Neuvola

Mulla oli tänään eka neuvola ja ihan hyvä fiilis jäi, vaikka mitään ihmeellistä ei tapahtunutkaan :) Ei yrittänyt kuunnella sydänääniä, mutta sanoi, että voin varata ultra-ajan ens tai seuraavalle viikolle. Ultrasta sitten selviää millä viikoilla ollaan. Ei millään malttais odottaa!

Eilen 1. neuvola, tänään rv 9+0. Juttelulinjallahan se eka käynti oli, mitä nyt paino ja hb otettiin. Koitin ehdotella että tokko olis mitään mahkuja jollain ultravempeleellä kokeilla, mutta eivät suostuneet :/ Tiedän että viikkoja on vähän vasta.. Ultraan laitettiin lähete, mutta tuolla ultraketjussa äsken valittelinkin, että se menee sit luultavasti vasta rv 13, ennen kuin siihen pääsen :'( Voi voi kun odottavan aika on pitkä. Kovasti olis ollut mukavaa päästä siihen ennen joulua, olisin just rv 11+0 22.12., mutta täällä (ksshp) ei tehdä ultraa kuin vasta rv 12+0 aikaisintaan. Me ollaan vielä reissussa viikko joulun aikaan, joten se menee hyvinkin sinne 13. viikolle. Plääh, ihan tylsää.. Olis ollut mukavaa isovanhemmille näyttää ultrakuvia ja itsellekin mielenrauhaa joulun ajaksi tästä asiasta. Kuitenkin välillä iskee epäileviä ajatuksia, eihän sille mitään voi.

Kyllä mulle ksshp gravidassa tehdään nt-ultra 11+4 :) sikiöseulonnoista kertovassa paperissakin oli 11+0- alkaen :)

Meillä oli kans eka neuvola tänään, 8+6. :happy: Mukava terkka sattui meille ja tosi hyvin huomioi kaikki pelot ja meidän taustan. Ois kuunnellu sydänäänetkin, mut päätettiin jättää väliin, kun todennäköisesti ei ois vielä kuulunu ja oisin ollu sit vaa paniikissa. Lähetteet ultriin laittoi ja neuvo soittamaan perään, jos ei aikoja kuulu reilun viikon sisään. Seuraava käynti on tammikuun puolivälissä. :joyful:

Meillä kesti alle tunnin.. Seuraava virallinen on tammikuun lopussa ja 29.12. Ultra neukussa, ylimääräinen käynti

Mulla kesti reilun tunnin, aikaa oli varattu 1h 45min. jos ei ois ollu esikoinen mukana tai jos ois ollu eka raskaus, ni ois varmaan menny kauemminkin.

Meillä vaa tunti. Nyt oli 7.12. ja seuraava nl lääkäri 9.1. että n. Kk välein meillä :)

Meillä menee noi käynnit

Vk 8-10 th
Vk 12-13 uä
Vk 15-16 th
Vk 20-21 Uä
Vk 22 laaja tarkastus, th
Vk 26-30 laaja tarkastus, lääkäri
Vk 30-32 th
Vk 34-35 th
Vk 37 th
Vk 39 th
Vk 41 th
1-7 vrk kotiutumisesta kotikäynti, th
5-12 Vk jälkitarkastus, th

Eiks jälkitarkastuksen tee aina myös lääkäri? et saa sen todistuksen Kelaan? ja sisätutkimus yms.

Meillä tekee terkka, esikoisestakin ois tehny ellei mulla ois ollu jo ennen jälkitarkastusta kohtutulehdusta tiedossa. Meillä tekee muutkin paperit ym terkka kelaan. Ja esikoisesta teki myös th paperit kelaan, mutta lopputarkastus siirrettiin lääkärille.

Kyllä mulle ksshp gravidassa tehdään nt-ultra 11+4 :) sikiöseulonnoista kertovassa paperissakin oli 11+0- alkaen :)

No niin, tätä minä ihmettelen.. ja vielä kun pyysin, että olisko se mahdollista, niin ei ei kuulemma :( Pitää olla jokin painava syy, kenties keskenmenotaustaa, en tiedä, ja sitähän mulla ei ole. Noo, kai sitä jaksaa odottaa.

Pilvilinna, tekeekö teillä sit terkka myös sisätutkimuksia ku se käsittääkseni kyllä kuuluu myös jälkitarkastukseen. :o
Ja yleensähän jälkitarkastuksessa saa reseptit ehkäisyyn (kierukka, pillerit) jos jtn muuta ehkäisyä ku kortsua haluaa käyttää.

En oo ikinä kuullut että pelkästään terkka tekis jälkitarkastuksen. Meillä oli sekä terkka että lääkäri samalla käynnillä. :)

Osa terkoista on käyny semmosen lisäkoulutuksen, että saa pätevyyden tehdä jälkitarkin ja määrätä ehkäisyn, ei kuulu normi koulutukseen. :) Lääkärien resurssit on nii pienet ja tolleen ajatellaan säästöjä. Samalla tavalla ainakin pk-seudulla osa kätilöistä on uä-koulutettuja ja he tekee nt- ja rakenneultrat. :woot:

Takaisin