Neuvolajutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hilja89
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heiiii, noniin! Huomenna eka neuvolakäynti terkkarin luo ja minua vähän jännittää! Pitääkö pissanäyte antaa jo heti ekalla kerralla? Terkkari ei siitä puhelimessa mittää sanonu... työpäivän aikana tulee juotua vettä aika paljon ja nyt on kyllä saanu ravataki vessassa, niin miten jaksaa pidätellä :D
Nyt kaikki pikkujututki kertokaa mitä pitäs tietää vai saako sinne mennä ihan vaan pystymetästä? :)

Tuskin otetaan pissanäytettä jos siitä ei oo ohjeistettu. Se ensikäynti on pitkälti juttelua. Siinä selviää paljon asioita, ei sitä kannata jännittää :)

Hilmainen. Ekalle käynnille ei tarvii mukaan kun ne laput mitkä on lähetetty. Ekalla kerralla ei oteta pissanäytettä. Sitä ruvetaan vasta myöhemmin ottaan kun seurataan että ei tule sokeria virtsaan (raskausdiapetes) tai valkuaisaineita (raskausmyrkytys saattaa olla tulossa). Ekalla käynnillä täytetään äitiyskortti mihin tulee lähtöpaino eli mitä suunnilleet oot painanut ennen raskautta. Punnitaan mitä painat nyt. Mitataan verenpaine. Ja lähinnä jutellaan kaikesta tulevasta. Siellä saa siis kysyä ihan mitävaan mikä mietityttää. Muista että tyhmiä kysymyksiä ei ole.

Meillä otettiin ensikäynnillä pissanäyte. Siitä ei ollut mitään puhetta kun soitin varatakseni aikaa, joten onneksi kuulin sitten siskoltani että ei kannata käydä vessassa juuri ennen sinne menoa jotta saa edes jotain sinne kuppiin tiristettyä.. Hänellä kuulemma oli tullut aika yllätyksenä koko juttu. :rolleyes: Mutta nämä näköjään sitten vaihtelee.

Jos jotain opin edellisen lasketun ajan ryhmästä, niin sen, että jopa semmoiset jutut, joiden kuvittelis todella olevan joka neuvolassa samoin ei välttämättä olekaan.

Mulle ei oo lähetetty mitään lappuja..varmaan paikkakunta kohtasia nämäkin. Kiitos vinkistä! Olen siis varalta pissaamatta ennen käyntiä :grin viikonloppuna mittailin ite paineita, kun ne on ihan taivaissa jos joku muu mittaa :wideyed: ja tsekkasin paineet muutenkin, kun välillä niin huimaa..näin ilta-aikaan varsinkin.

Mä otin kans muutaman mittauksen kotona kun yleensä ne on terveydenhoitajalla olleet tosi korkeat. :D

Meillä pitää täyttää sähköinen esitietolomake ennen ensikäyntiä. Mä kans viimeks mittasin ite aina kotona verenpaineen ja painon ennen käyntiä. Vähemmän stressaavaa.

Ite siis sain kotiin purkin sitä ekaa pissanaytettä varten millä varmistetaan että ei ole tulehdusta. Joissain varmaan säästetään ja tehdään neuvolassa ite.

Meilläkään ei ekalla käynnillä pissanäytettä, eikä tullut mitään lappuja. Kaikki selviää kyllä siellä. -Tai sit menee pää pyörälle kaikesta mitä pitää muistaa jatkossa... :D

Mulle laitto terkka sähköset lomakkeet heti samana päivänä ku varasin neuvolan.. kai ne kohta saa täyttää.. 17 päivää vielä neuvolaan.. mulle sanottiin ettei sa käydä pissalla ku ultrataan, helpottaa saamaan paremmin kuvaa näin alussa ku mahan päältä ultrataan. Ööö öö öö..mitäs vielä.. muistaakseni ei viimeks pissatestiä kuitenkaan tehty vaan labrapurkki annettiin mukaan.

Kyl se vähän epistä on, että paikasta ja joskus ihan neuvolastakin riippuen saa ylimääräsiä ultrauksia, jos laite sattuu olee ja sille osaava käyttäjä.

Ha, eikä meillä ees oo neuvolasta saanu pissapurkkia, se pitää ite hakee labrasta! :D

Meillä on käytössä sähköinen neuvolakortti, en tykkää itse [emoji32] sain siis linkin palveluun ja tunnukset sähköpostiini ensikäyntiä varatessani. Sielä oli sitten lisäksi kaikenlaisia lomakkeita; perheväkivaltaan, ruokailuun, pelkoihin, alkoholin ja huumeiden käyttöön ym liittyen mitä pitää täyttää ennen menoa.

Eka th neuvola takana ja kylläpä tuli asiaa! Kahden viikon päästä on eka ultra ja sitten nt-ultra ja elokuun lopussa vasta seuraava th neuvola :wideyed: sinne mennessä pitäs netissä täytellä miehen kans lomakkeita..laajennetusta terveystarkastuksesta puhui..

Terkkari laski la olevan 16.2.2018 mutta ite pitäytyisin ennemmin tossa 20.2.2018..mulla on aina ollu muutaman päivän pitempi kierto kuin 28pv.

Mutta tänään kyllä jotenki konkretisoitu se, että perhana, meille tulee oikea vauva! :grin:joyful: ultraa odotellessa!! Jospa kaikki olis hyvin.

Mites muilla? Missä vaiheessa jysähti tajuntaan?

Esikoisen kohdalla tajusin vasta nt-ultrassa kun katselin hypähtelevää vauvaa, että tuo vauva tulee syntymään meille. Sitten kun aloin tuntemaan potkut rv 14 niin asia konkretisoitui vielä.

Kauheen aikasin tunsit potkut rondine. Mä itse tajusin tuntevani potkuja joskus puolenvälin paikkeilla, mutta sillin jo mieskin pysty ne tunteen. Eli olin varmaan jo hetken tuntenu, mutten tunnistanu potkuiks kaiken muun ilmankierron seasta.

Esikoisen kohdalla tajusin ehkä kuitenki vasta sitte kun sain hänet ekan kerran syliin. Siis tietenkin aikaisemminkin että vauva tulee mutta asia konkretisoitui silloin parhaiten :joyful: sain siis tietää odottavani rv14 gynellä käydessäni..

Enkelistä tunsin liikkeet kans joskus rv14 :)

Vielä kaksi viikkoa nt-ultraan :nailbiting:

Takaisin