Neuvolahommia

Katoin tota lääkärihommaa netistä. Aika hiton myöhään on täällä lääkäri, jos ei tosiaan ole ennen kuin rv 26 tietämillä, kuten kahden ekan neuvolakortista olin katsovinani. Vähän niin kuin jäisi yksi käynti väliin.
 
Mitä oon kuullut, ja nyt ite paikkakuntaa vaihtaneena oon huomannut että noissa neuvoloiden käytännöissä on tosi paljon vaihtelevuutta neuvolalääkärien ajankohdan suhteen..

Turussa asuessa eka neuvolalääkäri oli joskus puolen välin paikkeilla, täällä Porissa taas kävin neuvolalääkärillä jo rv 10.
 
Mitä oon kuullut, ja nyt ite paikkakuntaa vaihtaneena oon huomannut että noissa neuvoloiden käytännöissä on tosi paljon vaihtelevuutta neuvolalääkärien ajankohdan suhteen..

Turussa asuessa eka neuvolalääkäri oli joskus puolen välin paikkeilla, täällä Porissa taas kävin neuvolalääkärillä jo rv 10.
Okei! Eli aika isot erot tosiaan. Hyvä tieto.
 
Katoin tota lääkärihommaa netistä. Aika hiton myöhään on täällä lääkäri, jos ei tosiaan ole ennen kuin rv 26 tietämillä, kuten kahden ekan neuvolakortista olin katsovinani. Vähän niin kuin jäisi yksi käynti väliin.
Kysäisin vielä muiltakin tätä hommaa, kun jäi mietityttämään :) Mun Oulussa asuvalla ystävällä, joka on ehkä 10 päivää mua pidemmällä, oli neuvolalääkäri heti toisen neuvolakäynnin yhteydessä. Sen sijaan miehen sisko, joka asuu Keski-Suomessa, oli käynyt neuvolalääkärillä vain raskausviikolla 27. Toista kertaa ei ehtinyt käydäkään, kun lapsi jo syntyi. Eroja siis tosiaan on!
 
Kiva Tiutiutiu, kun selvitit asiaa. Eipähän tarvitse tällä asialla päätään vaivata. Se lääkäri on sit jossain vaiheessa ja tokihan sinne pääsee/laitetaan aikaisemmin, jos ongelmia ilmenee.
 
Th kirjoitti meillä ainakin sen todistuksen. Neuvolalääkäreitä taitaa olla se kaksi, jotka ainakin viimeksi oli ihan turhia, lääkäriä kun ei täällä tuppukylästä voi vähempää kiinnostaa raskaana olevien hoito. Joten toivottavasti vaikka unohtavat koko neuvolalääkärin tällä kertaa.
 
Mulle sanoi terkkari eilen, että sen lapun saa toukokuussa häneltä.

Ja nyt on pakko hehkuttaa. Olin ihan rikki, kun tammikuusa ekalla neuvolakäynnillä hemoglobiini oli alhainen (112) ja terkkari käski syödä rautaa. Mun vatsa on tosi herkkä muutenkin ja pelkäsin, että nyt tulee kunnon oireet, kun rauta ei ole kovin hellä vatsalle. Mutta löysin apteekista nestemäisen rautavalmisteen, jonka sanoivat olevan vatsalle hellempi, mutta ei yhtä vahvaa kuin ne tabletit. Vatsa on ollut kunnossa ja eilen neuvolassa mitattiin ja lukemat oli noussu takas hyville tasoille (124)! JES!
 
Hyvä että tuli selvyys tuosta Kelan lapusta, itsekin jo aloin miettimään että milloin sen saa ja kuka kirjoittaa. Edellisellä paikkakunnalla asuessa lääkärineuvola oli jo RV 13 nyt eri paikkakunnalle muuttaneena täällä ilmeisesti vasta RV 25 eli aikasta myöhään.

