Neuvolahommia

Iloisena asiana se, että sisätutkimusta ei tehty turhaan kun ensin oltiin käyty läpi että varmasti ei ole mitään varsinaista syytä tutkia. Viime raskaudessa oli hiivatulehdus ja se ei jäänyt multa silloin huomaamatta enkä usko, että jäisi nytkään :grin

Siis miten ne sitten tarkasti kohdunkaulan tilanteen, jos eivät tehneet sisätutkimusta?
 
Siis miten ne sitten tarkasti kohdunkaulan tilanteen, jos eivät tehneet sisätutkimusta?
Ei sitä tarvitse tarkistaa kun (jos) ei ole syytä. Minulla ei ole ollut supistuksia, vuotoja tms jotka antaisi syytä ajatella, että olisi mitään ongelmaa tai aihetta epäillä ennenaikaista synnytystä. Sisätutkimus on tärkeämpi myöhäismmillä viikoilla kun lähestytään h-hetkeä. Kohdunkaulan manipuloinnin on huomattu lisäävän infektioriskiä ja ennenaikaisen synnytyksen uhkaa joten jos ei ole pakko eikä syytä niin miksi tässä vaiheessa pitäisi katsoa kohdunkaulan tilanne?
 
Ei sitä tarvitse tarkistaa kun (jos) ei ole syytä. Minulla ei ole ollut supistuksia, vuotoja tms jotka antaisi syytä ajatella, että olisi mitään ongelmaa tai aihetta epäillä ennenaikaista synnytystä. Sisätutkimus on tärkeämpi myöhäismmillä viikoilla kun lähestytään h-hetkeä. Kohdunkaulan manipuloinnin on huomattu lisäävän infektioriskiä ja ennenaikaisen synnytyksen uhkaa joten jos ei ole pakko eikä syytä niin miksi tässä vaiheessa pitäisi katsoa kohdunkaulan tilanne?

Mä en ole asiantuntija, joten en osaa vastata ehkä retoriseenkin kysymykseesi :) multa se tutkittiin, enkä koe siitä olleen haittaa, ainakaan vielä. Pikemminkin koin sen ensisynnyttäjänä, jolla koko raskaus on edennyt tosi hyvin ja ilman sivuvaikutuksia, jopa tosi kivana juttuna ja mielenrauhan vahvistajana, että vähän tsekattiin, että kaikki on oikeasti hyvin :)
 
Mä en ole asiantuntija, joten en osaa vastata ehkä retoriseenkin kysymykseesi :) multa se tutkittiin, enkä koe siitä olleen haittaa, ainakaan vielä. Pikemminkin koin sen ensisynnyttäjänä, jolla koko raskaus on edennyt tosi hyvin ja ilman sivuvaikutuksia, jopa tosi kivana juttuna ja mielenrauhan vahvistajana, että vähän tsekattiin, että kaikki on oikeasti hyvin :)
Joo, ekassa raskaudessa multakin se tutkittiin (ja silloin huomattiin myös se alkava hiiva-tulehdus). En ole siis sisätutkimusta vastaan missään määrin mutta oli ilo huomata, että lääkäri itse ehdotti sen poisjättämistä kerta selvästi ei ole mitään syytä tehdä sitä tässä vaiheessa.
 
Olen miettinyt aiemminkin tuota, että jos pari sisätutkimusta raskauden aikana lisää riskiä infektioon, ennenaikaiseen synnytykseen jne. niin miten ihmeessä seksi on sallittua raskauden aikana? :bored:

Kuulostaa siis ihan loogiselta, että on olemassa enemmän riskejä jos lääkäri turhaan sörkkii ja tunnustelee kohdunsuun/kohdunkaulan tilannetta ja olen kuullut paljon niitäkin tarinoita, että synnytys on käynnistynyt tutkimuksen seurauksena.
Mutta kuitenkin tätä ajatusta vastaan sotii se, että yhdyntä on sallittua eikä millään tapaa rajoitettua, kun kai samalla tapaa peniksen osuminen kohdunsuuhun voisi aiheuttaa jotain?
Tai onhan se joissain tilanteissa rajoitettukin, mutta.. noh. Voi olla että tämä asia menee vain minun ymmärrykseni yli :dead:
 
