja silloin 8+5. En ajatellu kysyä kuuntelua, aiemmissa raskauksissa on kuulunu äänet H10 jälkeen kun on sattumalta ollu käynti neuvolassa ja oon sitä pyytäny. Varmaan se 9-11 on viel harmaata aluetta et riippuu työntekijästä ja käytettävästä dopplerista et suostuuko yrittää.

Mulla ei kans suostunu kuunnella ennenku vasta nt-ultran jälkeen ku oli toka käynti. Mulla oli kyllä oma Doppler, jolla sain kuulumaan rv8.

Mulla kuunneltiin viimeks ekalla kerralla jo, ja hyvin kuulu. Pitää vaan muistaa ettei huolestu jos niitä ääniä ei kuulukaan vielä sillon.

On se terkastakin kiinni. Mulla ei tokavikalla tai vikalla kerralla neuvolassa ennen synnytystä meinannu terkkari löytää poitsun sykkeitä. Jollei olis vauva liikuskellu just sillon niin oisin ollu varmaan kauhusta kankeena. Se olikin kyllä muutenkin.. noh, mielenkiintoinen tapaus, tämä neuvolantäti.

Joo niin vähä muiatelinki että eivät vielä ekalla käynnillä kuuntele :)

Mä muistaisin, että kuunneltiin vasta ultran jälkeen. Eli jotain 14-16 viikoilla.

Toivottavasti nyt tällä kertaa osuisi kohdalle mukava neuvolan täti ja saisi olla samalla koko raskauden. Viime kerralla neuvolan täti vaihtui todella monta kertaa ja se oli mälsää. Olisi ollut mukavempaa jutustella aina saman tutun hoitajan kanssa. :oops:

Mä sain siis tietää raskaudesta 16 päivä ja koko viikonlopuin "kituilin" ku oisin halunnu heti soittaa neuvolaan. Maanantaina varattiin sitte eka aika joka on heinäkuun puolessa välissä. En tiiä miten maltan odottaa sinne asti :P

Onko teille itsestäänselvyys, että kumppani tulee mukaan neuvolakäynneille, vai onko ihan ok mennä yksin? Meillä mies oli luvannut tulla ensimmäiselle käynnille, mutta nyt ei olekaan järkännyt sitä töistä vapaaksi, eikä aiokaan, kun on ollut muiden juttujen takia nyt jonkin verran poissa. Ärsyttää tosi paljon. Eikä hän voinut kertoa sitä edes etukäteen, vaan tuli sattumalta ilmi, kun kysyin asiasta. Ei varmaankaan haittaisi loput käynnit niin paljoa, mutta tämä ensimmäinen olisi mulle tärkeä. Ehkä vaan ylireagoin...?

Mä oon käytännössä aina käyny neuvolat yksin. Mies on ollu aina ultrissa mukana kyllä. On tainnu 3 lapsen odotukses käydä 2krt äitiysneuvolassa. Lasten kanssa on sitten käynyt ja jokusen kerran yhdessä lasten neuvoloissa...

Ymmärrän kyllä tuon ensikäyntiasian Hilja89! Varsinkin kun siellä on puolisollekin paljon asiaa ja kysymyksiä. Mut ehkä mies sitten seuraavalle, ellei nyt tätä enää saa järjestymään..?

Meillä mies on sanonut että haluaa ja aikoo tulla kaikille käynneille mukaan, mutta jos kävisi niin ettei pääsisikään niin en loukkaantuisi. Ekalle käynnille haluan kyllä että mies tulee mukaan eli ymmärrän Hilja89 että ärsyttää jos mies ei pääsekään sinne mukaan:sad001

Se eka just oiskin hyvä miehenkin käydä, kun ei siellä paljon muuta vielä tapahdu kuin jutellaan ja saadaan paljon infoa, esim isyysvapaista. Mutta saa sieltä kaikenmoista lippulappustakin mukaan mistä käy tärkeimmät ilmi. Myöhemmin sitten onkin pitkälti äidin ja vauvan tutkimista, mutta sielläkin on välillä laajempia juttuja, joihin isät usein sisällytetään mukaan, esim voimavarakysely tehdään jossakin kohtaa. Ja onhan se isällekin kiva kun sydäntä aletaan kuuntelee :)

Meillä mies ei tällä kolmannella kierroksella taida paljoa tulla mukaan, kun jos hällä on vapaa niin ehkä mieluummin hoitaa sit lapsia kotona, ettei tarvii koko karavaania joka kerta kuljettaa mukana. Mut kyllä mä haluan, että muutaman kerran näyttäydytään yhdessäkin, ainakin aiemmin terkkarit on tykänny, että on miestäkin päässy vähän jututtaa.

Meillä mies oli esikoisesta ekalle neuvola käynnillä ja ultrissa. Muut käynnit kävin yksin, koska katsottiin ettei häntä siinä tarvita ku mun painoo ja mahaa mittaillaan :p :)
Tästä toisesta mennään samalla kaavalla

En pahastu jos ei joka käynnille pääse. Mä taas koen että se eka käynti on isälle ihan turha, kun ei vielä kuunnella sydänääniä tmv. Toki ymmärrän symbolisen merkityksen. Ehkä siihen keskiraskauden paikkeilla (?) olevaan ns. Kelaneuvolaan haluaisin miehen mukaan. Siellä käytiin meillä läpi tota tukiviidakkoa yms. Mies on paljon mua järkevämpi tollasessa, ni hyvä että edes jonkun mieleen jäis ne asiat... :D

Meillä mies oli mukana ekalla kerralla, ekassa lääkärineuvolassa ja ultrissa. Lääkärineuvolasta oli nimenomaan sanottu että molempien pitää tulla, mutta miehelle ei siellä koko vastaanoton aikana puhuttu sanaakaan (ihan totta!). Lopulta molempia harmitti kun mies oli turhaan ottanut töistä vapaata. Ei tullut sen jälkeen enää neuvolaan, eikä varmaan tule tässä raskaudessa kuin ultriin.

Takaisin