Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ruusa#
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ajatteltiin että nyt pyhien jälkeen soittelis neuvolaan. Toivottavasti ei menisi kovin pitkälle, on niin epätodellinen olo.

Täällä potkaistiin juuri käyntiin rv 5. Jännittää!

Tosi erilaisia käytäntöjä eri paikkakuntien neuvoloissa käyntien suhteen. Esim ultrauskäytännöt poikkeaa paljon. Tänne aukeaa uus terveyskeskus mihin mun neuvolakin siirtyy, niin salaa toivon että siellä olis tarvittaessa ultrausmahdollisuus kun aiemmin sitä ei oo ollut.

Ajattelin soitella ensi viikolla kun oletettavasti oma terkkari on nyt lomalla. Ensi viikolla siis rv 6.

Mulla oli tällä vk eka neuvola, jännitin ihan hirveesti jostain syystä. Ja ihan turhaan! Työntekijä oli tosi mukava, eikä hössöttänyt ylimääräistä, mitä en olis kestänyt. Ihanaa, kun sanoi vielä lopuksi, että uskoo kaiken menevän kyllä hyvin.

Mullakin oli tänään eka neuvola. Käytännöt on muuttuneet sitten viime raskauden et se oli ainoa uusi juttu mitä tuli.

Täälläkin eka neuvola käyty, jännitin myös ihan kamalasti, niin paljon että kävelin ensin pari korttelia ohi koko neuvolan :grin Lappujen täyttöä ja keskustelua ja uusia aikoja varailtiin, kaikin puolin miellyttävä kokemus. Ens kerralla mies aikoi tulla mukaan.

Kertokaapa nyt ekan neuvolan kokeneet että mitä siellä tapahtuu? Toisesta ketjusta luin ettei siellä edes oteta verikoetta? Mietin vaan sitä että toi on kyllä ihan turha ainakin mulle... Mulla ei ole ollut mitään raskausoireita ja olisi kiva saada tietää onko enää edes raskaana ja jotenkin kuvittelin että sen ekana varmistaisivat siellä ettei neuvolassa tarvi turhaan rampata..

En oo koskaan kuullukaan et neuvolassa tehtäis mitään testiä sen varmistamiseks että on raskaana. Kyllähän ne raskaustestit on sen jo kertonu. Ja tää siis neljäs raskaus ja kolmas paikkakunta mis ootan.

Minulla ensimmäinen neuvola-aika ylihuomenna, joten vielä en voi omasta kokemuksesta sanoa. Olen kuitenkin lukenut, mitä tuo ensimmäinen neuvolakäynti pitää sisällään. Käytännöt vaihtelevat paikkakunnittain, mutta paljon varmasti kaikkialla samaa.

Minua pyydettiin täyttämään esitietolomake sairauksista suvussa yms. sekä päihdekysely molemmilta vanhemmalta. Nämä käydään ensimmäisellä kerralla lävitse. Sen lisäksi tarkistetaan ilmaisesti ainakin mm. verenpaine, hemoglobiini, paino. Näitä seurataan koko raskauden ajan ja jos arvoissa on jotain poikkeavaa, saa erityisohjeita tilanteen parantamiseksi.

Ensimmäisellä kerralla saa myös tietoa ravitsemuksesta ja liikunnasta ja tulevista käynneistä yms. Saa myös lähetteen mm. siihen verikokeeseen ja ilmeisesti myös ultraa varten. Lisäksi jos on kysyttävää, niin siellä voi niitäkin käydä lävitse.

Eli summa summaarum: kyllähän tässä saa ravata ties missä, mutta ei niitä turhia käyntejä ole olemassakaan. Ymmärrän toki, että haluaisi tilanteeseen jotain varmuutta. Saman epävarmuuden kanssa painii varmasti jokainen odottaja. Jos epävarmuus piinaa pahasti, voihan raskaustestin tehdä uudelleen ja katsoa pysyykö viivat edelleen vahvoina, tai varata yksityiselle ajan ultraa varten.