Mulla jäi tosi ikävä fiilis viime neuvolasta ja kävin neuvolatädin neuvoista seuraavana päivänä päivystyksessä jossa meidän neuvolalääkäri sinä päivänä oli.. yllätykseksi varsinaisia raskauden oireita jotka minua vaivasi ei käyty läpi vaan vanhan diagnoosin perusteella (kaksisuuntainen mielialahäiriö, joka aikoinaan diagnosoitu mutta myöhemmin katsottu ettei ole ihan korrekti enkä itse koe myöskään olevani bipo) haluavat että aloitan erään lääkityksen vain koska mulla sattui olemaan huono päivä. Nyt mulla on sellanen tunne että jos jätän paikallisen neuvolan ja lääkärin ohjeistukset noudattamatta niin meiän kimpussa on sossut. Ilmaisin etten halua kyseistä lääkettä, koska siitä tulee epämiellyttäviä sivuvaikutuksia enkä koe omassa jaksamisessa mitään kummallisempaa. Tarkemmin vielä lääkeselostetta läpi käydessä käy ilmi että saattaa vaikuttaa sokereihin ja mun sokerit just nyt alkaneet nousta ja odottelen kutsua diabeteshoitajalle. Toisekseen on katsottu lääkkeen aiheuttavan vieroitusoireita/oireita vauvalle syntymän jälkeen tai myöhemmässä vaiheessa. En halua ottaa riskiä enkä ainakaan yhden lääkärin mielipiteen vuoksi. Tuntuu että vanha kahle hiertää jalassa enkä tuu ikinä pääsemään siitä irti ainakaan tällä paikkakunnalla.
 
Mulla jäi tosi ikävä fiilis viime neuvolasta ja kävin neuvolatädin neuvoista seuraavana päivänä päivystyksessä jossa meidän neuvolalääkäri sinä päivänä oli.. yllätykseksi varsinaisia raskauden oireita jotka minua vaivasi ei käyty läpi vaan vanhan diagnoosin perusteella (kaksisuuntainen mielialahäiriö, joka aikoinaan diagnosoitu mutta myöhemmin katsottu ettei ole ihan korrekti enkä itse koe myöskään olevani bipo) haluavat että aloitan erään lääkityksen vain koska mulla sattui olemaan huono päivä. Nyt mulla on sellanen tunne että jos jätän paikallisen neuvolan ja lääkärin ohjeistukset noudattamatta niin meiän kimpussa on sossut. Ilmaisin etten halua kyseistä lääkettä, koska siitä tulee epämiellyttäviä sivuvaikutuksia enkä koe omassa jaksamisessa mitään kummallisempaa. Tarkemmin vielä lääkeselostetta läpi käydessä käy ilmi että saattaa vaikuttaa sokereihin ja mun sokerit just nyt alkaneet nousta ja odottelen kutsua diabeteshoitajalle. Toisekseen on katsottu lääkkeen aiheuttavan vieroitusoireita/oireita vauvalle syntymän jälkeen tai myöhemmässä vaiheessa. En halua ottaa riskiä enkä ainakaan yhden lääkärin mielipiteen vuoksi. Tuntuu että vanha kahle hiertää jalassa enkä tuu ikinä pääsemään siitä irti ainakaan tällä paikkakunnalla.

Tosi ikävää, varsinkin kun itse aiheet on jäänyt käsittelemättä :sad001 Luulisi että ennemmin näissä tilanetissa ollaan määrämättä lääkkeitä kun oot raskaana ja tuettaisiin vaikka keskusteluilla jos sille on tarve. Olisiko mahdollista vaikka pyytää toisen lääkärin mielipidettä tai ihan psykiatrin konsultaatiota? Psykiatrin kuitenkin on sitten noiden lääkitysten asiantuntijoita, neuvolalääkärit on pääsääntöisesti yleislääkäreitä.
 
