Neuvolahommia

Me muutetaan toisen neuvolaterkkarin alueelle, mut terkkari ei vaihdu, ku kysyttiin terkkareitten esimieheltä lupa pitää sama terkkari. Sama on ollu jo esikoisen raskauden alusta asti.

Kiitos! Pitää varmaan itsekin kysellä jos sais pitää saman.

Tänään oli eka neuvola ja 9+0 viikkoja. Ihana neuvolantäti varas ens viikon torstaille ylimääräisen lääkärineuvolan jotta voidaan vanhalla neuvolan ultralla katsoa että lyökö syke vielä. Huh ei tarvi 3 vkoa odottaa nt-ultraa. Varhaisultran huojennus kesti ehkä vajaa viikon ja pelko saada taas keskenmeno noistani päätään..

Tänään toka neuvola takana tänään 12+0 mies oli mukana :) Audit kyselyt antoi viimeksi täytettäväksi ja nyt palautettiin mutta eipä niihin ihmeemmin puuduttu, ihan vain vilkaistiin. Opiskelija oli mukana ja hän sai sitten ottaa verenpaineita, hemoglobiinia yms. Ei ainakaan pelkoa matalista arvoista kun hb 156 :p. lSokerirasitukseen laittoi 14.3. Sanoi mulle että tosi moni odottaja menee yli arvojen kun niitä kiristetty. Uskon ylittyvän mullakin.

Ensimmäinen neuvola takana niin uskaltauduin liittymään tänne. Neuvolatäti oli ihan mukava, verenpaine ja paino katottiin. Se laitto lähetteen ultraan, pissanäytteeseen ja verikokeisiin. Kyseli vointia ja ajatuksia, annoin etukäteen täytetyn esitietokaavakkeen. Kuunneltiin myös sydänäänet ja vaikka varotteli että todennäkösempää että ei kuulu niin heti kuulu jumputus kun laitto anturin alavatsalle :) Aikaa käyntiin meni kokonaisuudessaan 45min. 10+0

Minullakin ensimmäinen neuvola takana ja hyvin meni. Mieskin oli tuolla mukana ja hyvä niin, kun hänelle ensimmäinen lapsi.

Meillä ei neuvolan terveydenhoitajan kanssa oikein kemiat kohtaa, mutta toisaalta mukavampi käydä tutulla. Hän on ollut meillä hoitajana äitiys- ja lastenneuvolassa ensimmäisen raskauden puolivälistä asti ja tuntui kivasti muistavan noiden isojen lasten asioita.

Hemoglobiini oli ensimmäistä kertaa normaali raskauden aikana. Nyt oli 127, mutta eiköhän se siitä laske vielä.

Pelkäsin sokerirasitukseen joutumista, kun ensimmäisessä raskaudessa kävin, mutta onneksi siitä ei puhuttu sanaakaan. Muuten siis ihan hyvä että tutkivat, mutta pahoinvoivana se ei ollut kivaa.

Kaikki muukin ok ja seuraava käynti neuvolassa meillä onkin lääkäri ja se vasta 5 viikon päästä.

10+2

Mulla on seuraava neuvola ens viikon torstaina. Varaakohan se si samalla lääkärille ajan ku eiks neuvolalääkärille mennä joskus rv16 paikkeilla? Nyt menos 13+2

Tiistaina oli ensimmäinen neuvola, aika ripeästi asiat läpi käytiin kun marraskuussa viimeeksi juteltu samat asiat. Huhtikuun alussa seuraava käynti. Yritettiin kuunnella sydänääniä, ei saanut kuuluviin, jotenkin niin hentoisesti kokeili että luulen että ei siksi löytänyt. Itse kokeilin kotona mielenkiinnosta, ja löysin ensimmäistä kertaa jumputuksen. :Heartbigred Nyt vähän levollisemmin mielin kohti parin viikon päästä koittavaa ultraa.

Mulla on seuraava neuvola ens viikon torstaina. Varaakohan se si samalla lääkärille ajan ku eiks neuvolalääkärille mennä joskus rv16 paikkeilla? Nyt menos 13+2

Mulle ei ole terveydenhoitaja puhunut neuvolalääkäristä vielä mitään :confused: Nyt kaksi käyntiä takana, seuraava aika muistaakseni 20.3. ja rv 14+2 tällä hetkellä. Pitäiskö tässä huolestua?

