Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mymmeli35
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolan täti ei välttämättä tajua, että joissain perheissä tällaisia asioita salaillaan puolisoiden välillä, kun lapsikin on jo päätetty tehdä. Eli ota yhteyttä neuvolaan, ja kerro, ettei sinun ja miehen välillä ole niin syvää luottamusta, ja ettet halua omasta terveydestäsi tai terveyshistoriasi aiheuttamista riskeistä raskauteen puhuttavan miehen läsnäollessa.

Sinänsä jos on kyse vaikkapa mielenterveyden asioista omassa historiassa, niin niistä ainakin joutuu keskustelemaan koko raskauden ajan ja syntymänkin jälkeen, koska silloin on riskiryhmässä sairastua uudestaan raskausaikana tai synnytyksen jälkeen. Muutos on iso, ja vauva-aika rankkaa, ja neuvolan tehtävä on osittain myös kytätä, että lapsi saa heidän mielestään suotuisat olosuhteet kehitykselle. Neuvola pyrkii myös ohjaamaan avun äärelle, jos heistä tilanne näyttää huonolta.

Minutkin ilmeisesti profiloitiin riskiryhmään kuuluvaksi edellisessä raskaudessa (vaikka minkäänlaista historiaa ei olekaan), ja kiltisti osallistuin neuvolan tukiryhmään, mutta kun se tuli suoritettua kunnialla (ja osoitettua, ettei avun tarvetta ole), jäi asia siihen.

Ymmärrä sinua kesääodotellessa. On tiettyjä asioita, jotka haluaa jättää taakseen, vaikkei salaisuuksia olisikaan!

Kyse on entisessä parisuhteessa olleista tapahtumista jotka ei tähän päivään liity mitenkään!
Näin vähillä tiedoilla on todella vaikea ruveta arvailemaan, mistä on kyse, joten kannattaa ottaa neuvolaan yhteyttä, jotta neuvolan täti selittäisi, miksi asia on hänen mielestään oleellinen. Sinänsä sinulla on edelleen sama kroppa ja aivot kuin edellisessä parisuhteessakin, eivätkä kroppa ja aivot resetoidu uudeksi parisuhteiden välillä, joten vaikka asian mielellään jättäisikin unholaan, voi se silti vaikuttaa nykytilanteeseenkin.

Raskausaikana tulee kyllä kaiveltua menneisyys ihan lapsuuden kokemuksista asti, kun miettii, miten haluaa itse kasvattaa ja hoitaa lapsensa, mitä edelliset sukupolvet tekivät oikein ja väärin, mitä itse on kokenut sellaista, jota ei omalle lapselle halua, ja mitä sellaista on jäänyt kokematta, jotka omalle lapselle haluaisi. Joten jos menneisyydessä on isompia arkoja asioita, niitä pääsee kyllä työstämään, vähintäänkin omassa mielessä, jos ei uskalla muille puhua.

Marjahei

En tiedä miks halus ultrata. Todennäköisesti kevään takia et jos toistuu sama niin pääsen aikasemmin abortoimaan. [emoji20]

Oli siis vakava epämuodostuma eikä olis ikinä elinkelpoinen ollut. Lääkitys mulla sellainen mikä voi teettää tällästä. Nyt lopetin lääkkeet heti kun vaa mahdollista. Mut riski on olemassa.

Juu niinkuin suski kirjotti, niin suosittelen vaikka etukäteen soittamaan neuvolaan ja jättämään omalle th:lle soittopyynnön. Voit puhelimessa avata sitten asiaa hänelle ja kertoa toiveesi, ettei asiasta tarvitse puhua :)

Oma odotus on hieman jäänyt taka-alalle viime aikoina, kun perheessä sairastettu flunssat ja vatsataudit. Eilen oli kuitenkin neuvola! Vaikka on jo kolmas lapsi tulossa, niin samat höpinät siinä käytiin läpi ja aikaa meni noin 1,5h. Täti on sama kuin toisen odotuksessa ja on oikein mukava, ensimmäisen odotinkin Turussa. Taitaa neuvolakäyntien välit pidentyä joka raskaus, koska nyt seuraava käynti on vasta 7.12. Sitten olenkin jo viikolla 15 :)

Meidän eka neuvolakäynti kesti noin tunnin verran kaikkine ultrauksineen. Nopeasti käytiin esitietolomakkeen jutut läpi ja varailtiin aika labraan. Nt-ultraan varasin ajan itse neuvolan jälkeen.
Hyvä fiilis jäi vaikkei kaikkea ihan juurta jaksain käytykään läpi. Kuitenkin tosi paljon saa infoa muualtakin ja neuvolan täti lähinnä varmisteli, että tiedänkö ruokasuositukset jne.
Seuraava neuvola sitten 5.12. ja mullakin rv15 menossa silloin :)

Nii Mietin vielä et onkse neuvola tädiltä ok laukoa siellä miehen kuullen Sun 5-10v sitten olleista Papa tuloksista tai tulehduksia mitkä ei vaikuta tänä päivänä mihkää. Tai kertoa aikaisemmin otetuista labroista ennen raskautta.... tai jos sut on vaikka raiskattu nii alkaa siitä puhumaan miehen kuullen tai jotain muuta arkaluontoista asiaa , joka kyllä on miehen tiedossa mutta puhumisesta tulee vaan paha mieli..
Tai olleista sukupuolitaudeista, mistä vaan mitkä on mun yksityisasioita!?? tai jos entisessä suhteessa muuta ongelmaa ollut niin niistä puhuminen nykyisen miehen aikana..?? Tunnen oloni todella kiusaantuneeksi siellä !