Hyvä Tiukutuuli kun hb arvo noussut :)
 
Tänää käyty toises neuvolas. Oli joku sijainen josta ei miekkosen kaa oikei tykätty. Hyvä ettei suuttunu ku ei haluttu ottaa influenssa rokotteita ja rupes uteleen et meinataanko lapselle antaa mitää rokotteita :D Muuten kaikki oli ok. Hb oli laskussa et pitää kattoo ettei taas pääse laskeen liikaa. Ja se ei nähy mitää koneeltaan mun viime viikkoisesta käynnistä naistenklinikalla hematooman vuoks et käski soitella sinne et miten sitä asiaa nyt si seurataan.
 
Pääsinkin jo tällä viikolla 14+3 ekalle neuvolalääkärille, kun ens viikolle varattu jouduttiin heidän puolelta perumaan. Pikainen käynti oli, sydänäänet kuunneltiin ja sisätutkimuksen teki, mitä muistaakseni ei toisella paikkakunnalla edellisessä raskaudessa vielä tässä vaiheessa tehty. Seuraava neuvolakäynti vasta vapun jälkeen!
 
Onkohan tämä oikea ketju kysyä.. mulla on seuraava neuvola ensi viikolla, rv 18+2. Mietin että onkohan siellä lääkärikin vai pelkästään terkkari... Itseasiassa kurkkasin noita saamiani lappusia ja siinä oli maininta että rv 16-18 lääkäri. Olen aiemmin käynyt kaksi kertaa neuvolassa terkkarin luona ja viimeksi ei ollut mitään puhetta mikä neuvola tämä nyt on. Kaupunki Helsinki jos se vaikuttaa.

Jos tämä on eka lääkärineuvola niin mitäköhän siellä tehdään? Mitä teillä on tehty? Tällä viikollahan ei kai vielä saa mitään raskaustodistusta töihin?
 
On varmaan lääkäri, jos ei oo vielä ollu. Mulla oli (kans hus-alueella) ensin terkkari, joka oli kattonu pissanäytteen, mittas verenpaineen ja painon ja kyseli kaikki perusjutut. Sit oli lääkäriaika, missä tehtiin alatutkimus ja kuunneltiin sykkeet ja tais se palpoida kohtua myös mahan päältä.
 
Täällä mennään jo rv 18+5 eikä vielä ainakaan ole tullut kutsua neuvolalääkärille, toisaalta tämän tohtorin tietäen niin eipä tuolla niin väliäkään jos unohtavat[emoji28]. Seuraavaksi viikon päästä Rakenneultra ja kela neuvola 15.5.
 
Tänään käyty neuvolassa. Vauvalla vaikuttaisi onneksi olevan kaikki ok kivuista ja supisteluista huolimatta. Mulla on lisäksi nyt kahtena päivänä ollut syketason nousua ad. 120. Siinä yhteydessä tulee myös pää kipeäksi. Määräsivät neuvolasta kilpirauhasarvot tarkistettavaksi. Jos tykyttelykohtaukset jatkuvat niin loppuviikosta pitää mennä lääkäriin näytille. Onko muilla syketaso noussut paljon nyt raskausaikana?
Kela lappuset saan seuraavalla käynnillä kuukauden päästä. Voivat kuulemma antaa laput vasta kun raskaus on kestänyt 22 vkoa.
 
Mulla on leposyke noussut noin 10 lyönnillä min joten ei puhuta mitenkään kamalan suuresta noususta:) jospa äityli löytys syy niin vois hoitaa!
 
Sain tänään raskaustodistuksen (23+1) kelaa varten.
Tuli painostusta sokerirasitukseen, oon toistaiseksi kieltäytynyt siitä.
 
Tänään neuvolalääkäri. Sykeet perus 112/78, liian paljon läskiä (oma arvio :rolleyes:) ja kilppariarvot taas huonona eli lääkitystä nostetaan. Iloisena asiana se, että sisätutkimusta ei tehty turhaan kun ensin oltiin käyty läpi että varmasti ei ole mitään varsinaista syytä tutkia. Viime raskaudessa oli hiivatulehdus ja se ei jäänyt multa silloin huomaamatta enkä usko, että jäisi nytkään :grin

Varsinaista noottia ei tullut, radihan mulla todettiin kun yhden arvon ylitys oli 0,2 mutta kone, neulat ja liuskat oli mulla valmiina kotona. Sain uuden kirjan johon saa taas raapustella (jee...).
 
Takaisin
Top