Ei neuvolassa tosiaan varmistella raskautta. Mustakin tuntui joskus oudolta.. Mitä jos vaan menis ja sanois vaikkei oiskaan :grin

Rouva L, jos ei sulla oo tullu mitään vuotoja testin jälkeen, niin todennäköisesti olet raskaana :)

Enpä halua nyt manata mitään mutta itelle selkis edellinen kkm rv 12 ultrassa, mennyt kesken viikolla 6, ei vuotoja. Mä kans toivoisin että jotenkin varmistettais ensimmäisessä neuvolassa raskaus, mutta eipä niitä resursseja taida riittää.
Ja kaippa ne pääsääntösesti menee yleensä hyvin, tai jos km tulee niin tosissaan tulee vuotoa.
Ja toivotaan että kaikki ois hyvin, eipä niille km ite oikeen mitään voi vaikka kuinka asuis pumpulissa :)

Yksityisen kautta varhaisultraan jos tuntuu, niin minäkin kävin. Ei tosiaan neuvolalla taida resursseja olla.. en sitten tiedä neuvoloista, joissa on ultralaitteet, että varmistetaanko siellä ultralla katsomalla..? Tietenkin eri asia jos on keskenmenoja takana (oliko se nyt kolme?), on ollut lapsettomuushoidoissa tai takana aiempi riskiraskaus ja mitä näitä muita syitä nyt onkaan. Silloin ainakin käsittääkseni saa lähetteen neuvolasta varhaisultraan.

Ja eikö rv 10+ kuunnella sydänääniä?

Eihän kkm:a voi edes todeta muulla kuin ultralla? Ainakin testit kertoisi vaan, että olet raskaana..?

Eka neuvolakäynti takana, kuten myös varhaisultra. Mutta voi hyvä luoja kun hävetti, oltiin 5 tuntia liian ajoissa!! :D Emmä kestä! Ja kalenterissa kotona lukee selkeesti klo 13, mutta jostain olin saanut päähäni, että se on klo 8.. No, onneksi saivat sumplittua eikä tarvinnut palata takaisin kotiin. Mukana siis myös esikoinen ja mies, esikoisella oli varattuna influenssarokotus tuohon samaan.

Mutta on mulla kysymyskin. Neuvolassa laskivat LA:n olevan 16.8, mutta varhaisultrassa sikiö vastasikin viikkoja 8+0 (7+2 sijaan) ja sen mukaan LA 10.8. Miten herkästi neuvola lähtee LA:ta muuttamaan..? Mun järjen mukaan tuossa olisi myös raskausviikoissa 5 päivää eroa, eikä 6 kuten LA:ssa..? Ota tästä sitten selvää :D Ei uskois, että toinen lapsi kyseessä :D

Mulla menkkojen mukaan la olis 5.8, mutta varahaisultran mukaan 4.8 niin terkka laitto 4.8 lasketuksiajaksi. Kait se sitten tarkentuu vielä siinä nt ultrassa. Ja käsittääkseni jos siinä ultrassa heittoa 5 päivää muuttavat lasketun ajan?

Eka neuvolakäynti takana, kuten myös varhaisultra. Mutta voi hyvä luoja kun hävetti, oltiin 5 tuntia liian ajoissa!! :D Emmä kestä! Ja kalenterissa kotona lukee selkeesti klo 13, mutta jostain olin saanut päähäni, että se on klo 8.. No, onneksi saivat sumplittua eikä tarvinnut palata takaisin kotiin. Mukana siis myös esikoinen ja mies, esikoisella oli varattuna influenssarokotus tuohon samaan.

Mutta on mulla kysymyskin. Neuvolassa laskivat LA:n olevan 16.8, mutta varhaisultrassa sikiö vastasikin viikkoja 8+0 (7+2 sijaan) ja sen mukaan LA 10.8. Miten herkästi neuvola lähtee LA:ta muuttamaan..? Mun järjen mukaan tuossa olisi myös raskausviikoissa 5 päivää eroa, eikä 6 kuten LA:ssa..? Ota tästä sitten selvää :D Ei uskois, että toinen lapsi kyseessä :D

Munkin mielestä sun LA ois 11.8.... Luulis että muuttavat kun noin paljon eroa. Tosin näillä viikoilla ei iänmääritys ole yhtä tarkkaa kuin varhaisultran aikoihin sitten. Meillä sikiö oli
mitattiin 2 päivää pienemmäksi kuin menkoista laskien niin ei muutettu.

Noiden Nuubelin mainitsemien juttujen lisäksi piti käydä pissaamassa purkkiin ja siitä tehtin lopuksi pikatesti josta tarkistettiin valkuaisarvot ja joku muu, en nyt muista mikä? Ja joka kerralla näitäkin arvoja tarkkaillaan pissanäytteen perusteella neuvolakäynnin yhteydessä. Niin ja seuraavassa ultrassa tehdään kuulemma sisätutkimus jossa tarkistetaan kohdunsuu ja muutenkin että kaikki on ok.

Onhan ainaki 8vk tosi pitkä aika elää jonkun raskaustestin varassa. Meillä ei edellisellä paikkakunnalla eikä tällä kuunneltu sydänääniä eikä testattu raskautta ennen sitä.

Jos oletetaan siis, että saat tietää itse viikolla 3-4.

Takaisin