Mulle ei ole terveydenhoitaja puhunut neuvolalääkäristä vielä mitään :confused: Nyt kaksi käyntiä takana, seuraava aika muistaakseni 20.3. ja rv 14+2 tällä hetkellä. Pitäiskö tässä huolestua?
Kyllä mulle varattiin jo ekassa neuvolassa lääkäriaika, en oo laskenut viikkoja tarkalleen mut mulla se sijoittuu about viikolle 18-19.

Mullakin on lääkärineuvola toisella neuvolakäynnillä. Silloin viikkoja 13+4. Oltaisiin otettu lääkäri seuraavalle viikolle, jolloin viikkoja olisi ollit 14+4, mutta koska se päivä oli jo täynnä niin neukku halusi ennemmin aikaistaa lääkäriä viikolla kuin myöhentää rv 15+4:lle. Oletko Tiutiutiu varma, ettei tuo sinun 14+ neuvola ole juuri lääkärineuvola?

Ja edit. Nyt vasta tajusin, että sulla on jo 14+2 menossa. Oletko tsekannut, ettei tuo 20. päivän neuvola ole juurikin lääkärineuvola? Oletko katsonut teidän äitiysneuvolan sivuilta mille viikoille mitkäkin neuvolakäynnit ja ultrat sijoittuu?

Mulla myös on toinen neuvolakäynti neuvolalääkäri. Se on mulla 13.3. ja viikkoja on silloin 15+1. Näissä on varmaan paikkakuntakohtaisia eroja.

Mulla on ekalla käynnillä varattu lääkärineuvola viikolla 16+3, ihan normiajankohta. Jotenkin luulisi Tiutiutiu että toi 20.3. olisi lääkäriaika, esikon kanssa mulla oli eka terkka ja heti perään lääkäri niin ei välttämättä ole tullut ajaa varatessa vaan puheeksi. Sitähän voi kysyä.

Mulla sama homma mitä Tiutiutiulla. Kaksi neuvolaa takana nyt viikkoja 12+3, seuraavan varasi 26.3 jolloin viikkoja 16. Mulle ei kans puhuttu mitään lääkärineuvolasta, onko se kaksi neuvolalääkäri aikaa odotuksessa vai miten?

Meillä ainakin 2 lääkäri aikaa jos raskaus etenee normaalisti. Ja eikös lääkäri pidä olla ennen viikon 16 loppumista että voi hakea äitiysavustuksen/äitiyspakkauksen? Vai oonko ymmärtänyt väärin?

Mm, no, sen kai näkee sitten, onko lääkäri paikalla vai ei. Terkkari ei puhunut mitään, eikä meidän neuvolan nettisivuillakaan ole mitään tietoa asiasta.

Mulla on toka neuvolakäynti 14.3 ja tuolloin 15+6. Ajanvarauskortissa lukee terveydenhoitaja. Aiemmissa raskauksissa lääkäri ollut rv 26 ja rv 36. Eli vasta aika myöhään. Ilmeisesti siis aika eri käytännöt neuvoloissa.

Mulla on takana yks neuvola ja tänään ultra. Ja seuraava neuvola on lääkärin kanssa. Mut muistaakseni ekassa raskaudessa käyntejä oli enemmän ennen lääkäriä. Tai ultraaki. Ku tokassa raskaudessahan niitä on anyways jo vähempi.

Meillä ainakin 2 lääkäri aikaa jos raskaus etenee normaalisti. Ja eikös lääkäri pidä olla ennen viikon 16 loppumista että voi hakea äitiysavustuksen/äitiyspakkauksen? Vai oonko ymmärtänyt väärin?
Luin Kelan sivuilta, että äitiysavustuksen ja myös äitiysrahan hakemiseen tarvitaan "raskaustodistus, josta selviää, että raskaus on kestänyt 154 päivää ja että olet käynyt terveystarkastuksessa ennen viidettä raskauskuukautta. Saat todistuksen lääkäriltäsi tai neuvolastasi".

Tarkoittaakohan tuo terveystarkastus sitten lääkärin tekemää tarkistusta vai riittääkö ihan terveydenhoitaja? Luulisi kai, että riittää. Lisäksi Terveyskirjasto.fi:ssä sanottiin, että ensimmäinen lääkärikäynti olisi viikoilla 10.-18. Kaipa se sitten riittää :)

Korjatkaa jos olen väärässä.

Th (muistaakseni) kirjaa sen raskaustodistuksen ns kelaneuvolassa just puolenvälin tienoolla :) sit pääsee kans hakemaan niitä päivärahoja ;)

Takaisin