Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ruusa#
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun la on kuukautisista laskettuna 27.7 mut oman arvion ja yksityisen varhaisultran perusteella 6.8.. Haluavat neuvolassa kuitenkin laskea kaikki tuon aikaisemman päivämäärän mukaan. Että la kuulemma muuttuu sitten vasta kun asia todetaan kunnallisessa ultrassa. Eli saa nähdä nyt sitten tuleeko esimerkiksi nt-ultraan kutsu liian aikaiselle, mut toisaalta pääsempä sitten kahteen kertaan ;) Ihan hölmöä kyllä..
Olen nyt vielä tiistaina menossa taas yksityiseen ultraan. Jännä nähdä pitääkö tuo aiempi arvio edelleen paikkansa..

Mun la on kuukautisista laskettuna 27.7 mut oman arvion ja yksityisen varhaisultran perusteella 6.8.. Haluavat neuvolassa kuitenkin laskea kaikki tuon aikaisemman päivämäärän mukaan. Että la kuulemma muuttuu sitten vasta kun asia todetaan kunnallisessa ultrassa. Eli saa nähdä nyt sitten tuleeko esimerkiksi nt-ultraan kutsu liian aikaiselle, mut toisaalta pääsempä sitten kahteen kertaan ;) Ihan hölmöä kyllä..
Olen nyt vielä tiistaina menossa taas yksityiseen ultraan. Jännä nähdä pitääkö tuo aiempi arvio edelleen paikkansa..

Mites se muute menee? Aikasempi oma arvio vikoista kk laskien meni niin, että eka ultra varattiin viikoille 11+6. Mutta käytyäni nyt varhaisultrassa viikkoja olisikin vasta tuolloin 10+2. Eka neuvola tiistaina, mahdetaanko silloin muuttaa tuota, vai pääsenkö "kahteen kertaan" ultraan vähän ajan sisällä?

Voi olla et eri paikkakunnilla on eri käytäntöjä, mut ainakin täällä Helsingissä lasketaan kuukautisista ja sillä hyvä. Eli sun tapauksessa tulis kaks ultraa. Tosin epäilen että se ultra tulee täällä niin myöhäisille viikoille ettei kahta ultraa käytännössä tule. Ekassa raskaudessa mulla olis ollu nt-ultra vasta viikolla 13.. Ei olis ihan parin viikon heitto siis haitannut. Ilmeisesti yrittävät välttää sitä ettei menis ainakaan liian myöhäiselle..

No juu, nyt on kuulkaa kärsivällisyys koetuksella. Ei kai auta kuin hakea uusi raskaustesti. :D

Ensimmäinen neuvola vasta ensi viikolla. Silloin rv 8+6. Jännittävää. Ja toisaalta kyllä pelottaakin onko siellä mitään elämää :nailbiting:

Mulla ei otettu mitään kokeita ekassa neuvolassa. Vaan verenpaine ja paino. Seulontoja varten tällä vk verikikeet ja pissanäyte pitää viedä. Sen tekeminen jännittää hirveästi! Miten jaksan pidättää 4-6h ja saan näytteen parissa tunnissa labraan. Plus osaanko ottaa näytteen oikein. huh.

Mites se muute menee? Aikasempi oma arvio vikoista kk laskien meni niin, että eka ultra varattiin viikoille 11+6. Mutta käytyäni nyt varhaisultrassa viikkoja olisikin vasta tuolloin 10+2. Eka neuvola tiistaina, mahdetaanko silloin muuttaa tuota, vai pääsenkö "kahteen kertaan" ultraan vähän ajan sisällä?

Mulla muutettiin laskettu aika varhaisultran mukaan, eroa lähes viikko.

Mulla ei otettu mitään kokeita ekassa neuvolassa. Vaan verenpaine ja paino. Seulontoja varten tällä vk verikikeet ja pissanäyte pitää viedä. Sen tekeminen jännittää hirveästi! Miten jaksan pidättää 4-6h ja saan näytteen parissa tunnissa labraan. Plus osaanko ottaa näytteen oikein. huh.

