Neuvolahommia

Tepsukka88

Puuhakas puhuja
Syysmammat 2018
Täällä esikoistaan odottava on aivan pihalla kaikesta ja varmasti tulee olemaankin,mikäli raskaus vain etenee :Heartred
Sain eka neuvola-ajan 22.1 ja silloin rv9. Ollaan mietitty miehen kanssa, että mentäis varhaisultraan, koska tuntuu hirveältä odottaa ties minne asti ultra-aikaa. Neuvolatäti ei sen kummemmin kertonut, mitä eka käynnillä tapahtuu. Sanoi vaan, että tuleva isäkin on tervetullut mukaan. Mitä ihan eka käynnillä siis tapahtuu?
 
Varmaan vähän neuvolasta riippuu, mutta täällä muistaakseni katsottu äidin hemoglobiini, verenpaine, paino ja kuunneltu vauvan sydänäänet. Sitten varattu aika verikokeisiin ja np-ultraan.

Sitten keskustellaan tulevien vanhempien kanssa ja äiti saa neuvolakortin, johon kaikki kirjataan. Lisätkää te, joilla on tuoreemmassa muistissa.
 
Niin ja neuvolasta saa heti esim. listan siitä mitä ei ole suositeltavaa syödä. Ja muuta infopakettia raskauteen liittyen antavat odottajalle mukaan.

Onko muut vielä varanneet aikaa neuvolaan ja milloin meinasitte soitella? Ajattelin itse vielä hetken odotella. Täällä tais olla suositus, että ennen rv 7 olisi hyvä olla yhteydessä.
 
Meillä luki kaupungin sivuilla, että heti plussattua soitetaan. Sain ajan n. 2 kk päähän viimeisten kukautisten alkamisesta. Jos menisi kesken, niin nopeasti se ajan peruminen käy.
 
Meinasin soitella jo tällä viikolla, mutta maltoin mieleni :) Mulla on tänään 5+0. Ajattelin kyllä, että ens viikolla voisin soittaa. Itse kun esikoista odotan, niin ei ole kokemusta ekasta neuvolasta. Tosin keskenmenon jälkeen kävin neuvolassa juttelemassa ja purkamassa sydäntäni, ja terveydenhoitaja oli kyllä tosi kiva ja empaattinen. Tultiin hyvin juttuun ja koin saavani tukea. :) Pitää muistaa kysyä soittaessa, joko ekalla kerralla voitais yrittää kuunnella sydänääniä. Varhaisultra kiinnostaisi, mutta yli 200 euron hinta ei niinkään.
 
Soittelin jo ite tällä viikolla ajan neuvolaan kun on perussairauksia ja aika meni 29.1. asti. Kovasti ollaan mietitty varhaisultraa että mennäänkö vai ei, kun ei se ilmaista ole. Jotenki on sellainen olo että haluaisin mennä kun on ollu meikkamaista jomotusta päivittäin.
 
Ekalla kerralla enimmäkseen jutellaan fiiliksistä ja mitä tuleman pitää, ja vanhempien ruokailutottumuksista, päihteiden käytöstä ja liikuntaharrastuksista. Täällä ainakin on nykyään käytössä sähköinen neuvolakortti, jonka kyselyihin mua käskettiin etukäteen vastaileen.
 
Meinasin soitella jo tällä viikolla, mutta maltoin mieleni :) Mulla on tänään 5+0. Ajattelin kyllä, että ens viikolla voisin soittaa. Itse kun esikoista odotan, niin ei ole kokemusta ekasta neuvolasta. Tosin keskenmenon jälkeen kävin neuvolassa juttelemassa ja purkamassa sydäntäni, ja terveydenhoitaja oli kyllä tosi kiva ja empaattinen. Tultiin hyvin juttuun ja koin saavani tukea. :) Pitää muistaa kysyä soittaessa, joko ekalla kerralla voitais yrittää kuunnella sydänääniä. Varhaisultra kiinnostaisi, mutta yli 200 euron hinta ei niinkään.

Meillä Turun seudulla ultra 100€: molemmin puolin. 200€ on aika kova hinta kyllä!
 
Soittelin jo neuvolaan, mutten vielä varannut aikaa. Piti tarkistaa mitä särkylääkkeitä migreeniin sai syödä alkuraskaudessa. Ens viikon loppupuolella oli ajatuksena varailla aikaa ekaan käyntiin :)
 
Laitoinkin toiseen ketjuun jo, että ensimmäinen neuvola ja ultra on 16.1. jolloin pitäisi olla 7+0 laskureiden mukaan, tänään 4+6. Jos Kyytiläinen on mukana niin varailen vielä ylimääräisen ultra ajan varmaan noin 9. viikolle ennen nt-ultraa, jos ei kunnalliselle niin sitten yksityiselle ihan oman mielenrauhan takia :)

Meilläkin kesällä neuvolakäynnit meni samoin kuin aiemmin kerrottu, ensimmäisellä kerralla saatiin mukaan vielä liikunta-ja syömistottumuksiin liittyviä kaavakkeita, jotka otettiin toiselle kerralle mukaan.