Muokattu viimeksi:
Hei kesääodotellessa, terveydenhoitaja ei selkeästi ole osannut ajatella, ettei asioistasi voi miehesi kuullen puhua. Oma kokemukseni on, että neuvolassa puhutaan hyvinkin arkaluontoisistakin asioista ja kaikki terveyteen liittyvät jutut. Itselläni on ollut muutamia hyvin raskaitakin neuvolakertoja. Jotenkin itsekin olen ehkä taipuvainen ajattelemaan, että jos mies on mukana, on se jo oletus ja info siitä että hän saa kuulla kaiken. Mutta olet oikeassa, eihän se tietysti ihan näin ole. Voisitko soittaa sun terveydenhoitajalle ja jutella tän asian läpi? Kurjaa jos jää nyt hiertämään tämä asia. Ehkä myös herättäis terkkaa miettimään omaa toimintaa jatkossa.

Itse olen sellaisessa työssä, että puhun ihmisten kanssa jatkuvasti vaikeista asioista ja ottaisin mielelläni vastaan rakentavaa palautetta siitä kuinka työtäni teen.

Mä oletin että käynneillä keskitytään muhun, vauvaan ja nykytilanteeseen ja nykyiseen parisuhteeseen. En älynnyt että stalkkeri stalkkaa 10v päähän koko historian mitä koneeltaa löytää ja laukoo niitä sitten pokkana miehenkin kuullen... Aijon selvittää asiaa...

Kerran halusin ottaa kaikki mahdolliset sukupuolitautitestit nii kommentti oli et Onkos sitä tullut hurjasteltua......??? Totesin et ei vaan mies pettänyt mua. Tästäki aikaa 5v mut kuitenkin jutut on mitä on ja mua v.tuttaa mennä sinne.

Muokattu viimeksi:
Ohoh, tulipa neuvola aikaisin :)
Varailin 1v neuvolaa marraskuiselle niin samalla kyselin äitiysneuvola aikaa, jonka sain jo marraskuun alkuun kun rv 6+
Oonkohan ikinä käyny noin ajoissa...

Kyllä neuvolassa käydään läpi sukupuolitaudit ja erityisesti raiskauksetkin, ne kun vaikuttavat hoitoon ja synnytykseen. Kaikki raskaanaolevat joutuvat myös sukupuolitautitesteihin ihan rutiininomaisesti. Kokeista voi toki kieltäytyäkin, mutta sitten synnytys ja muu hoito tehdään sillä oletuksella, että kaikki taudit herpeksestä hiv:een löytyvät. Raiskauksen uhreille taas tarjotaan psykologin apua, koska synnytys voi hyvin nostaa vanhoja tunteita pintaan. Eli ei niistä turhaan kysellä. Voit vaikka ajatella, että tämä on hyvää harjoitusta tulevaisuutta varten. Sitten kun olet toisesta ihmisestä vastuussa, joudut pois omalta mukavuusalueeltasi moneen kertaan, sekä henkisesti että fyysisesti.

Ja siis olen minäkin käynyt pyytämässä kaikki mahdolliset testit aina kun seksikumppani on vaihtunut. Se on ihan normaalia ja kertoo siitä, että olet vastuuntuntoinen, kun huolehdit terveydestäsi. Eli tuon asian suhteen voit hyvin oikaista neuvolatätiä.

Muokattu viimeksi:
Kerran halusin ottaa kaikki mahdolliset sukupuolitautitestit nii kommentti oli et Onkos sitä tullut hurjasteltua......??? Totesin et ei vaan mies pettänyt mua. Tästäki aikaa 5v mut kuitenkin jutut on mitä on ja mua v.tuttaa mennä sinne.

On kyllä ollut asiaton kommentti terkalta....

Mulle on ihan sama mitä käydään läpi mun aikana. Mut se mitä käydään miehen aikana ei ole ihan sama ....
Etenkin jos kyse 5-10v vanhoista parisuhde asioista tai lääkärikäynneistä!

Muokattu viimeksi:
Tässä ehkä pitää todeta, että ihmiset ovat erilaisia, ja neuvolantäti ei nyt tällä kertaa osannut arvata, että tämä on poikkeuksellisen vaikea juttu teille. Minusta olisi vaikea kuvitella, että omat läheiset suhtautuisivat terveysasioihin millään muulla tavalla kuin tukien, ja siksi minulla ei ole mitään ongelmaa puhua niistä lähimpien läsnäollessa, lapsille toki pitää asiat selittää vielä uudestaan heidän omalle tasolleen sopivasti. Keihin muihin voisi luottaa, jos ei omiin lähimpiinsä?

Esim. meidän kunnan neuvoloissa ei ole ollenkaan ultrauslaitteita, ja täällä ultrataan ainoastaan lähetteellä äitiyspolilla. Ja tosiaan vain ne kaksi lakisääteistä ultraa kuuluu pakettiin, nt-ultra ja rakenneultra. Muuten ei ultrata ollenkaan, ellei siihen ole hyvää syytä. Vaihtelee siis kunnasta riippuen.

Muokattu viimeksi:
Takaisin