Jos otat sen heti aamulla ja viet? Näin mä aattelin tehdä. Saitko ne putket? Kyllä niissä putkissa säilyy pidempään ainaki jääkaapissa.

Ai miks teijän pitää antaa pissanäyte?

Siis kaikkien pitää... Seulotaan vähintäänkin ettei olle pissatulehdusta. Onko sulta otettu sitten vain se pikatesti liuskalla neuvolassa?
Meillä ei ekassa neuvolassa katsota pissaa vielä. Myöhemmin vasta seuraillaan ettei ole proteiinia tai sokeria siinä. Mutta nyt pitää samalla kun verikokeet niin viedä labraan pissanäytteet. Outoa jos jossain ei? Kun oireetonkin pissatulehdus voi raskaudessa olla haitaksi ja raskaana niitä tulee helpommin.

Juu ei täälä muutakun tosissaan ekassa neuvolassa tikutettiin pisu, juurikin tulehdusten takia. Huomenna meen nt-verikokeisiin mutta ei kyllä pissa näytettä oo pyydetty missään :happy:

Mulla la 1.8 eli nyt 9+6 menossa. Oltiin ekassa neuvolassa 28.12 ja pissa/verikokeet tehdään 4.1. Neuvolasta laittoivat lähetteen ultraan Jorviin, osaakohan joku sanoa miten kauan yleensä menee että tulee postissa tieto siitä ultran ajankohdasta? Sitten pitäis varata itse aika sokerirasituskokeeseen viikolle 14 ja hammaslääkärissäkin pitäis kuulemma käydä... Mulla jäi ekasta neuvolasta ainakin vaan sellanen olo että tietoa tuli ihan hirveesti ja on kauheesti muistettavaa =D

Täällä eka neuvola torstaina. Vähän jännittää kun ensimmäinen lapsi tulossa. Varhaisultrassa käyty tänään ja siellä oli kaikki hyvin.

Jos otat sen heti aamulla ja viet? Näin mä aattelin tehdä. Saitko ne putket? Kyllä niissä putkissa säilyy pidempään ainaki jääkaapissa.

Joo näin ajattelin, että pitää varmaan kellon herättää yöllä pissalle ja siitä reilut 4h kärvistellä hädässä :D. Sain putket ja ohjeet, toivottavasti teen oikein! Jääkaapissa pari tuntia puhui neuvola, että kauemmin niin voi bakteerit yms alkaa kaiketi kasvas, jos oikein ymmärsin.

Joo näin ajattelin, että pitää varmaan kellon herättää yöllä pissalle ja siitä reilut 4h kärvistellä hädässä :D. Sain putket ja ohjeet, toivottavasti teen oikein! Jääkaapissa pari tuntia puhui neuvola, että kauemmin niin voi bakteerit yms alkaa kaiketi kasvas, jos oikein ymmärsin.
Tässä ohjeessa ainakin puhutaan että näytepurkki 2h jääkaapissa ja putket PALJON pidempään jopa huoneenlämmössä! Tuolta lopusta kun puuttuu kuvan reunasta luku "säilöntä aineettomassa putkessa U-bakt-vi....tunnin kuluessa" Niin siinä lukee 24h kuluessa! Se 24 vaan jäi kuvan ulkopuolelle

Eli itse aattelin että jos herään aamuyöllä niin otan näytteen jo silloin niin säilyy kyllä kun aamulla vien.

Liitteet

• tmp_18042-Screenshot_20170103-081901_resized-411156380.png
    tmp_18042-Screenshot_20170103-081901_resized-411156380.png
    108.5 KB · Katsottu: 27
Tässä ohjeessa ainakin puhutaan että näytepurkki 2h jääkaapissa ja putket PALJON pidempään jopa huoneenlämmössä! Tuolta lopusta kun puuttuu kuvan reunasta luku "säilöntä aineettomassa putkessa U-bakt-vi....tunnin kuluessa" Niin siinä lukee 24h kuluessa! Se 24 vaan jäi kuvan ulkopuolelle

Eli itse aattelin että jos herään aamuyöllä niin otan näytteen jo silloin niin säilyy kyllä kun aamulla vien.

