Neuvolajutut

Joo ei tarvi paastota verikokeisiin.

Fifi, onpa tosiaan aikasin lääkäri. Onko sulla joku erityinen syy käydä jo nyt? Mulle varattiin syyskuun alkuun eka käynti :eek: Mutta jos se ihan perusneuvolalääkäri on, niin lienee gynetutkimus ja sit ihan jutustelua edessä. Lääkäri kyselee ja sä vastaat :D
 
Kiitos vastauksista! :happy: niin olin iteki ajatellu kun ei sanonut mutta ajattelin tarkistaa. Pissanäytteistä mul on onneks purkit ja ohjeet ni pitäis mennä oikein :grin meil ei oo lääkärikäyntiä ku vast rv 36, sitä ennen oli siin rv7 kun oli alkuraskauden ultra, otettu pois se keskivaiheen lääkäri meillä.
 
Joo ei tarvi paastota verikokeisiin.

Fifi, onpa tosiaan aikasin lääkäri. Onko sulla joku erityinen syy käydä jo nyt? Mulle varattiin syyskuun alkuun eka käynti :eek: Mutta jos se ihan perusneuvolalääkäri on, niin lienee gynetutkimus ja sit ihan jutustelua edessä. Lääkäri kyselee ja sä vastaat :D

No, nuin se justiisa meni. Mulla on peruslääkityksiä niin ilmeisesti niiden vuoksi näin aikasin. Lääkäri aiko laittaa viestiä naistenpolille, että haluavatko tarkkailla jotain arvoja. Dopplerilla saatiin sydänäänet kuuluville, kun nousin seisomaan. Maaten ei kuulunu. Siellä se suhisteli :Heartred
 
Kävin neuvolassa tällä viikolla ja oli ihan mukava käynti.
Mietityttää silti, puhutaanko painosta joka kerta neuvolassa? Kyllähän sitä ylimääräistä on, mut ei mahdottomasti sentään. Meneekö tää nyt ihan painonseurannaks...:confused:
 
Helga, mitä se terkkari sitten sano? Se on vissiin todella paljon terkkarista kiinni paljonko antaa painolle huomioo. Tosi inhottavistakin oon kuullu, jotka joka kerta saarnaa liiasta painosta. Taitaa nää tapaukset olla semmosia suppeesti jotakin taulukoita tuijottavia tyyppejä. Kannattaa ihan sanoa, jos se syynääminen rupee käymään inhottavan tuntuseksi.
 
Juu kyllä sitä painoa ja sf mittaa ainakin esikoisessa syynättiin:bored: kyllä oli huono fiilis ku aina tuli joku "ompa iso mitta, Oletpa kookas"...mun terkkari on ihana, mutta tuo painosta puhuminen otti kyllä lujille, viimeks tuli 10kg ja nyt kuulemma ei sais tulla yhtä paljoa ku oli jääny esikoista +2kg...:shifty:
 
Mulla on neuvolalääkäri jo ens vkon ti eli silloin 8+5, selvitellään migreenin varalle lääkitys kuntoon, kun näyttää tässäkin raskaudessa särkyjä tulevan tiuhaan eikä Panadol paljon lohduta, kun ei tehoa..
 
Helga, mitä se terkkari sitten sano? Se on vissiin todella paljon terkkarista kiinni paljonko antaa painolle huomioo. Tosi inhottavistakin oon kuullu, jotka joka kerta saarnaa liiasta painosta. Taitaa nää tapaukset olla semmosia suppeesti jotakin taulukoita tuijottavia tyyppejä. Kannattaa ihan sanoa, jos se syynääminen rupee käymään inhottavan tuntuseksi.

No et olis hyvä pudottaa painoa 3-4kg (ei sentään enempää) eli periaatteessa kehoitus laihduttaa. No eiköhän tuo lähde muutenkin kun ruokahalut ei oo kovin häävit. Tosi nuori terkkari, oikeen mukava. Ekakertalaisena sitä on niin paljon muutakin mielessä kuin painonhallinta, ilman asiaa vähättelemättä. Nooh, seuraillaan nyt sit!
 
Mä olin jotenkin siinä käsityksessä, että raskaana ei SAA laihduttaa vaan huomio pitäisi kiinnittää, että ei tule liikaa painoa raskauden aikana. Ekalla kolmanneksella kai ei painon vielä edes tarvitse kovin nousta.
 
Mulle sanottiin ettei saa laihduttaa vaan just pitää miettiä mitä syö....sokeri minimiin, pehmeät rasvat ja rasvattomat tuotteet, suolaa vähemmän ja liikuntaa... Säännöllinen ateriarytmi ja mieluummin syö usein, mutta vähän. Janojuoma on vesi ja sitä 2-2,5l päivässä... pahin moka on kuulemma juuri se kun lopettaa kaiken liikunnan ja kyllä myönnän että sen tein ekassa ja kyllä loppuraskaudessa oli rankkaa käydä jopa kaupassa!! Mutta ei oo helppo lähtee salille ku oksettaa ja ällöttää:arghh:
 
Jos painoa on paljon ja elämäntavat huonot (huono ruokavaljo, epäsäännöllinen ruokarytmi ja ei liikuntaa), niin kyllä se paino rupee jo noilla ohjeilla vähän putoamaan.
 