Huomenna soittelen sisätautipolille kilpirauhasasioista, ne tässä hieman jännittää, kun yksi arvo oli laskenut, muut ilmeisesti ihan ok.

Saitko muuten Äityli86 mitä ohjeita migreeniin? Mulla on aurallinen ja kesällä raskaana ollessa se paheni niin, että lähes päivittäin oli kohtaus. Särkylääkkeistä ohjeet tuttuja ja kylmää ja liikuntaa tarjottu avuksi ja mietin olisiko tullut jotain muuta hyvää ideaa? :)
 
Sain ultra ajan jo ensi maanantaille, jotta nähdään missä mennään, kun mulla on niin epäsäännöllinen kierto. Sem jälkeen sit voi soittaa ensikäyntiaikaa, joka meillä on rv 8-10.
 
Mie nyt varasin peloistani huolimatta ekan neuvolakäynnin. Se on 18.1., jolloin pitäis omien laskujen mukaan olla 7+4. Ihana terkka onnitteli kovasti (muisti mut keskenmenokäynniltä) ja onneksi lupas, että voidaan yrittää kuunnella sydänääniä :) Vaikka tietenkään ei voi luvata, että kuuluu.
 
Tiitanen en saanut muuta kuin lääkeohjeita. Itsellä auttaa ulkoilu ja oon käynyt säännöllisesti hierojalla, niin siitäkin on ollut apua. Mulla on siis diagnosoitu migreeni/jännitysniskapäänsärky..
 
Piti varata tänään neuvola-aika, mutta soittoaikahan olikin 9-10, empäs muistanut taas.. Ärsyttää jo vähän valmiiksi varata, kun jos se neuvolantäti on sama kun edellisissä niin ei kyllä kemiat kohtaa lainkaan. Edellisessä raskaudessa kyselin onko mitään mahdollisuutta varhaisultraan kun keskenmeno taustalla niin nauroi ja totesi, että kaikkihan niitä saa, ei ultria voida kaikille jaella alussa. Ok, kiitos tästä. Kunnioitus ihmisiä kohtaan, missä se on.....
 
Onpas Tikke todella kurja asenne ollut hoitajalla! Nimenomaa näissä asioissa olisi niin tärkeä saada tukea ja ymmärrystä :/ Toivottavasti olisi eri, joka ymmärtäisi tilanteen.
 
Tikke, olipa tosiaan tympeästi sanottu! :oops: Kurjaa, että sait tuollaisen vastauksen ymmärrettävään huoleesi.
 
Varasin tänään neuvolan. Aika on 25.1. jolloin on oletettavasti rv 9+3. Varasin jo myös valmiiksi labran seuloja varten, sen voi kuulemma tehdä jo ennen lähetettä ja kun rv10 tulee sit jo niin pian niin parempi olla ajoissa. Täällä Turussa täytyy olla niin kovin omatoiminen näköjään... Kaarinan puolella neuvolasta käsin hoidettiin kaikki tämmöset hommat.

Terkka on näköjään sama, joka on lapsella. Ei jäänyt kyllä oikein mitään muistikuvaa hänestä viime käynniltä, kun oli pikainen lääkärineuvola ja me siis muutettu uuteen paikkaan niin oli ensikohtaaminen. Toisaalta ei mitään negatiivistakaan jäänyt mieleen, kai sekin jotain kertoo. :rolleyes:
 
Onpa kurja asenne hoitajalla!
Meillä oli netissä neuvolan sivuilla tiedot minä viikkoina on mikäkin käynti. Kaks ultraa kuuluu jotka tehdään terveystalolla. Mulla vaikutti olevan oikein mukana terveydenhoitaja kun kävin hänellä kierukan poistattamassa.
 
Tänään soittelin neuvolaan, ar-ultra olis 18.1. ja eka neuvola 9.2. Tänään aloitan myös Klexanen piikityksen, lääkäri kirjoitti mulle e-reseptin niihin. Mulla taustalla keuhkoveritulpan jälkeen löytynyt fosfolipidivasta-aine oireyhtymä ja raskaudessa suurempi riski saada veritulppia, joten pitää pistää verenohennuslääkettä koko raskauden ajan ja vielä 6vko synnytyksen jälkeen. Sama oli viime raskaudessa.
 
Takaisin
Top