Samaa mieltä Riinan kanssa, kannattaa hakeutua alan asiantuntijan juttusille joka osaa arvioida tuollaisten lääkitysten tarpeen paremmin. Jos hää on sitä mieltä että lääkitys kannattaa aloittaa niin sitten alottaisi :)
 
Omalla paikkakunnalla ei ole toista neuvolalääkäriä ja mietin neuvolakäyntien siirtämistä naapurikuntaan. Toisaalta olen saanut kaikki tarvittavat raskaustodistukset ja ootan viereisen kaupungin äippäpolille aikaa jossa näillä näkymin käyn loppu ajan seurannassa. ymmärtääkseni neuvolatäti vaihtuu kun lapsi syntyy ja yksityisiä lääkäripalveluita on sitten aina saatavilla. Voi olla siirtäminen tässä vaiheessa turhaa duunia. Itsensä puolustaminen terveydenhuollon ammattilaisille on uuvuttavaa varsinkin kun lääkäri pohjustaa tuntevansa minut (ei ole tullut käytyä edes kerta vuoteen hänen vastaanotolla) ja on yleisesti täällä hyvin arvostettu. Mun reaktio kaikissa lääkäreissä on aina itkeminen, se on joku alitajunnasta kumpuava pakonomainen reaktio jota joudun selittämään. Vähintään psykiatrian lääkäriä konsultoida psyykelääkkeestä josta saan itsekin inhottavia sivuvaikutuksia. Anteeksi oma vuodattaminen, mutta tuntuu vaan tilanne itsestä ihan absurdilta.
 
Omalla paikkakunnalla ei ole toista neuvolalääkäriä ja mietin neuvolakäyntien siirtämistä naapurikuntaan. Toisaalta olen saanut kaikki tarvittavat raskaustodistukset ja ootan viereisen kaupungin äippäpolille aikaa jossa näillä näkymin käyn loppu ajan seurannassa. ymmärtääkseni neuvolatäti vaihtuu kun lapsi syntyy ja yksityisiä lääkäripalveluita on sitten aina saatavilla. Voi olla siirtäminen tässä vaiheessa turhaa duunia. Itsensä puolustaminen terveydenhuollon ammattilaisille on uuvuttavaa varsinkin kun lääkäri pohjustaa tuntevansa minut (ei ole tullut käytyä edes kerta vuoteen hänen vastaanotolla) ja on yleisesti täällä hyvin arvostettu. Mun reaktio kaikissa lääkäreissä on aina itkeminen, se on joku alitajunnasta kumpuava pakonomainen reaktio jota joudun selittämään. Vähintään psykiatrian lääkäriä konsultoida psyykelääkkeestä josta saan itsekin inhottavia sivuvaikutuksia. Anteeksi oma vuodattaminen, mutta tuntuu vaan tilanne itsestä ihan absurdilta.

Nyt tuupin ketjuun.. :)

Sinulla kaikki oikeus kieltäytyä lääkkeestä perusteena vaikka pelkästään se että et tullut kuulluksi! Alkuperäiset syyt ohitettiin jota ei olisi saanut tehdä ja psykiatrin mielipidettä saat pyytää/vaatia ym niin halutessasi. Sossut ei kieltäytymisen takia sinua kiusaa.. nou hätä siis. :)
Selittely on uuvuttavaa ja sitä paremmalla syyllä siihen älä käytä turhaa energiaa! Vastaat miltä tuntuu.. kelpaa heille tai ei. Et ole "tilivelvollinen" kenellekään. Tsemppiä!
 
Mun reaktio kaikissa lääkäreissä on aina itkeminen, se on joku alitajunnasta kumpuava pakonomainen reaktio jota joudun selittämään.
Mulla on ihan sama reaktio. Aina. Eteenkin jos joudun kertomaan oireita / syytä vierailuun tms. Viimeksi työterveyslääkärillä piti niellä itkua kun yritin kertoa miten mulla on ollut kuumetta. Kiva kuulla, että en ole ainoa joka painii tämän "ongelman" kanssa :)
 