Laihduttamisesta ei siis puhuttu sanallakaan, vaan painonpudotuksesta (joo tietysti sama asia, mut termiä ei käytetty) luulen että tällä nyt tarkoitettiin lähinnä sitä et pidätän se paino kurissa.
Mulla on ravitsemus-alan koulutus, joten otan asian maalaisjärjellä :wink
Muuten tällä sais hyvän stressin aikaiseks.
 
Mulle sanottiin ettei saa laihduttaa vaan just pitää miettiä mitä syö....sokeri minimiin, pehmeät rasvat ja rasvattomat tuotteet, suolaa vähemmän ja liikuntaa... Säännöllinen ateriarytmi ja mieluummin syö usein, mutta vähän. Janojuoma on vesi ja sitä 2-2,5l päivässä... pahin moka on kuulemma juuri se kun lopettaa kaiken liikunnan ja kyllä myönnän että sen tein ekassa ja kyllä loppuraskaudessa oli rankkaa käydä jopa kaupassa!! Mutta ei oo helppo lähtee salille ku oksettaa ja ällöttää:arghh:

Aika leimaavaa kyllä terveydenhoidon ammattilaiselta käyttää ilmaisua "pahin moka". Sinne sitten salille hyperemeesin kanssa huhkimaan... Tietysti on hyvästä jatkaa liikkumista jos siihen pystyy, mutta ite olisin esikoisen odotusaikana ahdistunut suunnattomasti jos mulle olis tolleen sanottu kun harmitti jo valmiiks se ettei pystyny tekemään muuta kun ne pakolliset. Vähän armeliaisuutta itseä kohtaan kehiin naiset! Loppupeleissä raskaus on kuitenkin niin lyhyt ajanjakso, ettei siinä kukaan kuntoaan kokonaan tuhoa.
 
Ei kyllä oo ihan oikein mennyt, jos on sanonut, että pitäisi saada painoa pois. Se voi tulla kylkiäisenä, jos kovin huonot syömistottumukset muuttaa raskausaikana, mutta missään nimessä ei saa olla tavoitteena pudottaa painoa raskausaikana. Toivottavasti ei nyt sit nalkuttamiseen asti asiasta puhu.
 
Ei kyllä oo ihan oikein mennyt, jos on sanonut, että pitäisi saada painoa pois. Se voi tulla kylkiäisenä, jos kovin huonot syömistottumukset muuttaa raskausaikana, mutta missään nimessä ei saa olla tavoitteena pudottaa painoa raskausaikana. Toivottavasti ei nyt sit nalkuttamiseen asti asiasta puhu.

Otan tämän puheeks seuraavalla tapaamisella, niin ei jää kaihertamaan mieltä.
 
Ensimäinen neuvola takana. Perus lappujen täyttelyä ja saatiin paperinen neuvolakortti. Punnitus, hemoglobiini ja verenpaineet katottiin.. Lähete saatiin ultraan, eli tulee postissa kutsu sitten sinne ja sitä ennen eli parin viikon päästä olis lääkärineuvola jolloin verikokeet ja pissanäyte.
 
Alenda, menin kaksi viikkoa sitten syömään huonosti kypsytettyä jauhelihaa ja soitin heti seuraavana päivänä neuvolaan, koska halusin testiin. Sain heti lähetteen ja menen nyt lähipäivinä. Näin täällä helsingissä. Pitäisiköhän sinun vielä pyytää pääsyä testiin, vaikka joltakin toiselta henkilöltä?

Ihanaa, että sun kohdalla järjestelmä toimii, niin kuin sen mielestäni pitäisi. Täällä kuitenkin säästetään kaikesta. Tämä on mielestäni vähän hassu säästökohde, kun toksoplasmoosin takia pysyvästi vammautuneen lapsen elinikäinen hoitaminen tulee yhteiskunnalle huisin paljon kalliimmaksi kuin yhden verikokeen ottaminen. Minulla ei kuitenkaan ole muita vaihtoehtoja kuin jättää se ottamatta tai maksaa se itse. Olen ensi viikolla menossa muutenkin verikokeisiin, niin ajattelin kysyä, että onnistuisiko sen ottaminen ja mitäköhän se maksaa. Mielestäni on kyllä epäreilua, että toiset saavat sen ilmaiseksi ja minä en, vaikka söinkin kuukausitolkulla etupäässää raakaa ja ilmakivattua lihaa.
 
Takaisin
Top