Kiitos paljon tiedosta!

Tänään rohkesin soittaa neuvolaan ekaa aikaa. On kyllä ihanat palveluajat klo 8.40-14.30 eli töistä oli pakko soittaa. Odotin että huonekaveri lähti syömään niin sitten soitin. Ei täällä ole mitään rauhallista huonetta muualla ja jouduin tietty jonottaa linjoilla. Alkoi kyllä vituttaa kun neuvolatäti ei muka kuullut mitään ja en nyt kehdannut alkaa kailottaa täällä kun seinät paperia. Ja lääkkeen jota syön jouduin tavata kolme kertaa ja selittää mihin se on kun ei ollut kuulemma tuttu. Eikö niillä helvetti ole tietokannat. Varmaan puol käytävää kuuli kun jouduin kailottaa ssri lääkkeestä. Aloin sit puhelun jälkeen itkee ku vitutti niin. Että näin hienotunteinen neuvolatäti. Voisin maksaa että sais kaikki nää asiat hoitaa yksityisellä. :shifty: :mad: aika on sitten 19.1 jolloin oviksesta 8+3 ja melkoista jotain 9+.

Tänään oli ensimmäinen neuvola. Meni aikalailla niin kuin olin odotellutkin. Tietojen kirjausta, lähete verikoetta ja ultraa varten, seuraavan neuvola-ajan varausta, verenpaine ja hemoglobiini sekä influenssa-rokotus.

Vähän ruoka ohjeita ja liikuntavinkkejä, sekä pieniä neuvoja, jolla pahoinvointi saattaisi helpottua. Kun itsellä pahoinvointi pahenee iltaa kohti, suositteli pieniä välipaloja esim. hedelmiä pitkin päivää sekä säännöllistä ulkoilua.

Neuvolan laskelmien mukaan olisi jo 9+2, mutta kierto on sen verran pitkä, että itse laskisin noin 8+3.

Ensi viikolla olisi verikokeessa käytävä ja ultra-aikaa odotellaan postista. Verikokeessa sitten katsotaan mm. veriryhmä. Jotenkin muistelisin, että olen rh-negatiivinen. Neuvolan mukaan tarkoittaisi muutamaa tarkistuskäyntiä, mutta se selviää sitten. Verikokeen yhteydessä annetaan myös virtsanäyte.

Jatkossa virtsanäyte ja verenpaine otetaan itse ennen neuvola-aikaa. Eli virtsanäytteeseen kastetaan tikku, joka laitetaan koneeseen. Jos tulos on positiivinen, tutkitaan tarkemmin.

Tänään rohkesin soittaa neuvolaan ekaa aikaa. On kyllä ihanat palveluajat klo 8.40-14.30 eli töistä oli pakko soittaa. Odotin että huonekaveri lähti syömään niin sitten soitin. Ei täällä ole mitään rauhallista huonetta muualla ja jouduin tietty jonottaa linjoilla. Alkoi kyllä vituttaa kun neuvolatäti ei muka kuullut mitään ja en nyt kehdannut alkaa kailottaa täällä kun seinät paperia. Ja lääkkeen jota syön jouduin tavata kolme kertaa ja selittää mihin se on kun ei ollut kuulemma tuttu. Eikö niillä helvetti ole tietokannat. Varmaan puol käytävää kuuli kun jouduin kailottaa ssri lääkkeestä. Aloin sit puhelun jälkeen itkee ku vitutti niin. Että näin hienotunteinen neuvolatäti. Voisin maksaa että sais kaikki nää asiat hoitaa yksityisellä. :shifty: :mad: aika on sitten 19.1 jolloin oviksesta 8+3 ja melkoista jotain 9+.
Teillähän on siellä ruhtinaalliset palveluajat! Täällä on soittoaika arkisin klo 11-12 eikä yleensä pääse edes läpi! Ihan surkeeta :mad:

Takaisin