Niin hienoa kuin onkin että tällainen neuvolajärjestelmä on Suomessa niin mä oon kyllä ollut siihen enemmän pettynyt kuin tyytyväinen. Mulla on ollut paljon supistuksia joihin neuvola ei reagoi muuten kuin taputtamalla olalle ja oon niiden kanssa ollut viikkotolkulla oman arvion varassa (ensisynnyttäjä, joten en mistään mitään tiedä) kunnes yksi päivä romahdin ja soitin äitiyspolille josta vihdoin sain selvyyden tilanteeseen. Viime neuvolakäynnillä myös tuli ilmi, että perhevalmennukset menneet omalla kohdalla ohi ja kesätauon myötä seuraavat vasta syyskuussa, joka on tietenkin sit kysymysmerkki et ehtiikö ensimmäisellekään luennolle. Nyt harmittaa et pitääkö itsenäisesti opiskella kaikki synnytykseen liittyvät asiat ja mistä.. en tietenkään oleta että neuvola ylipäänsä olisi apu kaikkeen ja resurssit on luonnollisesti tiukilla jne mutta väkisin tulee semmonen fiilis et on tosi oman onnen nojassa ja varsinkin ekan lapsen kohdalla kaipaisi enemmän tukea. Kiva avautuminen:rolleyes:
 
Laama, ymmärrän sua hyvin. Mulla kävi onni ensimmäisen odotuksen kohdalla että sain aivan ihanan terkkarin, neljän lapsen äiti ja sellanen huolehtija. Mulla on kokemusta neljästä eri neuvolasta ja riippuu ihan terveydenhoitajasta kaikki. Mulla on itellä tällä hetkellä huono terveydenhoitaja, tuntuu että kaikki pitää itse pyytää ja se esim. unohti antaa virtsanäytepurkit mulle kokonaan. Mutta tosiaan, onneks tää ei oo mun eka odotus, muuten harmittais. Tsemppiä sinne ja mulle voi aina laittaa niitä tyhmiäkin kysymyksiä :Heartred
 
Onpa laama tosi kumma, että sua ei oo infottu perhevalmennuksista! Luulis että ne on just semmosta neuvolapalvelua, josta ihan ihan ykkösenä kerrotaan!
 
Laama, ymmärrän sua hyvin. Mulla kävi onni ensimmäisen odotuksen kohdalla että sain aivan ihanan terkkarin, neljän lapsen äiti ja sellanen huolehtija. Mulla on kokemusta neljästä eri neuvolasta ja riippuu ihan terveydenhoitajasta kaikki. Mulla on itellä tällä hetkellä huono terveydenhoitaja, tuntuu että kaikki pitää itse pyytää ja se esim. unohti antaa virtsanäytepurkit mulle kokonaan. Mutta tosiaan, onneks tää ei oo mun eka odotus, muuten harmittais. Tsemppiä sinne ja mulle voi aina laittaa niitä tyhmiäkin kysymyksiä :Heartred
Onneksi täällä on ihania ihmisiä ja saa tukea, kiitos:Heartpink
 
Onpa laama tosi kumma, että sua ei oo infottu perhevalmennuksista! Luulis että ne on just semmosta neuvolapalvelua, josta ihan ihan ykkösenä kerrotaan!
Joo tosi tylsä juttu, tää terkkari vaan alkoi esittelemään nettisivuja et täällä on näistä perhevalmennuksista sit infoa, ai oho, ne menikin jo tältä keväältä. Selvä:sour:
 
Meillekin kävi niin että perhevalmennuksista puhuttiin vasta nyt viimeviikon neuvolassa ja seuraavat tosiaan on vasta syyskuussa.
 
Juu meille kävi sama noiden perhevalmennusten kanssa eli syyskuussa olis seuraavat.
 
Mä olin esikoisen kohdalla kipeä kaikki kolme perhevalmennuskertaa. Mies kävi niissä yksin ja veti lyhyen selosteen kun tuli kotiin. Hyvin mä silti pärjäsin :) Eli vaikka ärsyttää ettei pääse perhevalmennukseen niin ei meillä ainakaan ollut mitään niin uraa uurtavaa etteikö ilmankin sitä tietoa ole selvinnyt.
 
Takaisin
Top